اگر بخواهید خودروی خود را به یک پیست ببرید، یا سری به جادههای خاکی اطرافتان بزنید و یا اینکه احساس کنید که خودرو در سرعتهای بالا به زمین چسبیده است، این سیستم تعلیق خودروی شماست که با پایداری، راحتی و کنترلی که ایجاد میکند، شما را برای چنین شرایطی آماده میکند. این سیستم همچنین امکان پیچیدن در سرعتهای مختلف، شتاب مناسب و سرعت ترمز مناسب برای جلوگیری از برخورد را فراهم میکند.
بر این اساس، سیستم تعلیق در یک خودرو دارای اهمیت ویژهای است.
پلیسها میتوانند با این سیستم تعلیق، همیشه مانورهای خوبی در خیابانها داشته باشند. روشهای مختلفی برای ارتقای سیستم تعلیق یک خودرو وجود دارند. با این حال، ابتدا میبایست سبک رانندگی مورد نظر و کارهایی که میخواهید با خودرو انجام دهید را مشخص کنید تا بتوانید بر اساس آن برای بهترین تنظیمات سیستم تعلیق تصمیم بگیرید.
گشتزنی
حتی اگر یک راننده معمولی هستید که از خودرو برای کارهای روزانهاش استفاده میکند، باز هم راههایی برای بهبود سیستم تعلیق در جهت ایمنی و اولویتهای شخصی وجود دارند. چیزی در ابتدا اهمیت دارد، نوع وسیله نقلیه مورد استفاده شماست؛ اگر یک نیسان 350Z مدل ۲۰۰۶ را میرانید، شاید اصلاً نیازی به دستکاری چیزی برای رانندگیها و گشتزنیهای ساده ندارید.
در همین حال، اگر شانس این را دارید که یک تاندربرد مدل ۹۱ میلادی را داشته باشید، شاید باید به فکر اندکی صلبیت بیشتر در سیستم تعلیق خود باشید. بهترین قسمتهایی که میتوانید بدون صرفه هزینه زیاد، آنها را تعویض کنید، میلههای تعادل و فنر لولها هستند. ضخامت بیشتر یک میله تعادل، کمک زیادی به بهبود صلبیت سیستم تعلیق میکند. این در حالی است که ارتقای یک فنر لول موجب میشود که حسّ پایداری و اعتماد به نفس بیشتری در خودرو ایجاد شود.آفرود
هنوز هم میتوانید لذت رانندگی خارج از جاده را در یک مزدا ۶۲۶ مدل ۱۹۹۴ تجربه کنید. تنها کاری که باید به این منظور انجام دهید، بهبود سیستم تعلیق این خودرو است. این کار البته هزینه زیادی برای شما خواهد داشت، ولی باید درنظر بگیرید که این هزینه بهمراتب کمتر از خرید یک وسیله نقلیه جدیدتر است. همچنین شاید بهتر است که نگاهی به کیتهای کویلاور (کمکفنرهای ضربهگیر) داشته باشید. این کیتها میتوانند جایگزین مواردی مانند شوکها، استراتها، فنرها، روکشها و دیگر المانها شوند و در همین حال، سختی سیستم تعلیق را افزایش دهند. درنتیجه، حالت پایداری بیشتری در مسیرهای ناپایدار مشاهده خواهد شد.
دریفتاگر با نیروی g در هنگام دریفت آشنایی دارید، شاید از المانهای سیستم تعلیق مؤثر در آن نیز اطلاع داشته باشید. با توجه به اینکه ورزش دریفتینگ، سال به سال گسترش بیشتری پیدا میکند، افراد بیشتری به این عرصه وارد میشوند. در حالی که بسیاری از اهمیت و اولویت تعویض تایرها در هنگام ورود به دریفت میگویند، شاید این موضوع چندان حقیقت نداشته باشد. چرا که با استفاده از تایرهای ساده جادهای و تنها با تعویض کویلاورها، میلههای تعادل و میلههای استرات، میتواند بهراحتی یک دریفت ۷۵ درجه را به مدت ۴ ثانیه در یک تویوتا کرولا GTS مدل ۸۶ زد. تنظیم سیستم تعلیق میتواند موجب حذف لغزش بدنه، افزایش صلبیت پیچشی و ایجاد پلتفرمی مناسب برای آموزش در دنیای خارقالعاده دریفتینگ شود.
مواردی که معمولاً باید در یک پروژه خودروی دریفیت درنظر گرفت:- نوع سیستم دیفرانسیل، اعم از FWD، AWD یا RWD. با اینکه با تمام این دیفرانسیلها میتوان دریفت زد، ولی سیستم دیفرانسیل عقب، راحتترین شرایط را برای یادگیری دریفت دارد.
- قسمتهایی که باید اضافه و یا ارتقا داده شوند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، کویلاورها، میلههای تعادل و میلههای استرات شروع مناسبی برای این منظور هستند. همچنین باید توجه زیادی به محفظههای ایمنی سرنشینان داشته باشید؛ چیزی که میتواند تأثیر زیادی در صلبیت داشته باشد. همینطور کیتهای کمبر میتوانند قابلیت سفارشیسازی بیشتری برای شما ایجاد کنند.
SAEED
۵ فروردین ۱۳۹۴بیشتر کدوم یک رو می پسندید ؟؟
آفرود + + + +
دریفت _ _ _ _
نوید
۵ فروردین ۱۳۹۴قدیما اگه همچین نظر سنجیی میزاشت کسی فقط یه نفر طرف آفرود بود
masoud v12
۵ فروردین ۱۳۹۴با سلام خدمت دوستان عزیز سیستم تعلیق خودرو بسیار حائز اهمیته در کل اینطوری عرض کنم که لوکسترین و راحتترین خودروهای دنیا رو هم اگه سیستم تعلیق ضعیفی داشته باشند اصلا دیگه خوشایند نیستند اگه بنز کلاس اس جدید سیستم ماجیک بادی کنترل رو نداشت و یا رولزرویس این سیستم تعلیق استثنایی رو روی فانتوم سوار نمیکرد دیگه خودروهاشون از لحاظ راحتی مثل الان زبانزد خاص و عام نبودند و حتی اگه شما یک پورشه یا شورلت کورتی رو میبینید که با اون سرعت زیادش روی جاده و پیست میپیچه مدیون سیستم تعلیق بکار رفته در اون ماشینه.
k-sh
۵ فروردین ۱۳۹۴درود بر هر چی مهندس فعال در حوزه خودرو بخصوص مهندسان مکانیک.خدایی این مهندسان رو باید به طلا گرفت.واقعا این جماعت هستند که دارن به مردم خدمت میکنند نه یه سری جماعت که ادعا شونم تا آسمون میره ………………………………….
ایمان
۵ فروردین ۱۳۹۴FWD و دریفت!؟
خودروهای دیفرانسیل جلو قابلیت انجام دریفت ندارند. نهایتا می توانند مسیری کوتاه را شبیه حرکت دریفت طی کنند که به آن Power slide گفته می شود و از اساس با فیزیک حرکت دریفت متفاوت است.
سعید
۵ فروردین ۱۳۹۴ممنون،جالب بود
CBR400
۵ فروردین ۱۳۹۴آقا مسعود دستت درد نکنه و عیدت هم مبارک . مطالبت خیلی خوبه .
امیر محمد
۵ فروردین ۱۳۹۴ممنون جالب بود
احمد باقری
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴مطلب مفیدی بود. ممنون.
shahab
۵ آبان ۱۳۹۴آفرود
یه گشت تو طبیعت بزنی بهتره تا پدر ماشینتو دربیاری و 4حلقه لاستیک صاف کنی تا دریف بزنی
علی
۴ خرداد ۱۴۰۱با سلام سیستم تعلیق عقب پژو چطور کار میکنه