دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال همچنان ادامه دارد و امروز به گروه SUVهای بزرگ رسیدهایم. در اولین دوئل این گروه دو آمریکایی یعنی شورلت تاهو و فورد اکسپیدیشن به مصاف یکدیگر رفتند و در دوئل دوم دو ژاپنی بنامهای تویوتا لندکروزر و نیسان پاترول رودرروی هم قرار گرفتند. حال امروز در سومین دوئل گروه SUVهای بزرگ، یک ژاپنی و یک آمریکایی یعنی تویوتا سکویا و جیامسی یوکان باهم به رقابت خواهند پرداخت اما پیش از اینکه به سراغ این رقابت برویم باید نتایج دوئل قبلی را بیان کنیم. در این رقابت درمجموع ۳۰۳۲ رأی به ثبت رسیده و هرچند بازهم نتایج نظرسنجی سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر هستند (در سایت پاترول و در تلگرام لندکروزر جلوتر است) ولی شاهد رقابت نزدیکی بودهایم بهنحویکه پس از محاسبهٔ مجموع آراء مشخص شد نهایتاً لندکروزر با کسب ۱۵۸۳ رأی یا ۵۲ درصد از کل آراء، بر پاترول با ۱۴۴۹ رأی پیروز شده است.
شورلت تاهو | فورد اکسپیدیشن | تویوتا لندکروزر | نیسان پاترول |
فورد اکسپیدیشن | تویوتا لندکروزر | ||
دوج دورانگو | نیسان آرمادا | جیامسی یوکان | تویوتا سکویا |
؟ | ؟ |
جیامسی یوکان
یوکان هماکنون بزرگترین SUV جیامسی محسوب میشود و هرچند نام یوکان بهتنهایی سابقهٔ چندانی ندارد اما پیشینهٔ اجداد آن به سال ۱۹۳۵ و معرفی نسل اول شورلت/جیامسی سابربن بازمیگردد. البته جیامسی سابربن به همراه بلیزر و چگونگی تبدیل آن به یوکان تاریخچهٔ طولانی و پیچیدهای دارد که اینجا فرصت بیان آن نیست؛ بنابراین فوراً به سال ۱۹۹۲ میرویم یعنی سالی که برای اولین بار نام یوکان مطرح شد. این خودرو جایگزین جیامسی بلیزر شد که خود در اصل نسخهٔ کوچکتری از جیامسی سابربن بود. یوکان تا سال ۲۰۰۶ همراه با سابربن تولید شد تا اینکه در این سال، نسل جدید یوکان در دو نسخهٔ معمولی و کشیده با نام XL معرفی شد که نسخهٔ XL در اصل جایگزین سابربن شد و بنابراین از سال ۲۰۰۶ نام سابربن از محصولات جیامسی کنار رفت. تولید این نسل تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۵ نسل کنونی یوکان معرفی شد. این نسل نیز همانند گذشته روی پلتفرم مشترکی با شورلت تاهو/سابربن و کادیلاک اسکالید ساخته شده و نسل جدید همهٔ آنها تقریباً همزمان معرفی شد. این SUVهای سهقلو همگی روی پلتفرم بدنه روی شاسی تراک شورلت سیلورادو ساخته شدهاند و همهٔ آنها در دو نسخهٔ معمولی و کشیده عرضه میشوند؛ اما یوکان خود در دو نسخهٔ معمولی و دنالی ساخته میشود که دومی لوکستر و گرانقیمتتر است. نسخهٔ معمولی یوکان مانند تاهو/سابربن با پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 عرضه میشود اما مدل دنالی به موتور بزرگتر و قویتر ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که با اسکالید مشترک است. ما هم در این دوئل از میان چهار مدل مختلف جیامسی یوکان، نسخهٔ دنالی XL را انتخاب کردهایم که بالاترین عضو این خانواده است. پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری این خودرو ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در حالت استاندارد به چرخهای عقب و بهصورت سفارشی به هر چهارچرخ منتقل میشود.
تویوتا سکویا
بازار پررونق SUVهای بزرگ و غولپیکر در ایالاتمتحده موجب شده که تویوتا هم به فکر ساخت چنین خودرویی برای عرضه در این بازار بیفتد. تویوتا برای این کار شیوهٔ خودروسازان آمریکایی را در پیش گرفت و برای ساخت SUV بزرگ خود از شاسی پیکاپ تاندرا استفاده کرد. بدین ترتیب نسل نخست این خودرو که سکویا نام گرفت برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ جهت رقابت با SUVهای غولپیکر آمریکایی به بازار آمد. سپس در نمایشگاه خودروی لسآنجلس ۲۰۰۸ نسل دوم این SUV بزرگ ژاپنی رونمایی شد که هنوز هم در حال تولید است. به همین دلیل سکویا هماکنون کاملاً رنگ و بوی کهنگی و پیری به خود گرفته است. البته بهتازگی تویوتا این ماشین را مورد فیسلیفتی جزئی قرار داده که برای خودرویی با سن ۱۰ سال چندان کافی به نظر نمیرسد. درهرحال سکویا بزرگترین SUV تویوتا محسوب میشود که حتی از لندکروزر هم بزرگتر است اما این خودرو فقط در بازار آمریکای شمالی عرضه میگردد. سن بالا اثر خود را بر روی فروش سکویا نیز نشان داده است بهگونهای که فروش آن از ۳۰ هزار دستگاه در اولین سال معرفی نسل دوم به ۱۲ هزار دستگاه در سال گذشته رسیده است. سکویا هماکنون با سه پیشرانهٔ مختلف عرضه میگردد که همگی از نوع V8 بنزینی تنفس طبیعی هستند. برای این دوئل ما جهت هماهنگی با رقیب آمریکایی، قویترین پیشرانهٔ سکویا را انتخاب کردهایم که از نوع ۵.۷ لیتری V8 است. این موتور ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد که نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا میکند. همچنین ماند یوکان، سکویا هم در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشود اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن وجود دارد؛ اما برخلاف یوکان و دیگر SUVهای بزرگ آمریکایی، تویوتا سکویا فقط در یک مدل تولید شده و نسخهٔ کشیده ندارد.
مشخصات فنی
جمس یوکان دنالی | تویوتا سکویا | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 | ۵.۷ لیتری V8 |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت | ۴۲۰ اسب بخار | ۳۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۵ نیوتن متر | ۵۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب/چهارچرخ | عقب/چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۸ ثانیه | ۶.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۳ ثانیه | ۱۵.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۱۸۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر (ترکیبی) | ۱۵.۷ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۲۷۳۳ کیلوگرم | ۲۷۶۱ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۳.۷ تن | ۳.۲ تن |
طول | ۵.۷۰ متر | ۵.۲۱ متر |
فاصلهٔ محوری | ۳.۳ متر | ۳.۱ متر |
حجم صندوق بار | ۱۱۰۴ لیتر | ۵۳۸ لیتر |
قیمت پایه | ۴۹,۸۲۵ دلار | ۴۶,۸۸۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9798142]
PaRHaM
۷ مرداد ۱۳۹۶سکویا suv قابل احترامیه
ولی یوکان یک محصول نیمه لوکس حساب میشه شایدم لوکس!
در واقع چیزی بین suv های شورولت و کادیلاک
برتری های فنی (قدرت ، گشتاور ، صفر تا صد ، مصرف ، حجم صندوق و …)
تفاوت قیمت کم یک محصول غیر لوکس با لوکس(قیمت گذاری هاشون همیشه عالیه)
همه اینا باعث شدن برم سمت یوکان?❤?
Amir schumacher
۷ مرداد ۱۳۹۶.
کاملا موافقم
بدون شک جمس (به قول دوستان جیامسی) یوکان.
به همون دلیلی که دیروز در مقابل کیا سراتو به هوندا سیویک رای دادم امروز هم در مقابل سکویا به جمس رای میدم .
دیروز کیا هیچ برتری در مقابل هوندا نداشت و امروز دقیقا همون داستان واسه تویوتا و جمس تکرار شد.
اختلافشون بسیار زیاد و غیر قابل چشمپوشیه.
Moein
۷ مرداد ۱۳۹۶کاملا مشخصه که وقت پوست اندازی سکویا رسیده ولی من باز این طراحی رو خیلی دوست دارم،اتاقش که به نظرم محشره.
شاهين
۷ مرداد ۱۳۹۶اره واقعا خودرویی مثل جی ام سی با اون عظمت و بزرگواری وقتی از سدان لوکس کامپکت مورد علاقه من (سری۳) جلو بزنه تو بحث صفر تا صد دیگه حرفی نمیمونه.وجدانا خیلی عظیم و سریعه.رای من هم غول امریکاییه
(ali(CHEVY NOVA
۷ مرداد ۱۳۹۶پرهام جان
جمس در این مدل سعى کرده جاى خالى بىن شورولت تاهو و کادیلاک اسکالىد رو پر کنه البته مدل دنالى جمس تقریباً همسطح اسکالىد کادیلاک هستش
ماکان باند
۷ مرداد ۱۳۹۶سلام دوستان یه سوال داشتم اگه لطف کنید جواب بدید
در ایران جایی برای آموزش دریفت هست ؟
اگه هست دقیقا کجاست ؟
کسی هست که به صورت غیر رسمی آموزش بده ؟ لطفا اگه میدونید جواب بدید
amin
۷ مرداد ۱۳۹۶بله دوست عزیز،اتفاقا من دیروز رفته بودم پیست آزادی مسابقات دریفت قهرمانی کشوری بود
شما تشریف ببرید اونجا پیش آقای فراهانی،یه امتحان میگیرن ازتون اگر مستعد باشید میتونید تو کلاسهاشون شرکت کنید
ماکان باند
۷ مرداد ۱۳۹۶مرسی داداش دمت گرم اطلاع نداشتم حتما میرم
ADAK
۸ مرداد ۱۳۹۶ماکان باند جان
دمت گرم حتما برو ، فقط از اونایی نشو که فرق خیابون با پیست را نمی فهمن !!!
ارادات
کوروش
۷ مرداد ۱۳۹۶من او سکویا توی همان تست قبلی خوشم امد ولی طراحی داخلش دقیقا مثل تویوتا های ۱۰ سال پیشه بنظرم یوکان کاملا خودروی بهتریه یک فول سایز واقعی برای من که توی این کلاس طراحی داخلی حرف اول رو میزند بدون فکر کردن یوکان رو انتخابمی کنم
Kamran cooper
۷ مرداد ۱۳۹۶سکویا هم بدشانسی آورد
توی کلاسی که تخصص امریکایی هاست
Roham
۷ مرداد ۱۳۹۶خیلی دوست داشتم به تویوتا رای بدم ولی واقعا پیر و از رده خارجه
هیچ برتری ای به جمس نداره
بازم دم اون ۱۲۰۰۰ نفری که سال گذشته سکویا رو خریدن گرم
به تویوتا حال دادن
فرشاد
۷ مرداد ۱۳۹۶تو این کلاس پاترول رو میپسندم، مخصوصا با چاشنی نیسمو، اما متاسفانه به لطف دوستان لندکروز پرست که فکر میکنن لندکروز خداوندگار شاسی بلندهای دنیاست، حذف شد.
ونوم اف ۵
۷ مرداد ۱۳۹۶فرشاد جان میگن نمایشگاه شیراز یه پاترول بوده با کیت بدنه نیسمو ۲ میلیارد قیمت داشته البته تو سایت غیر خودرویی خوندم مطمئن نیستم
#ali.m#
۷ مرداد ۱۳۹۶اره منم دیدم البته فقط عکسشو چون پارسال رفتم و چیز جدیدی ندیدم .اما انگار چیز بزرگیو از دست دادم .
MAHDI . TUNING
۷ مرداد ۱۳۹۶من از نزدیک دیدمش و روشنش هم کردن و گاز دادن و صدای خفنی داشت
نیسمو هم بود البته قیمت چیزی نگفتن و اصلا قرار نیست پلاک ملی بشه
TOYOTA
۲۸ مرداد ۱۴۰۰تو برو افرود لندکوروز با نیسان مقایسه کن میفهمی حضرت کیه
لندکوروز همیشه برتری داره نسبت به نیسان
مهران
۷ مرداد ۱۳۹۶از هر لحاظ نگاه میکنم جی ام سی یه سر و گردن بالاتره و به نظرم آمریکایی ها دارن تو این کلاس میتازونن.
الف.ی
۷ مرداد ۱۳۹۶برتری با یوکانه
فیصل
۷ مرداد ۱۳۹۶یوکان فقط باید دنالی و مشکی باشه با شیشه های دودی
محمدرضا
۷ مرداد ۱۳۹۶با احترام برای تویوتا اینجا قطعا نظرم با یوکان هست
خوشبحالشون !
ارش
۷ مرداد ۱۳۹۶دوستان بهتر نیست تو هر گلاسی همه ماشینها رو یگچا با هم نظر سنچی گنیم اینطوری هر شخصی به ماشینی گه دوست داره رای میده و بهتر معلوم میشه چه ماشینی بیشترین طرفدار رو داره
ونوم اف ۵
۷ مرداد ۱۳۹۶اونوقت ارش جون زود دوئل ها تموم میشه
ارش
۷ مرداد ۱۳۹۶خوب دوباره یه مسابقه دیگه یهطور دیگه برگزارمیشه
علیرضا
۷ مرداد ۱۳۹۶من سکویا رو انتخاب کردم چون به سخت جون بودن و هزینه نگهداری کم و موتور با تضمین پیمایش 1 میلیون کیلومتر …
Nima
۷ مرداد ۱۳۹۶عزیزم شما همین الان شورولت کاستوم (و جى ام سى جیمى ها و …)هاى توى ایران با شرایط نگهدارى افتضاح و خییییلى بیش از حد مجاز بار کردن اینا توجه کن.
اکثرا کارکرد بالاى میلیون دارن.
(ali(CHEVY NOVA
۷ مرداد ۱۳۹۶درسته نىما جان صحبتت
تو استقامت و جون سختى امریکایی رقىب نداره
هنوزم که هنوزه ماشىنهاى قدیمى امریکایی با بىش از 40 سال سن دارن مثل یه مرد کار مىکنن
charger
۷ مرداد ۱۳۹۶سکویا از معدود طراحیای تویوتاس که دوسش دارم واقعا قابل احترامه
ای کاش تویوتا یه کم برای طراحیای جدیدش اهمیت بیشتری قاﺋل بود واقعا حیفه که از این طراحی فوق العاده ده سال پیش برسی به طراحیای سخیف الان (پریوس)
امیر.عارف
۷ مرداد ۱۳۹۶آخه در مورد ماشینی که ندیدیم نظر دادن خیلی سخته شاید روی کاغذ بشه گفت این بهتر از اونه ولی آدم باید یه ماشینو حداقل از نزدیک ببینه تا بتونه یه نظر تقریبی بده . من که نتونستم تو این نظر سنجی یکی و انتخاب کنم چون هیچ تصوری از هیچکدومشون نداشتم . خدایا تا کی ما ایرانیها باید از روی عکس ماشینها قضاوت کنیم آخه بکدامین گناه
MAHDI . TUNING
۷ مرداد ۱۳۹۶خب طبق تئوری شما یعنی ما فقط در نظرسنجی هایی میتونیم شرکت کنیم که اون ماشین ها رو سوار شده باشیم یا از نزدیک دیده باشیم پس انتخابمون بین پژو و سمند و پراید و تیباست یا نهایتا چینی ها
و هیچ کس همه ی ماشینا رو سوار نشده حتی همون خارجیا
ما رای میدیم طبق عکس و مشخصات فنی یا بررسی مجلات. چون این تنها راهه
اما با جمله اخرت به شدت موافقم
امیر.عارف
۷ مرداد ۱۳۹۶دوست عزیز منظورم این نیست که حتما یه ماشینو باید سوار بشیم تا نظر بدیم. میگم از بس دیوارهای ایران را بلند چیدن که ما هیچ تصوری از ماشینهای اینچنینی دنیا نداریم. بیشتر منظورم این مسئله بود . با نظر شما موافقم که خارجیها هم همه ی ماشینها را سوار نشدن ولی حداقل یک تصوری ازشون دارند و یا از نزدیک دیدن
MAHDI . TUNING
۷ مرداد ۱۳۹۶بله درسته امیر عارف
من منظور شما رو گرفتم فقط یه ریزه تو تفسیر تیکه اولش اشتباه کردم
ممنون که حرفتو تکمیلش کردی
loRd
۷ مرداد ۱۳۹۶اومدم به سکویا رای بدم ولی دیدم اصلا نمیشه (غلبه تفکر بر تعصب:))
ی سوال دیگه :مگه سکویا و لندکروز تو یک کلاسن؟؟
ونوم اف ۵
۷ مرداد ۱۳۹۶با احترام به صنعت با کیفیت و ژاپنی های سخت کوش و درستکار و سکویای بزرگ ولی بنده عاشق جی ام سی هستم
#ali.m#
۷ مرداد ۱۳۹۶به یوکان رای دادم .
سکویا با وجودی که خیلی قدیمیه و باید نسل جدیدش بیاد و ظاهرش از نو طراحی بشه .ولی از نظر فنی میتونه رقابت کنه.
رای من اینجا ربطی به برتری فنی یوکان نداشت.
به خاطر عشقی ک بهش دارم و علاقم بود .
امیر
۷ مرداد ۱۳۹۶تویوتا خودروساز قابل احترامیه اما در بعضی کلاس ها مثل این مقایسه حرفی برای گفتن نداره
رافال M
۷ مرداد ۱۳۹۶تویوتا سکویا هیچ حرفی برای گفتن نداشتن جز دوام مورد انتظار تویوتا
حتا مصرف سوختش بیشتر بود
احسان
۷ مرداد ۱۳۹۶۱۰۰% یوکان از هر لحاظ برتره
و من که عاشقش هستم و از بقیه هموطن هاش حتی کادیلاک بیشتر خوشم میاد و امیدوارم اول بشه
این کلاس خودرو قلمرو امریکاییها است و عجیب نیست اگه نامهای بزرگی مثل تویوتا توی این میدون حذف بشن
افرادی هم که دنبال آفرود و خارج از جاده هستند باید برن دنبال لندکروزر و پاترول که همه اسامی بالا را درمی نوردند… بنده قبلا هم توی این پدال عرض کرده ام که لندکروزر و پاترول برای خودشون یه سگمنت جدا هستند َو جاشون اینجا نیست
mohammad_fm480
۷ مرداد ۱۳۹۶اخه نظر سنجی داره؟؟
فول سایز فقط امریکایی فقط جمس
واقعا طراحی سکویا مضخرفه
علی
۷ مرداد ۱۳۹۶امروز تو میدون کرج یه شورلت تاهو دیدم عجب ابهتی داشت واقعا ماشینای امریکایی یه سر وگردن بالاتر از تولیدات کشورای دیگه س
AMIN
۷ مرداد ۱۳۹۶کاملا ناعادلانه اس این رقابت…
تویوتا طراحیش و تکنولوژیش واسه 10 ساله پیشه ولی یوکان کاملا جدیده…
حمیدرضا
۷ مرداد ۱۳۹۶جی ام سی خیلی جذابه من به جی ام سی رای دادم
حسن
۲۰ دی ۱۳۹۸امریکا ماشین های قلدر و پرقدرت میطلبه من در جایگاهی نیستم یکی رو انتخاب کنم چون هردو ماشین پرچمدار دو کشور هستن که خدایی میکنن با انتخاب یه ماشین اون یکی میره زیر سوال و برعکس …ولی خود مردم ژاپن ماشین فول سایز و بزرگ دوست ندلرن ماشین کوچیک کم مصرف و امنیت بالا ترجیح میدن ..حتی اگر لندکروز و پرادو نیسان در کلاس خودشون با امریکای ها رقابت کنن .رقباشون جیپ و هامر و دورانگو خواهد بود که خیلی کارژاپنی ها سخت میشه و ب چالش کشیده میشن …حالا کاری به انگلیسی ها لندرور رنجرور نداریم …بین پیکاپ ها هم که رپتور رم سیلواردو جای برای تیوتا توندرا نمیرارن .چون متخصص این کلاسها .مثل ماسل کارها فقط فقط امریکایی ها هستن.اما بهرحال تویوتا بعداز فولکس واگن و بنز بزرگتزین شرکت خودروساز دنیاس و بعنوان یک اسیایی بهش افتخار میکنم …اینم در نظر داشته باشیم توندرا و سکویا تو خود امریکا ساخته میشن و رنگ خاک ژاپن ندیدن …