نگهداشتن دست روی دستهدنده عادت تعداد زیادی از رانندگان است اما این عمل میتواند تأثیرات بدی روی گیربکس خودرو داشته باشد.
احتمالاً هنگام دورههای آموزشی دریافت گواهینامه فرد آموزشدهنده به شما گفته که هر دو دست خود را تا حد امکان روی فرمان قرار دهید و اگرچه شاید شما با گذشت زمان و به دست آوردن تجربهی بیشتر برخی روشهای خود را داشته باشید اما این قانون واقعاً به درد شما میخورد. بسیاری از ماها تنبل هستیم و دست خود را روی دستهدنده نگه میداریم اما آیا میدانید که با این کار میتوانید به گیربکس خودرو آسیب برسانید؟
با دنبال کردن دستهدنده به داخل تونل گیربکس و نگاه کردن به طرف دیگر میلهی کنترلی را خواهید یافت که دارای دوشاخهی انتخاب کننده بوده و هر شاخه برای دو دنده مشترک است. این دوشاخهی تعویض کننده برای درگیر شدن با پیوست دندانهای (دندهای که در شفت گیربکس و در حال چرخش دیده میشود) طراحی شده است. سپس این شاخه باعث فشار دادن پیوست دندانهای به طرف دندهی موردنیاز میشود، این عمل با کمک سنکرون انجام میشود تا عمل درگیر شدن قطعات دندانهدار به نرمی صورت گیرد.
بنابراین دوشاخهی انتخاب کننده برای اعمال نیرو به پیوست دندانهای طراحی شده و تماسهای کوچک در هر طرف شاخه به عنوان مناطق تماس بین دو شاخه استفاده میشود. البته دوشاخهی انتخاب کننده زمان کوتاهی را به پیوست دندانهای تماس مییابد؛ اما با قرار دادن دست خود روی دستهدنده، این فشار دوشاخه برای دورهی ثابتی خاتمه مییابد و بنابراین باعث ایجاد ساییدگی ناخواسته میشوید.
عموماً دوشاخههای تعویضی از فولاد سخت شده ساخته میشوند بنابراین میتوانند فشار نرمال ایجاد شده حین تعویض دنده را تحمل کنند اما وزن دست شما روی دستهدنده میتواند ساییدگی پیوست دندانهای و دوشاخهی انتخاب کننده را سرعت بخشد.
سناریوی بدتر اینکه شما میتوانید باعث شکستن دوشاخهی انتخاب کننده و یا ساییدگی بست پیوست دندانهای شوید که این امر مشکلات بیشتری را برای گیربکس ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین از این به بعد تمرین کنید که پس از هر بار تعویض دنده مجدداً دست خود را روی فرمان قرار میدهید و حداکثر کنترل خودروی خود را در اختیار دارید. از این طریق مهارتهای رانندگی شما نیز ارتقا خواهد یافت و خودرویتان امنتر و دقیقتر خواهد بود و البته گیربکس نیز به خاطر عدم وجود فشار ناخواسته روی قطعاتش از شما تشکر خواهد کرد.
با مزیتهای ایمنی واضحی که نگهداشتن هر دو دست روی فرمان دارد مطمئن شوید که دستهای خود را در حالت ساعت ۱۰ و ۲ قرار میدهید و دستهدنده را نیز تنها بگذارید! زیرا در این مورد جذابترین راه صحیحترین راه نیست!
[دانلود ویدئو]
امین
۲۵ آذر ۱۳۹۵برای گیربکس اتوماتیک چطور؟
فکر نمیکنم مشکلی داشته باشه
<<<<<
۲۵ آذر ۱۳۹۵اضافه کنید:
دست خود را روی لبه پنجره نگدارید … کلاس نداره اصلا!
GOD BLESS AMERICA
۲۵ آذر ۱۳۹۵اونی که این مقاله رو نوشته تو تهران رانندگی کرده ؟
لامصب باید هر لحظه آمادگی هر کاری رو داشته باشی.چند سال پیش شرکتی که عموم توش مسئول بود مهمانی از کشور ژاپن داشت وقتی این مهمون رو با ماشین بیرون بردن که تهران رو بهش نشون بدن از شیوه رانندگی ما وحشت کرده بود پرسیده بود مگه گیم بازی میکنید؟؟؟؟؟
TRX
۲۵ آذر ۱۳۹۵حالا باز شیوه ی رانندگی تو تهران خیلی بهتر از بقیه شهرستان هاس
پیمان
۲۵ آذر ۱۳۹۵فقط خواستی بگی تهرونیم؟
امیرحسین
۲۶ آذر ۱۳۹۵واسه همینه این همه کشته میده اتوبان های تهران ? داداش گلم تهرا ن و غیر تهران نداره .
احمد باقری
۲۵ آذر ۱۳۹۵مطلب جالبی بود.
Vorsteiner
۲۵ آذر ۱۳۹۵اتفاقا ، این نکته مهم و در عین حال ضروری جهت جلوگیری از مشکلات ناخواسته برای گیربکس ، رو توی دفترچه ی ماشینهای ایران خودرو هم نوشته …
یه دو ماه پیش که یه EF7 پایه گاز رو تحویل گرفتم ، در مورد این نکته توی دفترچه راهنما هم هشدار داده بود …
و البته من هم ، بعنوان کوچکترین به دوستان پدالی خودم این رو توصیه میکنم ، جدی بگیرید …
روح الله
۲۵ آذر ۱۳۹۵TRXعزیزفرهنگ رانندگی توکل کشورمشکل داره.فرق شهرهای بزرگی مثل تهران با شهرستان در اینه که.رانندگان عزیزشهرهای بزرگی مثل تهران دراکثرمواقع مخصوصا ترافیک دنبال سوراخ موش میگردن تا ماشینو بزور بکننش تو اون یه وجب جا. رعایت حق تقدم وتغییر لاین هم واقعا کشکه.یه جاهایی هم که دوتا راننده بی اعصاب رودرروی همدیگه قرارمیگیرن با الفاظ زشت ورکیک همدیگه رو مورد عنایت قرارمیدن.
کارال
۲۵ آذر ۱۳۹۵TRX این طرز فکر شما واسه دوره ی برده داری و نژادپرستیه ن توی یک دوره ی مدرن و انسانی. مگه تو شهزستانه چجوریه ؟! مگه بیشتر ساکنان تهران شهرستانی نیستن یا نبودن ؟! متاسفانه توی کشورمون کلا فرهنگ رانندگی و فرهنگ حرف زدن و خیلی امثال اینا جا نیفتاده ن شهرستانها.
نوید جهرمی
۲۵ آذر ۱۳۹۵من که اگه یه دستم روی دنده نباشه نمیتونم درست برونم استرس میگیرم.
دوستی گف دس روی پنجره نزاریم کلاس نداره.
منم اضافه کنم جون هر کی دوس دارین حین رانندگی صندلی رو نخوابونید.نمیدونم چ فکری با خودشون میکنن.یه جور قیافه میگیرن انگار شوماخرن.ب زور کلشون پیداس چه برسه ب این که دید کافی داشته باشن.
یاسین
۲۶ آذر ۱۳۹۵آغایون و خوانندگان و رانندگان محترم!خواهشمندم در موقع رانندگی نمیگم همه عادات ناپسندتون رو کنار بذارید!حداقل اون همراهتون رو پشت فرمون همراه چشم و گوشاتون قرار ندید!این بالاترین توهین به راننده های دیگه است!که داره میگه فقط خودم و راهم و خودروم!یعنی دیکتاتوری مطلق!این آغایی که میگه فلان شهرستان بد رانندگی می کنن قبول دارم چون اینجا من صداشون میزنم هندی!ولی همه جا خوب و بد داره!تفاوتش تو کم و زیاد بودن رانندهاش ناشی یا دیکتاتوره همین!
آرش
۲۷ آذر ۱۳۹۵کسی در مورد ویدئو ننوشت که چقدر خوبه. برای کسایی مث من که مکانیسم جعبه دنده رو نمی دونستن خیلی کمک کننده هست. یه سوال: Dog Clutch رو فارسی سگ دست میگن؟ معنیش رو کسی میدونه؟
محمد
۳۰ اسفند ۱۳۹۵دوستان عزیز اون آقا حرف بدی نزده بی احترامی هم نکرده چرا این قدر سخت می گیرید؟
رانندگی توی تهران با توجه به ترافیک که خودش باعث خراب شدن اعصاب بعضی ها و در نتیجه بی قانون و بد رانندگی کردن عده ای میشه و همچنین اوصولا خیلی از جا های شلوغ تنگ هم هست و با توجه به تعداد بیشتر موتوری و عابر شما جای مانور رو ندارید که مستلزم واکنش نشان دادن بهتر هست که به صورت نا خود آگاه اون رو فرا میگیرید حالا توی شهرستان ها این موضوعات نیست وخیلی طبیعی هست که یک شخص اگر در شهرستان رانندگی میکنه در تهران اون مهارت رو نداره ، تمام.