رانندگی سپر به سپر نه تنها یکی از عصبیکنندهترین رفتارهای رانندگان است بلکه یکی از خطرناکترین رفتارها نیز به شمار میرود.
عصبانی کننده ترین رفتاری که بهصورت روزمره در رانندگی خود مشاهده میکنید چیست؟ صحبت با تلفن همراه در زمان رانندگی؟ حرکت سریع در اطراف مدارس؟ شاید هم لایی کشیدن در بزرگراهها. خب با توجه به خبر تحقیقات انجام شده در بزرگراههای انگلستان، اکثر افراد از رانندگی سپر به سپر اصلاً خوششان نمیآید.
شرکت دولتی Highways England که مسئول نگهداری و بررسی بزرگراهها و جادههای اصلی این کشور است میگوید از هر ۱۰ فرد ۹ تای آنها تجربهی رانندگی سپر به سپر را داشتهاند درحالیکه بیش از یکچهارم رانندگان اذعان داشتهاند این رفتار را با رانندهی دیگری انجام دادهاند.
اما دادههای ترافیکی نشان میدهند انجام این کار واقعاً خطرناک و کشنده است. از هر ۸ کشتهی جادهای یک نفر به خاطر رانندگی سپر به سپر جان خود را از دست میدهد که این آمار به تعداد کشته یا مجروح ۱۰۰ نفری در هر سال ترجمه میشود.
سپس به ترافیکها میرسیم. به نظر میرسد این فرایند حرکت و توقف دلیلی ندارد اما ارتباط نزدیکی به حرکت سپر به سپر دارد زیرا ترمز و شتاب گیری مدام رانندگان که بسیار به خودروی جلویی نزدیک هستند باعث اثر “کاترپیلار” در ترافیک میشود که باعث کاهش سرعت همهی رانندگان در ترافیک میشود.
با وجود مشکلات زیاد مرتبط به این رفتار عادی اما خطرناک، Highways England مطالعهی عمیقتری روی رانندگی سپر به سپر داشته و از اتواکسپرس برای بازدید از مرکز عملیات ترافیک ملی در غرب بیرمنگام NTOC دعوت کرده تا از چندوچون این تحقیق آگاه شود.
این مطالعه از دادههای صدها راننده استفاده کرده است. ازآنجاییکه رانندگان واکنشهای متفاوتی به موقعیتها خواهند داشت بنابراین شرکتکنندگان به دو دسته تقسیم شدند. یک دسته رانندگانی بودند که خودشان را عصبانی یا مطمئن میدانستند و دسته دوم هم رانندگانی ماهر و حرفهای محسوب میشدند.
این مطالعه از دو عنصر تشکیل شده است. یکی در جاده انجام شده و دیگری نیز شامل نمونههای ضبطشدهی رانندگی بد بوده که در صفحهی کامپیوتری نشان داده میشد.
اولین بخش به عنوان بحث کاربردی در نظر گرفته شده و پیش از شروع کار نیازمند یک دستگاه سوزوکی سوئیفت اسپورت بودهاند. مانیتور ضربان قلب روی سینهی راننده نصب میشود تا ضربان قلب حالت آرامش راننده را با زمان رانندگی مقایسه کند. چندین دوربین روی خودرو نصب شده که یکی از آنها جاده را پایش کرده و دیگری نیز بخش عقب را نشان داده و یکی هم چهرهی راننده را ضبط میکرده است.
مسیری که طی شده اساساً از بزرگراه تشکیل شده بود. این مسیر از اطراف NTOC شروع شده و از بزرگراه M5 و M42 گذشته و اطراف پارک هوپ وود ادامه مییابد. این مسیر حدود ۴۵ کیلومتر بوده و درصورتیکه ترافیک اجازه دهد طی آن ۴۵ دقیقه طول میکشد. راننده به سؤالاتی مختصر دربارهی احساس خود نیز پاسخ داده است.
یکی از رانندگان میگوید اکثر اوقات رانندگی بدون حادثهای داشته است. بخشی از این به خاطر ترافیک روان اواسط عصر بوده و یکی دیگر از دلایل آن نیز همراهی یک پلیس بوده که به تصویربردار اجازهی ثبت تصاویر را داده است. البته یکی از اصلیترین سؤالات مطرح این بوده که این مسیر ۴۵ کیلومتری چگونه میتواند به همهی رانندگان و مسیرها تعمیم داده شود.
البته درست در انتهای مسیر رانندگی، رانندهی موردبحث به دلیل ترافیک پیش رو سریعاً سرعت را کاهش داد تا به حداکثر سرعت مجاز در نظر گرفته شده برسد. در همین اثنا راننده به یک دستگاه اوپل اینسیگنیا نزدیک شد که این وضعیت حالت سپر به سپر به خود گرفته بود.
جدای از حادثهی روی داده دربارهی اینسیگنیا، راننده هیچچیزی را دربارهی استرسزا بودن رانندگی خود به یاد نمیآورد بنابراین دیدن نتایج مربوط به ضربان قلب روی مانیتور جالبتوجه بود. البته نتایج به دست آمده نشان میدهد استرس فرد بیشتر از حد انتظار او بوده است.
تحلیلها نشان داد دو موقعیت خاص باعث افزایش ضربان قلب راننده شده است. اولین مورد تغییر لاین حرکتی بود که باعث شد یک ون با سرعت بیشتر به طرف دیگر لاین برود. اگرچه این مورد سریعاً روی راننده تأثیر نداشت اما واکنش او احتمالاً به دلیل فهم این نکته بود که باید در زمان سبقت گرفتن به دو لاین توجه داشته باشد.
دومین موقعیت استرسزای برجسته نیز زمانی بود که راننده از یک خودروی دیگر سبقت گرفته و ون نیز در همان حال در حال سبقت گرفتن از رانندهی ما بوده است. احاطه شدن توسط خودروهای بزرگتر برای بسیاری از رانندگان استرسزا بوده و این موقعیت باعث شده میزان ضربان قلب رانندهی موردبحث ما ۱۰ ضربه افزایش یابد و تقریباً یک دقیقه پس از این واقعه نیز بالا بماند.
در کل ضربان قلب راننده با کوچکترین تغییر رانندگی افزایش یافته است. جدای از تست کاربردی انجام گرفته هماکنون زمان تمرین بخش بعدی تست انجام گرفته بوده است.
این بخش شامل مشاهدهی دو سناریویی است که راننده در وضعیتهای خطرناک قرار میگیرد. یک ردیاب صورت احساسات راننده را در هر موقعیت ثبت کرده و راننده بسته به آنچه دیده باید به سؤالات پاسخ دهد.
اولین سناریو تست کنترل بوده و هیچ رفتار بدی را در رانندگی نشان نداده است. در تقاطع M3 و M25 راننده بهصورت خونسرد و ایمن از لاین راست به چپ میرود. از راننده دربارهی احساس خود پرسیده شده و او تفاوتی را گزارش نکرده است. ردیاب صورت هم هیچ واکنش واضحی را ثبت نکرده است.
دومین سناریو قطعاً پاسخی را در پی داشته است. دیگر مانور سخت راننده به حرکت از لاین سه به یک مربوط میشود که باعث شده دوربین نصب شده روی خودرو ترمز تیز راننده برای پیشگیری از برخورد را ثبت کند. ردیاب صورت در این بخش احساس سورپرایز را نشان داده است.
نتایج به دست آمده با مطالعهی کامل انجام شده توسط Highways England برجسته میشوند. محققان یافتهاند اکثر واکنشهای عادی به رانندگی سپر به سپر از نوع سورپرایز شدن بوده و پس از نیز احساس عصبانی و تحقیر شدن قرار میگیرند. در همهی حالات هم ضربان قلب افزایش مییابد. افزایش ضربان قلب راننده نشان داده کوچکترین چیزها که خیلی هم خطرناک نیستند باعث افزایش میزان استرس خواهند شد.
رانندگی سپر به سپر از جمله بزرگترین نگرانیهای رانندگان است. ریچارد لئونارد که مدیر ایمنی جاده در شرکت Highways England است بهطور خلاصه میگوید:
اگر شما بیش از به خودروی جلویی نزدیک شود قادر نخواهید بود در صورت ترمز ناگهانی واکنش به موقعی داشته باشید. اگر این موضوع منجر به تصادف شود سرنشینان هر دو خودرو مجروح یا کشته خواهند شد.
خب اگر یک خودرو از پشت به شما بسیار نزدیک شد چهکار باید بکنید؟ Highways England به رانندگان توصیه میکند سرعت خود را حفظ کرده و با نگاه کردن مداوم به آینه حواس خود را پرت نکنند. اگر راننده لاین آزادی را در سمت راست خود میبیند راهنما زده و به آرامی راه را باز کند.
علیرضا
۶ دی ۱۳۹۷عکسی که توش ون هست اُپله؟؟برندش چرا این شکلیه ؟؟
SS
۶ دی ۱۳۹۷واکسهال هست . همون اپل برای بازار بریتانیا
با توجه به عکس فکر میکنم چیزی که ما رانندگی با فاصله اسمشو میزاریم اونا میگن سپر به سپر ?
علیرضا
۶ دی ۱۳۹۷دمت گرم
امیر.عارف
۶ دی ۱۳۹۷ما اگه فاصله قانونی و رعایت کنیم دوستان عزیز میپیچند جلو ماشین و رانندگی و برات سخت میکنند . مهمترین و مهمترین مسئله اینه که تو تونل توحید دوستان چه فکری میکنند که با توجه به اینکه همه تو لاین خودشون تو ترافیک هستند . از خط ویژه برای عبور استفاده میکنند . بعد میان از فرهنگ و اداب رانندگی سخنرانی میکنند . آقا ما هم مثل تمام آدمهای جهان دارای عقل و شعور هستیم ولی چرا نمی خواهیم درست ازش در رانندگی استفاده کنیم جای سئوال داره . !!!!!! البته منظورم همه نیست لطفا سوئ تفاهم نشه !!!!!!
Archi KHAN
۶ دی ۱۳۹۷چون جامعه ما طوری شده که همه ی آدما فکر میکنن سرشون کلاه رفته !
و باید یجوری با زرنگی این عقب بودنشون را جبران کنن …
NAVID۰۰۹۸
۶ دی ۱۳۹۷یه چیزی میگم ، فقط لطفاً علیهه من جِبهه نگیرین .
قبلش هم بگم که همه ما ایرانیها ، با این گرونیها ، سرویس شدیم و داریم میشیم .
از خوبیهای این گرونیهای اَخیر ، اینه که دیگه هر تازه به دوران رسیده راننده ای چه خانم چه آقا(( از نظر رانندگی میگم که تا پارسال با یکسال کار کردن ساده هم میشد یک پراید صفر کیلومتر خرید بدون هیچ تجربه رانندگی ، و از آمار فروش خودروسازان و خودرو فروشان هم میشد به این نتیجه رسید که اگر اشتباه نکنم ، قبل از تحریمهای این یک ساله ، بیش از ۱/۶۰۰/۰۰۰ خودرو در کشور فروخته شد بود.))
اینقدر هزینه های رانندگی و قطعات بالا رفته ، که خود به خود احتیاط را پیش زمینه رانندگی خودشون میکنند و خدا بکنه کمی جون بگیره خیابونها از خودروها از بَس که ترافیک ، آلودگی هوا ، صوتی و شلوغی کلافه کننده شده .
من خودم با اینکه خودرو و موتور سیکلت دارم ، اما حدود چند ماهه که دارم بیشتر کارهای روزانه ام را با اِسنپ یا تپسی یا مترو انجام میدم ، .
اتفاقاً آرامش بیشتری هم دارم و دغدغه کمتر در ترافیک و جای پارک ، و دیگه خودرو را فقط میخواهم برای سفرهای طولانی و راه دور استفاده کنم .
الان فقط چهار حَلقه لاستیک هانکوک برای رینگ ۱۸ ، با اینکه ارزانتر شده ، میشه حدود ۷/۸۰۰/۰۰۰ تومن و یا باطری حدود ۵۰۰/۰۰۰ تومن .
بیشتر دوستان و همکاران خودم هم همینکار را میکنند .
یکی از دوستان ، سانتافه مدل ۲۰۱۵ با ۶۰/۰۰۰ کیلومتر کارکرد خودش را برده بود نمایندگی برای سرویس روغن ، تعریف میکرد میگفت لابلای تعویض روغن ، ترانس لامپ زنون که سوخته بود ، شد به قیمت ۱/۸۰۰/۰۰۰ تومن و لاستیک هم از داخل به دلیل بهم خوردن تنظیم فرمان سائیده شده بود و عوضش کردن به همون قیمتی که در بالا گفتم ، خلاصه مطلب اینکه میگفت تا اومدیم بیرون ، حدود ۱۰/۰۰۰/۰۰۰ تومن برام آب خورد و میگفت شده مشتری ثابت تپسی و اِسنپ و به کارهاش هم بیشتر میرسه .
چیزی که هست اینه که تا ایرانی مجبور نباشه ، کاری را انجام نمیده و فرهنگی را قادر به انجام دادنش نیست ، حتماً باید یا پلیس بالای سرش باشد و یا هزینه های سرباری که در این چند ماهه بهمون تحمیل میشه که باعث میشه بیشتر در رانندگی مراعات کنیم .
Adak
۶ دی ۱۳۹۷نوید افتادی تو خط رانندگی اسنپ …
NAVID۰۰۹۸
۶ دی ۱۳۹۷Adak جون ، گرفتی مارو??
با اسنپ جابجا شدن تا رانندگی یه دنیا فاصله هست .
بهراد
۷ دی ۱۳۹۷نوید جان با حرفات موافقم . بنده از دوچرخه زیاد استفاده میکردم الانم بدلیل آلودگی هوا و سرما فقط با اتوبوس میرم میام.دانشگاه و کار و تفریح همش با اتوبوس و مترو.البته شهر ما مترو هاش شلوغ نمیشه .
الان بگم یک سال بود روغن ماشینو عوض نکرده بودم باور نمی کنی. هر 5000 تا عوض می کردم که این دفعه 3000 تا رونده بودم و 2000 تا هم مونده بود که به خاطر حفظ کیفیت ووو مجبور شدم تعویضش کنم.هزینه ای که خرج استهلاک و بنزین ووو میکردم رو دارم خرج خودم می کنم و مهم تر همه آرامش اعصاب و روانی که الان دارم رو با هیچی عوض نمی کنم.چون مثلا خاطره های خوب و رانندگی آرام، برای آدم عادی میشن ولی یه درگیری های لفظی و طرز رانندگی وحشتناک بعضی عزیزان خیلی غیر عادی هست و متاسفانه سخت از یاد آدم میره.به همین دلیل وقتیم که رانندگی می کنم تو لین وسط 60 تا میرم و این برام کافیه.البته جاتون خالی امروز صب زود خیابون خلوت بود یه 100 تایی هم رفتم نه بخاطر لذتش بلکه ببینم جلوبندی نیاز به تعمیر داره یا نه
NAVID۰۰۹۸
۶ دی ۱۳۹۷Adak جان، داداش ، همین حالا که دارم کامنت میزارم ، داخل اتوبوس نشستم برای رفتن به یک استان و از خودرو شخصیم استفاده نکردم .
میخوام یه مدت کوتاه (( تا عید نوروز۹۸)) از خودرو و وسایل نقلیه شخصی ، دور باشم .
emad1990
۷ دی ۱۳۹۷نوید عزیز
من با این صحبتت که میگی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم کاملا موافقم
اما با این قسمتش که ما در جامعه اونقدر رفاه نداشته باشیم که بتونیم یه ماشین اقتصادی(نه لوکس) جهانی رو بخریم و از پس هزینه های نگهداریش بربیایم موافق نیستم
کشوری با اینهمه ثروت خدادادی حق مردمش نیست که در فقر باشن.این وضعیت باید هرچه زودتر عوض بشه با خواست مردم
NAVID۰۰۹۸
۷ دی ۱۳۹۷عمادِ عزیز .
این مردمی که من میبینم …….
جایی خوندم ، قشنگ نوشته بود :
((((سرزمینی که اَحمقهایش مدیر باشند ، نُخبگانش بیکار ، سلیبریتیهایش دلقکهای معروف اینستاگرامی ، صادراتش متفکر باشد ، وارداتش مخدر ، قبرهایش خریده شوند ، مغزهایش فروخته ، این سرزمین گورستان تاریخ است ، نه سرزمین زندگانی ))))
سورنا
۷ دی ۱۳۹۷داداش اتفاقا حق این کردم همینه
سرونوشت هر کشوریو مردمش رقم میزنن