تویوتا در هفته جاری اطلاعاتی از اولین خودروی الکتریکی خود که بر پایه پلتفرمی جدید شکل گرفته را منتشر کرد. این خودرو به جنگ تسلا مدل Y و دیگر محصولات الکتریکی خواهد رفت. به عنوان بخشی از برنامه های تویوتا برای کاهش آلایندگی ها و تبدیل شدن به برندی کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰، ژاپنی ها در حال پیشروی در بازار محصولات هیدروژنی سلول سوختی هستند. با استایلی برجسته و شعاع حرکتی ۶۴۴ کیلومتری، تویوتا میرای ۲۰۲۱ جدید پتانسیل تبدیل شدن به جانشینی قابل تامل برای خودروهای الکتریکی را دارد. نسل بعدی تکنولوژی سلول سوختی تویوتا نیز نیروبخش کامیون های هوی دیوتی خواهد بود. این محصولات به عنوان بخشی از سرمایه ۴۱ میلیون دلاری ای که CARB در اختیار این شرکت گذاشته تولید خواهند شد.
این کامیون های پیش تولیدی که کاملا آماده تولید بنظر می رسد از همان سیستم سلول سوختی سدان میرای ۲۰۲۱ استفاده می کنند و برای استفاده در مسیرهای مشخص برندرهای لس آنجلس و لانگ بیچ آماده شده اند. کامیون های موردبحث در زمینه پرفورمنس، راندمان و هندلینگ تست خواهند شد.
سیستم سلول سوختی بکار رفته در این پروتوتایپ ها برای قرار گرفتن در شاسی T680 کنورث تطبیق یافته و محفظه ذخیره هیدروژن جمع و جور پشت کابین حاوی ۶ تانک هیدروژن می باشد. یک باتری جدید و قوی تر لیتیوم-یونی نیز پیشرانه های الکتریکی را پشتیبانی خواهند کرد. این سیستم سلول سوختی برد بیش از ۴۸۳ کیلومتری ایجاد می کند که با توجه به آنکه کامیون های موردبحث محموله ای بیش از ۳۶۲۸۷ کیلوگرمی را حمل خواهند کرد احساس برانگیز می باشد.
اندرو لاند مهندس ارشد بخش تحقیق و توسعه تویوتا آمریکای شمالی می گوید:
این یک قدم مهم در حرکت به سمت کامیون های هوی دیوتی بدون آلایندگی است. اولین پروتوتایپ های ما ثابت کرده اند که قوای محرکه الکتریکی سلول سوختی قادر هستند محموله های سنگین وزن را حمل کنند. این پروتوتایپ های جدید نه تنها از سخت افزار آماده تولید سود می برند بلکه به ما اجازه می دهند تا شروع به تحقیقات بیشتر برای تثبیت بیشتر این تکنولوژی بکنیم.
دو کامیون سلول سوختی الکتریکی کلاس ۸ در نمایشگاه ویژه ای به مشتریان سازمانی نشان داده شده اند. ۸ کامیون دیگر نیز در سال ۲۰۲۱ و به عنوان بخشی از برنامه تاسیسات بدون آلایندگی و نزدیک به آلایندگی صفر تحویل داده خواهند شد.
البته تویوتا تنها شرکتی نیست که اقدام به تولید کامیون های بدون آلایندگی می کند. ولوو در حال حاضر مشغول تست نسخه های تمام الکتریکی از کامیون های هوی دیوتی FH، FM و FMX بوده و انتظار می رود کامیون تسلا نیز در سال ۲۰۲۱ و پس از تاخیرهای پیاپی عرضه شود.
Hadi
۲۱ آذر ۱۳۹۹ماشاالله تویوتا…
هر روز بهتر از دیروز ?
محمد
۲۱ آذر ۱۳۹۹خسته نباشن!!!!!!!تسلا سمی با چهل تن بار هزار کیلومتر میره اتوپایلوت هم داره چرا باید طرف بره سمت این ماشین وقتی نه مشخصات جالبی داره نه زیرساخت
شاپور
۲۱ آذر ۱۳۹۹کاملا موافقم
سروش
۲۱ آذر ۱۳۹۹شما بذار تسلا تولید بشه بعد مقایسه کن
Aryan kia
۲۱ آذر ۱۳۹۹تسلا فقط شعار وحرف میزنه هر وقت تولید کرد بعد بگید تسلا میشه بپرسم الان تسلا رودستر کجاست منم الان میگم یه کامیون برقی ساختم که ۲۰۰۰ کیلومتر بردشه زمان شارژشم ۱۵ دقیقه هست و رانندگی خودرکار هم داره وقتی نساختم حرفم مفت نمیرزه
The R
۲۲ آذر ۱۳۹۹زمان سوخت گیری سلول سوختی مثل بنزین/گازوئیل هست. زمان شارژ یه کامیون برقی احتمالا حدود 6-8 ساعت. بر اساس نوع رانندگی، مسیر، دما، وزن و … مصرف ماسین های برقی تغییر میکنه. در ضمن هزینه نگهداری / تعویض باتری بالاست و اگر باتری ها به 0 درصد برسه کلی از عملکردشو از دست میده که برای کامیون ها که عمر بالادارن خیلی جالب نیست. در ضمن در هوای خیلی سرد نگهداری باتری خیلی مشکل هست.
ممکنه بگید بعد از 1000 کیلیومتر رانندگی استراحت میکنن. اما تو امریکا و اروپا خیلی از شرکت های راننده های تعویضی دارن و با رسیدن به یه ایستگاه، راننده ها عوض میشن و تقریبا کامیون ها بدون خواب هستن. که شارژ باعث میشه بین 25 تا 30 درصد ( 6 تا 8 ساعت) از زمان استفاده اونها کم بشه.
البته تکنولوژی سلول سوحتی هم در ابتدای کار هست و تعداد جایگاه های سوخت گیری خیلی کمه و تکنولوژی پیچیده تری نسبت به برقی ها دارن که میشه هزینه نگهداری بالا. کلا با شرایط فعلی هنوز هم دیزل بدون رقیب هست. تا ببینیم در چندسال دیگه با پیشرفت تکنولوژی و قوانین جدید چه اتفاقی میوفته.
Ahmedreza2002
۲۱ آذر ۱۳۹۹اقا این کلاس نه محسوب میشه؟
Ahmedreza2002
۲۱ آذر ۱۳۹۹شایدم کلاس یازدهه
اما در کل این سبک کامیون ها با کاپوت کشیده حس بهتری بهم میده تا این نمونه هایی که برا جاده های اروپایی هست
OMID
۲۱ آذر ۱۳۹۹هشت
حداقل کنوورثی که پایش هست کلاس هشته
Ahmedreza2002
۲۴ آذر ۱۳۹۹ممنون امید جان
آرش آمریکایی
۲۱ آذر ۱۳۹۹از کامیون بیشتر مطلب بذارید
میثم
۲۱ آذر ۱۳۹۹کار سختی در برابر تسلا پیش رو داره
مهدی
۲۱ آذر ۱۳۹۹بردش برای یک کامیون خیلی کمه یک کامیون گاها در یک سفر چهار هزار کیلومتر یک کله میره اومنم با شوفر و شاگرد
Mazda3
۲۱ آذر ۱۳۹۹پلتفرم پایش کنورثِ که انتخاب خوبی بوده چون جزء بهترین هاس
درمورد تکنولوژی سلول سوخت هیدروژنی هم که تویوتا استفاده میکنه این تکنولوژی توسط جنرال الکتریک اختراع شده و توسعه یافته که حتی ناسا هم تو چند ماهواره ازش استفاده کرده.
تویوتا ترکیب عالی رو انتخاب کرده.