در یکی دیگر از قسمتهای سری رقابتهای خودرویی پدال، امروز به گروه SUVهای بزرگ رسیدهایم. در اولین دوئل این گروه، دو SUV آمریکایی یعنی فورد اکسپیدیشن و شورلت تاهو/سابربن به مصاف یکدیگر رفتند که بهطورکلی در دو نظرسنجی سایت و کانال تلگرام پدال در این رقابت ۱۴۸۹ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء اکسپیدیشن توانست ۱۰۲۳ رأی را به خود اختصاص داده و درنتیجه با کسب ۶۹ درصد از کل آراء بهعنوان پیروز اولین رقابت این گروه به دور بعدی صعود کند درحالیکه تاهو موفق به کسب ۴۶۶ رأی شده است. امروز اما در دومین دوئل گروه SUVهای بزرگ، دو ژاپنی یعنی تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول روبروی یکدیگر قرار گرفتهاند.
شورلت تاهو | فورد اکسپیدیشن | تویوتا لندکروزر | نیسان پاترول |
فورد اکسپیدیشن | ؟ | ||
دوج دورانگو | نیسان آرمادا | جیامسی یوکان | تویوتا سکویا |
؟ | ؟ |
تویوتا لندکروزر
لندکروزر بهواقع یکی از شناختهشدهترین نامها در صنعت خودروسازی است. نامی که مترادف با آفرود و جانسختی است. این SUV ژاپنی اما پیشینهای بسیار کهن دارد. در سال ۱۹۵۰ جنگ کره موجب ایجاد تقاضا برای وسایل نظامی سبک شد و به همین دلیل تویوتا نیز تصمیم گرفت با استفاده از مهندسی معکوس از روی جیپ ویلیز آمریکایی، چنین خودرویی را تولید نماید. اولین پروتوتایپ این خودرو با نام جیپ BJ در سال ۱۹۵۱ معرفی شد و تویوتا چنان از جیپ اصلی برای ساخت آن الهام گرفته بود که حتی نام جیپ را بر آن گذاشت. این سرآغازی بود برای تولد یکی از برترین آفرودرهای دنیا که بعدها و تا امروز در انواع، نسلها و سریهای بسیار گوناگونی تولید شد. تویوتا لندکروزر را میتوان به همراه جیپ ویلیز و لندروور دیفندر پدر و اسطورهٔ آفرودرهای دنیا دانست. همانطور که گفته شد، لندکروزر در نسلها و سریهای زیادی تولید شد که حتی تولید سری قدیمی ۷۰ آن هنوز هم ادامه دارد. همچنین بعداً نسخهٔ کوچکتری از لندکروزر با نام لندکروزر پرادو نیز ساخته شد و نمونهٔ لوکس آنهم توسط لکسس با نام LX تولید گردید؛ اما لندکروزر اصلی کنونی سری ۲۰۰ نامیده میشود که برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۰۷ معرفی شد. تولید این نسل لندکروزر هنوز ادامه دارد اما چندی پیش برای سال ۲۰۱۶ تویوتا آنرا مورد فیسلیفت و بهروزرسانی قرار داد که بیشترین تغییرات ظاهری آن در بخش جلویی انجام شده است. این SUV ژاپنی با پیشرانههای مختلف و در انواع گوناگونی تولید میشود که در دوئل ما با موتور ۵.۷ لیتری V8 بنزینی تنفس طبیعی خود شرکت کرده است. این پیشرانه، ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط گیربکسهای مختلفی چون یک واحد هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ میرسد.
نیسان پاترول
پاترول نیز یکی دیگر از آفرودرهای حرفهای و اسطورهای ژاپنی است که تاریخ معرفی آن نیز دقیقاً مانند لندکروزر به سال ۱۹۵۱ برمیگردد. در ماه سپتامبر این سال، اولین نسل این ماشین با کد 4W60 معرفی شد که این هم ظاهری مشابه جیپ ویلیز داشت. بدین ترتیب حیات پاترول نیز از این طریق آغاز شد و مانند لندکروزر طی نسلهای گوناگونی در سالهای بعد به تولید رسید. همچنین نسل سوم این SUV ژاپنی توسط پارسخودرو به تولید رسید و چندین سال در کشورمان عرضه شد. پاترول هماکنون در نسل ششم خود قرار دارد که در ژانویهٔ ۲۰۱۰ معرفی شده و هنوز در حال تولید است. همانند لندکروزر، برادر لوکس پاترول هم توسط اینفینیتی با نام QX80 تولید میشود؛ اما چند وقتی است که نیسان این خودرو را تحت عنوان نسل جدید مدل آرمادا در ایالاتمتحده عرضه میکند. نسل اول آرمادا بهعنوان یک SUV بزرگ برای بازار ایالاتمتحده بر پایهٔ پلتفرم پیکاپ تایتان ساخته و در سال ۲۰۰۳ معرفی شد اما نیسان تصمیم گرفته جهت کاهش هزینهها، همان پاترول را با تغییراتی جزئی بهعنوان نسل دوم آرمادا در آمریکا عرضه کند؛ بنابراین پاترول و آرمادا در اصل خودروهای کاملاً یکسان اما با تفاوتهایی جزئی هستند. البته آرمادا از تجهیزات بیشتری نسبت به پاترول برخوردار است و به همین دلیل میتوان آنرا چیزی بین پاترول و اینفینیتی QX80 دانست. نیسان برای پاترول در بازارهای جهانی سه پیشرانهٔ مختلف بنزینی را ارائه میکند اما آرمادا در بازار ایالاتمتحده فقط با یکی از این سه موتور عرضه میشود که ما هم همان را برای این رقابت انتخاب کردهایم. این موتور از نوع ۵.۶ لیتری V8 تنفس طبیعی است که ۳۹۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد.
