آموزشهفته نامه

معرفی انواع مختلف سقف در خودروهای روباز

سقف تا شونده یکی از ویژگی‌های بسیار خوب موجود در خودروهاست که به‌خودیِ‌خود لذت رانندگی را چندبرابر می‌سازد. خودروهای روباز هوای آزاد را به داخل اتاق آورده و طعم خاصی به سواری می‌بخشند. امروز تقریباً همه خودروسازان بخشی از سبد محصولات خود را به مدل‌(های) کانوِرتیبل یا کابریولت (اولی تلفظ انگلیسی و دومی تلفظ آلمانی) اختصاص داده‌اند و معمولاً فروش خوبی هم بدست می‌آورند. اعضای این دسته همچنین از GT و رودسترها گرفته تا سوپراسپرت‌ها و انواع مخصوص پیست متغیرند.

alp_4965
طی دهه‌های اخیر همزمان با افزایش روزافزون محبوبیت خودروهای روباز، بخش‌های مختلف مربوط به این فناوری نیز متکامل‌تر شد و به شکل امروزی درآمد. در زیر نگاهی به سه نوع کلی سقف‌های تا شونده می‌اندازیم.

سقف پارچه‌ای
2018-mercedes-e-class-convertible-54
سقف‌های نرم (منظور انواع غیرفلزی) در ابتدا به‌صورت دستی و توسط یک سوییچ یا اهرم باز و بسته می‌شدند. همچنین وزنشان بسیار کم بود و بدون هیچ‌گونه پیچیدگی خاصی بسته‌بندی و در قسمتی از خودرو آرام می‌گرفتند. امروزه برای تولید این نوع سقف از یک ساختار چندلایه شامل انواع پارچه، چرم و مواد گوناگون استفاده می‌کنند که در مقابل صدا و عناصر جامد و مایع مختلف مقاومت بسیار بالایی دارد و از این نظر تا حد زیادی مشابه انواع فلزی است.

حدود یک دهه قبل با ظهور سقف تاشو فلزی، استفاده از مواد نرم به‌تدریج منسوخ شد، اما برخی از خودروسازان بنا به چند دلیل ازجمله سبک‌وزن بودن و جاگیری کمتر، هرگز آن را کنار نگذاشتند. در حال حاضر انواع مختلفی از سقف‌های پارچه‌ای، از نمونه‌های دستی و ساده‌تر گرفته تا مدل‌های الکترونیکی و پیشرفته را می‌توان در میان محصولات مختلف خودروسازان مشاهده کرد.
مثال: مرسدس بنز کلاس S و کلاس C کانوِرتیبل – فِراری F430 اِسپایدر – جگوار F-Type کانوِرتیبل

سقف فلزی

Ferrari 458 Spider
سقف‌های فلزی تاشو دقیقاً مشابه انواع ثابت هستند و درست مثل نمونه‌های پارچه‌ای، به عقب رفته و داخل صندوق بار جای می‌گیرند. این نوع سقف عایق‌بندی بسیار خوبی در برابر عوامل فیزیکی محیطی دارد و هنگام بسته شدن تقریباً تفاوتی با سقف ثابت نمی‌کند. همچنین در برابر ضربات وارده مستحکم‌تر بوده و به نسبت انواع پارچه‌ای مقاومت کمتری در مقابل جریان هوا از خود نشان می‌دهد.
البته این سقف‌ها چند ویژگی منفی هم دارند که ازجمله آن‌ می‌توان به وزن سنگین‌تر و اشغال فضای بیشتر در صندوق عقب (در مقایسه با مدل‌های نرم) اشاره کرد.

مثال: مرسدس بنز کلاس SL – ب‌ام‌و Z4 و سری ۴ کانوِرتیبل – فِراری ۴۵۸ اِسپایدر

تارگا
تارگا بین خودروهای سقف ثابت و کانورتیبل جای گرفته و یک مزیت بسیار بزرگ دارد: سختی و استحکام شاسی در این حالت به میزان زیادی حفظ می‌شود و درنتیجه عملکرد خودرو کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

002-targa4-ftq
سازوکار سقف‌های تارگا بدین صورت است که مجموعه شیشه عقب جابجا شده و قسمت مرکزی سقف به داخل صندوق عقب می‌رود. سپس صندوق بسته می‌شود و شیشه عقب به جای قبلی خود برمی‌گردد. خودروهای دارای این فناوری چهره و شخصیت خاصی دارند و کاملاً از سایر مدل‌ها متمایز هستند.

