سال گذشته، با معرفی خودروهای جدید هیدروژنی از سه خودروساز، تویوتا، هوندا و هیوندای همراه بود. شاید مهمترین آنها تویوتا میرای ۲۰۱۶ باشد که قرار است در پاییز سال جاری به خیابانهای امریکا قدم بگذارد. خودروهای سلول سوختی یا FCV ها برای سالها یکی از موضوعات چالشبرانگیز برای بین خودروهای پاک بودهاند. خروجی این خودروها فقط «آب» است و میتوانند تنها در عرض سه دقیقه مخزن خود را پُر کنند. این در حالی است که شارژ دوباره یک خودروی الکتریکی معمولی میتواند چندین ساعت طول بکشد. همچنین دامنه مسافت آنها با خودروهای بنزینی قابلمقایسه است و آنها میتوانند مسافتی حدود ۴۸۰ کیلومتر را طی کنند. ولی در همین حال، خودروسازان به دلایل مختلف، مخصوصاً زیرساختها، کمتر به سراغ آنها رفتهاند. در حال حاضر، در کشوری مانند امریکا تنها ۱۲ ایستگاه سوختگیری هیدروژنی وجود دارد که بیشتر آنها در کالیفرنیای جنوبی قرار گرفتهاند. البته این روند نیز در حال تغییر است. سال گذشته، این ایالت هزینهای برابر ۲۰۰ میلیون دلار را برای ساخت ۱۰۰ ایستگاه جدید سوختگیری هیدروژنی تا سال ۲۰۲۰ میلادی تصویب کرد. شاید همین موضوع باعث شود که جاهای دیگر نیز به فکر چنین برنامههایی بیفتند.
روند کار در تویوتا میرای۱) مخزن هیدروژن
دو مخزن فیبرکربنی ۵ کیلوگرم سوخت هیدروژن در فشاری بسیار بالا (۱۰,۰۰۰ psi) در خود جای میدهند. در شرایط اضطراری مانند زمان وقوع یک تصادف، حسگرها، شیرهای مسدودکننده را به کار میاندازند تا جلوی خروج هیدروژن از مخزن گرفته شود.
۲) جریان هوادریچه مکش، «اکسیژن» که یک ماده حیاتی است، به محفظه سلول سوختی انتقال میدهد.
۳) واحد کنترل قدرتاین قسمت بهعنوان مغز متفکر و مدیریت مصرف انرژی خودرو عمل میکند و الکتریسیته را از سلول سوختی گرفته و به موتور انتقال میدهد. در زمان شتابگیری، «واحد کنترل قدرت» انرژی ذخیرهشده در باتری را برای رسیدن به شتاب بیشتر، آزاد میکند.
۴) باتریبرخلاف باتریهای معمول در خودروهای الکتریکی، باتری نیکل هیدرید در «میرای» تنها انرژی اضافی موردنیاز در طول احتراق و شتابگیری را در خود ذخیره میکند.
۵) موتور الکتریکیوقتی الکتریسیته وارد موتور میشود، باعث قطبی شدن استاتور آن میشود. استاتور قطعهای حلقهمانند در اطراف روتور است. این قطبیشدن، باعث ایجاد یک میدان چرخشی مغناطیسی میشود. آهنرباهایی که بر روی روتور سوار شدهاند، با میدان مغناطیسی همجهت شده و با همین نرخ شروع به گردش میکنند و حرکت رو به جلوی خودرو را تأمین میکنند. هر چه الکتریسیته بیشتری به موتور فرستاده شود، چرخش میدانی سریعتر شده و خودرو با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد. هنگامیکه توقف کرده و یا سرعت خود را کم میکنید، موتور الکتریسیته اضافی برای باتری تولید خواهد کرد.
۶) سلول سوختیدر سادهترین حالت، یک سلول سوختی متشکل از یک آند، یک کاتد و یک غشای الکترولیت پلیمر (PEM) است. هرکدام از سلولها بهتنهایی مقدار اندکی ولتاژ تولید میکند و به همین دلیل، مهندسان زنجیرهای از آنها را بهصورت یک سری جمعآوری میکنند. بسته مورد استفاده در میرای دارای ۳۷۰ سلول سوختی است که هرکدام از آنها انرژی شیمیایی ذخیرهشده در خود را به الکتریسیته تبدیل میکنند.
