با این که آمارها چیز دیگری میگویند، ولی بسیاری از رانندگان بر این باورند که سطح رانندگی آنها بالاتر از متوسط قرار دارد. در هر حال، نمیتوان چندان به این موضوع اعتماد کرد و به همین دلیل است که «میشلن» تصمیم گرفته است که مجموعهای از توصیهها برای مهارت در رانندگی را جمعآوری کند. در اینجا، برخی از توصیههایی که توسط دستاندرکاران مجله Car and Driver ارائه شدهاند را مرور میکنیم.
سر خود را بالا بگیرید و تا جایی که میتوانید مسیر روبرویتان را نگه کنید. بگذارید که دید پیرامونی شما، بقیه کار را انجام دهد. در این حالت نسبت به بقیه رانندگان، زودتر اتفاقات ترافیک را مشاهده میکنید و در نتیجه، بدون نگرانی و یا دستپاچگی، میتوانید در شرایط خطرناک، واکنش نشان دهید. همچنین لطفاً تلفن را کنار بگذارید!
چراغهای خود را روشن کنید؛ حتی اگر تاریکی هوا اندک باشد (مثلاً اول صبح) و یا باران بیاید. زیرا اگر حتی بتوانید به خوبی اشیا را از یکدیگر تشخیص دهید، ولی موضوع این است که دیگر رانندگان بتوانند شما را ببینند.
شما نمیتوانید چند کار را با هم انجام دهید و همینطور نمیتوانید چنین فکری هم در سر داشته باشید. سالها طول میکشد تا واقعاً بتوانید در حال صحبت کردن با یک شخص، تمرکز کافی را بر روی رانندگی داشته باشید. همچنین باید صحبتکردن با تلفن، یا پیام دادن را فراموش کنید. این مسئولیت را جدّی بگیرید. این موضوع بیشتر از هر چیزی در جادهها کشته میدهد. البته این قربانیان، تنها یک آمار بر روی کاغذ نیستند، بلکه دوستان و همکلاسیهای شما میتوانند باشند.
هر مسیر و هر پیچی را به عنوان یک تجربه یادگیری درنظر بگیرید. سعی کنید که در هر پیچ، به بهترین زاویه فرمان برسید و هنگام خروج از آزادراه، بهترین خط را انتخاب کنید. البته این معنای آن نیست که این کار را در سرعتهای بالا و مسابقهای نیز باید انجام دهید، ولی در همین حال به شما آموزش میدهد که چگونه خودروی خود را به صورت دلخواه هدایت کنید.
رانندگی با گیربکس دستی را یاد بگیرید. هنوز هم بهتر است که با یک گیربکس دستی، رانندگی را یاد بگیرید. البته شاید دردسرها و درگیر شدنهای اضافی را دوست نداشته باشید، ولی این کار باعث میشود که راننده بهتری از شما ساخته شود. اول از همه اینکه، در شرایط اضطراری باید مهارت رانندگی با گیربکس دستی را داشته باشید. دوم اینکه، در این حالت، یک دست آزاد ندارید که بخواهد به سراغ گوشی موبایل برود و همچنین در پشت فرمان، باید مراقبت بیشتری در مورد علملکرد دستها، پاها و ذهن خود داشته باشید؛ چیزی که در نهایت ممکن است برای شما خوشایند باشد.
این کار را در یک پارکینگ خیس یا پوشیده از برف انجام دهید؛ سعی کنید که هیچگونه جدول، تیر چراغبرق یا دیگر اشیای ثابت در محدوده حرکت شما قرار نداشته باشند. در این حالت، در یک سرعت متوسط، شرایط واکنش ترمزگیری خود را در شرایط توقف ناگهانی امتحان کنید. در هنگامی که سرعت خودرو کم میشود، فرمان را بهشدت بچرخانید تا مشاهده کنید که ترمزهای ضدّ قفل نهتنها برای کاهش فاصله توقف استفاده شدهاند، بلکه میتوانند قدرت فرمان شما را در هر گونه برخورد احتمالی حفظ کنند.