Mazda MX-5 RF 2017
مثال: پورشه ۹۱۱ – شورولت کوروِت C6 و C7 – مزدا MX-5 میاتا RF

بدون سقف
caterham-7-vs-ariel-atom-vs
برخی خودروسازان برای مدل‌های مخصوص پیست، تولید محدود و یا نسخه‌های خاص خود به‌طور کلی سقف را کنار گذاشته و با پیکربندی بدون سقف پیش می‌روند؛ بدین صورت که هیچگونه سایبانی بالای سر راننده تعبیه نمی‌شود و سایر قسمت‌ها نیز بر همین مبنا شکل می‌گیرند. این خودروها گاهاً مجوز تردد در خیابان هم نداشته و تنها می‌توانند در محافل خصوصی حاضر شوند. جدای از دلایل شخصی کمپانی‌ها، حذف سقف می‌تواند دو دلیل کلی داشته باشد: دستیابی به چهره خشن و اغواکننده؛ کاهش وزن خودرو و حصول اعداد و ارقام فنی بهتر. باید عرض کنم که اعضای این دسته اصلا مناسب استفاده‌های روزمره نبوده و بیشتر جنبه نمایشی و عملکردی دارند.

2009 Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss
۲۰۰۹ Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss
مثال: آریِل اتُم (Ariel Atom) – مرسدس-مک‌لارن SLR استرلینگ موس (Stirling Moss) – رادیکال SR8

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (88 ديدگاه)

    حیف که تولیدشون تو ایران ممنوعه و وارداتیام خیلی کمن

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. Archi KHAN

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (2198 ديدگاه)

      نا امید نباش داداش
      یهو دیدی مثل حماسه ی آفرینش پراید وانت ، یهووو پراید کابریولت هم تا چند سال آینده تولید شد !

    2. ashkan

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (23 ديدگاه)

      رودستر کدومش میشه؟

  2. ...::: فقط لمبورگینی :::...

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    از سقف تارگا خیلی خوشم میاد ?

    1. (ali (CHEVY NOVA

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      اولین سقف فلزی جمع شونده ساخت فورد بود در مدل اسکای لاینر که در 1957 عرضه شد و کل سقف ماشین به وسیله ی 8 تا موتور به صندوق عقب میرفت
      اندازه ی سقف فورد اسکای لاینر حدود 1.5 متر تا 2 متر هست

      1. ...::: فقط لمبورگینی :::...

        ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        دیدیمش ، خیلی با شکوهه.
        پیشنهاد میکنم همه ی دوستان اسمش رو در اینترنت سرچ کنن.

        Ford skyliner

        1. (ali (CHEVY NOVA

          ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          مجید حالا شما عکسش رو دیدی ولی من از نزدیک تو همایش دیدمش
          شکوه و عظمتش جوری بود که همه مردم دورش جمع شده بودن و با حیرت داشتن جمع شدن سقفش رو میدیدن

  3. رامتین

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3254 ديدگاه)

    دوستان در نهایت سقف فلزی بهتره یا پارچه ای؟

  4. مهدی 911

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (459 ديدگاه)

    خداییش سقف فلزی شاید سنگین باشه ولی قشنگتره کاش بنز اس کلاس رو با فلزی تولید میکرد مثل sl

  5. #ali.m#

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    دم مزدا گرم با این ماشین که دل همه رو برده.
    :)

  6. s.m

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    دزدی ماشین های سقف پارچه ای راحت نیست ???????????

  7. Mahdi DODGE

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    اگه بخوام از بینشون انتخاب کنم سقف فلزی رو انتخاب میکنم چون ایمنیش بالاتره
    و هرگز فراموش نکنید
    ( اول ایمنی بعد کار)

  8. mohammadreza

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (870 ديدگاه)

    چرا مزدا mx-5 تو ایران نمیاد؟

  9. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    وای مزدا با این رنگ قرمزش خیلی دلبری می کنه مزدا خیلی عشقست.

  10. حسین وی

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (463 ديدگاه)

    ای جونم مزدا <3

  11. Danial

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    لذتی که تو شوار شدن تو این نوع ماشین ها هست تو هیچ ماشین دیگه ای نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا