درحالیکه خودروهای الکتریکی به بحث مهم صنعت خودرو تبدیل شدهاند، شعاع حرکتی همچنان نگرانی اصلی بسیاری از خریداران این دسته از خودروهاست. به همین خاطر است که تویوتا اخیراً یک رکورد جدید برای طی مسافت با یک باک هیدروژن توسط نسل جدید میرای ثبت کرده است.
سفر تویوتا میرای از ۲۶ می ۲۰۲۱ در جایگاه هیدروژنی در اورلی فرانسه شروع شده است. پس از پر کردن سه تانک هیدروژن ۵.۶ کیلوگرمی این سفر استارت خورده است. مسیر دقیق این رکوردشکنی اعلام نشده اما میرای توانسته مسافت ۱۰۰۳ کیلومتری را با یکبار پر کردن مخازن هیدروژن طی کند.
تویوتا برای کامل کردن چنین سفری از ۴ راننده استفاده کرده است. جیمز اولدن مهندس تویوتا موتور اروپا سفر با میرای را شروع کرده و پس از آن ماکسیم له هیر مدیر تولید میرای پشت فرمان نشسته است. سومین راننده نیز ماری گاد مدیر تویوتای فرانسه بوده و نهایتاً نیز ویکتورین اروسارد مؤسس شرکت Energy Observer این سفر را به پایان رسانده است.
مهندسان تویوتا پس از محاسبات خود اعلام کردهاند مصرف سوخت متوسط میرای در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۰.۵۵ کیلوگرم هیدروژن بوده است. اگرچه این خبر خوبی برای آینده سوختهای جایگزین است اما از نظر زیرساختها هنوز مشکلاتی وجود دارد. در حال حاضر فقط ۳۹ جایگاه هیدروژن در آمریکا وجود داشته و اکثریت آنها نیز در کالیفرنیا تأسیس شدهاند.
اگرچه رکورد ثبت شده توسط تویوتا میرای بسیار احساسبرانگیز است اما رکورد گینس برای بیشترین میزان طی شده با یک باک از هر نوع سوخت به فولکسواگن پاسات ۱.۶ TDI تعلق دارد. این خودرو توانست در سال ۲۰۱۱ با یک باک سوخت مسافت ۲۵۴۵.۷۸ کیلومتری را طی کند. مصرف سوخت این خودرو در زمان رکوردگیری کمتر از ۳.۱ لیتر در هر صد کیلومتر بود.
[دانلود ویدئو]
مهدی
۱۲ خرداد ۱۴۰۰همین چند وقت پیش بود رکورد هیوندای نکسو رو تو پدال خوندم اون موقع گفتم عجب رکوردی دیگه احتمالا جابجا نشه!
AHMET 2002
۱۲ خرداد ۱۴۰۰یه سوال
قیمت بالاتر
دسترسی کمتر
فنی ضعیف تر
چی باید باعث بشه یکی به جای برقی هیدروژنی بخره؟
بهزاد
۱۲ خرداد ۱۴۰۰کمبود و گرانی برق به اضافه ی کاهش قیمت هیدروژن و مهمترین عامل هجوم شرکت های نفتی به عرصه ی تولید هیدروژن.
برای فراگیر شدن هیدروژن حداقل تا 20 سال یا حتی 30 سال دیگه وقت لازمه.
میثم
۱۲ خرداد ۱۴۰۰20-30 سال که خیلی زیاده
زودتر از اینها فراگیر میشه
شاید کمتر از 10 سال آینده
همین چند وقت پیش بود که عربستان صعودی اعلام کرد قصد داره به بزرگترین تولید کننده و صادر کننده هیدروژن سبز تبدیل بشه
چرا همچین تصمیمی گرفتن؟
چون میدونن هیدروژن آینده انرژی دنیاست و باتریها شاخه ای از این صنعت خواهند بود
Iman99
۱۲ خرداد ۱۴۰۰بله هیدروژن بعنوان یه سوخت مناسب این پتانسیل رو داره ضمن اینکه این نوع تامین انرژی در این خودرو حالت پایه هستش مثلا ناسا سالها پیش همین سیستم رو تو ماهواره و فضاپیما ها استفاده کرده و حالا داره در دسترس قرار میگره و در حال حاضر هم شرکت هایی هستن که در سطح بالا و خیلی پیشرفته روی تامین انرژی با سلول سوختی هیدروژنی کار میکنن که میشه گفت نسل بعدی این سیستم هست هرچند به دلیل هزینه بالا و پیشرفته تر بودن فعلا برای مصارف تجاری استفاده نمیشن ولی کارایی بسیار بالایی دارن و تکنولوژی اونها هم فقط آلمان و امریکا دارن که در صنایع نظامی و هوافضا استفاده میشن و میشه امیدوار بود که در آینده با سرمایه گذاری روی اونها پیشرانه ها و سلول های سوختی پیشرفته تر و با کارایی بالاتر در دسترس عموم قرار بگیره که مشکل آلایندگی هوا و سازگاری با طبیعت رو هم حل کنه.
AHMET 2002
۱۳ خرداد ۱۴۰۰هیچ کدوم از دلایلت برا یه خریدار توجیه کننده نیست به نظرم
در حال حاضر برقیا انتخابای بهترین تا بعد چه شود خدا داند
کیانوش
۱۴ دی ۱۴۰۰پونصد کیلو وزن کمتر بهترین دلیل جایگاه کمتر رو برقی ها هم پنج شیش سال پیش مشکل داشتن اما هیدروژنی های خیلی سریع تر میتونن جایگاهاشون رو افزایش بدن حتی میشه تو جایگاه های بنزین هیدروژن ارائه کرد با کمترین تغییرات
نمیدونم متوجه هستی یا نه وه میرای با پنج کیلو هیدروژن دو برابر ی تسلا با پونصد کیلو باطری رو طی میکنه
کیانوش
۲۵ آبان ۱۴۰۱همه اینایی که گفتی تو همین دهه برطرف میشه ،انگار یادت رفته ده سال پیش وضعیت برقی ها چطوری بود
BenzSLR
۱۲ خرداد ۱۴۰۰جا برق بیارن اینو بهتر نیست ؟
ایران
۱۲ خرداد ۱۴۰۰من دوست دارم هیدروژن هم پیشرفت کنه
محمد مختاری آذر
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ولی عجب رکوردی به نظر من اگه از هیدروژن یا حتی اورانیوم استفاده کنیم خیلی بهتره چون انرژی خیلی زیادی داره
Hamid
۱۲ خرداد ۱۴۰۰فورد نوکلئون در سال 1958 میلادی عرضه شد ، البته صرفا یه ماکت بود و قرار بود با راکتور هسته ای کار کنه که به دلیل خطرناک بودن و هزینه بالای ساخت کنار گذاشته شد!
طراحی جالب و عجیبی داره پیشنهاد میکنم برید عکس هاش رو ببینید!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ خرداد ۱۴۰۰آمریکایی ها خیلی توی صنعت خودروسازی خلاقیت به خرج میدادن، کرایسلر هم یه ماشین توربینی ساخته اونم سال ۱۹۶۰!
RezaRs
۱۲ خرداد ۱۴۰۰اینم خیلی عالی و نوید بخش آینده پاکه امبد وارم که برقی و هیدورژنی به دنیای سوپر اسپورت و هایپر اسپورت بیشتر از این ضربه نزنه و تولید برق به روش پاک قبل از سال ۲۰۴۰ کاملا جایگزین استفاده از سوخت فسیلی بشه
mahan
۱۲ خرداد ۱۴۰۰ماشالله تویوتا.اینم یک رکورد دیگه از تویوتا!اونم نه رو حرف و کاغذ بلکه در واقعیت.راجب میرای هم خیلی قشنگ و کیوته بنظرم وقتشه پریوسو بازنشسته کنند و میورای رو اکثر جاها عرضه کنند تا بترکونه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ خرداد ۱۴۰۰من ماشین هیدروژنی رو خیلی دوست دارم، بنظرم اگه جایگزین بنزینیا میشن بهترین گزینه هستن…
Amirreza
۱۲ خرداد ۱۴۰۰جنگ جالبی میشه
برق در مقابل هیدروژن ، فعلا دارن خودشونو گرم میکنن ولی تا چند سال دیگه شاهد جنگشون میشیم
میثم
۱۲ خرداد ۱۴۰۰اگه میشد هیدروژن رو مثل بنزین بصورت مایع تو یه باک ذخیره و سوخت گیری کرد چقدر عالی میشد.
دیگه نیازی به کپسول نبود و فروش هیدروژنیها انفجاری بالا میرفت
charger
۱۲ خرداد ۱۴۰۰آینده مال هیدروژنه ولی ایلان ماسک با منحرف کردن ذهن مصرف کننده دنیای خودرو رو چند دهه عقب انداخت
اگه خودروسازا مجبور به الکتریکی سازی نبودن و مسیر خودشونو طی میکردن الان بستر برای هیدروژنی شدن کاملا فراهم شده بود و همین میرای 60-70 هزار دلاری زیر 40 هزار دلار در دسترس بود