سجاد
۱۹ فروردین ۱۳۹۴کاریکاتور غیرکابردی و مثلاً پیشرفته تر BMW i8
سامورایی
۱۹ فروردین ۱۳۹۴خواهش میکن دیگه نمیخواد از تویوتا بزرگ ایراد بگیری
سجاد
۱۹ فروردین ۱۳۹۴بنظرم تعصب روی برند ، اونهم برند خارجی واقعاً بی معناست . . .
اینا همه تبلیغاته!
تویوتا یا BMW اگه دلش برای محیط زیست میسوزه ، تولید خودروهای پرمصرفی مثل Fj و وانت های مختص بازار امریکای خودش رو متوقف بکنه که بالای 12 لیتر بنزین میسوزونن . . .
خودروهایی که به اسم آفرود ساخته میشن اما در عمل کمتر از 5% عمر خودشون رو در خارج از جاده صرف میکنن .
آیا دیدید هیچ خودروسازی در راه اصلاح فرهنگ استفاده از اتومبیلها گام برداره؟
برای مثال بیاد بگه دلیلی نداره یک آقای دکتر برای طی فاصله بین محل کار و محل زندگیش بجای استفاده از یک اتومبیل 6 سیلندر 4WD با مصرف سوخت بالای 10 لیتر میتونه از دوچرخه یا سیستم حمل ونقل عمومی استفاده بکنه؟
مسلمه که نه!
چون سود این شرکتها در چیز دیگه ایه!
محیط زیست و خودروی پاک هم بهانه ست برای پول در آوردن . . .
نخود آش
۲۰ فروردین ۱۳۹۴من با آقا سجاد خیلی موافقم!!!! باید روی خودروساز داخلی که خودروهای چند دهه قبل فرانسه و کره رو مونتاژ میکنن و روز به روز ازش میدزدن تعصب داشت. تازه خودروسازهای داخلی خیلی مصرف و آلایندگی کمی دارند با این حال میگن از پژو و پراید استفاده نکنین و از اتوبوس و دوچرخه استفاده کنین.
سجاد
۲۰ فروردین ۱۳۹۴اگر با تعریف برند آشنایی داشته باشید ، متوجه میشید که ما هیچ برندی در کشور نداریم . . .
البته به اشتباه به برخی “مارکها” و نشانهای تجاری میگیم “برند” ، در حالی که از خصوصیات برند نفوذ بین المللیه .
در حال حاضر هیچ خودرو یا محصول الکترونیک یا هرچیز دیگه ای در ایران تولید نمیشه که به اعتبار نامش در سطح بین الملل بفروش برسه . . .
اما برای مثال تویوتا یا فورد یا اپل (آیفون) برند هستن . یعنی محصولاتی میدن که بخش عمده ای از اون به اعتبار نامشون بفروش میرسه و نه صرفاً مشخصات و کارایی .
احمد
۲۰ فروردین ۱۳۹۴چه کامنت های ساده لوحانه و کودکانه ای
والا برا همینه تو دنیا تو همه چیز از اول اخریم
۲ زار اطلاعات نداریم ادعامون هم گوش فلک رو کر کرده
حامد قدسی
۱۹ فروردین ۱۳۹۴بهتره به جای دادن نظرات غیر منطقی و بدون فکر روش دیگری را برای جلب توجه پیدا کنید!!!!
مک میسل
۱۹ فروردین ۱۳۹۴تویوتا گند ترین مارکی که من تاحالا دیدم کپنی ماشیناش از پایه مشکل دارن و کپی کارم هستش در کل میخواستن بگن مامیتونیم بی ام و ای 8 تولید کنیم که اخرم نتونستن.
بی مصرفای بی امکانات
صد رحمت به دنا!
اپشناش از تویوتا کرولا بیشتره!
فرید
۲۰ فروردین ۱۳۹۴تو خوبی بابا!!!!!…بعدشم باشه تویوتا گندترین مارک دنیا…شمایی که ادعاتون […]چرا تو جی دی پاور ۸ امین :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D توی کانسومر ریپورت بگم چندمین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ها ها ها ها ها ها…
hamid reza
۲۰ فروردین ۱۳۹۴سلام فرید خوبی داداش؟
بابا به قول خودت واسه چی وقت خودتو هدر میدی واسه جواب دادن به همچین نظرات بیهوده و سطحی؟ بذار دوستمون خوش باشه واسه خودش :)
فرید
۲۰ فروردین ۱۳۹۴نوکرتم داش حمیدرضا…
آره والا راست میگی…آخه خیلی خوشن اینا واسه خودشون…بعد جالبه دیگرانو هم مسخره میکنن…اینا دیگه چه (سه نقطه ای ) هستند بابا…کلا از این دوستان میشه تو بعضی جاها استفاده کرد :-D
شما دستور بده قربان به روی چشم.
hamid reza
۲۰ فروردین ۱۳۹۴کوچیکم فرید اقو :D
hero
۲۰ فروردین ۱۳۹۴مک میسل جان
راستشو بگو
تو چند روز گذشته یه تویوتا زیرت نگرفته؟! (احتمالا کرولا)!
اشکال نداره عزیزم. ایشالا هر چه سریعتر دردش کمتر شه!
honda nsx rr mugen { سی بی آر 400 سابق }
۲۰ فروردین ۱۳۹۴فولکس واگن { منظورم همون لوگویی هست که برای آواتارت گذاشتی } هم گندترین و بدردنخورترین مارکیه که توی این بیست و چند سال که از عمرم میگذره دیدم . اتفاقا این کپی کاری که در مورد تویوتا میگی در مورد vw هم کاملا صدق میکنه . با زدن حرف – در کل میخواستن بگن مامیتونیم بی ام و ای 8 تولید کنیم که اخرم نتونستن – ثابت کردی به اندازه سر سوزن اطلاعات در مورد ماشین نداری . چون bmw i8 هیبرید { یا هایبرید } هست و تویوتا میرای هیدروژنی . آی8 با میرای از هیچ نظر قابل برابری یا مقایسه و … نیستن .هم بی مصرف و بی امکانات خودتی و هم اون فولکس واگن جونت . از نظر آپشنها و قیمت و کیفیت ساخت و قطعات و خیلی از موارد قابل ذکر دیگه فولکس واگن برتری چشمگیری در مقابل تویوتا نداره . هر وقت طرز صحبت کردن صحیح با برند تویوتا رو یاد گرفتی و احترامش رو نگه داشتی دقیقا مثل تاکسیهای عتیقه کوبا دربست و با حداکثر سرعت در خدمتم . و تا اون زمان از این خبرا نیست .
hero
۲۰ فروردین ۱۳۹۴سلام سجاد خان
آخه تویوتا میاد از زیر دست خودش تقلید میکنه؟
فکر کنم همین آی8 که شما میفرمایید هم با همکاری تویوتا ساخته شده
تویوتا سه ساله که در زمینه ساخت پیشرانه های کم مصرف داره به باواریا مشاوره میده
سعید
۲۰ فروردین ۱۳۹۴حالا دیگه i8 شده زیر دست تویوتا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حالا
۲۰ فروردین ۱۳۹۴حالا راستشو بگین تویوتا مال بابای کیه ولکس مال کی راستی تایتانیک دختره بود یا پسره اخه این چه بح۳یه هر دو قابل مقایسه با ما نیستن و دو برند جهانیه
honda nsx rr mugen { سی بی آر 400 سابق }
۲۰ فروردین ۱۳۹۴آقا سجاد اتفاقا این تویوتا پیشرفته است و تکنولوژیهایی داره که هیچکدومش توی آی8 پیدا نمیشه . چون از تکنولوژیهایی بهره میبره که تابحال نه تنها bmw بلکه هیچ خودروساز آلمانی توی ماشیناشون از اونا استفاده نکرده و این نوآوریها در انحصار تویوتا و هوندا { و این اواخر هیوندای } است . خودروهای جدید هیدروژنی هیوندای و تویوتا و هوندا بزرگترین ناقض این عقیده هستند که میگه تکنولوژی و نوآوری منحصر و محدود به خودروسازان آلمانیه . من مطمئنم زمانی که داشتی این مقاله را میخوندی به این تویوتا حسادت کردی که گفتی – کاریکاتور غیرکابردی و مثلاً پیشرفته تر BMW i8 – . حاضرم باهات شرط ببندم طی سالهای آینده که این خودروها به موفقیت برسند و خودروسازان آلمانی این موفقیت هیدروژنیهای شرقی رو ببینن یا با این خودروسازان قراردادهای همکاری میبندن . فقط روزی را تجسم کن که یک خودروساز آلمانی با مثلا هیوندای یا هوندا برای تولید اتومبیلهای هیدروژنی قرارداد همکاری ببنده . امیدوارم تا اون زمان زنده باشم و بتونم با چشمهای خودم این واقعه تکرار نشدنی رو ببینم .
