مزدا MX5 جدید، بازگشتی پیروزمندانه به اساس ماشینهای اسپرت است. شاسی سبک، مقرونبهصرفه و سرزنده. اینها همه حاصل نوسازی یک ماشین اسپرت قدیمی است. متأسفانه، این ماشین این روزها رقبای اندکی دارد. اما رقیبی از ماشینهای اسپرت وجود دارد با قیمت مشابه، قدرت مانور و هندلینگ مشابه با تنفس طبیعی و آن تویوتا GT86 است.
سردبیر مجله خودرو، CJ هوبارد به عنوان راهنمای شماست زمانی که ما هردو ماشین را در پیست راکینگهام موتور قرار دادیم تا ببینیم کدامیک با دیفرانسیل عقب خود هیجان بیشتری ایجاد میکند. در اینجا نگاهی به مشخصات این دو خودرو یعنی مزدا MX5 و تویوتا GT86 میاندازیم.
مزدا MX5 جدید چهارمین نسل از موفقترین ماشینهای اسپرت جهان است. چیزی که ۲۵ سال پیش برای ادای احترام به کانورتیبل های بریتانیایی مانند لوتوس ELAN، که با فروشی بهمراتب بیشتر از مدل MBG، تلفیقی از مدلهای اِلان و اسپریت بود، شروع شد.
مهمترین ویژگی نسخه جدید مزدا چیست؟
مهمترین ویژگی این ماشین این است که خیلی بزرگ نیست. این ماشین ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر و ۱۰۰ میلیمتر کوتاهتر از آخرین نسل میباشد. در حقیقت علیرغم اینکه تمامی تکنولوژیهای مدرن ایمنی در زیر پوسته آن قرار گرفته، در مقایسه با نمونه اولیه MX5 که در سال ۱۹۸۹ تولید شد، ۳۰ میلیمتر کوتاهتر بوده و سنگینتر نمیباشد. مزدا مدعی است که وزن این ماشین تنها ۱۰۰۰ کیلوگرم است.
سبک، محکم، چالاک و کابینی بسیار باکیفیت. موقعیت قرارگیری راننده بهطور خوشایندی پایین بوده و موتور کوچک ۱.۵ لیتری آن، صدای خشن دلنشینی دارد. با حدس من که در ۸.۷ ثانیه به ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد، هرگز به صورت مدرن سریع نیست، اما برای اینکه شما را هیجانزده نگه دارد کارایی کافی را دارد. با مصرفی در حدود ۴.۷ لیتر هم اقتصادی و بهصرفه است.
همانند قبل فرمانپذیری نرمی دارد اما این بار دقیقتر عکسالعمل نشان میدهد. کوچکترین فشار به فرمان، ماشین را به گوشهای میفرستد. مزدا میگوید تقسیم وزن در این ماشین به صورت ۵۰:۵۰ است، اما باور خواهید کرد که اگر بگویند بیشتر وزن در قسمت عقب خودرو است. شما دقیقاً آگاه به کنترل این ابعاد کوچک هستید. با وارد کردن فشار زیاد، چرخش بیشتر و چسبندگی کمتر نمایان میشود. این تنها نگرانی در روز مسابقه بود و خدمات پس از فروش با امکانات خود به ما یاری رساند. هر کس دیگری این سواری نرم را با تعادلی بیش از اندازه انجام خواهد داد. واقعاً هیچ لغزشی برای انتهای ماشین (ماشین مورد آزمایش مجهز به سیستم محدودکننده لغزش بود، اما این سیستم در اتومبیلهای پایه تولید شده وجود ندارد) در مسیرهای خشک وجود ندارد. اما با رفتن در یک جاده لغزنده زمستانی شما ماشینی با سیستم کامپیوتری در اختیار دارید که سرعت پایینی را در اختیار شما میگذارد که هیجانی ۱۰۰ برابر بیشتر از این دارد که همان مسیر را با یک اتومبیل ذاتاً کند چهار چرخ متحرک با سرعت دو برابر بروید. مزدا سخت تلاش کرده تا پایین آوردن سقف را برای شما راحت کند. صندلیها طوری طراحی شدهاند که بهراحتی چرخیده و لبه بالایی آن را که تا بالای سر شما میآید، بگیرید. مکانیزم سادهای دارد و تنها یک ضامن در وسط ریل آن قرار گرفته که با آن سروکار دارید. مزدا MX5 بهای حیرتانگیزی دارد. با ظاهری که بیانکننده شوق هواداران آن است. مهندسان مزدا کار فوقالعادهای انجام دادهاند و قیمت تخمینزده شده برای این ماشین ۱۹ هزار یورو و فقط ۵ هزار یورو بیشتر از MX5، مدل ۱۹۹۰ میباشد و به طور باورنکردنیای در دسترس است.
مشخصات مزدا MX5
موتور: ۴ سیلندر 1500cc
قدرت: ۱۲۹ اسب بخار در دور موتور 7000rpm
گشتاور: ۱۵۰ نیوتن متر در دور موتور 4800rpm
انتقال قدرت: ۶ سرعته دستی با انتقال به چرخهای عقب
عملکرد: ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۸.۸ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت.
وزن/جنس بدنه:۱۰۰۰ کیلوگرم/فولاد، آلومینیوم
ابعاد ماشین: ۳۹۱۵/۱۷۳۰/۱۲۳۵
آزمایش ۶۰ ثانیهای در جاده
مزدا MX5 پرفروشترین ماشین اسپرت اصولی جهان است. الهام گرفته از نسخه اصلی لوتوس ELAN، هیچ ماشین اسپرت بیحاشیهای نمیتواند اینهمه سحر و جادو را حتی در قالب یک مدل MK3 در یک جا جمع کند.
یک رودستر ژاپنی بسیار خوب، با قیمت مناسب و ظاهری آراسته که بسیاری از رقبا تلاش کردن که ظاهر و کیفیت آن را به کار گیرند. آخرین ماشین قرار بود که تجدید یافته اصولی نمونه اولیه،کوچکتر و سبکتر از MK3 میباشد. این دایره محسنات به معنای آن است که میتواند با موتور ۱.۵ لیتری پا به فرار بگذارد. چیزهای زیادی برای دوستداشتن هست. همه MX5ها لذتهایی به بلندای آسمان، دیفرانسیل عقب و فرمانی تند و تیز دارند. شما به بهزودی قادر خواهید بود یک رودستر کوپه با سقف تاشو همانگونه که یک کانورتیبل با سقف نرم را انتخاب کردید، برگزینید. مدلی که باید انتخاب شود: TBC
رقبای این ماشین: BMW Z4، مرسدس SLK، پورشه باکستر دستدوم یا مستعمل
هدف از طراحی این ماشین: سادگی، لذت رانندگی، قیمت مناسب و کیفیت فنی عالی.
ایراد: بهاندازه کافی سریع نیست.
تویوتا GT86 Aero
اگر شما در یک نظرسنجی در مورد GT86 شرکت میکردید و اینکه این ماشین چه چیزهایی اضافهای باید داشته باشد، قطعاً کمی گشتاور بیشتر و اندکی اتاق بهتر در ابتدای لیست قرار میگرفت. حتی جزء این موارد میتواند یک سوپرشارژر و یک اسپویلر بزرگ باشد.
تویوتا به طرز محرمانهای سؤالی را که هیچکس نپرسیده با مدل GT86 Aero پاسخ داده است. این ماشین با جهشی به حوزه اخیر انگلستان رسیده با مدل پایه Primo در قسمت تحتانی و در قسمت میانه مدل GT86 که با آن آشنا هستیم. آیا این انتظار بلند مدت برای افزایش قدرت GT86 بود؟ به نظر میرسد با توجه به سایز بال عقب آن قدرتی معادل با ۶۰۰ اسب بخار داشته باشد…متاسفانه نه… در زیر پوسته، هیچ تفاوت مکانیکی با GT86 عادی ندارد. سیستمهای انتقال قدرت، تعلیق، ترمزها همه استاندارد هستند. لاستیکها تغییر کردهاند. مسلماً مهمترین نکته در ظاهر GT86 Aero رینگهای آلیاژ مرکب ۱۸ اینچی OZ با رنگ خاکستری تیره میباشد (با رینگهای ۱۷ اینچی عادی عوض شدهاند)، و با لاستیکهای یوکوهاما با اندازه ۴۰/۲۲۵ که جای لاستیکهای باریک ۲۱۵ میشلن را که از تویوتا پریوس به عاریه گرفته بود، احاطه شدهاند. آیا تایرهای پهن به معنای چسبندگی بیشتر و یک GT86 چسبیده به زمین است؟
نه واقعاً… قسمت انتهای آن هنوز خیلی سرخوش است. همکارانی که با مدل Aero و مدل معمولی GT86 رانندگی کردهاند اشاره کردند که لاستیکهای پهن کمی بیشتر از لاستیکهای عادی تمایل به حرکت و مانور دارند، اما مدل Aero به اندازهای سریع است که هلال پهنتری با چرخهای عقب خود نسبت به چرخهای جلو حتی در سرعتهای کم ایجاد کند. که این بخش بزرگی از جذابیت های یک ماشین است. مراقب جادههای لغزنده باشید. سیستم کنترل پایداری بعضی مواقع ضروری است. شرمآور است که هنگامیکه وارد مدار میشود، به صورتی تند ترمز کرده و با تکانی ماشین را در مسیر مستقیم نگه میدارد.
حتی بدون بال عقب، GT86 اندیشهها را متضاد میکند. عدهای خروجی موتور را بسیار پهن میدانند و مسلماً با خروجیهای اگزوز بزرگتر صدایی شبیه مخلوطکن دارد). داخل آن بسیار محقر است (یکی از نقطه ضعفهای اصلی تویوتا است-آنها چگونه یک حجم کنترل را که به صورت فیزیکی ناخوشایند است اداره میکنند؟) و هندلینگی ضعیف در کنار سایر ابهامات…
من بهعنوان هواداری که اهل عذرخواهی نیست میخواهم چیزی را درباره GT86 اثبات کنم. موقعیت رانندگی، سیستم تعلیق که برای جادههای بریتانیا فراهم شده است. فرمانی که شما را به اشتباه میاندازد که هیدرولیکی است تا برقی. صندلیهای عقب که قابل استفاده در ماشینهای اسپرتی است که خیلی سرکش نیستند (که از صندلیهای آئودی TT خیلی بهترند). کیت بدنه Aero چیزی فراتر از آنچه که هست نشان میدهد. آیا کیت بدنه از لحاظ آئرودینامیکی سودی برای Aero دارد؟
تویوتا میگوید بیشتر برای شکل ظاهری میباشد تا نقش آن در تونل باد. هیچ اطلاعاتی از آئرودینامیک ماشین انتشار نیافته است و یحتمل حداکثر سرعت آن همان ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت همانند GT86 معمولی میباشد.
طراحی چیزی ذهنی و درونی است، اما اگر برونگرایانه باشد به نظر میرسد که شانسهایی را از دست داده است. جایی که یک ماشین تند و تیز زیرک در خیابانهای توکیو مانند نیسان z370 که میتواند شخصیت واقعی را به GT86 القا کند. بقیه تستهای Aero انجام نشد و مردم اندکی راغب بودند که من با Aero از تقاطع گذشته و وارد جادهای دو طرفه شوم.
در دید از جلو، این کیت امکان استفاده روزانه از GT86 را ندارد. از نمای عقب اسپویلر به قدری بالا است که میتوانید به راحتی زیر آن را ببینید (اگرچه تغییر مکان چراغ ترمز حتی اندکی نمای دید از عقب را پایینتر به نظر نمیرساند). نظر آخر
تویوتا GT86 بدون در نظر گرفتن معایب آن، اساساً یک ماشین خوب است. شما برای مدل آئرو، ۲۵۰۰ یورو بیشتر از GT86 معمولی و ۴۰۰۰ یورو بیشتر از مدل Primo پرداخت خواهید کرد. پول خیلی زیادی برای یک کیت بدنه نه چندان خوب است. مگر اینکه شما ظاهر Aero را دوست داشته باشید، دنبال مدل معمولی رفته و چرخها و لاستیکهای آن را با مدل Aero تعویض کنید.
مشخصات تویوتا GT86 Aero
موتور: چهار سیلندر 1998cc
قدرت: ۱۹۷ اسب بخار در دور ۷۰۰۰
گشتاور: ۲۰۵ نیوتن متر در دور موتور ۶۴۰۰-۶۶۰۰
انتقال قدرت: ۶ سرعته دستی با انتقال به چرخهای عقب
عملکرد: ۰ تا ۶۲ مایل بر ساعت در ۷.۷ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت
وزن/جنس بدنه: ۱۲۷۵ کیلوگرم/فولاد
ابعاد ماشین: ۴۲۴۰/۱۷۷۵/1285mm
چقدر با طراوت؛ بازگشتی پایهای به ماشینهای اسپرت که بیشتر دخالت راننده را در تقابل با سرعت به نمایش میگذارد.
تولید شده با همکاری سوبارو، GT86 و همزاد آن سوبارو BRZ، هردو از موتور ۲ لیتری بوکسوری، دیفرانسیل عقب و مرکز ثقلی بسیار پایین بهره میبرند. لاستیکهای باریک پریوس و شاسی حساس به گردش تند و خشن، آن را تبدیل به یک لذت برای راننده میکند. کمبود گشتاور درواقع به این معنی است که این ماشین طالب دریفت و بلند کردن دود از لاستیکها بوده و حسی مقامت ناپذیر داشته که همیشه به پا خواسته و آماده بازی است. فرمان و نحوه قرارگیری راننده به شکلی عالی تعیین شده است. چگونه این ماشین از همان کمپانی که آریوس را ساخته بیرون آمده است؟ نقاط ضعف: موتور بوکسوری آن صنعتی به نظر میآید و منحنی سرعت آن به این معنی است که شما برای ادامه کار سیستمهای الکترونیکی را خاموش کنید. در بزرگراه کمی سروصدا دارد (یک ماشین اسپرت است) و کابین آن کمی رنگ و رو رفته و ارزان است (یک تویوتا است). وجود داشتن نسخه اتوماتیک ماشینی که همه چیز آن درگیر دخالت راننده میباشد، گیجکننده است. مدلی که بهتر است بخریم: برای خرید، مدلی مقرونبهصرفه است که مجهز به چرخهای فولادی و ضربهگیرهای پلاستیکی سیاه باشد که این مدل متأسفانه تنها در بازار ژاپن موجود میباشد
مدلی که از آزار آن در امان باشید: مدل اتوماتیک که بر خلاف آنچه که این ماشین باید باشد، هست.
رقبای این ماشین: مزدا MX5، نیسان 370Z، پژو RCZ-R و سوبارو BRZ
هدف از طراحی این ماشین: هر چیزی که برای آن موضع گرفته است.
ایراد: صدای موتور در دورهای بالا خستهکننده میباشد.
ترجمه: محمد هادی آبانگر
منبع: carmagazine
ali ayat
۱۰ آذر ۱۳۹۴احساس میکنم مزدا بیشتر حال بده
علی
۱۰ آذر ۱۳۹۴سلام.پدال عزیز نمیخوای خبر گرفتن وام 2.5 میلیارد دلاری فراری از فیات رو پوشش بدی؟؟؟من اخبار کمی در موردش شنیدم هر که میدونه بگه ما هم بفهمیم قضیه رو!!
فرامرز
۱۰ آذر ۱۳۹۴یه لحظه فکر کردم بانک مرکزی برای خریداران فراری وام ۲.۵ میلیاردی میده خخخخخخ
رادین
۱۰ آذر ۱۳۹۴خیلی وقته نظر ندادم در کل اهل نظر دادن نیستم بیشتر استفاده میکنم.
فرامرز عزیز واقعا مردم از خنده دمت گرم باید میومدم ازت تشکر میکردم.
واقعیتش منم فکر کردم واس خرید فراری وام میدن .
فرامرز لایک به توان 1000
Rouzbeh
۱۰ آذر ۱۳۹۴GT 86 لایک. MX5 دیسلایک.
AliZeus
۱۰ آذر ۱۳۹۴نظرسنجی در مورد طراحی و ظاهر:
تویوتا GT86 ++
مزدا MX —
رضا
۱۰ آذر ۱۳۹۴صفا86 عشقِ منه …
man
۱۰ آذر ۱۳۹۴ممنون پدال جان
طبق گفته تحلیل گران دولت عزیز اصلی ترین علت تشکیل کمپین خریدن خودرو صفر ممنوع پایین بودن قدرت خرید مردم بود و مردم از کیفیت تمامی خودرو ها راضی میباشند
و به نحوی میخوان توجیه کنند که وام 25 تومانی به نفع مردم بود
ولی از نظر بسیاری از کارشناسان این اقدامی …..
بود که فقط و فقط به نفع موقت مونتاژ کاران بود و به ضرر کل ایران
یه سوال آیا دولت اختیار داره پول بیت و المال رو هر جا و به هر کی خرج کنه .
پس اون نماینده مجلسی که از طرف ما اونجاست داره چی کار میکنه ان شا الله دو ماه دیگه انتخابات مجلس هستش ما هم میایم رای میدیم.
Archi KHAN
۱۰ آذر ۱۳۹۴نویسنده بصورت خیلی تابلویی از مزدا تعریف و تمجید کرده و تویوتا را کوبیده !
من خودم تو نظرسنجی Rouzbeh به جی تی لایک دادم ، شاید بخاطر اینکه لااقل چندباری سوارش شدم و خدایش ماشین خوبیه و حس خوبی بهت دست میده
(( علیرغم سایر مدلهای نچسب تویوتا ، این مدل واقعا فرد را شیفته رانندگی میکنه . البته اضافه کنم نسبت به قیمت اش ها ))
اما mx5 را حتی ندیده ام …
امیر
۱۰ آذر ۱۳۹۴اقا گفتی برخلاف محصولات دیگه تویوتا.اقا راو ۴دیدین مخصوصا نوک مدادیا کم رنگش .معلوم نیست کدوم بی صلیغه اینو طراحی کرده صد رحمت به ایکس ۳۳.مثل پیکان وانت شاسی بلند میمونه.رینگ نازک .ارتفاع بالا.چراغ نافرم. بدنه کوچیک .اصلا یه وضعی. خدایی زوره همچین پولی بابتش بدی.
A.m
۱۰ آذر ۱۳۹۴البته این نظر شخصی شما هست
من با اینکه ژاپنی باز نیستم ولی ب نظرم راو4 یکی از زیبا ترین ها توی کلاس خودشه و من بین سانتافه و یا حتی لندکروز یا lx ظاهر راوفر رو بیشتر میپسندم.
فرهاد
۱۳ آذر ۱۳۹۴شما سوار نشو برو پیکان وانت سوار شو
رضا
۱۸ آذر ۱۳۹۴آخه این نظری که شما دادی واقعا ***! راو 4 هم زیباست هم چالاک و هم با کیفیت فوق العاده ژاپنی
نيما
۱۰ آذر ۱۳۹۴دوستان اگر بخوایم یه مقایسه قیمتى با رقباى آمریکاییش کنیم براى مثال من ماستنگ 4 سیلندر رو میگم:
قیمت هردو برابر (حدود 23000 دلار) تازه مزدا کمى گرونتر ولى شما بازده مزدا رو با ماستنگ که هم قیمتش هست بیین!!!!!!
275hp ماستنگ و 129hp براى مزدا
بازده هم حداقل 3 ثانیه تو شتاب و 50 کیلومتر تو سرعت تفاوت دارن و هردو هم از برند هاى عالى هستن و هردو توى اروپا یافت میشن.
شما باشین کدوم رو ورمیدارین؟؟
ماستنگ ۴ سیلندر یا مزدا ؟
دوباره میگم قیمت ها برابر
سامان اذری
۱۰ آذر ۱۳۹۴داداش من روی مزدا میاتا خیلی تحقیق کردم
یکی از دوستام حدود 100 تومن پول داشت براش کلی تعریف کردم از میاتا
ولی اخرسر رفت موستانگ گرفت
عاشق موستانگم ولی اینو بگم که تو شهر پر گاز برونی بیشتر از 15 تا میسوزونه
الان تو تبریز حدود 8 هزار تا ماشین پلاک ارس هستش
تعداد دقیق نمیدونم ولی ماستنگ بینشون خیلی هست ولی تو ایران من مزدا میاتا ندیدم اگه باشه هم خیلی کمه
تک بودن ماشین خودش خیلی مهمه مصرفش زیر 5 تا هستش که خداییش خیلی عالیه
فرض کن تو اروپا که بنزین گرونه و مالیات برا ماشینهای کم مصرف خیلی خیلی کم میگیرن
شما کدوم رو انتخاب میکردید ؟؟؟
نيما
۱۰ آذر ۱۳۹۴داداش دوست شما ماستنگ 4 سیلندر داره؟!؟!؟!! بعد اونوقت صدى ۱۵ میسوزونه؟!؟!!؟!
تک بودن ماشین مهمه؟؟!؟! از اون مهم تر خود ماشینه نه تک بودنش وگرنه ژیان هم تکه توى خیلى از شهرا (شما باشى ژیان ورمیدارى یا مثلا یه ماشین خارجى صفر به دلیل این که تکه؟!)
نه عزیزم ماستنگ ۴ سیلندر بعید میدونم مصرفش بالاى ۸-۱۰ بره که اونم نوش جونش چون هنرش رو داره.
من اگر واقعا به خودم باشه کامارو ۸ میخرم حتى توى اروپا ولى پیشنهادم به مردم اونجا هم ماستنگ ۴ هست تا مزدا MX5
سامان اذری
۱۰ آذر ۱۳۹۴مدل 6 سیلندر بود
یه چیزی هم بگم؟؟؟
من خودم 24 هزار دلار داشته باشم بازم مزدا میاتا میخریدم سلیقه شخصیم اینه
پرفروشترین رودستر تاریخ همین میاتاست
منم قبل اینکه ماشینهای امریکایی رو از نزدیک ببینم
وقتی عکس چلنجر رو میدیدم نفسم بند میومد
تو ذهنم یه ماشینهایی میومد که نه خراب میشن مثل تیراهن اگه با یه ماشین تصادف کنند لهش میکنند
ولی باور کن خود امریکایی ها قبول دارن که ماشینهاشون دیگه مثل زمان دهه 70 نیست
یکی از بچه های پاساژمون یه جی ام سی تراین داره 1 سال نیست دستشه گیربکسش وایستاده
مونده دستش
مطمئن باش اگه میاتا بد بود مردم انگلستان هیچوقت نمیخریدند
hamid
۱۰ آذر ۱۳۹۴این مزدارو همش تو رشت میبینم 2 3نفر دارن امکان نداره مخصوصا با سقف باز از بغلت رد شه مجذوبش نشی خیلی خوبه
آرش
۱۰ آذر ۱۳۹۴نکته عجیب این متن ترجمه بده، طوری که بعضی جاها خواننده رو مجبور به پرش از روی جملات می کنه! پدال و ترجمه بد؟!
نیما
۱۰ آذر ۱۳۹۴مزدا 5 رو یه نفر تو رشت داره که همیشه هم سقفشو نصف جمع میکنه که خیلی قشنگ میشه ولی نمیدونم مشکلی پیش میاره واسه سیستمش یا نه عکسهاش رو هم تو این سایت میتونید ببسنید
Raincitycars.ir
نوید جهرمی
۱۱ آذر ۱۳۹۴دمت گرم سایت خوبیه
Mohammad Reza
۱۰ آذر ۱۳۹۴سلام خزلی ممنون به خاطر ترجمه ی متن. خسته نباشید. اما به نظرم ترجمه یکم اشکال داشت.ضمنا خیلی خوب میشه توی این جور موارد یه تاریخچه ی کوتاه هم ابتدای مطلب قرار بدین. برای من که اطلاعات زیادی ندارم این جور مطالب منو یهو وسط مطلب پرت کنه که باعث میشه چیز زیادی دستگیرم نشه
سید
۱۰ آذر ۱۳۹۴انتخاب من، انتخاب تو، انتخاب ما=یعنی مزدا5چون همیشه مزدا نسبت به تویوتا و رقیبانش اسپرتی تر نرم تر واقتصادی تر،جوان پسندانه تر،کم مصرف تر،نازتر و همه چی تر..خواهشأ مخالفها با احترام نظربدهند.باتشکر
احمد باقری
۱۰ آذر ۱۳۹۴به نظرم مزدا کارآمدتر هست.
حميد
۱۱ آذر ۱۳۹۴خوب بود برای أشخاص علاقه من به ماشینهای اسپرت أرزان قیمتی نظیر این مدلها گمرک پول نمیگرفت تا میخریدیم با حال میشد
من فکر کنم مزدا با حالتر باشه
MaZi Zo0M Z0oM
۱۱ آذر ۱۳۹۴همین 2 ماه پیش بود که نشریه موتور ترند mx-5 رو در لیست 10Best Driver’s Car در جایگاه سوم قرار داد http://www.aparat.com/v/XaeSn و 1 ماه پیش هم mx-5 در لیست فینالیست های خودروهای سال آمریکا و اخیرا کانادا قرار گرفت.
mx-5 در آستانه فروش 1 میلیون دستگاه خود قرار داره و عنوان پر فروش ترین خودروی رودستر جهان رو از اوایل قرن 21 در اختیار داره که در سال 2005 هم در کتاب رکورد های گینس ثبت جهانی شد.
ضمن اینکه نشریه های معتبر متعددی mx-5 رو با خانواده GT86 و BRZ و ّFRS که همگی از یک پیشرانه 2 لیتری بهره میبرند،مقایسه کرده اند که در قیاس با هم در مدل 2.0 لیتری همگی mx-5 رو با امتیاز بالاتری قرار دادند.
برخی از این مقایسه های ویدیویی عبارتند از:
http://www.aparat.com/v/A1Sf3
http://www.aparat.com/v/nLxdz
http://www.aparat.com/v/2Q4Hb
http://www.aparat.com/v/MQadj
همه اینها رو نگفتم که بگم mx-5 بهتره یا GT86 خوب نیست!نه اینطور نیست.اینها رو گفتم که بگم همیشه قدرت موتور بیشتر نشانه برتری نیست.بلکه عاملی مثل وزن کمتر خودرو میتونه حتی خودرویی با قدرت 42 اسب بخار کمتر رو هم پر شتاب تر کنه.
نسل سوم میاتا با موتور 2 لیتری حداکثر قدرت 170 اسب بخاری رو داشت.وقتی که خبر کاهش قدرت به 155 اسب بخار میاتای نسل چهارم رسما منتشر شد،اکثرا بر این باور بودند که شتابش کمتر شده و مزدا پسرفت داشته.ولی وقتی مقایسه های نسل چهارم با نسل پیشین انجام شد،موجب حیرت خیلی از علاقه مندان به خودرو شد.
http://www.aparat.com/v/RVPwG
http://www.aparat.com/v/auBbq
http://www.aparat.com/v/7t40m
بنظرم از دید من GT86 بیشتر بعنوان خودروی ریس و مسابقه شناخته میشه در حالیکه mx-5 بیشتر خودروی 2 نفره شهری است که در عین حرکت با خونسردی کامل و در آرامش با تخته کردن پدال گاز توسط راننده میتونه به یک خودروی اسپرت با هندلینگ خیلی خوب مبدل بشه(مدل 2 لیتری منظورم هست)
خودرویی که تنها با موتور تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 155 اسب بخار میتونه شتاب زیر 6 ثانیه رو بهمراه داشته باشه که در حد و اندازه های شتاب خودروهای کوپه و اسپرت 6 سیلندر یا 4 سیلندر توربوشارژر دار هست که حدودا بیش از 2 برابر mx-5 قیمتشون هست…!
نيما
۱۳ آذر ۱۳۹۴داداش شتابش 9 ثانیس نه 6
MaZi Zo0M Z0oM
۱۳ آذر ۱۳۹۴دوست عزیز اگر دقت میفرمودید من شتاب نسخه 155 اسب بخاری رو که حجم موتور 2.0 لیتری داره(چون GT86 هم موتور 2 لیتری داره) رو زیر 6 ثانیه اعلام کردم که در لینک زیر میتونید نتایج بررسی رو هم دانلود کنید.
http://www.caranddriver.com/reviews/2016-mazda-mx-5-miata-club-test-review
http://www.caranddriver.com/reviews/2016-mazda-mx-5-miata-long-term-test-review
سایر ویدیو ها هم که در کامنت قبلی قرار دادم.
بابک
۱۳ آذر ۱۳۹۴سلام,خسته.نباشید و ممنون بابت مطلبتون
ببخشید آیا نگارش و ترجمه ی این مقاله مشکلی نداشت!؟
تو چند تا از قسمتها من هرچی خوندم متوجه نشدم