احتمالاً تا به حال این موضوع به گوشتان خورده که اتومبیلهای مجهز به سوپرشارژر، معمولاً مصرف سوخت اعلام شده توسط کمپانیهای سازنده را ندارند و از این نظر نسبت به مدلهای با پیشرانه تنفس طبیعی، فاصله زیادی دارند. دلیل این امر را میتوان در یک تعریف ساده بیان کرد؛ اینکه موتورهای کمحجم با توربوشارژر که عملکرد صرفهجویانهای در سیکلهای آزمونهای سازمان حفاظت محیط زیست امریکا دارند، در شرایط دنیای واقعی و در ترافیکها نیاز به آمادهسازی کمپرسور و آزاد کردن انژکتورها دارند.
امّا این یک تئوری است که میبایست به بوته آزمایش قرار داده شود.
برای بررسی تمام و کمال ماجرا، دو سری داده از ۷۳۰ نمونه رانندگی با وسایل نقلیه بنزینی توربو و با تنفس طبیعی به کار گرفته شده است. اولین سری دادهها مربوط به ۳۴۰ وسیله نقلیه از تست مصرف سوخت جادهای مجله Car and Driver بوده که شامل یک مسیر بینایالتی ۲۰۰ مایلی (۳۲۱ کیلومتری) با سرعت متوسط ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بوده است. بررسی دادههای مصرف سوخت در دنیای واقعی برای هر خودرو نشان میدهد که آنچه EPA برای مصرف جادهای خودروها ارائه میکند، نمیتواند چندان حقیقت داشته باشد؛ حداقل این موضوع در هنگام حرکت در جاده، درست نیست. دادهها حاکی از آن است که به طور متوسط، ۱۹۳ مدل وسیله نقلیه با پیشرانه توربو، به اندازه ۳.۱ درصد از مصرف سوخت اعلام شده پیش بودهاند. امّا پیشرانههای تنفس طبیعی عملکرد بدتری در این زمینه داشتهاند. نیمی از خودروهای تنفس طبیعی مصرف سوخت بهتری را نسبت به آمار اعلام شده از طرف EPA داشتهاند و این در حالی است که نیمی دیگر، عملکرد سطح پایینتری را به نمایش گذاشتهاند. ۶۵ درصد از مدلهای توربو عملکرد بهتری نسبت به مصرف سوخت اعلامشده EPA نشان دادهاند.
مطمئناً عاملی چون سرعت یکنواخت و شرایط کمبار در رانندگی بزرگراه، نقش مهمی در عملکرد بهتر پیشرانههای جدید و کمحجمتر ایفا میکند؛ چرا که در این حالت، تأثیر توربوشارژر در کاهش مصرف سوخت، چشمگیر است. برای مطالعه بیشتر بر روی عملکرد پیشرانههای توربو در هنگام رانندگی دینامیک، از دادههای «اِمیژن آنالیتیکز» نیز استفاده شده که یک گروه مستقل مطالعاتی و منتشر کننده شاخص مصرف سوخت و آلودگی دنیای واقعی EQUA در وبسایت USA.EQUAIndex.com است. این گروه از یک سیستم اندازهگیری آلودگی پورتابل برای نمونهگیری مصرف سوخت و اگزوز در وسیله نقلیه استفاده میکند. در تستی که در کالیفرنیای جنوبی به طول ۸۸ مایل یا ۱۴۱ کیلومتر انجام میشود، هم خیابانهای شهری و بزرگراهها را در بر میگیرد. اِمیژن آنالیتیکز آمار EPA را به عنوان یک استاندارد در تحقیقات خود درنظر میگیرد.
بررسی ۳۹۰ نمونه تست از این گروه نیز مشابه نتایج تست بزرگراهی Car and Driver است. البته در تستهای اِمیژن آنالیتیکز، خودروهای با پیشرانه مجهز به توربوشارژر، تنها اندکی نسبت به آمار اعلام شده، بهتر بودهاند (به طور متوسط ۰.۶ درصد). همچنین مدلهای غیر توربو نیز ۲.۳ درصد با آمار EPA فاصله داشتهاند. توقف و حرکتهای متعدد در هنگام رانندگی در ترافیک باعث شده کیفیت عملکرد پیشرانههای توربو کاهش یابد، امّا این شرایط تأثیر خود را بر پیشرانههای تنفس طبیعی نیز داشته است.
نتیجه اینکه وسایل نقلیهای که توربوشارژر دارند، میتوانند مصرف سوختی معادل آنچه برایشان اعلام شده، داشته باشند، امّا در شرایط دنیای واقعی و در خیابانهای شهری، با همان مشکلات پیشرانههای تنفس طبیعی دست و پنجه نرم میکنند.
معین م
۱۶ خرداد ۱۳۹۷یهو پره های توربوی سورن یادم افتاد
با اون خم شدناش در اثر فشارو گرما
????
بهترین آلیاژ فلزی جهان در دستان ایران خودرو
Amirhesam
۲۱ اسفند ۱۳۹۸بنظر شما برای ال ۹۰ دم توربو بزارم خوبه یا بد
محمد حسین
۱۶ خرداد ۱۳۹۷در خط اول خبر ، اشتباها عبارت سوپرشارژر بکار رفته
me84
۱۶ خرداد ۱۳۹۷.
بهترین راهکار برای کاهش مصرف سوخت , هیبرید و پلاگین هیبریده. توربو اصلا خوب نیست. مصرف رو اگر هم کاهش بده استهلاک رو بالا میبره.
Emperor Lamborghini
۱۶ خرداد ۱۳۹۷حالم از توربوشارژر به هم میخوره ! استهلاک خالصه !
من که هرگز نمیتونم و در واقع جرات نمیکنم به موتور توربو اونجوری که عقده هام خالی بشه گاز بدم و فریادش رو در بیارم !!
با این وضع کمبود و گرونی قطعه و تعمیرات ماشین های خارجی آدم همیشه استرس داره! مخصوصا اگه ماشین مال رفیق آدم باشه !!!
تخته کردن پدال گاز بدون نگرانی با تنفس طبیعی های پرقدرتی مثل جی تی 86 و جنسیس کوپه اینقدر حال میده که نگو !
بهترین گزینه برای آینده نزدیک = پلاگین هیبریدی تنفس طبیعی
بیخیال
۳۰ تیر ۱۴۰۲درود به شما
آقای شوشتری این چه مدل مقاله نوشتنه ؟
یه مقاله اصولاً باید یه نتیجه قطعی ارائه بده.
تا ته ماجرا اصلا معلوم نشد که پرخوران باعث کاهش سوخت میشه،تاثیری نداره و یا افزایش سوخت میشه؟
حال آدم واقعاً بهم میخوره ازین مدل مقایسه.
sir.sajad.rastgoo
۱۷ خرداد ۱۳۹۷حالا توربو رو شاید فکر کنیم آدما اختراع کردن. ولی جالبه بدونیم توی دسته بندی گیاهان، یه مدل داریم به اسم گیاهان سی چهار. مثل ذرت. اینا یه مکانیزمی دارن که دقیقا یه ترکیبی به اسم فوسفوانول پیروات کربوکسیلاز میاد عین توربو اکسیژن بیشتری از محیط میگیره و با فشار در اختیار آنزیم روبیسکو و چرخه کربس قرار میده. واسه اینکه فوتوسنتز بیشتری صورت بگیره.
بهراد
۱۸ خرداد ۱۳۹۷آفرین ساده توضیح دادی همه هم متوجه شدن.
دوستان خلاصش میشه اینکه گیاه هم با نور خوشید و مواد معدنی و اکسیژن غذای خودشو میسازه.مثل ماشین
نور خورشید(جرقه شمع ها)
مواد معدنی(سوخت بنزین)
اکسیژن (اکسیژن)
و اینکه اگر اکسیژن کم برسه پروسه ناقص انجام میشه مثل ماشین که هوا نرسه خفه میکنه و سوختن ناقص،که گیاه از این کار بیزاره،در نتیجه گیاه هایی که تو منطقه خشک هستن بدلیل از دست دادن آب زیاد در طول روز چیکار می کنن؟
میان شبانه کلی اکسیژن ذخیره میکنن که در طول روز مجبور نباشن روزنه هاشونو باز بزارن،و با همون اکسیژن اضافی کار خودشونو می کنن
محسن
۱۵ تیر ۱۳۹۷من رشتم مهندسیه ولی تا جایی که یادمه گیاهان معمولا CO2 میگیرن و O2 بیرون میدن…
امین
۱۷ دی ۱۳۹۷شب ها برعکس میشه
Matin
۲۲ خرداد ۱۳۹۷زیست پیش دانشگاهی??یادش بخیر
hossinamini47@yahoo.com
۱۳ خرداد ۱۳۹۸از خودرو رفتتد تو گیاه شناسی