تویوتا

بررسی خانواده تویوتا پریوس (قسمت اول)

تویوتا پریوس نخستین بار سال ۱۹۹۷ به‌عنوان خودروی تمام هایبرید برقی وارد بازار شد. سال گذشته (۲۰۱۵ میلادی) نسل چهارم آن متولد و به‌تازگی مدل ۲۰۱۷ نیز به بازار آمد. نسخه پلاگ-این هایبرید از نسل سوم روی خط تولید رفت و در سبد فروش قرار گرفت. این ژاپنی بی‌آزار از همان ابتدا در زمره خودروهای پاک جای داشت، به‌طوری‌که از نظر آژانس محافظت از محیط‌زیست ایالات متحده و هیئت منابع هوایی کالیفرنیا (CARB) جزء پاک‌ترین خودروهای فروخته‌شده در آمریکا بر اساس میزان انتشار آلایندگی است.

toyota-prius-2016-1600-0d
جدای از فناوری‌های امنیتی، رفاهی و رانندگی که در سطح سایر محصولات تویوتاست، همگان پریوس را با دوستدار محیط‌زیست بودنش می‌شناسند. مدل ۲۰۱۷ از قوای محرکه هایبرید سینِرژی تویوتا (Hybrid Synergy Drive) بهره می‌برد که شامل دو واحد مجزاست: بلوک آلومینیومی بنزینی ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با توان ۹۵ اسب بخار (۷۱ کیلووات) در ۵۲۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۴۲ نیوتون‌متر، مجهز به سامانه زمان‌بندی متغیر و هوشمند سوپاپ‌ها (VVT-i)؛ موتور برقی از نوع مَگنِت AC همزمان با حداکثر قدرت و گشتاور به ترتیب ۷۱ اسب بخار (۵۳ کیلووات) و ۱۶۳ نیوتون‌متر و ولتاژ بیشینه ۶۰۰ ولت. البته توان خالص خروجی به دلیل بعضی پیچیدگی‌های فناوری هایبرید کمتر از حاصل جمع و برابر با ۱۲۱ اسب بخار (۹۰ کیلووات) است.

toyota-prius-2016-1600-46
پریوس هایبرید ۲۰۱۷ مجموعاً ۶ تریم مختلف دارد: تو (Two)، تو اِکو (Two Eco)، تری (Three)، تری تورینگ (Three Touring)، فور (Four)، فور تورینگ (Four Touring). طبق تخمین EPA تمامی مدل‌ها (بجز تو اِکو) در مسیر شهر، جاده و ترکیبی به ترتیب ۴.۳، ۴.۷ و ۴.۵ لیتر بنزین می‌سوزانند. اما تریم بسیار اقتصادی‌تر اِکو پا را فراتر گذاشته و تنها به ۴، ۴.۴ و ۴.۲ لیتر بنزین احتیاج دارد. سامانه ترمز به فناوری بازیابی انرژی ترمز مجهز بوده که در کوچک‌ترین فرصت قوای اضافی را در باتری‌ها ذخیره می‌کند. در بحث استاندارد آلایندگی نیز، موفق به دریافت گواهی‌های بسیار سخت‌گیرانه SULEV و AT-PZEV شده که به ترتیب مربوط به قوانین فدرال و ایالت کالیفرنیا آمریکا هستند.

toyota-prius-2016-1600-48

toyota-prius-2016-1600-49

toyota-prius-2016-1600-3b
دو نوع مجموعه باتری متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد: همان ۱.۳۱ کیلوواتی (۶.۵ آمپرساعتی) نیکل متال-هیدرید نسل قبلی در “تو”؛ نمونه جدید ۰.۷۵ کیلوواتی (۳.۶ آمپرساعتی) لیتیوم-یون در سایر نسخه‌ها که ۳۵ پوند (۱۵.۸ کیلوگرم) سبک‌تر و منسجم‌تر بوده و در شتاب‌گیری و ترمز‌گیری پربازده‌تر عمل می‌کند. نکته‌ای که شاید به ذهنتان برسد، کاهش ظرفیت و خروجی باتری‌های لیتیوم-یون در نسل جدید است. در پاسخ باید بگویم از آنجایی که به دلیل نیاز به طول عمر بیش از ده سال، هیچ‌گاه باتری خودروهای هایبرید به‌صورت کامل خالی و شارژ نمی‌شود؛ مجموعه جدید علی‌رغم ظرفیت کمتر، ظرفیت مؤثری برابر با ۷۰ درصد دارد که می‌شود به عبارتی ۰.۵۲۵ کیلووات ساعت؛ دقیقاً مساوی ظرفیت مؤثر باتری‌های لیتیوم-یون نسل قبلی. اگر وزن ۴۰ درصد کمتر را نیز به این مورد اضافه کنید، قطعاً درخواهید یافت که انتقادی در این زمینه وارد نیست.

toyota-prius-2016-1600-5c

طبق گفته‌های رسمیِ تویوتا از زمان عرضه این خودرو تا کنون، به‌واسطه پیشرانه درون‌سوز پاک و سامانه هایبرید پربازده، از انتشار ۱۱,۷۹۴,۳۳۵ تن دی‌اکسید کربن در جو زمین جلوگیری به عمل آمده است. هدف کنونی نیز کاهش بیشتر نرخ ورود این ماده مخرب به محیط‌زیست می‌باشد. تولد پریوس در بیش از ۱۵ سال گذشته، تحولی عظیم را در خدمات حمل‌ونقل عمومی ایجاد کرد، به‌طوری که تا حال بالغ بر ۱.۸ میلیون دستگاه از آن در بازار ایالات متحده به فروش رفته و نقش بسیار پررنگی در کاهش آلودگی شهرهای مختلف دارد. تنها در آمریکا بیش از ۷ میلیارد لیتر بنزین صرفه‌جویی شده که تقریباً برای ۴ میلیون بار دور زدن کره زمین کافی خواهد بود! بد نیست بدانید هزینه چنین حجمی از سوخت نزدیک به ۵ میلیارد دلار، معادل راه‌اندازی حدود ۲۵۰۰ توربین بادی است.

toyota-prius-2016-1600-0b

toyota-prius-2016-1600-3e

ادامه دارد …

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. Ferrari Zonda SV

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (479 ديدگاه)

    حاج آقا امین قوام صفری اینو ببین:
    http://bama.ir/car/details-2-4328712/2014-ferrari-laferrari-for-sale

    1. ELEMENTO

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      با احترام به سلطان بزرگ تویوتا و ولی عهد محترم لکسس !! هر دوشون رو خیلی دوست دارم…
      اما از قیافه ی پریوس خوشم نمیاد !!
      شبیه ماشین اسباب بازیه !!
      خیلی جلب توجه میکنه !!
      زود تکراری میشه !!
      از جلو انگار ناقص الخلقه هست !!

  2. نیما ناصری

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (345 ديدگاه)

    تو ایران زیادی گرون در میاد

    1. سامان اذری

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      امروز ایرتویا تحویل فوری 142 میلیون قیمت زده بود

      برای اولین باره که میبینم کلمه (هایبرید ) به درستی نوشته شده نمیدونم چرا همیشه سایت های ایرانی هیبرید مینویسند

      1. رضا

        ۳۱ فروردین ۱۳۹۷
        سوابق: (21 ديدگاه)

        انگلیسی ها بمبی را کردند مومبای، تهران را میگن ته هران، ایران میگن آیران، حالا این کلمات قلمبه سلمبشون مثل استیتس را ما بگیم استتوس یا هایبرید را بگیم هیبرید(که تو خود اروپا هم آلمانی و فرانسوی یکجور دیگه کلمات مشترک را تلفظ میکنند) بجایی برنمیخوره.

  3. فورد

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (892 ديدگاه)

    اگه بگم باحاله دروغ گفتم شاید بیشتر بدرد قشر مسن بخوره

  4. آرین

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (59 ديدگاه)

    دسته دندشو میشه کند درسته قورت داد.

  5. حميد

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    نمیدونم رنگ سفید داخل برا چی هست به هر حال محصولات بنز هم ضریب درگ قابل قبولی دارند ول طراحی معقول نیز دارند

    1. mehran911

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2114 ديدگاه)

      قابل قبول !!!!
      محصولات مرسدس بنز طور میانگین در بین همه خودرو ساز های جهان کمترین ضریب درگ رو دارن .
      .
      بطور کلی مرسدس ایرودینامیک ترین خودرو ساز دنیاست

      1. ELEMENTO

        ۲۹ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        درسته مهران جان.
        CLA آیرودینامیک ترین سدان موجود در بازار هست.
        اونم با 32000 دلار قیمت…

  6. مجید

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من این ماشین رو خیلی دوست دارم نه به خاطر قابلیت های دینامیکیش بلکه به خاطر مصرف عالی و برد مناسب و هزینه اقتصادی ولی ای کاش تویوتا از اون موتور 1800 سی سی بازده بهتری میگرفت(نمیگم 250 اسب ولی حداقل 120 اسب) و با استفاده از تنظیمات بهتر(که تویوتا توانش رو داره) یه ماشین با لذت رانندگی بهتر میساخت و فروشش رو بهتر میکرد و ضعف کسل کنندگی این ماشین رو نه کاملا پاک بلکه کمتر میکرد.به هر حال همه این ها از اعتبار و مهندسی و جایگاه این ماشین کم نمیکنه

  7. نوید

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (23 ديدگاه)

    من کرولا 2015 دارم،کسی میتونه راهنمایی کنه که آیا با پریوس جایگزینش کنم؟فقط به نظرم قدرت موتورش کمه

    1. ahmad

      ۲۹ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (659 ديدگاه)

      پریوس از کرولا ضعیف تره!
      کلا اینا کلاس خانوادگی و شهری هستن و از نظر قدرت شتاب و سرعت نمیشه روشون حساب کرد…

    2. محمد

      ۱۱ آبان ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز من هم دقیقا برعکس شما بودم پریوس اسم نوشتم میخواستم بدم کرولا بگیرم کلی تحقیق کردم از کلی تحقیق فقط یکیش رو بهت میگم :) برو توو سایت تویوتا ژاپن، امارات، عمان، هلند و هر کجای دیگه دوست داری ببین قیمت این خودرو با راو 4 یکی هست و توو ایران بخاطر گمرک 4% خودرو های هایبرید با کرولا هم قیمت شده که این یه فرصت خوب برای ماست. حالا اگر به قول بعضیا با قیافش مشکل ندارید این ماشین در یک کلام فوق والعادس و اصلا نباید بهش توهین کرد و با خودرو های کره ای مقایسش کرد.
      در ضمن در خصوص قدرت برو توو سایت های مختلف تحقیق کن خیلی از سایت های درست حسابی در خصوص شتاب ثانویه اش گفتن از کرولا بهتره( شتاب ثانویه همون شتابیه که برای سبقت گرفتن بهش نیاز داریم)

  8. Arena

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    به نظر من قیافه اش با سلیقه مردم ایران جور نیست
    چون ایرانیا مهمترین فاکتور که تاثیر میذاره روی انتخابشون رخ و قیافه ی ماشینه
    مصرف و بقیه مساءل میره مراحل بعد

  9. سجاد

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    پریوس جون میده واسه تاکسی شدن
    نرم ، راحت ، بی صدا ، کم مصرف ، آلودگی پایین و سگ جون و جادار که همه اینا با هم بهترین تاکسی میشه.
    تو اروپا زیاد دیدم پریوس رو تاکسی کردن حتی تو آلمان!

  10. احمد باقری

    ۲۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بسیار عالیه، این همه آلودگی رو کم کرده، واقعا آفرین داره.

  11. محمد

    ۳۰ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (302 ديدگاه)

    اه.اه.پشتش مثل نیسان آبیه.چقدر زشته …،.،
    در لینک زیر می توانید بقیه تصاویر این ماشین را مشاهده بفرمایید:
    prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi77rWW2uzPAhWMZpoKHe0gCMoQ_AUIBygB&biw=1024&bih=768
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. رضا

      ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (4 ديدگاه)

      قیمت جهانی کمری 2016 وپریوس 2016 فقط توی 500 دلا ر تموم میشه کمری28000 وپریوس 27500 دلار

  12. رضا

    ۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (52 ديدگاه)

    قیافش اصلا قابل هضم نیست هیچ رقم نمیشه درکش کرد

  13. محمدحسین

    ۸ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همه شدن مهندس اینجا ???
    پریوس پرفروش ترین ماشین هایبریدی دنیا شده ؛ بعدشم من پیشنهاد میکنم بجای عکس برید از نزدیک ببینید اونوقت میفهمید چه رخو فیس زیبایی داره ؛ از طرفی قدرت موتور رو بالا نبردن و البته سان روف قرار ندادن چون سوخت رو کم کنن ، انگار توجه نکردید ۴.۵ در صد کیلومتر عالیهههه ؛ از طرفی شتاب ماشین ۱۱ هستش که شتابشم نشون از عالی بودن ماشین میده ؛دوستای گلم دیگه گذشت دوره ی ماشین های پر سرعت و موتور قوی چون الودگی ایجاد میکنن ؛ تا ۱۰ سال اینده ماشین های هایبرید فقط تولید میشن تو دنیا و دیگه از موتورهای ۴۵۰۰ و ۳۵۰۰ خبری نخواهد یا اگه هم باشه کم..

  14. علی

    ۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قیافه ماشین به نظر من هم زیاد جالب نبود ولی وقتی در نمایندگی از نزدیک دیدم نظرم عوض شد.به نظر من در مورد تولیدات تویوتا نباید همینجوری نظر داد یک برند اصیل و بی عیب ونقصی است.

  15. محمد

    ۱۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یدونه تمام فول تیپ ای دارم که قیمت جهانیش ۳ میلیون از راو ۴ های وارداتی بالاتر وسه میلیون از کمری xle پایینتره. شتابش خوبه.ساخت ژاپنه و بسیار تکنولوژیکه…مهمترین دلیل انتخابم این بوده که قیمت این ماشین خیلی به قیمت اصلیش نزدیکه و آدم کمتر می سوزه از بی عدالتی…..

  16. محمد

    ۱۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    من که ثبت نام کردم. ضمنا از نزدیک دیدم قیافش که زیاد بهش توهین میشه به نظر من خیلی هم زیباست باید دوستان بدانند که زیبایی امری سلیقه ایست به هر حال پریوس خودرو نسل اینده است

  17. مریم

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این ماشین جز پرفروشترین خودروهای دنیا ست
    قیافش هم خیلی خوب و زیباست
    مخصوصا داخلش که حالت هواپیما طراحی شده
    من که عاشقش شدم
    مصرف و شتابش هم عالیه
    ضمن اینکه در جاهایی که موتور بنزینی جواب نده
    موتور شارژی هم میاد همراهی میکنه
    من که میخرم

  18. بهرام

    ۶ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من که تا حالا خودرو ایرانی سوار میشدم. دفعه اولمه که پریوس گرفتم. ولی هر چه از خوبی این ماشین بگم واقعا کمه. اولا که خیلی خیلی زیباست. طراحی عالی آیرودینامیکش, بیصدایی و نرمی و هوشمندی این خوردو بی نظیره.
    مدتها مقایسه کردم و مردد بودم. پریروز دلمو به دریا زدم و رفتم نمایندگی برای ثبت نام. دو تا مدل حاضر و آماده داشت. تیپ B نقره ای متالیک و تیپ C سفید. چون خیلی رنگ نقره ای دوست دارم تیپ B را برداشتم. باورم نمیشد صبح برم نمایندگی و عصر با ماشین برگردم خونه :).
    به نظرم تفاوت این تیپها چندان نیست. بیشتر یکی دو تا آپشن اضافی دارند که زیاد هم کاربردی نست. اما اگه آپشنهایی مثل کروز هوشمند و حرکت بین خطوط را داشت دیگه عالی بود. گرچه نمیدونم با وجودی که توی بیشتر خیابونها خطها پاک شدند اصلا اون آپشن کاربردی داره یا نه.

  19. جليل

    ۷ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از نظر من این ماشین عالیه هم از نظر قیافه و هم از نظر آپشن.ولی من که بیشتر باهاش توی نقاط کوهستانی رفت و آمد میکنم مصرف سوختم رو متوسط زده 6.3 لیتر. نمیدونم طبیعییه یا ماشین مشکل داره؟؟؟

  20. رحیم

    ۱ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام. دوستان عزیزی که پریوس دارید میشه راهنمایی کنید که آیا کفش به موانع میگیره یانه؟

    1. حميد

      ۶ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      سلام دوست من
      نه اصلاکف ماشین گیر نمی کنه به نسبت ماشین هایی مثل مزدا 3 – ولی خوب هرچه که باشه ماشین سواریه رو دست اندازهای تپه ای که شهرداری هردمبیلی درست میکنه باید با سرعت پایین عبور کنی

  21. اساعیل

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    لطفا دوستان در مورد تیپ a,b.c

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا