زمانی که خودروی اسپورت جدیدی عرضه میشود یکی از جذابترین مشخصات برای افراد میزان قدرت تولیدی آن خودرو است.
قدرت به عنوان یک هویت عبارت از میزان سریع بودن و توانایی یک خودرو در حرکت دادن یک خودرو به جلو مطرح است که این توانایی و اجبار به حرکت جلو به گشتاور تولیدی پیشرانهی احتراق داخلی نیز بستگی دارد. این موضوع در مهندسی بهطور عمومی میزان “کار” خودرو برای حرکت خوانده میشود؛ اما در نواحی مختلف جهان واحدهای یکسانی برای بیان میزان قدرت یک خودرو وجود ندارد ولی میتوان با استفاده از فرمولهای مختلف واحدها را به یکدیگر تبدیل کرد. بیایید با هم نگاهی به تفاوت واحدهای مختلف بیندازیم.
-
کیلووات Kilowatts
1kW = 1.341hp
از نظر فنی این فرم از اندازهگیری یکسانترین روش محاسبه و اندازهگیری قدرت بوده و توسط هر مهندسی در هرکجای دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. وات یک واحد SI (سیستم بینالمللی) بوده به این معنی که همانند متر، کیلوگرم، ژول و ثانیه بر مبنای سیستم متریک شکل گرفته است. وات میزان انرژی ترانسفر شده در واحد زمان است که در واقع همان کاری است که پیشرانهای احتراق داخلی انجام میدهد.
این واحد اکثراً در نیمکرهی جنوبی زمین مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند توسط گشتاور چرخ در حال گردش و توسط این فرمول محاسبه شود:
کیلووات بیشازپیش در ذکر قدرت خروجی پیشرانهها مورد استفاده قرار میگیرد و تعجبی نخواهیم کرد اگر که در اروپا نیز این واحد به عنوان استاندارد تعیین شود اگرچه که ممکن است آمریکاییها فشار زیادی برای ممانعت از این کار وارد کنند.
اگرچه با عرضهی روزافزون خودروهای الکتریکی استفاده از این واحد افزایش یافته اما توانایی پیشرانههای الکتریکی با استفاده از کیلووات ساعت kWh بیان میشود که در واقع بیانی از توانایی تولید بخش معینی از قدرت توسط آن پیشرانه است.
-
اسب بخار HP
این واحد که توسط پدر ماشین بخار آقای جیمز وات خلق شده تا به امروز هم کاربرد داشته و در اکثر نقاط دنیا از آن برای بیان قدرت خروجی پیشرانه استفاده میشود. اسب بخار یعنی حمل ۱۴۹۶۸ کیلوگرم جرم توسط یک اسب در یک دقیقه و به فاصلهی ۳۰.۵ سانتیمتر. هیچکسی نمیداند که آیا اسبی وجود دارد که بتواند این مقدار از بار را حمل کند یا خیر. این واحد قدرت به وات اجازه داد تا مقایسهای مستقیم بین لوکوموتیو بخار خود و اسبهای معمولی داشته باشد. تا زمانی که ماشین بخار اختراع نشده بود بخش اعظم حملونقل در سلطهی اسبها بود.
اسب بخار هنوز هم به عنوان واحد اصلی قدرت باقی مانده و در اکثر نقاط جهان نیز از همین واحد استفاده میشود. با استفاده از فرمولهای زیر میتوان تبدیلات مختص اسب بخار به دیگر واحد را انجام داد:
البته استفاده از اسب بخار نیز دردسرهای خاص خود را دارد. BHP (brake horsepower) به تجهیزات موردنیاز برای تست قدرت خروجی پیشرانهها اشاره دارد. در ایالاتمتحده این مورد تنها با قطعات جانبی متصل به قوای محرکه اندازهگیری میشود و البته برخی موارد جانبی در نظر گرفته نمیشود؛ بنابراین اگر همهی قطعات در جای خود باشند، اعداد اسب بخار HP آمریکاییها بالاتر از BHP محاسبه شده توسط اروپاییها به دست میآید.
WHP یا اسب بخار چرخ نیز نشاندهندهی قدرت مفیدی است که پیشرانه تولید میکند و این واحد نیز با استفاده از گشتاوری که از طریق قوای محرکه به دست میآید محاسبه میشود.
-
PS
1PS = 0.986hp
این کلمه مخفف pferdestärke است که ترجمهی سادهی آن همان اسب بخار است اما برخی اصلاحات متریک در آن صورت گرفته تا مناسب حال قرن ۲۱ باشد. اسب بخار متریک در اروپا بهعنوان واحدی استاندارد برای اندازهگیری و بیان قدرت بکار میرود و احتمالاً در آیندهای نهچندان دور در انگلستان نیز بهطور گسترده استفاده خواهد شد.
استاندارد مهندسی رسمی برای اندازهگیری اسب بخار متریک به میزان قدرت مورد نیاز برای بالا بردن ۷۵ کیلوگرم جرم به اندازهی یک متر و در یک ثانیه تعریف میشود. این واحد ۱.۴ درصد بیشتر از واحدهای امپریال قدیمی است.
حال که تعاریف و تفاوتهای واحدهای مختلف قدرت را دانستیم بهتر است نگاهی به قدرت تولیدی برخی خودروهای مشهور بیندازیم:
Nissan Skyline GTR R34: 206kW = 276hp = 280PS
McLaren 570S: 419kW = 562hp = 570PS
Honda Civic Type-R FK2: 228kW = 306hp = 310PS
Bugatti Chiron: 1,103kW = 1,479hp = 1500PS
فکر میکنم که اکثر شما طرفدار اسب بخار باشید چراکه در کشور ما نیز این واحد بیش از همه بکار رفته است. اینطور نیست؟
نوید
۱۳ مهر ۱۳۹۵گشتاور چی شد پس؟
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۳ مهر ۱۳۹۵خیلی خیلی مفید بود .
ممنون.
اونتادور Sv
740 اسب بخار
755 PS
560 KW
Elring-aventador
۱۳ مهر ۱۳۹۵اونتادور سوپر ولوچه جاش اینجاس ❤️ حتی اگه انجین 1425 پژو روش باشه
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۳ مهر ۱۳۹۵درسته
من میگم خودروسازی یعنی گروه آئودی…
لامبو
ائودی
دوکتی
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۳ مهر ۱۳۹۵داداش لامبو تنها خودروسازیه که به جای horsepower از bullpower استفاده میکنه ! ( روح فروچیو به خوابم اومد و ازم خواست اینو به همه بگم. بگم لامبورگینی با همه متفاوته. ).
وگرنه چطور میشه با موتور 740 اسبی رکوردی زد که لافراری با 1000 اسب بخار جرات نکرد بزنه ؟ ( 6:59:74 )
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ مهر ۱۳۹۵اقا مجید عزیز خوشحال شدم کانتتو دیدم
گفتم رفتی دیگه
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۳ مهر ۱۳۹۵عزیزی
گفتم چند وقت باشم.
الان اگه برم
از وجود دوستان عزیزی مثل شما محروم میشم
ثانیا بعضی عزیزان فکر خواهند کرد دخالت کردن در امور بقیه جواب میده و این کار رو بعد از من در مورد کسای دیگه هم ادامه میدن
mohammad
۱۴ مهر ۱۳۹۵“Elemento” شما شب کمتر غذا میل کن که کمتر خواب ببینی.
فقط انگلستان
۱۳ مهر ۱۳۹۵با تشکر از آقای شاهین احمد زاده عزیز
مطلب خوبی بود اگه می شه مقاله ای هم از رنجروور کوپه بذارید خیلی وقته منتظر یه مقاله در موردش هستم.
مجید
۱۴ مهر ۱۳۹۵ممنون از نویسنده واقعا آموزنده بود
مهدی
۱۳ مهر ۱۳۹۵به قول جرمی:
اسب بخار بیشتر باعث فروش خودرو میشه.
با گشتاور بیشتر مسابقه را میبری!
اسب بیشتر؛ تاپ اسپید بالاتر
گشتاور بیشتر؛ شتاب بالاتر
اسب را بیخی، گشتاور را عشقه!
Elring-aventador
۱۳ مهر ۱۳۹۵داداش شرمنده اخلاق ورزشیت !
ولی خب این فقط یه شوخی مسخره بود … خیلی جدی نگیر حرفای جرمی کلارسون رو …
http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/10/1kW.jpg
نمی خوام روی فرمول ها مانور بدم ولی با توجه به همین یه فرمول گشتاور تولیدی یه ماشین به خیلی چیزا بستگی داره ولی به طور مستقیم به اسب بخار (توان) بستگی داره ینی هرچی اسب بخار کمتر باشه به همون نسبت گشتاورش کمتر میشه .
کامیاب
۱۳ مهر ۱۳۹۵فک کنم این مال هنری فورد بود نه جرمی.
گشتاور ربطی به شتاب نداره،اسب بخار هم ربطی نداره،توازن بین اسب بخار و گشتاور هست که شتاب افزاینده رو بیشتر میکنه.
کامیاب
۱۴ مهر ۱۳۹۵هنری فورد،جرمی خخخخ
بارها گفته شده،از کارول شلبی هس
M
۱۳ مهر ۱۳۹۵فک کنم اینو شلبی گفته نه اون اورانگوتان !
آرش
۱۳ مهر ۱۳۹۵رابطه گشتاور و شتاب خطی نیست که گشتاور بیشتر الزاما به معنی شتاب بیشتر باشه
Elemento
۱۴ مهر ۱۳۹۵همه میدونن این جمله از کارول شلبی نقل شده
amin
۱۳ مهر ۱۳۹۵با هر واحد و فرمولی که حساب کنید اون ماشین زرد تو عکس اول نهایت قدرته!!!!
Elring-aventador
۱۳ مهر ۱۳۹۵مرسی اقا شاهین تشکر فراوان عزیز
عاشق فیزیکم وقتی در مورد یه انجین v8 باشه و حسابی ادمو اذیت کنه تا با محاسبه بوست توربو و ضریب های اصطکاک و هدر رفتنای نیروی موتور و… بخوایی بازدهش رو حساب کنی
علم فقط علم خودرو
Elring-aventador
۱۳ مهر ۱۳۹۵رفقا فقط یه مطلبی
تو قسمتی که کیلو وات رو توضیح داده بود منظور از چرخ در حال گردش گشتاور انتهایی شاطون هایی که میلنگ رو میچرخونن هست نه گشتاور انتهایی لاستیک ها
کامیاب
۱۳ مهر ۱۳۹۵در اکثر مواقع اسب بخار اعلامی کارخونه ها گشتاور میلنگ هست و نه گشتاور انتهایی چرخ ها.آونتادور راست میگه.
کامیاب
۱۳ مهر ۱۳۹۵ممنون از نویسنده عزیز ولی اینطوری که شما توضیح دادید شاید عوام برداشت درستی از مفهومش نداشته باشن.
ببینید به زبان ساده:
گشتاور:نیرویی که شما مثلا به یک پیچ گوشتی وارد میکنید تا پیچی رو بچرخونید(همین رو تعمیم بدید به خودرو)
اسب بخار:توانایی شما در تبدیل انرژِی غذایی که خوردید به نیرویی که با اون پیچ گوشتی رو بچرخونید.(با راندمان اشتباه نگیرید،این عددی بزرگتر از یک هست (معمولا)و نشان دهنده کارا بودن یا نبودن ابزار یا شخصی نیست)
حالا چون انسان مد نظره از ضریب تبدیل انرژِی استفاده میشه،در خودرو ضریب تبدیل انرژی موجود در سوخت به کار که در آخر ضربدر راندمان خواهد شد)
راندمان یا بازده:انرژی خروجی یا تبدیل شده نسبت به انرژی وارد شده ،یعنی یکی زیاد غذا بخوره زوربازوش کم باشه،یا برعکس)
راندمان از فرمول توان ورودی بر توان خروجی یا تبدیل شده بدست میاد.
کار:نیرویی که وارد میشه و موجب جابجایی هست.W=F.D.Cos^
مثل باز کردن یک پیچ با نیروی 10نیوتون در مدت ده ثانیه.
(نیرو که با F یا همون فورس بیان میشه عبارت است از توانایی انجام کار که با انرژِی تقریبا هم معنیه)
XmanSHP9
۱۳ مهر ۱۳۹۵با دیدن عکس شیرون جون تازه ای گرفتم!
volvo fh
۱۳ مهر ۱۳۹۵آخرش من نفهمیدم گشتاور چیه؟؟
Joker
۱۴ مهر ۱۳۹۵گشتاور رو کجا نوشته یکی به من بگه!؟
Elemento
۱۴ مهر ۱۳۹۵والا منم نمیدونم.
علیرضت
۲۵ آبان ۱۴۰۲اسب بخار یه واحد من درآوردی هست که از حاصل ضرب پیک گشتاور در دور موتوری که پیک گشتاور بدست میاد تقسیم بر عدد ۹۵۶۵ بدست میاد
توی نمایندگی بهمن موتور بودم یه آقای مسن بود یه حرف خیلی قشنگ زد به مسئول اونجا گفت قدرت موتور این ماشین چنده؟ مسئول گفت فلان اسب بخار
پیرمرده گفت نه بگو ببینم قدرت موتورش چقدره؟
مسئوله تازه دوهزاریش افتاد گفت ۱۶۰۰ هه
طبق نظر تیونینگ کاران محترم گشتاور شتاب و کشش و دور گرفتن بهتری میده و اسب بخار بالاتر سرعت نهایی بهتری میده
نهایتا باید به عشاق روکم کنی بگم که با توجه به این همه دوربین کنترل سرعت شتاب و کشش گزینه بهتری محسوب میشه که اونم با حجم موتور بالاتر بدست میاد😉
احمد باقری
۱۵ مهر ۱۳۹۵آموزنده بود.
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۹دوستان ماشین هایی که قدرتشون با واحد کیلو وات نوشته میشه چه تفاوتی با ماشین هایی که قدرتشون با اسب بخار نوشته میشه دارن ؟ یا فرقی ندارن ؟
میتونیم قدرت ماشینی که کیلو وات نوشته شده رو به اسب بخار تبدیل کنیم ؟
رامتین
۱۸ مهر ۱۴۰۱واحد اصلی در توان در حال حاضر PS هست که بشکل متریک، اسب بخار را نشان میده.