سرانجام پس از چهارده سال، تویوتا نسل جدید لندکروزر را با کد ۳۰۰ رسماً معرفی کرده است. تویوتا در توسعهٔ این اسیووی جدید دو هدف را مدنظر داشته است. هدف اول به ارث بردن و تکامل قابلیت اطمینان، دوام و پرفورمنس آفرود و دومی ارائهٔ تجربهٔ سواری با توانایی مقابله با هر نوع مسیری بوده است. تویوتا همچنین به دنبال حفظ ساختار بدنه روی شاسی این خودرو هم بوده زیرا این ویژگیِ اساسی لندکروزر است که از شخصیت آن محافظت میکند.
بااینوجود، تویوتا که قصد ساخت خودرویی با توانایی مقابله با هر نوع مسیری بدون خسته کردن راننده را داشته است، برای نسل جدید لندکروزر پلتفرم جدید GA-F را در نظر گرفته که مبتنی بر معماری جهانی جدید تویوتا یا همان TNGA است. این پلتفرم جدید یک شاسی سبکتر با استحکام پیچشی بیشتر را به همراه داشته که مرکز ثقل خودرو را به زمین نزدیکتر کرده و وزن کلی آنرا ۲۰۰ کیلوگرم کاهش داده است.
تویوتا همچنین لندکروزر جدید را در اختیار رانندگان زیادی قرار داده تا آنرا آزمایش کنند. یکی از این آزمایشها در مسابقات رالی داکار انجام گرفته تا از توانایی رقابت خودرو روی جاده و خارج از جاده اطمینان حاصل شود. این آزمایشات منجر به بهبود اساسی سیستم تعلیق شده که امکان انعطاف بیشتری را برای چرخها فراهم کرده است. علاوه بر این، سیستم «مالتی تراین مانیتور» که موجب دید بهتر اطراف خودرو میشود و «مالتی تراین سِلکت» که به بهینهسازی کشش برای شرایط مختلف کمک میکند هم برای خودرو در نظر گرفته شده است.
یکی دیگر از سیستمهای جدید لندکروزر ۳۰۰ سیستمی بنام E-KDSS است که مخفف «سیستم الکترونیکی پویایی تعلیق» است. به گفتهٔ تویوتا، این سیستم که برای اولین بار در دنیا ارائه شده است، موجب بهبود عملکرد خودرو روی جاده میشود. ابعاد، فاصلهٔ محوری و زوایای آفرود لندکروزر جدید اما تغییری نداشته و با نسل ۲۰۰ یکسان است؛ بنابراین، نسل جدید هم ۴,۹۹۰ میلیمتر طول و ۱,۹۸۰ میلیمتر عرض دارد، فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۵۰ میلیمتر است و زوایای حمله و فرار آن به ترتیب ۳۲ درجه و ۲۴ درجه هستند.
همانطور که پیشازاین مشخص شده بود، در نسل جدید لندکروزر از پیشرانههای V8 خبری نیست و تویوتا برای آن دو موتور V6 را در نظر گرفته است. موتور اول یک نمونهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی بنزینی است که ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. موتور بعدی هم یک واحد ۳.۳ لیتری V6 توربودیزل با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور است.
هرچند مصرف سوخت این موتورها هنوز اعلام نشده اما به گفتهٔ تویوتا، تولید دیاکسید کربن لندکروزر جدید نسبت به نسل قبلی سالانه ۱۰ درصد کمتر خواهد بود. بخشی از این مأموریت توسط گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک جدید صورت میگیرد که نیروی هردو موتور را انتقال میدهد و به کاهش وزن کلی خودرو هم کمک میکند. در همین حال، تویوتا وعدهٔ ارائهٔ نسخهٔ قویتر و پرفورمنس GR Sport را هم برای لندکروزر جدید داده است. البته تویوتا فعلاً هیچ جزئیاتی در مورد این نسخه منتشر نکرده و صرفاً با انتشار تصاویری گفته است که در اواخر سال جاری آنرا رونمایی خواهد کرد.
لندکروزر ۳۰۰ در بیرون هم از طراحی جدیدی بهره میبرد که پیشازاین به لطف تصاویر افشایی، از آن باخبر شده بودیم. بااینوجود، حالا میتوانیم نگاه دقیقتری به ویژگیهای طراحی خودرو مثل چراغهای جلوی باریک LED، جلوپنجرهٔ بزرگ و برجسته، دهانهٔ مربعی گلگیرها و دو برآمدگی روی کاپوت داشته باشیم. شکل کلی خودرو اما از نسل قبلی فاصلهٔ چشمگیری نداشته و همچنان همان فرم جعبهای را حفظ کرده است. البته طراحی لندکروزر با توجه به رانندگیهای آفرودی شکل گرفته است. بهعنوانمثال، سپرها بهگونهای طراحی شدهاند که در حین رانندگی آفرود آسیب نبینند و چراغها در جایی نصب شدهاند که در معرض ضربه و ترک خوردن قرار نگیرند.
طراحی داخلی لندکروزر جدید هم بهمنظور سهولت در استفاده شکل گرفته است. به همین دلیل، هرچند نمایشگر بزرگی در بالای داشبورد برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی در نظر گرفته شده اما هنوز هم تعداد دکمههای فیزیکی زیاد است. به گفتهٔ تویوتا، این تصمیم به خاطر دسترسی آسان در شرایط آفرود اتخاذ شده است. دکمههای بزرگ نیز امکان دسترسی آسان به منوها و بسیاری از حالتهای رانندگی را فراهم میکند.
علاوه بر این، درحالیکه این روزها صفحه آمپرهای دیجیتالی بسیار رایج شدهاند، تویوتا عمداً تصمیم گرفته در لندکروزر جدید از صفحه آمپر آنالوگ سنتی استفاده کند. البته بین آمپرهای اصلی این صفحه، یک نمایشگر جای گرفته که لااقل برخی اطلاعات دیجیتالی را به نمایش درمیآورد. تویوتا همچنین برای این خودرو شارژر بیسیم، گرمکن و تهویهٔ صندلیها و سیستم صوتی JBL را هم در نظر گرفته تا ماهیت لوکس لندکروزر کمرنگ نشود.
در کنار همهٔ تکنولوژیهای آفرودی لندکروزر ۳۰۰، تکنولوژیهای ایمنی زیادی هم ارائه شده و تویوتا پکیج ایمنی فعال Safety Sense خود را برای آن در نظر گرفته است. به این پکیج سیستم تشخیص وسایل نقلیهٔ روبرو و همینطور عابرین پیاده و دوچرخهسواران در طرفین چهارراهها و سپس کمک به جلوگیری از تصادف با آنها اضافه شده است.
تویوتا نسل جدید لندکروزر را خودرویی میداند که شما را به هر جایی خواهد برد و زنده و سالم بازخواهد گرداند. این خودرو از تابستان امسال در سراسر جهان عرضه خواهد شد اما فعلاً هیچ برنامهای برای عرضهٔ آن در ایالاتمتحده وجود ندارد. البته ممکن است بعداً نسخهٔ لوکس لندکروزر ۳۰۰ یعنی نسل جدید لکسس LX در این کشور عرضه گردد.
samurai
۲۰ خرداد ۱۴۰۰کامنتا رو باید خوند و فقط خندید به سطح *** :))
تویوتا رو اینچ به اینچ این ماشین فکر کرده بعد میاد میگه از نسل قبل بدتره ://
جیپ بی کیفیتو با لندکروز که قابلیت اطمینانش زبانزده یکی میکنن واقعا …
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۰ خرداد ۱۴۰۰تو این وسط چی میگی!؟ تویوتا بره سنچریه دهه نودیشو بزنه تو نمیخواد برای ما تعیین تکلیف کنی بگی چی با کیفیته چی بی کیفیت!
Iman99
۲۱ خرداد ۱۴۰۰نیم قرن فرصت داشته فکر کنه هرچند فکر هم نکردن چون تو نیم قرن با نگاه کردن هم درست میشه مثلا ۱۴ سال از نسل قبل تا نسل بعد یک سالش رو به موتور نگاه میکنه بعد اواخر سال میگه موتور رو یکم بیاریم پایین تر و عقب تر !! تویوتا وجود خودش مدیون جیپ بوده و تا دهه ۸۰ از شاسی جیپ و موتور مرسدس استفاده میکرد در ادامه هم بر اساس همین ها بوده بعد شما شدی کاسه داغ تر از آش فقط تو ایران از این متوهم ها پیدا میشه بعد از کیفیت حرف نزنی بهتره چون وقتی نیم قرن یک ماشین با کمترین تغییرات و نوآوری تولید میشه چیز قابل دفاعی نمیمونه ضمن اینکه لندکروز رو دیگه تو اروپا و امریکا راه نمیدن چون وقتی گزینه هاییی مثل مرسدس جی کلاس و هامر و فورد و رم هستن که از هرنظر بهتر از لندکروز هستن و لندکروز هیچه دربرابرشون دیگه لندکروز کیلویی چنده و اصلا بت ساختن از لندکروز ابلهانست.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ خرداد ۱۴۰۰درود آقا ایمان،جیپ نبود لندکروزی هم وجود نداشت….
JaMsHiD
۲ آذر ۱۴۰۲سری چهل تویوتا لندکروزر تویوتا لندکروزر تنها چیزی که از جیپ داشته فقط J داخل اسم FJ بوده وگرنه شاسیش جیپ بوده موتورش هم سری F تویوتا بوده . تکنولوژی لندکروزر خیلی جلو تر از جیپ هست حالا هر چی میخوای بگو و متعصب نگاه کن
JaMsHiD
۲ آذر ۱۴۰۲همش هامر هامر هامر
کسی با خودروی چهار سیلندری که صدی چهل میسوزونه و کلا همش پلاستیک خشکه و فقط برا ارتش استفاده میشه استفاده روزمره نمیکنه . سفر هم نمیره . فقط برا خود نمایی استفاده میکنه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۰ خرداد ۱۴۰۰درضمن تا اسم آفرود بیا همه فکرها میره رو جیپ! :))))
حسین
۲۱ خرداد ۱۴۰۰آبتین جان بنظرم خودخواه نباشیم
لندکروز واقعا امتحانشو خیلی وقته پس داده و تویوتا هم که دیگه نیاز به تعریف نداره
و اسم آفرود هم همه رو یاد خودرو هایی
میندازه که توش کم نمیارن و اذیتت نمیکنن
مثل جیپ ،تویوتا، فورد یا حتی کرایسلر
البته لندکروز چه تو آفرود چه جاده و چه کلی همه فن حریفه واقعا این ماشین هیچی کم نداره هرچی بگم کم لطفی کردم باز
کیفیت ، آفرود ، اس یو وی بودن (به قول شما شاسی بلند ولی از نوع اصیلش)
لوکس بودن و امکانات ، راحتی جاده
استهلاک پایین و …..خلاصه هیچی دیگه
واقعا عاشقشم امیدوارم این اسطوره همچنان
بی نقص به راهش ادامه بده
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ خرداد ۱۴۰۰آقا حسین،شما منو خودخواه خطاب میکنی اما کسی که به جیپ میگه بی کیفیت دیگه مشکلی نداره؟ یکم منطقی باشید تا کسی توهین نکنه همچین دعواهایی چجور اتفاق می افته….
Iman99
۲۱ خرداد ۱۴۰۰کسی نگفته لندکروز بده مسئله متعصب هایی هستن که حرف الکی میزنن مثلا اگه آفرود رو بگی مرسدس جی کلاس و هامر و فورد از هر لحاظ بهتر از لندکروز هستن و آفرودی ترین و تو همه چیزای دیگه بهتر هستن ولی بعضیا میان از رو هوا حرف میزنن و چون طرفدار لندکروزن فقط نوک بینی خودشون رو میبینن درصورتی که باید دید وسیع تری داشته باشن و عمیق تر ببینن و فکر کنن و ملاک ها و معیار های برتری رو درنظر بگیرن و وقتی با عقل و منطق و درست و علمی بررسی شه متوجه میشن که مرسدس جی کلاس و هامر و فورد از هر لحاظ بهتر از لندکروز هستن.
net
۲۱ خرداد ۱۴۰۰جلو پنجره بزرگ خیلی بد شده
HITMAN
۲۱ خرداد ۱۴۰۰سلام.درسته لندکروز و شرکت تویوتا واقعا شرکت عالی هست و واقعا پیشرفت خوبی داشته،تازه ژامنی که همین ۱۰۰ سال پیش بود دو تا بمب توش زدن.لندکروز ماشین کم استهلاکیه و واس ما ایرانیا فک کنم خیلی بهتر باشه نسبت به بنز جی کلاس و هامر و دوج رم به دلیل هزینه نگهداری پایین تر
ولی لندکروز هیجوقت نمیتونه اصالت جیپ و لندوور واس خودش دستپا کنه
ما ایرانیا(حالا به دلایلی)از لند کروز یه بت ساختیم،اپشن ها کم و طراحی نسبتا ساده ای داره ولی بدرد لوکس بازی نمیخوره بیشتر واس افرود خوبه.
انصافا حق هم داریم بسازیم وقتی قیمت صفرش ۱۳ تومنه
مارو چه به اینا
خلایق هر جه لایق ما همون بهتر ارابه های مرگ ایرانی رو سوار شیم تازه قربون صدقشون هم میریم
ممنون وقت گذاشتید
HITMAN
۲۱ خرداد ۱۴۰۰بنظرم یکم فاصله محور هارو بیشتر میکرد زیبا تر میشد
قیافه ای شبیه کادیلاک اسکالید درست کرده
بنظرم یکم بیریخت شده
۲۰۱۶ بهتر میپرسندم مخصوصا با کیت والد
Iman99
۲۱ خرداد ۱۴۰۰هزینه نگهداری پایینتر هیچوقت دلیلی بر برتری نیست حتی آمار های مختلف هم بدون تحلیل و بررسی ملاک نیستن که مثلا بگی تو این لیست این ماشین یا تو فلان آمار این ماشین خوبه نه این آمار ها هم تعیین کننده نیست و باید برای تعیین کردن نتیجه همه اطلاعات و تحلیل ها و همه چیز کنار هم قرار بگیره برتری معیار و ملاک هایی داره که تو اینها مشخص میشه کدوم بهتره که تو این موارد و همه چیزای دیگه و تو آفرود ها آفرودر روسی و بخصوص آلمانی مثل مرسدس جی کلاس و هامر و فورد از همه نظر خیلی بهتر هستن به دلیل برتری در معیارها و ملاک های برتری و بهتر بودن از همه نظر.
علی+اکبر
۲۵ خرداد ۱۴۰۰همه چی این ماشین خوبه فقط قیمتش چرا اینقدر بالا !!! فورد اف 150 فول یا حتی رم trx از این ارزون ترن