مشخصات فنی
تویوتا لندکروزر | نیسان پاترول | |
پیشرانه | ۵.۷ لیتری V8 | ۵.۶ لیتری V8 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۳۸۰ اسب بخار | ۳۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۵ نیوتن متر | ۵۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۶.۷ ثانیه | ۵.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۱ ثانیه | ۱۴.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۵.۱ لیتر (ترکیبی) | ۱۵.۵ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۲۶۸۸ کیلوگرم | ۲۶۸۰ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۳.۷ تن | ۴.۱ تن |
طول | ۴.۹۵ متر | ۵.۱۴ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۵ متر | ۳.۰۷ |
حجم صندوق بار | ۴۵۳ لیتر | ۴۸۱ لیتر |
قیمت | ۸۵,۰۰۰ دلار | ۶۱,۰۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9770607]
ایلیا
۲۸ خرداد ۱۳۹۶الان ۵۹۸ به ۶۰۱….رقابت وحشتناکه
Parvaz
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ژاپن در مقابل ژاپن یعنی حذف یکی از خوب هااا… ۲تاشونم عالی هستن و پرچمدار شاسی هااا، اینقدر عالی هستن این ۲تا من فقط از روی قیمت پایین تر به پاترول رای دادم…
Moein
۱ تیر ۱۳۹۶این سری لند کروزر قیمتش یه کم عجیبه آرمادا از نظر امکانات و پیشرانه تقریبا باهاش برابره ولی ۲۰۰۰۰دلار ارزون تره!!!
احسان
۲۹ خرداد ۱۳۹۶مدیون هر دوشون هستم اگه به اون یکی رای بدم
رای نمیدم
واقعا نمیشه انتخاب کرد
کاش گزینه “هر دو” هم بود
میشینم و نظاره میکنم ببینم نتیجه چی میشه
ASTON
۲۹ خرداد ۱۳۹۶چه رقابتی
واقعا سخته هر دو عالی خدایی سلیقه ای هم حساب کنی بازم نزدیکن به هم
italia & german
۲۹ خرداد ۱۳۹۶دوستان یکی میشه توضیح بده که چرا g class نه تو این قسمت نه تو قسمت suv های لوکس نیست؟
تو این قسمت هم واقعا سخته از بین سلاطین افرود انتخاب کرد رای من لند کروز چون خودشو بهتر ثابت کرده تو این قسمت.
یه کلیپی دیدم تو کویر دبی بود که به مسابقه بین این دوتا و جی کلاس بود که جی کلاس از همشون بالاتر رفت و اخرش متوقف شد و لندکروز دوم شد.
الهی
۲۹ خرداد ۱۳۹۶لندکروز عالیه…
ولی متأسفانه اکثر افرادی که لندکروز را ترجیح میدن و علل خصوص افرادی که لقب حضرت را براش در نظر گرفتن بیشتر دنبال *** هستن و البته به دنبال جبران کمبود و علمی برخورد نمیکنن
…. تا. زمانی که بیشترطرفداراش اینجور افرادی هستن … نمیتونم نسبت بهش احساسی داشته باشم… در حالی که در نوجوانی عاشقش بودم…
امیدوارم. به زودی هممون به اتومبیلی که دوست داریم ..برسیم…
محمد شجاعی
۲۹ خرداد ۱۳۹۶رقابت که بینشون خیلی نزدیکه.هردوشونم قدرن.اکثر کسایی هم که رای دادن مثل من از رو سلیقه شخصی رای دادن.
واقعا-صرف نظر از قیمت-جفتشون خوبن.ولی من به خاطر علاقه ای که به طراحی لندکروز دارم به این ماشین رای میدم.
Shahryar
۲۹ خرداد ۱۳۹۶شتاب بیشتر،امکانات بیشتر،ظرفیت بکسل بالا تر،طول بیشتر، قدرت بیشتر،وزن کمتر،از همه مهمتر قیمت کمتر،انتخاب منو صد در صد به طرف پاترول میبره
سعید
۲۰ آبان ۱۳۹۶منم به خاطر کیفیت و دوام بالاتر ، قدرت آفرود بیشتر ، سیستم تعلیق بهتر و انعطاف پذیرتر و برند معتبرتر و خوش نام تر (تویوتا) ، لندکروز ر و انتخاب می کنم.
تا هست لندکروز / خلاف عقل است هر مرکبی بروز …
power active
۲۹ خرداد ۱۳۹۶وقتی پاترول رونمایی شد عربا همه رفتند سمت پاترول چون اونا واقعاا میدونن که کدوم بهتره چون نهایت استفاده افرود و انجام میدن. اما یه خورده نیسان پاترول بهتر از لندکروز
فقط تویوتا و هوندا
۲۹ خرداد ۱۳۹۶منبع؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حمید ع
۲۹ خرداد ۱۳۹۶سر ازدواجم اینقد انتخاب برام سخت نبوده…
ROHAM
۲۹ خرداد ۱۳۹۶چه نفس گیر داره این رقابت پیش میره!!!
TSHDN
۲۹ خرداد ۱۳۹۶بدون شک لندکروز.یکی از اقواممون یه لندکروز داشت(مدلش 2012 بود)8سیلندر نمیدونید چه سواری داشت این ماشین .من چند بار سوارش شدم اصن نمیشه توصیفش کرد توی گرمای 50 درجه آبادان سوار شدیم ماشین داغ داغ بود بعد کولرشو روشن کرد هنوز یه دقیقه نگذشته بود که از سرما سردرد گرفتم 10 تا کانالم داشت از همجا باد خنک میمود بیرون.خلاصه اینکه پاترول خوبه اما انتخاب من 100 در 100 لندکروز بزرگ.
parsa
۳۰ خرداد ۱۳۹۶طراحی عقب پاترول به دل نمیشینه ، البته این که لندکروز رو سال هاست میبینیم و عادت داریم بهش هم موثره .. و درکل سواری تویوتا درهرکلاسی خیلی راحت و آرامش بخشه ..
iman27
۵ تیر ۱۳۹۶خداییش انتخاب سخته….
با ده بیست سی چل رای دادم???
hadi
۶ تیر ۱۳۹۶انخاب سخته ولی پولش کجا بود والله هر کدوم هم بهترینه بخدا
mohammad_fm480
۷ مرداد ۱۳۹۶با اینکه اصلا با تویوتا حال نمیکنم ولی لندکروز همیشه برام یه چیز دیگه ای بود.
واقعا پاترول تو طراحی خیلی ضعیف هست.
قطعا لندکروز
کاظم
۳۰ بهمن ۱۳۹۶فقط از روز اعداد و ارقام نمیشود قضاوت کرد. چند نکته را باید بگم
تویوتا لندکروزر خودرو رسمی UN هست. در کشورهایی که جاده ندارند مثل افغانستان، سوریه، کشورهای افریقایی و غیره سواری میده.
لندکروزر کمترین میزان خرابی را بین تمام خودرو ها داره.
در دوبی بیشترین سفارش برای زرهی کردن و ضد گلوله کردن برای لندکروزر بوده. طوریکه وزن خودرو به 7 تن افزایش می یابد و در بدترین جاده ها و مناطق کوهستانی با چنین وزنی چرخش میچرخه و کمترین خرابی را داره .
لندکروزر واقعا یک خودروی جنگی هست.
ford
۲۶ اسفند ۱۳۹۷با سلام ولی باید پذیرفت که پاترول خیلی سر تره از لندکروز و پیشرفت چشم گیری داشته میتونید افروداش و طناب کشیاشو ببنید
معین
۴ فروردین ۱۳۹۸باترول بادوام تره یا لندکروز
Ramin
۲ اردیبهشت ۱۳۹۹من سالها لندکروزر سوار شدم. زیاد 4500 تویوتا داشتم. یکی از مشکلات تویوتا هندلینگ ضعیفه. دیفرانسیل جلوها خیلی ضعیف هست و خیلی خورد میشه.
سالها قبل موتور 3 اف سری 70 هم داشتم توی 2 سال 3 بار واشر سوزوند.
چندی قبل به پیشنهاد یکی از دوستانم رفتم یه نیسان سافاری 2003 خریدم (وای 61) والا الان 4 ساله بیابان میرم آخ نگفته. اصلا خراب نمیشه لعنتی.
تعادل بی نظیر، قدرت عالی،
جالب بود برام در دوبی همه نیسان سوار هستند. پر از پاترول پلاتینیوم هست و لندکروزر کم هست خیلی.
من شخصا دور از تعصب میگم نیسان خیلی بهتره تنها عیبش مصرف سوخت بالاتره.
رحمن
۲۳ اسفند ۱۳۹۹هردو فوق العاده اندولی با توجه به امتیازهای مقایسه ای وخصوصا قیمت با قاطعیت پاترول را انتخاب میکنم
سرباز وطن
۳ مهر ۱۴۰۲هیچکدام اول فورد اکسپدیشن بعد باقی شاسی های آمریکا وانگلیس باقی کپی کارند.آلمانام عالی ولی باز به آمریکا وانگلیس نمیشن.ژاپن وفرانسه مقامات بعدی چین که طنزه حیف که به نخبه گان خودمون بهایی داده نمیشه وگرنه اول میهنی.ویران خودرو وسایپا با جنرال موتور و فورد قرار بود همکاری کنن ما باید جای ژاپن وکره بودیم وحتی بالاترم میرسیدیم ***