با اینکه ما علاقهی زیادی به گیربکسهای دستی داریم اما باید این حقیقت را بپذیریم که در بازارهای جهانی جا برای این نوع گیربکسها تنگ شده است. البته این موضوع اجتنابناپذیر است و مقایسهی آمار فروش خودروهای مجهز به گیربکس دستی و اتوماتیک همین نکته را به خوبی نشان میدهد.
تویوتا برخی دادههای جالبتوجه را به اشتراک گذاشته است. در این دادهها میتوانیم میزان فروش کم خودروهای مجهز به گیربکس دستی در آمریکا را مشاهده کنیم. برخی از این خودرو تعجب کمتری را برمیانگیزند اما آمار فروش خودروهای مجهز به گیربکس دستی نشان میدهد که تولید چنین گیربکسهایی برای خودروسازان چقدر سخت شده است.
کمترین میزان فروش خودروهای مجهز به گیربکس دستی در سبد محصولات تویوتا به خودروی کرولا تعلق دارد که کمتر از ۱ درصد مدلهای آن با این گیربکس خریداری شدهاند. به این ترتیب از ۲۸۰ هزار دستگاه کرولای فروخته شده در آمریکا در سال ۲۰۱۸ کمتر از ۲۸۰۰ دستگاه آنها با گیربکس دستی سفارش داده شدهاند.
این میزان فروش کرولای دستی در حالت کلی خیلی بالا نیست اما اگر نسخهی هاچبک را هم حساب کنید اوضاع کمی بهتر خواهد بود.
تویوتا کرولای هاچبک با گیربکس ۶ سرعته جدیدی عرضه شده و میزان سفارش گیربکس دستی برای آن حدود ۱۵ درصد است اما مدل سدان فروش بسیار بالاتری در مقایسه با نسخه هاچبک دارد.
از جملهی دیگر محصولات تویوتا که با گیربکس دستی عرضه میشوند میتوان به تاکوما و یاریس اشاره کرد که تنها ۵ درصد خریداران این نوع گیربکس را سفارش دادهاند. این یکی از دلایلی است که ژاپنیها تصمیم گرفتهاند تا یاریس هاچبک ۲۰۲۰ را با گیربکس دستی عرضه نکنند.
اما اوضاع دربارهی ۸۶ چگونه است؟ این کوپهی اسپورت دیفرانسیل عقب به خاطر سواری هیجانانگیز و کاراکتر خاص خود تحسین شده و البته گیربکس ۶ سرعته دستی هم نقش زیادی در جذابیتهای آن بازی میکند. البته تویوتا میگوید تنها ۳۳ درصد ۸۶ های فروخته شده در سال پیش دارای گیربکس دستی بودهاند؛ و این آمار برای یک سوپرمینی یا سدان خانوادگی نیست بلکه به یک خودروی اسپورت تعلق دارد! قطعاً آمریکاییها علاقهای به پدال سوم ندارند اما این موضوع ناامیدکننده است.
گیربکس دستی در آینده از صنعت خودرو خداحافظی خواهد کرد اما زمانی که تنها یکسوم خریداران خودروهایی همچون تویوتا ۸۶ آن را با گیربکس دستی سفارش میدهند پس باید بدانیم آینده خیلی هم دور نیست…
(ali (chevy nova
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸گیربکس دستی لذتی داره که اتومات نداره ولی کلا خیلی ها نمیتونن با دستی رانندگی کنن بخصوص امریکا که از 1940 به بعد که گیربکس اتومات رو اختراع کردن(( کادیلاک)) دیگه زیاد سمت نمونه های دنده دستی نرفتن
Mad.z.Max
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ماها تو ایران دیگه انقدر گیربکس دستی بدرد نخور دیدیم تو ترافیک شهر و گردنه های جاده باهاش اذیت شدیم که از خبر حذف گیربکس دستی خوشحالم میشیم.
هرچند که این خبر تاثیری در تولیدات درجه یک و به روز (!!) کشورمون نداره
آرین
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸کسی که ماشین اسپرت با گیربکس اتوماتیک برونه ماشین باز نیست فقط یه عیاشه که دنبال جلب توجهه والسلام