پورشهتویوتاسایون

پورشه کایمن S در برابر سایون FR-S

دو خودروی اسپرت، یکی از آسیا و دیگری از اروپا. رقابت تنگاتنگ بین پورشه کایمن و سایون FR-S می‌تواند بسیار جذاب باشد، پس اگر می‌خواهید بدانید کدام خودرو پیروز میدان است ادامه مطلب را بخوانید.

Porsche Cayman 2012 vs. Scion FR-S 2012
Porsche Cayman 2012 vs. Scion FR-S 2012

اتحاد تویوتا و سوبارو سبب تولد خودروهایی کوچک و اسپرت با نامهای GT86 , BRZ شد تا آسیا هم در زمینهٔ خودروهای اسپرت حرفی برای گفتن داشته باشد (البته قبلاً GT-R این لیاقت را ثابت کرده بود). سایون FR-S نیز خواهر دوقلوی تویوتا Gt86 محسوب می شود و ماشینی اسپرت و دیفرانسیل عقب با وزن ۱۲۲۴ کیلوگرم می‌باشد. فضای داخلی و صندوق عقب جادار، خودرویی کاملاً کاربردی به وجود آورده است به صورتی که شما برای رفتن با همسرتان به خرید نیز به مشکل بر نخواهید خورد.

Porsche Cayman 2012 vs. Scion FR-S 2012
Porsche Cayman 2012 vs. Scion FR-S 2012

به موضوع اصلی برگردیم، سایون با قیمت ۲۵.۰۹۲ دلار و پورشه کایمن با قیمت ۷۶.۵۶۰ هزار دلار راهی این رقابت شده‌اند. این اختلاف قیمت سبب شکست پورشه و پیروزی تویوتا نمی‌شود، باید دید که این اختلاف قیمت برای چیست؟ و آیا این دو می‌توانند با هم رقابت کنند؟

Porsche Cayman 2012
Porsche Cayman 2012

همان طور که می‌دانید پورشه مشغول کامل کردن سبد محصولات خود است، از ماکان شاسی بلند گرفته تا ۹۱۸ سوپر اسپرت. کایمن که همانند ۹۱۱ اصالت خود را حفظ کرده است دارای ۱۳۷۶ کیلوگرم وزن و ۳۲۰ اسب بخار قدرت می‌باشد. برای این رقابت کایمن S انتخاب شده است و باید بدانید کایمن R اصلاً برای این مقایسه خوب نبود چرا که قدرت آن بیشتر و قیمت آن هم حدود ۱۰ هزار دلار گران‌تر بود و با تمام امکانات قیمت آن حدود ۱۰۰ هزار دلار می‌شد.

Scion FR-S 2012
Scion FR-S 2012

در پورشه شاهد امکانات بی‌شماری هستیم تا حداقل این اختلاف قیمت جبران شود، سیستم صوتی BOSE و سیستم ناوبری به قیمت ۳۶۴۰ دلار، مجموعه کامل امکانات رفاهی به قیمت ۲۲۳۰ دلار، سیستم PASM به قیمت ۲۰۹۰ دلار، لاستیک کاررا به قیمت ۱۵۵۰ دلار و دیفرانسیل عقب ضد لغزش به قیمت ۹۵۰ دلار (رنگ آبی خاص این خودرو هم ۷۱۰ دلار قیمت دارد!). این همه امکانات در مقابل سایون!؟ نکته جالب این است که ارزان‌ترین آپشن پورشه جاسوئیچی چرم ۹۵ دلاری است تا ست داخل خودرو کامل شود.

Scion FR-S 2012
Scion FR-S 2012

سایون FR-S و سوبارو BR-Z هر دو در خط تولید سوبارو در کشور ژاپن تولید می‌شوند. بیشتر جوانان سایون می‌خرند چرا که دارای قیمت کمتری نسبت به سوبارو می‌باشد اما اگر سایون خریدید دیگر به دنبال رهیاب ماهواره ای، تهویه خودکار و سیستم استارت بدون کلید نباشید. از لحاظ فنی سوبارو و سایون هر دو دارای موتور چهار سیلندر ۲ لیتری خطی با پاشش مستقیم می‌باشند.
با نشستن روی صندلی‌های اسپرت سایون اولین چیزی که جلب توجه می‌کند استفاده بیش از حد از پلاستیک است اما ترکیب رنگ قرمز با کابین مشکی کمی این مشکل را کمرنگ تر می‌کند. (پلاستیک استفاده شده در این خودرو از نوع مرغوب می‌باشد) بر هر حال سایون دارای کابینی ساده اما با کیفیت است.

زمانی که دور موتور را به ۶۴۰۰ برسانید می‌توانید در عرض ۶.۴ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابید. اما ۲۰۰ اسب بخار قدرت سایون برای تجربه سرعت و ویراژ در جاده‌ها اصلاً کافی به نظر نمی‌رسد …سایون کمی در فرمان پذیری مشکل دارد اما نباید گفت که این خودرو هندلینگ خوبی ندارد، وقتی که قدرت روی تایر های آن وارد می‌شود صدای جیغش گوش را کر می‌کند و زمانی که سیستم کنترل پایداری آن را خاموش کنید به راحتی سایون از مسیر منحرف می‌شود. یکی از راننده های تست به این خودرو می‌گفت دیوانه! برای همین است که تیونر ها بیشتر به سراغ این خودرو می‌روند تا کایمن. با تمام این ویژگی‌های سایون رتبه دوم را از آن خود کرد اما چرا پورشه اول شد؟
Porsche Cayman 2012
Porsche Cayman 2012

با سوار شدن داخل پورشه قلبتان به سرعت شروع به تپیدن می‌کند و با کابینی متفاوت روبرو می‌شوید که ظرافت آلمانی در آن بیداد می‌کند، زمانی که پای خود را محکم روی پدال گاز فشار می‌دهید آدرنالین خونتان سرازیر می‌شود! برای همین است که کایمن حدود ۲.۵ برابر بیشتر از سایون قیمت دارد. زمانی که پای خود را از روی پدال گاز بر ندارید حداکثر می‌توانید به دور موتور ۷۴۰۰ برسید. کایمن در شرایط سخت عکس‌العمل خوبی دارد و بسیار پایدار است یکی از دلایل آن هم قرار دادن موتور خودرو در وسط می‌باشد. دیسک‌های ترمز سوراخ دار و سیستم تعلیق روغنی پورشه حس اطمینان را در سرعت‌های بالا به راننده می‌بخشد. ساختار محکم بدنه و شاسی حس خوبی القا می‌کند، اما اگر پول کافی برای چرم کابین ندارید و به پلاستیک رضایت می‌دهید حس خوبی به شما دست نمی‌دهد.

سیستم تعلیق فعال پورشه در حالت COMFORT سواری نرم و راحتی در اختیارتان می‌گذارد اما وقتی که محکم روی پدال گاز فشار دهید حالت SPORT فعال شده و عملکرد و پایداری بهتری در اختیارتان می‌گذارد. کایمن در عرض ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و مسافت ۴۰۰ متر را در عرض ۱۳ ثانیه طی می‌کند (البته با راننده حرفه ای) در اینجاست که نتیجه می‌گیریم این اختلاف قیمت کاملاً حق پورشه می‌باشد، اگر برای شما کایمن گران است گزینه ای دیگری موجود است:خودروی کاربردی سایون FR-S که تنها با پرداخت ۲۵ هزار دلار می‌توانید سوار خودرویی اسپرت از سرزمین سامورایی‌ها شوید.

همان طور که می‌دانید برای انتخاب بهترین خودروی سال ۲۰۱۳ ، کایمن و سوبارو BR-Z هر دو کاندید شدند که موجب دوم شدن سوبارو شد و کایمن از مقابله با آن باز ماند. اگرچه از لحاظ فنی سوبارو با سایون هیچ فرقی نمی‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

سید علیرضا سیادتی

سید علیرضا سیادتی، مترجم اخبار و رویدادهای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. روانی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    و اگر باز هم پول سایون را ندارید می توانید پراید آن زیبای ایرانی را بخرید :|

    1. آقا محمد ، فقط ژاپن ، فقط لکسوس

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      مقایسه عادلانه نبود…تویوتای 26 هزار دلاری رو دارن با پورشه ی 70 هزار دلاری مقایسه میکنن بعد انتظار دارند قوی تر باشه

  2. محمد.............

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (64 ديدگاه)

    خب عزیزم اگه ما پراید نخریم مسئولین گرامی با چی ماشین میلیاردی بخرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. روانی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    مسئولین گرامی می توانند همه باهم برن سفر آخرت به حق یکصدوبیست و چهار هزار پیغمبر الهی آمین.

  4. m

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    طراحیه کایمن مثل یه قورباغــــــــه ی مسابقه اییه!!!!!!!!!

    1. غالب

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      واقعا چرا بعضی مدلای پورشه قورباغه اییه؟؟؟؟؟؟؟؟

      1. جلال

        ۸ تیر ۱۳۹۲
        سوابق: (585 ديدگاه)

        قورباغه بودنش به کنار!
        چرا پورشه ها همه شون عین همدیگن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

        1. محمد

          ۱۶ آذر ۱۳۹۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          دوست عزیز ملت 600 میلیون پول ناقابل رو بخاطر شتاب واصالت این ماشین میدن .

  5. German

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واسه مسافرت یکیشو لازم دارم

    عه عه عه دیدید چی شد!!!!!.چرا این اینجوریه؟؟؟ پس سپر سیاه و نوار سیاه رنگ دور ماشین چی میشه!!!! ما مردم دل داریما!! بد نبود تویوتا یه الگو از شرکتای خودمون میگرفت!