ali
۱۹ فروردین ۱۳۹۴عالیههههه این نمونه ای از آینده هست حالا دیگه تویوتا کمری مصرف ترین خودرو سازه بدون نقص
sjs
۱۹ فروردین ۱۳۹۴نمای عقب زیباست.طراحی متفاوتی داره…تفاوتی زیبا…
ebi
۱۹ فروردین ۱۳۹۴طراحی کابینش دیگه غیر قابل قبوله
SAEED
۱۹ فروردین ۱۳۹۴اگه سرمایه گذاری بشه , ایده ی فوق العاده مفیدی هست
با این که زیر ساختش نه چندان قویه ولی تا اندازه ای مدرن هست که ازش حمایت بشه
مخصوصا ازطرف سازمان EURO NCAP
امیدوارم بزودی در سراسر جهان عملی بشه .
.
درمورد داخل ماشین هم کمی تویوتا سنت شکنی کرده
شبیه ماشین کانسپت هست ولی روی هم رفته عالیه …
هژبر
۱۹ فروردین ۱۳۹۴راستی راستی پاکه
ali
۱۹ فروردین ۱۳۹۴طراحیش انگار تو مریخ انجام شده ازش خوشم میاد چون شبیه به ماشین های دیگه نیس
میثم
۱۹ فروردین ۱۳۹۴من از طرفدارای سرسخت خودروهای ژاپن بودم و هستم. ولی نمیفهمم چرا ژاپنیها نمیتونن توی طراحی ظاهری خوب عمل کنن. به نظرم نیسان و مزدا رو غلتک افتادن ولی تویوتا و میتسوبیشی هنوز نمیتونن نظر مثبت اکثریت رو جذب کنن. البته توی کیفیت هیچ کدومشون حرفی نیست.
مک میسل
۱۹ فروردین ۱۳۹۴برای اینکه کلا ناشین و فقط بلدن پیچارو محکم سفت کنن…
honda nsx rr mugen { سی بی آر 400 سابق }
۲۰ فروردین ۱۳۹۴آقای مک میسل کی گفته ژاپنیها کلا ناشین و فقط بلدن پیچارو محکم سفت کنن ؟ حرفهایی که میزنی روزی رکورد دیسلایک پدال رو میزنه .
milad
۲۰ فروردین ۱۳۹۴خیلی طراحیش خاصه…باید مشتری هاش هم خاص باشه..
احسان(احسان سابق)
۲۰ فروردین ۱۳۹۴این ماشین تکنولوژی پیشرفته ای داره اما قطعا ظاهر خوبی نداره
شهریار
۲۰ فروردین ۱۳۹۴شاید پاک باشه..شاید تویوتا باشه….ولی اصلا خوشگل نیست..نمیدونم چه بلایی سر طراحی تویوتا اومده …تازگیها خیلی بد شده…آخه یعنی چی …خطوط بی هدف هم بیرون خودرو هم داخل کابین خیلی تو ذوق میزنه..ای ی ی ی
طراحی زیر 0000
ارش
۲۰ فروردین ۱۳۹۴آینده در دستان شماست
TOYOTA
۲۰ فروردین ۱۳۹۴اونایی که از تویوتا ایراد میگیرن همونایین که هیچی از فنی ماشین حالیشون نیست!!!
آخه چمیدونید متفاوت ترین سرسیلندر دنیا که فقط مختص تویوتاست یعنی چی؟!
تویوتا همونه ی که تو جاده تحت هیچ شرایطی قالت نمیزاره!!
تویوتا همونه ی که بهش میگن سلطان آفرود!!
تویوتا همونه ی که با حجم موتور 5700 سی سی 8 سیلندرصدی 12 میسوزونه!!
تویوتا لندکروز همونه ی که بدون آب رادیات وسط بیابون منو 50 کیلومتر برد آخ نگفت!!
تویوتا همونه ی که آب از کاپوت زده بالا هنوز داره میره!!
ای بابا تو رو خدا برید همون پرایدتونو سوار شید درمورد تویوتا نظر ندید!! خخخخخخخخ
زنده باد ساکاچی تویوتا
سعید
۲۰ فروردین ۱۳۹۴تویوتا از کی تاحالا شده سلطان آفرود؟! سلطان آفرود لقب یونیماگه که در بیشتر سایتها و نشریات خودرویی به عنوان بهترین خودوری آفرود همیشه انتخاب میشه
بنز اس کلاس هم با حجم 4700 سی سی و 8 سیلندر صدی 8 تا میسوزونه که به نسبت خیلی کمتر از همین تویوتای شما میشه
ایراد گرفتن از ظاهر ماشین چه ربطی به مباحث فنی و سرسیلندر و آفرود و آب رادیاتور داره؟
TOYOTA
۲۰ فروردین ۱۳۹۴مرد حساب تویوتا اومده آب رو تبدیل کرده به سوخت خودرو اونوقت تو از ظاهرش ایراد میگیری؟؟؟؟!!
ایول بابا!!
ما هنوز تو HP مثبت گیر کردیم!
saeed
۲۰ فروردین ۱۳۹۴اگر کسی از بغل به ماشین بزنه به نظر خیلی خطرناک میاد.
s.class
۲۰ فروردین ۱۳۹۴اینکه بخار اب تولید میکنه خودش جای بحث داره و باید بررسی بشه
اول اینکه اگه تعداد این خودرو ها زیاد بشه و بخار اب تولید بکنن بعد یه مدت کوتاهی هوای همه شهر ها مثل شمال شرجی میشه اگه گرمم بشه تو تابستون و این برای اکثر مردم ایران غیر قابل تحمله
اما دوم اینکه از نظر بعضیا هم این طوری خوبه چون با افزایش بخار هوا بارندگی ها شاید به حالت نرمال برگرده و خشکسالی به پایان برسه
ه ه ه ه ه ه ه ه ه ه
فرید
۲۶ فروردین ۱۳۹۴اینو ببین توروخد…داداش شما با کی کار داری؟؟؟؟؟بگو اگه کسی هست…واقعا با خودت چند چندی؟؟؟؟چند تا از خودت جلوتری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
میگه(اینکه بخار اب تولید میکنه خودش جای بحث داره و باید بررسی بشه) :-D :-D :-D :-D :-D :-D چی میزنی برادر؟؟؟؟؟ شما زحمت بررسی به خودت نده باهاش حال کن جنسش خیلی خوب بوده انگار…
احمدرضا
۲۰ فروردین ۱۳۹۴پیشرفته بزرگیه و از نظرظاهری هم جلوش و داخلش قشنگن عقبش هم بد نیست
hero
۲۰ فروردین ۱۳۹۴ایول!
ماشین که نیست!
بانک فن آوریه!
تویوتا داره به همه دنیا درس میده
پرچم ژاپن بالاتره!
سعید
۲۰ فروردین ۱۳۹۴مباحث فنی و تکنولوژی این ماشین فوق العاده عالیه و پیشرفت بزرگی تو خودروسازی محسوب میشه،
ولی اینا دلیل نمیشه که ظاهر ماشین بی اهمیت باشه،ظاهرش به شدت زشت و ناهماهنگه،مخصوصا داخلش که اصلا معلوم نیست طبق چه معیاری ساخته شده،شاید من دارم اشتباه میبینم که صفحه کیلومترش وسطه!!!
mamad
۲۰ فروردین ۱۳۹۴متفاوته-تویوتا داره دیگه به همه سلیقه ها نگاه میکنه
Ali
۲۷ تیر ۱۳۹۵طراحای تویوتا دور هم جمع میشن یه طرح میدن میگن نه این زشت نشد باید یه مقدار زشت ترش کنیم
بنظرم از نظر فنی تویوتا از بهترینای جهانه ولی طراحی افتضاحی داره