سرانجام به آخرین قسمت از دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال رسیدهایم که مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه دو هاچبک الکتریکی آلمانی یعنی بامو i3 و مرسدس بنز B کلاس EV در برابر هم قرار گرفتند که طی آن مجموعاً ۱۳۶۲ رأی به ثبت رسیده است اما در این دوئل نتایج نظرسنجیهای سایت و تلگرام عکس یکدیگر هستند بهنحویکه در نظرسنجی سایت i3 با اختلافی بسیار جزئی جلوتر است درحالیکه در تلگرام B کلاس با اختلاف بیشتری بالاتر قرار گرفته است؛ بنابراین با احتساب مجموع آراءِ هردو نظرسنجی مشخص شد که نهایتاً B کلاس با دریافت ۷۱۶ رأی و کسب ۵۲ درصد از کل آراء پیروز دوئل شده است درحالیکه i3 موفق به کسب ۶۴۶ رأی شده است. امروز اما در هفتمین دوئل گروه خودروهای سبز، تنها خودروهای هیدروژنی این گروه یعنی تویوتا میرای و هوندا کلاریتی در برابر یکدیگر قرار گرفتهاند.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
؟ | ؟ | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | ||
فیات 500E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | لکسس CT | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
مرسدس بنز B کلاس | ؟ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
فولکسواگن گلف GTE | ؟ | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | ؟ | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
؟ | ؟ |
هوندا کلاریتی
در کنار انرژی الکتریسیته، چند سالی است که استفاده از قوای محرکهٔ هیدروژنی هم بهعنوان راهحلی برای ساخت خودروهای پاک موردتوجه خودروسازان قرار گرفته است. یکی از شرکتهایی که پیشگام استفاده از این نوع قوای محرکه در خودروها محسوب میشود، هوندا است. پیشینهٔ فعالیتهای این شرکت ژاپنی در این زمینه به سال ۱۹۹۹ و معرفی کانسپتی بنام FCX بازمیگردد. بدین ترتیب رفتهرفته اقدامات هوندا در زمینهٔ توسعهٔ خودروهای هیدروژنی جدیتر و کاربردیتر شد تا اینکه نهایتاً به معرفی اولین خودروی هیدروژنی تولیدی این شرکت با نام کلاریتی در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۰۷ انجامید؛ اما کلاریتی خودرویی تولید محدود بود که تنها ۴۶ دستگاه از آن ساخته شد. از این تعداد ۲۰ دستگاه در ایالاتمتحده، ۱۰ دستگاه در اروپا و ۱۰ دستگاه در ژاپن صرفاً اجاره داده شدند؛ بنابراین نسل اول کلاریتی برای فروش عرضه نشد اما سپس چند سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۶، هوندا نسل دوم کلاریتی را معرفی نمود که برخلاف گذشته خودرویی تولید انبوه بوده و برای فروش به بازار عرضه میشود. همچنین نسل دوم کلاریتی برخلاف گذشته علاوه بر نسخهٔ هیدروژنی در دو نسخهٔ الکتریکی و پلاگینهیبریدی هم تولید میشود ولی ما در این دوئل با همان نسخهٔ هیدروژنی آن کار داریم. این خودرو مجهز به یک موتور الکتریکی است که ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انرژی موردنیاز این موتور از طریق سیستم سلول سوختی و با استفاده از هیدروژن تأمین میگردد. هیدروژن موردنیاز خودرو در مخزنی با ظرفیت ۵.۵ کیلوگرم ذخیره میگردد درحالیکه برای ذخیرهٔ برق نیز باطریهایی با ظرفیت ۱.۷ کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است. هوندا کلاریتی تا پایان ماه نوامبر در ایالاتمتحده ۱۰۳۰ دستگاه فروش داشته است.
تویوتا میرای
تویوتا هم یکی دیگر از شرکتهایی است که برای چندین سال است که بر روی توسعهٔ خودروهای هیدروژنی تمرکز کرده است. در سال ۱۹۹۲ پروژهٔ توسعهٔ این خودروها توسط تویوتا آغاز شد و طی سالهای بعد خودروهای هیدروژنی آزمایشی مختلفی توسط این شرکت معرفی شدند؛ اما همانند هوندا، فعالیتهای تویوتا هم در زمینهٔ خودروهای هیدروژنی کمکم رنگ جدیت به خود گرفت که ثمرهٔ آن معرفی کانسپتی بنام FCV در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۳ بود. این کانسپت پیشنمایشی از خودروی هیدروژنی تولیدی تویوتا بود که نهایتاً با نام میرای در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۴ رونمایی شد. میرای که نخستین خودروی هیدروژنی تولیدی تویوتا محسوب میشود، یک سدان میان سایز، در حد و اندازهٔ کمری است؛ اما میرای برخلاف کلاریتی صرفاً بهصورت هیدروژنی تولید میشود و نسخهٔ الکتریکی یا هیبریدی ندارد چراکه مدل پریوس بهعنوان خودرویی هیبریدی در سبد محصولات تویوتا حضور دارد. این سدان هیدروژنی ژاپنی مجهز به یک موتور الکتریکی با ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۳۳۵ نیوتن متر گشتاور است که این نیرو توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. برای ذخیرهٔ هیدروژن در میرای مخزنی با ظرفیت ۵ کیلوگرم و برای ذخیرهٔ برق باطریهایی با ظرفیت ۱.۵ کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است. یکی از مزیتهای عمدهٔ خودروهای هیدروژنی نسبت به نمونههای تمام الکتریکی این است که میتوان مخزن هیدروژن آنها را ظرف تنها چند دقیقه پُر کرد و نیازی به صرف ساعتها زمان برای شارژ باطریها نیست اما از طرف مقابل زیرساختهای مناسب و جایگاههای عرضهٔ هیدروژن هنوز بهطور مناسب فراهم نیست که به همین دلیل تویوتا میرای طی ۱۱ ماه سپریشده از سال جاری در ایالاتمتحده تنها ۱۵۴۰ دستگاه فروش داشته است.
تویوتا میرای | هوندا کلاریتی | |
پیشرانه | سلول سوختی | سلول سوختی |
قدرت | ۱۵۲ اسب بخار | ۱۷۴ اسب بخار |
گشتاور | ۳۳۵ نیوتن متر | ۳۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۸.۹ ثانیه | ۸.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۹ ثانیه | ۱۶.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۱۷۰ کیلومتر/ساعت |
باطری | ۱.۵ کیلووات ساعت | ۱.۷ کیلووات ساعت |
بُرد | ۵۰۰ کیلومتر | ۵۹۰ کیلومتر |
مصرف هیدروژن | ۱ کیلو/صد کیلومتر | ۰.۹ کیلو/صد کیلومتر |
ظرفیت هیدروژن | ۵ کیلوگرم | ۵.۵ کیلوگرم |
طول | ۴.۸۹ متر | ۴.۸۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۸ متر | ۲.۷۵ متر |
وزن | ۱۸۶۰ کیلوگرم | ۱۸۸۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۳۷۰ لیتر | ۳۴۰ لیتر |
قیمت پایه | ۵۸,۳۹۵ دلار | ۵۹,۳۶۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9906305]بدین ترتیب دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور هشتم دوئلهای مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
Just bentley continental
۷ دی ۱۳۹۶هوندا کاملا برتری داره
ولی یه چیزی
مگه جنگه این قیمت ۶۰ هزار دلار برای اینا!!!!!!!!!!!!!!
راحت ۲۰ تا ماشین باحال تر تو این قیمت میشه خرید
خیلی گرونن اصلا نمی ارزن هنگیدم رسما.
amir
۷ دی ۱۳۹۶گرونی پیشکش..
من موندم چرا این خودروهای سبز(!)اینقدر زشتن ؟؟
سامان اذری
۷ دی ۱۳۹۶داش تکنولوژی که برا این ماشینها استفاده شده خیلی پر خرجه و این ماشینها تازه اول کار هستند
الان سوخت این خودرو ها هم گرونه که فعلا شرکتهای سازنده رایگان میدن دست نشتری
ولی در عوض از تمامی مشوق های دولتی و طرحهای ترافیکی و مالیاتی معاف هستند
کوروش
۷ دی ۱۳۹۶تویوتا رو نمی دانم ولی هوندا کلا بصورت اجاره ای در امریکا فروش میره و شما فقططبق قرارداد اجاره و هزینه های جاری رو پرداخت می کنید
ولی قیمت اصل ماشین همینه بنظر من برای تنها راهکار عملی اینده همین پیل سوختی هست قطعا قیمت بالایی دارند ولی بمرور با سرمایه گذاری بیشتر کاهش خواهد یافت
mehran911
۷ دی ۱۳۹۶تویوتا در حال حاضر بهترین خودروهای هیبریدی شهری جهان رو می سازه
.
ولی من هوندا رو انتخاب میکنم ?
mehran911
۷ دی ۱۳۹۶دیگه واقعا زیاد دارم سوتی میدم
آخه جفتشون هم هیدروژنی هستن!
Saeed Boroomand
۸ دی ۱۳۹۶ماشین های پیل سوختی همه هیبریدی هستن. توان خروجی پیل سوخت ها معمولا ثابت و یه عدد چند کیلوواتیه و برای شتاب گیری کافی نیست، اما عوضش با یه باتری پر توان کوچیک و سبک مشکل حل میشه.
Mercede kaviani
۷ دی ۱۳۹۶باسلام به دوست عزیز امیر دهقان
وتشکر بی نهایت از این مطلب ومقایسه دوئل این دو مدل فول سل هیدروژنی
انتخاب یکی از این دو مدل اتومبیل دوست داشتنی فول سل هیدروژنی غیر ممکن وغیر عملی است
ارزو میکنم این دو مدل فول سل هیدروژنی هم به کشور حداقل منطقه ازاد اروند راه یابند
باتشکر مجدد دوستدار شما مرسده کاویانی
Mahdi Chevrolet
۷ دی ۱۳۹۶کاش هیبریدی و الکتریکی و هیدروژنی از هم جدا میشد
Saeed Boroomand
۸ دی ۱۳۹۶یکم واضح تر بفرمایید
#ali.m#
۷ دی ۱۳۹۶قطعا هوندا رو انتخاب میکنم ،خودروی سبز سال به انتخاب مجله green car journal
هم از نظر فنی و هم ظاهری برتره
Amin
۷ دی ۱۳۹۶واقعا کی حاضر میشه 60000 دلار بده همچین چیزایی بخره اخه؟?
نامسلمونا برید c63 بخرید خب با اون پول?
charger
۷ دی ۱۳۹۶60000 هزار دلار بدی اونوقت قیافه ماشینت از تیبا زشت تر باشه کلا تویوتا ریده با این زبون طراحیش
Amin
۷ دی ۱۳۹۶بعضی ماشیناش خوبن،مثلا من از کراون و اوالون واقعا خوشم میاد ولی هیبریدیاش واقعا زشتن
Saeed Boroomand
۸ دی ۱۳۹۶خوب پیل سوخت ها الان از مقدار زیادی پلاتینیوم استفاده میکنن که توی دما و فشار بالا ملکول هیدروژن رو میشکنه و دو تا یون مثبت هیدروژن ، پروتون، و دو تا الکترون تولید میکنه و توی کاتد هم باز همین پلاتین بستری رو فراهم میکنه که در سریع ترین زمان این یون ها بتونن به اون الکترون ها برسن و با یون های اکسیژن که از اتمسفر اومدن واکنش بدن.
اگه واکنش مستقیم انجام شه که الکترون ها انرژی شون زیاده و کلی تنش و فنون به شبکه کریستالی آب تحمیل میکنن که نتیجش میشه واکنش سوختن هیدوژن واکسیژن با هم، اما اینجا میان الکترون ها رو از یون هیدروژن جدا میکنن و میبرنش توی مدار الکتریکی و زورشو میگیرن( افت ولتاژ) و بعد میدنش به ملکول و دیگه حرارت زیاده نمیتونه تولید کنه و عوضش برق بهمون تحویل میده.
مشکل دوم گرونی پیل سوخت ها به جز پلاتینوم اینه که تولید انبوه نمیشن هنوز. پیل سوخت ها ولتاژ خروجی شون کمه، کمتر از یک ولته، واسه همین میان صفحات رو روی هم میچینن و کلی از اون مدار ها رو سری میکنن و مجموعه ها رو موازی. سری برای ولتاژ زیاد و بدرد بخور و موازی برای داشتن جریان همزمان بالاتر و توان بیشتر. چون فرایند صنعتی نیست این عمل با حساسیت بالا هم همراهه خیلی گرون و زمان بره.
الان هر دو مشکل در حال حله و بجز این طول عمر پیل سوخت ها و استحلاکشون و دمای کاریشون و کلی پارامتر دیگه در حال بهبوده و پلاتینم مقدار استفاده اش خیلی در حال کاهشه یا کلا متریال های جدید مثل مولیبدن دیسولفاید داره جایگزین میشه و قیمت ها کمتر از ماشین های معمولی خواهد بود طی حدود بیست سال.
به جز این هوندا کلارینی رو میشه با زیر سیصد دلار و سوخت رایگان توی کالیفرنیا لیز کرد و جایهای دیگه هم عرضه نمیشه و دلیل عرضه اش با زیان به خاطر اینه که هر کارخونه به ازای اضافه تولید دی اکسید کربن باید یه تعدادی ماشین پاک عرضه کنه طبق قانون.
حمیدرضا
۷ دی ۱۳۹۶رای من تویوتا به خاطر خدمات پس از فروش بالایی که به میرای میده ولی خودمونیم پنج کیلو میزنن پونصد کیلومتر میرن با دشارژم مواجه نیستن و اینکه فقط اب تولید میکنن
دنیا کجاست ما کجاییم
ماسل
۷ دی ۱۳۹۶دنیا خونشه ماهم تو خونمون نشستیم.
sina
۷ دی ۱۳۹۶رای من خودروی سبز سال : کلاریتی
Landscape
۷ دی ۱۳۹۶تکنولوژی هیدروژنی یکی از مزییت هاش اینه که آلایندگی نداره به جای دود،آب
پس میده ?
هوندا نظرمنه
Mercede kaviani
۷ دی ۱۳۹۶دوست عزیز
فحاشی ممنوع من هم از زبان طراحی تویوتا خوشم نمی اید ولی فحاشی نمیکنم به ان
در مورد قیمت دوست عزیز بخاطر نو بودن تکنولووژی فول سل هیدروژنی است وپلاتین بکار رفته در ساخت ان همین موضوع در مورد اتوموبیل های احتراق داخلی در مقایسه با اتوموبیل بخار نیز تا سال 1912 نیز صادق که قیمت دوج بیوک کادبلاک سه برایر وایت واستانلی استیمر بود
باتشکر مجدد از وقتی که گذاشتید دوستدار شما مرسده کاویانی
Wrx
۷ دی ۱۳۹۶پول مفتم داشته باشم واسه اینطور ماشین ها نمیدم ?
اگه بنزین گرون هم بشه و دسترسی بهش کمتر بشه بازم
حاظر هستم هفته ای یک بار با ماشین برم بیرون دور دور ولی ماشینم بنزینی باشه ?
این ماشینارو میبینم یاد ماشین شارژی های بچه کوچیکا میوفتم ?
جالب اینجاست ماشین شارژی بچه ها باز یه زیبایی داره ولی اینا با ۵۷هزار دلار هیچ زیبایی ندارن?? این ماشینا با تکنولوژی بالای هستن ولی کاملا بی روح هستن عین یه ادم و رباط کاملا شبیه ساز شده یک ادم ?
موتور بنزینی مثله روح ادمه در یک خودرو??
amin
۷ دی ۱۳۹۶داشبورد تویوتا خیلی خوبه!!!!
رضا
۷ دی ۱۳۹۶لطفامیشه یکی برای من مفهوم گشتاورواسب بخارروبزبون ساده توضیح بده وبگه کدوم یکی مهمتره وباعث قدرت بیشترمیشه واصلاچه فرقی باهم دارن وچرادراین 2موردمثلاتویوتابااسب بخارکمتردارای گشتاوربالاتر نسبت به هونداست .ممنونم
Saeed Boroomand
۸ دی ۱۳۹۶گشتاور یعنی زور ماشین. وقتی ماشینی گشتاورش زیاده معنی اش اینه که شتابش زیاده و یا اگه چهار نفر بشینن تو ماشین بخاری اش گرم نمیکنه و کشش ماشین توی دنده های سبک هم بهتره،
اسب بخار یعنی انرژی که ماشین میده و متناسب هستش با زور ماشین ضربدر دور موتور، یا اگه توی یه دنده ثابت باشیم زور ماشین ضربدر سرعت ماشین. میشه ماشین رو جوری ساخت که زورش کم باشه اما سقف دور موتورش بالا مثل ماشین های مخصوص پیست یا ماشین های بنزینی با مقداری تخفیف. عوضش میشه به جای بنزین از دیزل استفاده کرد و موتوری که توی کمپرس بیشتر کار میکنه و زور بیشتری تحویل گرفت اما به خاطر همین تنش های زیاد دور موتور محدود تر میشه و این میشه کامیون و اتوبوس و کشتی ها.
در نتیجه میشه این طوری گفت که اگه میخواید ماشینتون زورش زیاد باشه توی شهر و بیرون شهرم سرعت صد کیلومتر و دور پایین دنده سبک مد نظرتون هست ، ماشینی خوبه که زورش زیاد باشه مثل ماشین های دیزلی، ماشین های توربور چترجر دار و ماشین های برقی. اگه ماشینی میخواید که توی سرعت های بالا ازش استفاده کنید ماشینی خوبه که اسب بخارش زیاد باشه که بتونه توی دور بالا همچنان زور و شتاب زیادی رو هم تحویل بده یا توی ماشین های پیست بتونه با دنده سنگین تر و زور بیشتر تا شش هزار و بالاتر دور موتور داشته باشه. اما در حالت کلی و نه به عنوان یه قانون ماشینی که اسب بخارش زیاده زورش هم زیاده. چون اسب بخار بیشتر توی ماشین های معمولی که رد لاینشون روی شش هزار هست، مساوی هست با زور بیشتر توی دور موتور معمولی. پس اگه ماشینتون توربو نیست سعی کنید اسب بخارش زیاد باشه که توی دور دوهزار و دو هزارو پونصد نفس کم نیاره. پس اگه دیدین که اسب بخار ماکسیما از کامیون همسایه بیشتره تعجب نکنید عوضش زور زیادی نداره و ردلاین دور موتور اون کامیون روی سه هزاره. و به جز این اون کامیونه مدام داره از بیشتر توانش استفاده میکنه.
این عدد هایی که شرکت ها میگن مقصود ماکسیمم اسب بخارو ماکسیمم گشتاور هست.
مهران
۷ دی ۱۳۹۶چقد داشبورد هوندا دلنشینه و اینکه چرا اینقدر گرونن؟؟؟؟