    جهان سوم میدونید ینی چی؟؟؟؟ ینی پلیس یه کشور بنز سوار شه مردمش پورشه ؟؟؟؟؟ نهههههههه

    ینی پلیسش بنز و تویوتا و نیسان شاسی بلند سوارشه مردمش پراید و پژو ی 30 سال پیش…

    راننده ی پراید!…بزن کنار بزن کنار! ســــــه ویچو بده من ببینم :)

  6. کیانوش

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    من این مقایسه رو قبول ندارم پورش رو با سایون کجای دنیا مقایسه میکنن نه قیمتشون هم سطحه نه کیفیتشون نه قدرت موتورشون بچه دو سالم باشه میگه پورش برندست این چه مقاله ای بود؟؟؟؟ به قول صفارتی همش مقوا بود!!!!
    زشته آقا زشته!!!!

    1. HASSANBMW

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (396 ديدگاه)

      راست میگه!!!

  7. احمد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    این مدل مقایسه دیگه نوبره، مثل این میمونه سمند و با بنز مقایسه کنی
    از اسماشون معلومه ک کی سر تره، مقایسه نمیخواد که برادر…

  8. حسین

    ۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا چقدر پراید پراید میکنید تکراری شد ذیگه یه حرف دیگه بزنید

    1. احمد.ف

      ۶ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (447 ديدگاه)

      چون پراید تکراری خرخره‌ی ما رو گرفته و به صورت تکراری هر روز و هر ساعت داریم میبینیمش خوب طبیعتا حرفهامون هم به صورت تکراری میشه «پراید»!!!

      1. جلال

        ۸ تیر ۱۳۹۲
        سوابق: (585 ديدگاه)

        کی گفته پراید تکراریه؟؟؟؟؟؟؟؟
        پراید120 مدل اسم داره!!!!!!!!sx sl saba nasimو…

  9. ali

    ۶ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه چهار پنجتا تو پارکینگ خونم دارم ازشون استفاده نمیکنم اگه کسی خواست بیا یه دووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووری بزنه

  10. حمید

    ۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    یکی از این نویسنده محترم بپرسه معیارش واسه این مقایسه چی بوده ؟ قیمت ؟ خوب اگه جرات داری پورشه صد هزار دلاری رو با gtr هم قیمتش مقایسه کن.

  11. مهدی

    ۹ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چرا تازه گیا همه تا یه نیسان یا پراید میخرن فوری اسپرتش می کنن؟

  12. --AMG--

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    آقا دیگه دارید آلمانو جلو ژاپن میذارید؟برا آلمان افت داره این چیزا.

  13. ماهان

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    بزارین برای دل خوش بودن هم که شده اسم این دو فرغون و لگن ساز برده نشه

  14. مسعود

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    سایون زیر مجموعه ی تویوتاست و در آمریکا تولید میشه و ربطی به سوبارو نداره

  15. جلال

    ۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (585 ديدگاه)

    من ترجیح میدم 3تا سایون بخرم تا یه پورشه! یکیشو خودم سوار میشم یکیش برا بابام بکی هم برای داداشم!
    درضمن سایون4 نفرس ولی پورشه 2نفره. وجدانا به نظر شما کدومشون بیشتر به دردتون میخوره؟

    1. داریوش

      ۸ مهر ۱۳۹۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      با این حساب 30تا پراید بهتره.خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  16. محسن

    ۱۵ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    سایت پدال یعنی یه سایت تقریبا تخصصیه اخه کی این ادم بیسوادو گذاشته برا این مقایسه این دو تا خودرو چه ربطی به همدیگه دارن یه خودروی 200 اسب بخارو داره با یه خودروی 320 اسب بخار مقایسه میکنه.

    1. amir.h.s

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چه ربطی به قدرت داره!
      ماکسیمای دنده ای 227 تا قدرت داره و جنسیس 2012، 333 تا. ولی ماکسیما جنسیس رو میگیره.
      ولی تفاوت قیمت رو قبول دارم. به قول دوستم، اگه راست میگن gtr رو با هم قیمتاش مقایسه کنن!

      1. شاهین حسینی

        ۲۸ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (13 ديدگاه)

        داداش کجا ماکسیما جنسیسو میگره حرف نداشتی بگی برو اپارات هیوندا کوپه ماکسیما رو خورد حالا برسه به جنسیس به خدا دروغ نمیگم همون اپارات درگ جنسیس سدانو با یه پورشه رو ببین ببین چی کار میکنه جنسیس

  17. shahab

    ۲ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خبر بسیار خوب اینه که محصولات سوبارو داره وارد بازار ایران میشه
    سیف خودرو اعلام کرد به غیر از مدل wrx که توربوشارژر داره بقیه مدلهای ۲۰۱۴ تا آخر بهمن ماه ۹۲ وارد ایران می شوند.

    1. amir.h.s

      ۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کاش مدل wrx sti رو وارد میکردن ( شتاب 4.5 s )
      اونوقت بازار ماشین های جوون پسند جالب میشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا