جابجایی شاتل فضایی Endeavour واقعا حرکت تحسین برانگیزی برای تویوتا بود؛ اگرچه گفته می شود که تویوتا برای انجام این عملیات هزینه بسیار زیادی را متقبل شده اما هرچه باشد بازهم توانایی شاسی بلند خود را بخوبی به جهانیان نشان داد . . . .
این اتفاق روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ۹۱ رخ داد؛ برنامه از این قرار بود که می بایست شاتل فضایی اندیور از فرودگاه بین المللی لس آنجلس به مرکز علمی/تحقیقاتی کالیفرنیا یا همان California Science Center منتقل می شد. بخش اعظمی از این مسیر ۱۹ کیلومتری از طریق آزادراه ۴۰۵ که کاملا بسته شده بود صورت گرفت، سهم تویوتا نیز تنها پنج دقیقه از این مسیر بود؛ یعنی جایی که شاتل اندیور می بایست از یک طرف پل Manchester Boulevard به طرف دیگر آن می رفت.
طبق محاسبات Science Center عبور از این پل، تنها منطقه این مسیر ۱۹ کیلومتری است که نیازمند نیروی کمتری برای کشیدن اندیور بود؛ اما یک دلیل بسیار ساده تر هم داشت و آن اینکه سازه پل توانایی تحمل وزن اندیور را داشت ولی زیر بار تراکرهای کشنده اندیور کم می آورد.
تویوتا برای این منظور از مدت ها قبل گروه Sarens Group خود را که در حوزه حمل و نقل فعالیت دارد، مشغول این پروژه کرد؛ هدف کاملا مشخص بود: آنها باید با تویوتا توندرا به مدت پنج دقیقه سازه ای را می کشیدند که با ۳۷ متر طول و ۲۸ متر عرض بیش از ۱۴۵ تن وزن داشت! این درحالیست که بر روی موتور ۵.۷ لیتری توندرا که ۳۸۱ اسب بخار قدرت و ۵۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد هیچ تغییری صورت نگرفته بود.
خوشبختانه تویوتا توندرا از این آزمایش سخت سربلند بیرون آمد و بیش از هزاران نفری که آن شب رویایی در اطراف پل Manchester Boulevard حضور داشتند هم شاهد این اتفاق بزرگ بودند. پشت فرمان تویوتا Matt McBride نشسته بود که عمر خود را برای تست درایوری تویوتا گذاشت، در کنار او نیز Garrett Reisman قرار داشت که فضانورد سابق ناسا بود.
اما پیمودن این مسیر ۱۹ کیلومتری طی دو روز صورت گرفت و بیش از ۴۰۰ درخت قطع شد که البته Science Center قول داده به جای آنها ۱۰۰۰ اصله بکارد، بسیاری از چراغ های راهنمایی و تابلوهای عبور و مرور نیز از سر راه برداشته شد. متوسط سرعت انتقال اندیور ۳.۲ کیلومتر برساعت بود درحالیکه سرعت قدم زدن عادی اکثر افراد بزرگسال حدود ۴.۸ کیلومتر برساعت است. همچنین گفته می شود کل این جابجایی بیش از ۱۰ میلیون دلار برای Science Center خرج داشته است.
جواب دادن به این سوال که چگونه توندرا توانسته این جثه سنگین را با خود بکشد کار چندان مشکلی نیست ولی جواب دادن به این پرسش که چرا در کشوری که در آن فورد و جنرال موتورز اصلی ترین تولیدکننده وانت های سنگین جهان هستند نادیده گرفته می شوند و در عوض یک کمپانی آسیایی اجازه انجام دادن این پروژه تاریخی را پیدا می کند بسیار مشکل است؛ دلیل انتخاب شدن تویوتا چه بود؟؟؟
sahand
۲۶ مهر ۱۳۹۱جواب ساده است رقابت!
سال پیش هم فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده(U.S.AIR FORCE)گفت که قراره هواپیماهای آینده سوخت رسان نیروی هوایی از نوع ایرباس باشند چون از نوع امریکایی خودشون یعنی بوئینگ کم مصرف ترند و هم سریع تر عملیاتی میشوند!
حالا اینو بگذارید کنار کشور ما مسئولین واسه اینکه خودرو سازان ما با خودرو سازان کشورهای دیگه رقابت نکنند 100% مالیات گذاشتن و این هم نتیجه رقابت بی طرفانه تو یه کشور دیگه و کشور ما,من هیچی نمیگم خودتون مقایسه کنید.
hesan
۲۶ مهر ۱۳۹۱شاتلو دیدی؟!!!
امریکا دوست دارم
حامد
۲۷ مهر ۱۳۹۱برات متاسفم، کشوری رو دوست داری که با ناو جنگی، هواپیمای مسافربری کشورت رو زده ،کشوری که کودتای 28 مرداد رو علیه رئیس دولت منتخب ملت ایران(دکتر مصدق)انجام داد و دست نشونده هاش رو روی کار آورد و ….البته اینجا جای بحث سیاسی و تاریخی نیست ولی اول فکر کن،بعد نظر بده.
بابک
۱۰ آبان ۱۳۹۳دوست عزیز اگر قرار به نفرت تاریخی باشه همین ژاپن که سازنده تویوتاست.تنها کشور دنیا بود که آمریکا روش بمب اتم خالی کرد.
اونها فارق از زنده باد و مرده باد و شعارهای بیفایده خودشون رو به جایی رسوندند که همون آمریکا برای جابه جایی شاتلش از تویوتا استفاده کنه.
این یعنی جنگ واقعی رو ژاپنی ها بردند.
ما هم تو این کشاکش نشستیم و فقط شعار دادیم.
hesan
۲۷ مهر ۱۳۹۱شما هم برو واسه وقایعی که تو ایران افتاده تحقیق کن و مثه بی سوادا همه چیو کردن کشورای دیگه ننداز.
خدارو چه دیدی شاید دکر مصدق رو همین رهبران پیشین ما کشتن.ها.
امریکا سمبل موفقیت و زیبایی هاست.
حامد
۲۸ مهر ۱۳۹۱آقای محترم!!!
در مورد هواپیمای مسافری ایران که توسط ناو جنگی زدن شکی نیست( نشون به اون نشون که به افسر ارشد اون هواپیما به خاطر این کار مدال شجاعت دادن)
اما کودتا علیه دکتر مصدق:لینک ویکیپدیاش این زیر هست.در ضمن توی فیلم های متعددی مثل(jfk)،(enemy of the state)،به طور واضح به عملیات آژاکس(کودتا 28 مرداد علیه مصدق) اشاره شده ،حالا شما اگه هیچ کدوم اینها رو قبول نداری،حرف های کلینتون که پارسال به دست داشتن امریکا در کودتا اعتراف کرد رو که باید قبول داشته باشی.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D9%88%D8%AF%D8%AA%D8%A7%DB%8C_%DB%B2%DB%B8_%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF
كوروش
۱ آبان ۱۳۹۱منظورت از اینکه امریکا سمبل موفقیته اینه که بعد از 12 سال به زور تونست یه غارنشین بدون تجهیزات(بن لادن)رو پیدا کنه،یا بعد از 10 سال جنگ توی ویتنام با تمام تجهیزات نتونست جلوی یه سری مردم که مقاومت چریکی داشتن وایسته و شکست خورد،یا بیشترین درآمدشون از پول خون مردمه(فروش تسلیحات)،یا اینکه مردم محلی آمریکا(سرخپوست ها)رو سر بریدن و اونجا ساکن شدن؟؟؟
منظورت اینه از موفقیت؟؟؟
مهران
۹ آبان ۱۳۹۱عشق امریکاها نگاه کنن.
http://www.nasrtv.com/modules/video/visit.php?cid=15&lid=7215&quality=high
کلیپ 8 مگابایتی.
از دست ندید.
لینک مستقیم هست
محسن آبادان
۲۶ مهر ۱۳۹۱چرا با باردو نکشیدنش
momo
۲۶ مهر ۱۳۹۱چون باردو خودشم زوری میکشه
MSENR
۲۶ مهر ۱۳۹۱فک کنم به دلیل محدودیت سرعت بوده!
Matin
۲۶ مهر ۱۳۹۱باردو رفته سکوی پرتابشو بکشه !
حسام
۲۶ مهر ۱۳۹۱دمت گرم ترکیدم ازخنده
syavash
۲۷ مهر ۱۳۹۱دلیل این که از پیکان وانت ما استفاده نکردن اینه که ممکن بود به دلیل سرعت و قدرت این ماشین شاتل به پرواز در بیاد!!!!!!!!!
سعید
۲۹ مهر ۱۳۹۱آقا اینو خیلی خیلی خوب اومدی، ترکیدیم از خنده. دمت گرم
اگه بلدی با فتوشاپ درست کن
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۱باردو؟
داداش گلم به اینا بود با پیکان وانت گوجهای و فرمون سوسکی می رفتن می کشیدن
امین
۱۶ شهریور ۱۳۹۲باردو چیه با سابقه ترین وانت———————————-نیسان
reza3303
۲۶ مهر ۱۳۹۱تو امریکا فقط اونی که بهتر باشه مهمه بر عکس ما که به اجبار کالای بی کیفیت خودمون ( پراید 405 سمند ) با زور و با بالاترین قیمت بهون میدن
سامان
۲۶ مهر ۱۳۹۱در آمریکا طى هفت سال اخیر تویوتا کمرى پرفروش ترین خودرو بوده که اکثریت آمریکایى ها از قشر متوسط تا ثروتمند این خودرو را خریدارى میکنند ولى در ایران با قیمتى نزدیک به ۱۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان فکر نکنم حتى براى ثروتمند ها هم خریدش آسان و بى دغدغه باشد.
kamal
۲۶ مهر ۱۳۹۱نیسان زامیاد قوی تره
محمد
۲۶ مهر ۱۳۹۱اگه منظورت نیسان آبی هاست که حق است
علی
۲۶ مهر ۱۳۹۱نامردا چرا منو خبر نکردن
خودم میکشیدمش
رضا
۱۱ آبان ۱۳۹۱شما نبودیا
ما صدات کردیم نبودی
pourya
۲۶ مهر ۱۳۹۱چرا با میانگین سرعت 3.2 حرکت میکردند؟
یعنی موتور تویوتا از این بیشتر نمیکشید؟!
نوید
۳۰ دی ۱۳۹۳خرکی که نیست
فاجعه رخ میده
محمد
۲۶ مهر ۱۳۹۱خیلی سادس واسه تبلیغ
شما اگه یه جسمی رو زیرش چرخی جیزی قرار بدین بعد بهش نیرو وارد کنین راحت جابه جا میشه
hesan
۲۶ مهر ۱۳۹۱میدونی شاتل چند کیلو هستش محمد؟
میدونی lA چقدر سراشیبی داره تو خیابوناش؟
نمی دونی که!پس بی خودی نظر نده.
حامد
۲۷ مهر ۱۳۹۱hesan جان.شما که میدونی بگو شیب خیابونهای lA چقدره؟
تازه چیزی که توی عکس معلومه،یه پل که کاملا مسطحه.
hesan
۲۷ مهر ۱۳۹۱شیب پل ما بین 5درجه الی 10 درجه است این پل استاندارد که به شکل U برعکس می باشد.
حامد
۲۸ مهر ۱۳۹۱ببخشید یه دلیل برای اثبات حرفت؟؟
اگه منبع رو هم بگی من قانع میشم.
ممنون از پاسخگویی
hesan
۳۰ مهر ۱۳۹۱برو شهر داریه محلتون بپرس عزیزم.
حامد
۱ آبان ۱۳۹۱پرسیدم.
گفتند از hesan بپرس.چون مثل ایمکه اطلاعاتش از طراح پل هم بیشتره؟؟؟
بازم هیچ مدرکی نیاوردی ها؟؟
hesan
۲ آبان ۱۳۹۱حامد این قانون پل سازی وقائده ی پل سازی اینه.
اگه با استاندارد جهانی داخل ایران پل هاشون رو بسازن,همینیه که من میگم.
سهیل
۲۶ مهر ۱۳۹۱جواب راحت به دلیل آیرو دینامیکی که این خودروی تویوتا داراست ونیز به نطر بنده جون ساخت ژاپن و مونتاژ در آمریکاست به همین منطور ساخته شده تا به عنوان یدک کش برای این دیسکاوری استفاده شود.
حامد
۲۷ مهر ۱۳۹۱عزیز من.توی سرعت 3.2 کیلومتر آیرودینامیک چه تاثیری داره اونوقت؟؟؟؟
صرفا جهت اطلاع:آیرودینامیک خودرو تنها در سرعت های بالا و شتاب گیری اولیه تاثیر داره،نه اینکه یه مسیر رو با سرعت 3.2 طی کنی.
hesan
۲۷ مهر ۱۳۹۱سهیل ایرودینامیک میدونی چیه اصلا؟هه
محمد
۲۶ مهر ۱۳۹۱اون سوراخا جلو شاتل واسه چیه بغلشم هست؟
از جلو خیلی ترسناکه
حامد
۲۷ مهر ۱۳۹۱برای خنک کرده موتور.هوا از جلو وارد میشه و تا انتهای شاتل رو طی میکنه و از موتور رد میشه،مثل فن ماشین
Yashar
۲۸ مهر ۱۳۹۱الان اونجا ملت دارن شاتل رو تشویق میکنن یا تویوتارو یا امریکارو؟!
آرش
۲۸ مهر ۱۳۹۱سلام.
در دنیا کلا چهار قدرت اقتصادی وجود داره.آمریکا- ژاپن- اتحادیه اروپا- سایر کشورها. این یک نمایش قدرت از دو ابرقدرت اقتصادی دنیا یعنی آمریکا و ژاپنه.واقعا تحسین داره.ما کجا و اونا کجا.اونایی که نه نماز می خونن و نه روزه می گیرن.تازه جاشون هم تو جهنمه!!!
hesan
۳۰ مهر ۱۳۹۱شما نظر نده کی جاش جهنمه کی بهشت.اونو فقط خدا میدونه؟
ژاپن بووووووود اما با اون حادثه ی اتمی دیگه ژاپن قدرت اقتصادیه بالایی نداره.
اما امریکا هنوز سالار و توپ.
رضا
۲۸ مهر ۱۳۹۱واقعا باید به چنین کشوری آفرین گفت.من کاری به سیاست یا تاریخ یک کشور ندارم.آدم باید واقع بین باشه شما تنها به قدرت کشش این ماشین یااون ماشین توجه نکنید به این فکر کنید که انجام این کار چه ریسک بزرگی رو میطلبه که آمریکایی ها از پسش بر میان و انجامش میدن.در مورد عقب ماندگی کشورمون هم باید بگم که مقصر ماییم . ماییم که وقتی به نخبگی میرسیم کشورمون رو ترک میکنیم-ماییم که وقتی مشغول کار میشوییم تنها به سودش فکر میکنیم-ماییم که مشتاق تعطیلی کلاس های درسمان هستیم. (البته با همه نیستم)مثلا فرق بین پیشرفت ایران نفت خیز و کره جنوبی در این 50 سال.قضاوت با شما
حامد
۲۹ مهر ۱۳۹۱اتفاقا چون ایران نفت خیزه زیاد پیشرفت نکرده.کره چون چیزی برای درامد نداره،مجبوره برای خودش درآمد سازی کنه(مثل صنعت لوازم خانگی،برقی،اتومبیل و …).
رضا
۲۹ مهر ۱۳۹۱البته باید بگم مقصر دوم دولتمون هست که حمایت کافی از نخبگان نمیکنه.ایران ظرفیت و پتانسیل بالایی برای پیشرفت داره که در این 30 سال میتونست کره رو زمین بزنه ولی کو حمایت…(آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم).
رضا
۱۲ آبان ۱۳۹۱خدایی بی انصافیه دیگه
5 میلیون وام می گیری تو سه سال 10 میلیون پس می دهی کم حمایت شدیم؟
نه کم حمایت شدیم؟
مگه چین چی کار می کنه؟
غیر از اینه که برای واحد تولیدی کوچک هم، وام بلا عوض به شرط استخدام کارگر چینی می دهد؟ فوقش با این کار ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری خارجی و تولید ملی کنه بیشتر که نیست؟
حالا فرق را فهمیدی؟
آمریکا که جای خود دارد
esi
۲۹ مهر ۱۳۹۱سلام عزیزم مگه اسلام ویا هر دین دیگری مخالف علم و پیشرفته مگه ما دانشمندای مسلمون مسیحی ویا غیره نداریم
به ادیان توهین نکنید لطفا”
سعید
۲۹ مهر ۱۳۹۱عزیزان فقط میتونم بگم که هفت شهر عشق را عطار(ها) گشت(ند) ما هنوز اندر خم یک پرایدیم(که تازه الانم شده 14 تومان!!!!)
هی و فقط هی…….
ali
۱ آبان ۱۳۹۱مطمئن باشید تویوتا برای این تبلیغ شاید بیش از اون 10 میلیون دلار هزینه کرده
فرهاد
۳ آبان ۱۳۹۱چقدر نسل حال حاضر ما جانبدارانه حرف میزنه، حالا حالاها مملکت ما با این نسل ها درست نمیشه. هرچی زیرش چرخ بذارن، نیرو بهش وارد کنن، حرکت میکنه؟!!؟ این نظریه ی خودروسازان داخلی هست حتما”!ضمنا” تو دنیای امروز توانایی،تبلیغات، روابط سیاسی و پوله که تعیین کنندس،هرچهارتا پارامتر بسیار مهم هستند! تویوتا تو برآیند این موارد، حتما” بهتر از برندهای امریکایی عمل کرده، کسی عاشق چشم و ابروی کسی نیست. کشور ما هم هر وقت تو این موارد پیشرفت داشت، میتونه شاتلشو بده امریکا براش بکشه، با این وضع فرغون امریکا رو هم نمیدن سمند ایران بکشه!
رضا جباری
۱۲ آبان ۱۳۹۱ای ول
هر چیزی زیرش چرخ بذارن و بعد نیرو بهش وارد کنند حرکت می کند اسمش هم پرایده
فرهاد
۳ آبان ۱۳۹۱آیرودینامیک علم بررسی کنش و واکنش اجسام متحرک و جریانات هوای حول اونهاست، حالا چه جسم ثابت باشه و جریان هوا باشه، چه جسم متحرک و چه هر دو! مثلا محاسبه بار زنده در طراحی ساختمان، قسمتیش مربوط به جریان هوا و باد هست که علم آیرودینامیکه.
نوید
۳۰ دی ۱۳۹۳دوست عزیز درست
ولی شما که اطلاع داری
لابد این رو هم میدونی که هرچه سرعت بیشتر بشه مقاومت هوا هم تصاعدی نسبت به اون بالا میره
ولی برای سرعت به این پایینی مقاومت به صفر میل میکنه
فرهاد
۳ آبان ۱۳۹۱به نظر من اعتقادات دینی و مذهبی و یا هرنوع اعتقادی، نتیجش داشتن نظم و آرامش در افکار و نمودش در رفتار و گفتاره؛ هر انسان مذهبی( اسلام، زرتشت، مسیحیت، یهودیت و و و …هر اعتقاد دیگه ای به هر چیزی)، لزوما” خوب نیست، مگر نمود داشته باشه. اعتقاد یعنی ثبات که این روزها هیچ کس به هیچ چیزی اعتقاد نداره، خودروسازان ما هم اعتقادی به رعایت حقوق مصرف کننده!
rasha
۷ آبان ۱۳۹۱دوستانی که سر سرعت با هم بحث میکنند فکر کنم متن رو درست نخوندن یا منظور نویسنده رو نفهمیدند….حتی تو فیلم هم معلومه که سرعت تویوتا 3.2 کیلو متر بر ساعت نیسف و خیلی بیشتره….این سرعت میانگین سرعت کل پروژس…یه جا مثل اینجا تویوتا با 10-20 کیلومتر بر ساعت شاتل رو کشیده یه جا هم برای عبر از یه پیچ ساعت ها وقت گذشته. این سرعت میانگین سرعته که از تقسیم مسافت کل به کل زمان پروژه به دست اومده…امیدوارم تونسته باشم مفهوم رو منتقل کرده باشم به دوستای خوبم…
hesan
۸ آبان ۱۳۹۱rasha اسمه؟
پسره یا دختر؟
نوید
۳۰ دی ۱۳۹۳فکر کنم پسره
خشايارر
۹ آبان ۱۳۹۱تویوتا هر چی که باشه عالیه.ما هایلوکسشو داریم حرف نداره.با سوزوکی کورس انداختم سوسک شد رف خونش. 3 سال پیش خریدم هر ماه 2.3 بار باش از مشهد میرم زاهدان میام.کاپوتشو بالا ندادم(به جز واسه روغن)
rasha
۱۰ آبان ۱۳۹۱حسام جان راشا اسمه.اسم پسرم هست.اسم ایرانیم هست به معنی راه عبور شاه…
rasha
۱۰ آبان ۱۳۹۱ببخشید hesam نه hesan.
Hesan
۱۰ آبان ۱۳۹۱راشا اسمه خوشگلیه!!!
منم حسان هستم نه حسام.
حامد
۱۱ آبان ۱۳۹۱به امید روزی که کشور عزیزمان یک شاتل بسازد وبه فضا برود اگر مسئولین کشور حرف های چند روز پیش رهبر عزیزمان در مورد کار مفید گوش کنن بجای دوقیقه کار مفیدکه شک دارم همونشم انجام بدنکشور ما چیزی از امریکا نداره رئیس ناسا یه ایرانی هستش رئیس گوگل ایرانی هستش یکی از بزرگتریت شرکت های مشروب سازی که شراب شیرازی درست میکنه ایرانی هستش پس امریکا چیزی از خودش نداره اگر ما ایرانی ها نبویم امریکا هیچ وقت پیشرفت نمیکرد
فرهاد
۹ دی ۱۳۹۱ایران فکر کنم اگر یک سالی بخواد یک شاتل بسازه بعد میاد اون رو با پراید بکشه یکدفعه موتور پراید از بدنه جدا میشه و واسه ی خودش میره و در مقابل شاتل فقط یک بدنه میمونه.
rasha
۱۲ آبان ۱۳۹۱حسان جان من بعدش عذرخواهی کردم درستش کردم دیگه عزیز….
mohsen
۱۳ آبان ۱۳۹۱چرا بحثو سیاسیش میکنید
همین بحثای سیاسی و ب جون هم افتادن ما ایرانیاس ک مارو از همه جا عقب انداخته
این قدرته خیره کننده ی تویوتا رو ببینیدو لذت ببرید من ک خیلی کیف کردم . . .
زنده باد تویوتا
mohsen
۱۳ آبان ۱۳۹۱این که چیزی نیست چرا بزرگش می کنید من خودم چند وقت پیش یکی از این شاتلارو باپیکان وانتم کشیدم
قضیه از این قرار بود که شاتل یکی از بچه هاتواتوبان خراب شده بود منم نزدیک 100کیلومرتی بوکسولش کردم تا دره گاراژ البت وانت من ازین سپر قدیمیاستامیگن این سپر جدیداش خیلی خرن هرچی بذاری دمو دسش میکشه مسه پایگاه فضایی و مریخو سیگارو …
Air&space
۲۰ آذر ۱۳۹۵فک کنم چند روزی تو تهران ترافیک می شود
رهام
۱۲ آذر ۱۳۹۱به نظر شما اگه شاتل رو تو تهران جابجا میکردن میشد
فرهاد
۹ دی ۱۳۹۱باید کل ساختمون هارو خراب میکردن تا شاتل بتونه خرد بشه.بعد چند روز تیتر روزنامه ها:نصف جمعیت تهران بی خانمان شدند
محمد.............
۷ دی ۱۳۹۱سر راه جابجاییشون تیر برق و در خت و اینجور چیزارو ور داشتن واسه همین سر عت کل کارشون اومده پایین نه سر عت حرکت لحظه ایشون