اگر در پشت چراغ قرمز، اولین خودرو هستید، وقتی چراغ سبز میشود و قبل از اینکه به وسط تقاطع گاز بدهید، ابتدا بررسی کنید که خودروی دیگری از چراغ قرمز مسیر دیگر فرار نکرده باشد؛ چیزی که اتفاق نادری هم نیست.
ببینید که کجا میخواهید بروید. سر خود را بالا بگیرید. این کار را برای تمرین انجام دهید: در یک خیابان اصلی که در حال رانندگی هستید، سعی کنید آخرین چراغ قرمز ممکن را مشاهده کنید. مطمئناً بعد از این چراغ قرمز نیز یک چراغ قرمز دیگر نیز وجود خواهد داشت. بنابراین، به دنبال آن بگردید. وقتی به پیچ مسیر میرسید، سر خود را بچرخانید و داخل پیچ را نگاه کنید. به عنوان یک عادت، سعی کنید همیشه مسیر پیشروی خود را نگاه کنید و پیشزمینه از روبروی سپر جلوی خود داشته باید.
کدام دوست شما تصادفهای زیادی را تجربه کرده است؟ با او سوار خودرو نشوید!
احسان آرسنالی
۸ آبان ۱۳۹۴مفید بود ولی فکر نکنم واسه ما ایرانی ها بدردبخور باشه. چون تاریخ ثابت کرده ما ایرانی ها از تجربیاتمون درس نمیگیریم
mehdi
۸ آبان ۱۳۹۴من بعد حدود سه ماه وقت گذاشتن و رفتن به کلاس رانندگی قرار بود الان راننده ی تازه کار شم.ولی موقعی که امتحان داده بودم اعبار معافیت تحصیلیم تموم شده بود.هیچی دیگه باید یه سال بعد دوباره تازه برم کلاس رانندگی…
محمد
۸ آبان ۱۳۹۴من تو عکس چهارمی موندم
Ali.Q
۹ آبان ۱۳۹۴عکس ۵ ام داره با روح و روانم بازی میکنه
پیر خرابات
۱۱ آبان ۱۳۹۴خیلی توش نمون بد آموزی داره ،
گفتیم تو این عکس یه نکته انحرافی بزاریم ببینیم کسی متوجه میشه یا نه،
تاریخ
۹ آبان ۱۳۹۴تاریخ غلط کرده که بخاد چیزی ثابت کنه رجب ما ایرانیا..:|
ماها تکیم ، ما خاصیم،، هر کاری که بخایم میکنیم و هر کاری هم که بکنیم حتمن کاره درستی هست .
king 918
۸ آبان ۱۳۹۴ما که مجبوریم رانندگی با گیر بکس دستی رو یاد بگیریم با اتومات هم بلدیم ولی ……………..
به امید رانندگی با گیر بکس PDK برای همه ارزومندم……………..
ولی مطالب خوبی بود ….تنکس
Archi KHAN
۸ آبان ۱۳۹۴و بعنوان مورد آخر اضافه کنین
در ایران همیشه حق تقدم با نیسان آبی هست !
پس بدون کَل کَل و درگیری لفظی اجازه دهید تشرف ببرن این بزرگوار…
farshid
۸ آبان ۱۳۹۴پس یعنی مردم ایران خیلی حرفه ی هستن تو رانندگی چون بیشتر ماشین ها دنده دستی هستن
خسته و له
۱۱ آبان ۱۳۹۴مردم ایران که حرفه ای هستن اما ماشیناشون نه، حرفه ای نیستن !
اونروز با ۲۰۶ سر بریدگی خاستم دور بزنم گفتم یه نیمچه دستی هم بکشم که ته ماشین یکم بچرخه مجبور نشم خیلی دور بگیرم..
هیچی دیگه، از اون روز به بعد چرخ عقب سمت شاگرد تالاق تالآق میکرد، خلاصه امروز به اتفاق ماشینم رفتیم تعمیر گاه طرف میگه شانس آوردی کنده نشده چرخت تا الان، فقط با کمک سر جاش مونده !!
جفت بولبرینگ اکسل از جاش در اومده بود،
اینو گفتم واسه عزیزانی که با ماشین های محور جلو و اکسل دار مثل پژو ها دستی میکشن.، نکنید عزیزان، نسازید عزیزان.. این ماشینا واسه دستی ساخته نشدن.
car man
۸ آبان ۱۳۹۴هر ایرانی یک مایکل شوماخر (: این امر در خانوم ها دویست برابر است\:
خسته و له
۱۱ آبان ۱۳۹۴گفتی خانوم یاد یه خاطره شیرین افتادم ،،
روزی روزگاری در لاین ۳ خیابان مشغول مالندگی {رانندگی بودیم که به بریدگی رسیدیم و به جای راه ندادن و رد شدن تصمیم گرفتیم سرعت کم کنیم تا این عزیزان دور بزنند ،
یکی ازون عزیزان یک بانوی پراید سوار بود که جلوی ما دور زد و ماهم پشتش حرکت کردیم، تو همون حین یه لحظه حواسم به آینه عقب پرت شدو یهو جلوم رو نگاه کردم دیدم حاج خانوم ایستاده!!
زدم ترمز ولی به دلیل دور گرفتن موتور متاسفانه از سمت چپ جلوی ماشینم خوردم به سمت راست عقب ماشینشون !
پیاده شدم و علت این حرکت انتحاری و خارق العاده رو جویا شدم که ناگهان پی بردم ایشون فراموش کرده بودن فرمون رو برگردونن!!! و با همون وضعیت رفته بودن تو کلما و به لطف خداوند و کمک بلوار خودرو رو نگه داشته بودن !
اما با این حال به هیچ وجه روحیه مبارز و فمنیست خود را از دست نداده و اسرار داشتند که بنده از پشت زدم به ایشون و هدایتشون کردم به سمت کلمها ! O: |: |:
بنده که به شدت تحت تاثیر این تخیلات بالیوودی و آن روحیه بالا قرار گرفته بودم از خیر خسارت گذشته و به راه خودبه سوی ابدیت ادامه دادم..
سعيد رنجكش جهرمي
۸ آبان ۱۳۹۴متاسفانه اعتماد به نفس کاذب در اکثر رانندگان دیده میشه بخصوص در ایران یکی از دلایل بروز بیشتر تخلفات و تصادف ها در ایران جدایی از کیفیت خودرو ها و جاده ها همین رانندگی های پر ریسک هست
شایان
۸ آبان ۱۳۹۴یعنی میگی دیگه مردم لایی کشی نکنن؟
خسته و له
۱۱ آبان ۱۳۹۴نه عزیزم ما که نمیگیم مردم لایی نکشن دستی نکشن ..
فقط میگیم موقع مسافر زدن شونزده تا افغانی نچپونن تو پرایدشون، وگرنه چپ میکنن و سقت میشن.. همین
سجاد
۸ آبان ۱۳۹۴چند توصیه برای هموطنان
۱-معکوس کشیدن رو یاد بگیرین ، یه روز جونتون رو نجات میده.
۲-از بالا بردن دور موتور نترسید .
راننده فوق سنگین
۹ آبان ۱۳۹۴گفتی معکوس یاد یه خاطره افتادم..
یه روز تو جاده ابر قو داشتم با کمر شکنم با ۶۸ تن بار میرفتم ،
سربالایی جلوم بود ، افتادم توش، هوا ابری بود یه نمه هم زده بود،، چنتا تریلی و اتوبوس هم جلوم بودن ، افتادیم تو پیچو خمای ابولحیات ،، خلاصه سرتو درد نیارم.. زدم دنده ۵اومدم سبقت بگیرم ناگهان دیدم یه ولو ۲۸ چرخ با ۹۶ تن بار داره میاد تو شکمم ..
خودمو نباختم ، گفتم چیکار کنم چیکار نکنم .. یه راه این بود که بپرم بیرون چار تا غلط بزنم مثه بوروس علی رو زمین فرود بیام ، اما من یه راننده با غیرت هسم.. زدم دنده ۴ گاز گرفتم دیدم موتور زور میزنه ، یه ۲ و ۳ دادم تو کمش گازو گرفتم چنان نعره ای کشید موتور که جفت کردم ، جفت توربو شارژارو روشن کردم گازو گرفتم یه معکوس دیگه دادم تو شکمش جوری که کله ی ماشین بلند شد و یه تیک زد فرمونو پیچیدم و نجاتش دادم ،، اون ولو از میلیمتریم رد شد.. جوری که نفسای رانندش رو حس کردم تو صورتم و یه بوی تخم مرغ گندیده رو حس کردم ، فک کنم تخم مرغ آبپز خورده بود..
خلاصه ینی که تعریف کردم شاید یک دهم چیزی که اتفاق افتاد هم نبود.. شاگردم تا مقصد خودشو خیس کرده بود و همینطوری میلرزید..
تعریف از خود نباشه اما اگه یه راننده واقعی تو دنیا وجود داشته باشه اون منم ،، فرمون تو دستم مثه شکلاته ، باهاش بازی میکنم
فریبرز
۱۰ آبان ۱۳۹۴یک بار جَستی مَلَخَک …
فرشید
۸ آبان ۱۳۹۴دلیل این که ده روز از خودرو های امریکایی مطلب نمی نویسید چیه…نکنه باعث نفوذ امریکایی ها میشه.
احسان آرسنالی
۸ آبان ۱۳۹۴علتش اینکه مترجم دلش نمیخواد مطلب مربوط به آمریکایی ترجمه بکنه. اگه بلدی مطلب جدید مربوط به آمریکایی ترجمه کن بفرست وایه سایت اوناهم بزارند البته نه با گوگل ترنسلیت
مکانیک خسه
۹ آبان ۱۳۹۴برو سایتای آمریکایی انجا مطلب زیاده .
آخه مرده مؤمن ، ماشینای آمریکایی چه چیز خاصی دارن که مطرح شه؟ خیلی پیشرفت و نو آوری دارن الان !؟
لا اقل چارتا خبر جالب راجب تکنولوژی ناب آلمانی ها و ژاپنی ها هست واسه گفتن ..
اونا چی دارن تو چنته.،، اصن چی میفهمن راجب ماشین !؟؟! باور کن خوده آمریکایی ها هم سوار ماشینای آلمانی و ژاپنی میشن !
اون از ماشینای اس یو ویشون که اندازه اوتوبوسه ،اونم از مسابقات ماشین سواریشون که یه پیست بیضی هست و ماشینا هی دورش دور دور میکنن.. اینقد میچرخن تا یکیشون سرگیجه بگیره حالت تهوع بهش دس بده تصادف کنه بقیه بتونن جلو بزنن !
محمد66
۸ آبان ۱۳۹۴میشه یه مطلب در مورد کلاسهای آموزش رانندگی بذارید که الان مثل کلاس کنکور شدن و فقط راههای قبولی در آزمون رو یاد میدن..
احمد باقری
۸ آبان ۱۳۹۴دیگه توی ایران، راننده متعادل خیلی کم داریم. یا لاین چپ هست و به صورت تفریحی و در حال صحبت و خوردن، رانندگی میکنه و کل مسیر 1000 کیلومتری رو به همین شکل داره میره و کاری به بوق و چراغ ماشینهای عقب نداره و یا با سرعت زیاد و مارپیچ، فقط میگه برو که رفتیم.
SalleH
۸ آبان ۱۳۹۴لفطا آموزش دریف کشیدن هم بزارید :)))
اشکان
۸ آبان ۱۳۹۴یه مورد دیگه برای هم وطن های عزیز! جان هرکیو که دوس دارین یکم به راهنما زدن ماشینا توجه کنین! من هر وقت راهنما میزنم باید دستم رو هم از شیشه ببرم بیرون تا راه بگیرم! جالب اینجاست که مثلا راهنما سمت چپ رو که میزنی تا می بینن، حتی اونی که با سرعت 20 تا داشت میومد یه دفع میبینی سرعتش رو میکنه 120تا (مثال) تا از کنارت رد شه و بهت راه نده
مکانیک خسه
۹ آبان ۱۳۹۴مایلم چند نکته ظریف در مورد رانندگی به هم میهنان عزیزم آموزش بدم ، هرچند که خسسه هسم و از صبح تاحالا ۱۸ تا موتور پیاده کردم و ۱۵ تا دیفرانسیل سوار کردم و تعدادی گیربکس ریختم پایین و یه مورد تعویض روغن هم داشتم که روغن ریخت رو سرو پکالم و تا خشتکم رفت و هرچی سر راهش بود سوزوند.. بگذریم.
در رانندگی نکات مهمی رو باید مد نظر قرار بدین.،
مثلا سعی کنید هنگام رانندگی با هیچکس صحبت نکنید ، هرکسی هم باهاتون صحبت کرد با پشت دست بزنید تو دهنش، بهتر از تصادف کردنه.
وقتی ماشین میروند ساندیویچ کتلت نخورین، ممکنه سسش بیریزه رو پاتون و حواستون به پایین پرت شه و برین تو کلما.
سعی کنید موقع ماشین روندن یه دستتون فقط رو فرمون باشه ، اگه دوتاش باشه میگن اماتورین ، همیشه دست چپتون رو پنجره باشه و با انگشت وسطش و انگشت اشارش فرمون رو بگیرین و کنترل کنید ، دست راست هم مامور تعویض دنده میباشد و در مواقع بیکاری کارش بازی کردن با دکمه های ضبطه .
از بوق زدن جدن خود دری کنید حتی در مواقع بغرنج ، درین صورت میگن شما راننده حرفه ای هسین.
سعی کنید همیشه لایی بکشید و هیچوقت ترمز نگیرید و اگر لازم شد بگیرید جوری بگیرید که صدای جیغ آن ابهت شما را به رانندگان دیگر نشان دهد و بفهمند با کسی شوخی ندارید.
سعی کنید حد المقدور پیچ ها را با دستی بپیچید و به هیچ وجه منتظر نشوید تا خودروهای دیگر برای شما بایستند ، همیشه راه خود را خودتان باز کنید به زور.
حد اقل یک بار در روز سعی کنید اینه بزنید، لذتی که اینه زدن به انسان میدهد قابل وصف نیست..{ یبار یادش بخیر با سرعت ۸۰ ۹۰ تا اینه یه بنده خودرو زدم جوری که قاب بالای اینه خودم در رفت خورد تو صورتم از پنجره اینوری افتاد بیرون ! :| }
هیچوقت به عابرین پیاده مجال رد شدن ندهید. حق تقدم با شماست در خیابان.، خیابان مال شماست و حق با شماست اول، همانطور که در پیاده رو حق با اونهاست اول.
هرگاه به ابر پیاده زدید از محل حادثه متواری شوید و در فرصتی مناسب با اورژانس تماس گرفته و این بار وجدانیه سنگین را از دوش خود بردارد. اما هیچوقت نایستید که روزگارتان سیاه میشود و ماه ها بدبختی خواهید کشید. جوری که آرزو میکنید کاش که کشته بودن.
این بود نکاتی مهم در زمینه رانندگی ، امیدوارم مورد استفادتون قرار بگیره . در آینده باز هم از تجربیات نابم در اختیارتون خواهم گذشت.
من
۹ آبان ۱۳۹۴اقا دمت گرم کلی خندیدم
مکانیک خسته
۱۸ آبان ۱۳۹۴برای خنده نگفتم جوون :| مطلبم کاملا آموزشی بود { بر اساس رویداد های واقعی }
احسان
۵ خرداد ۱۳۹۵به نظرم هرچی سعی کنیم هنگام رانندگی با احتیاط و فرهنگ درست رفتار کنیم بهتره. و این هم ربطی به آماتور بودن نداره. دیدم شوفر با سابقه 30 سال سر یک لحظه عدم احتیاط و غرور زندگیشو به باد داده (دایی مادرم) راننده حرفه ای کسیه که جوری برونه آب تو دل مسافراش تکون نخوره نحوه شتاب دادنش تعویض دنده همه چیش هماهنگ باشه استرس به سرنشین وارد نکنه چون جون آدمیزاد خیلی با ارزش و شیرینه
lmbx
۹ آبان ۱۳۹۴جالب بود اینی که ادم همیشه به جایی که میخواد بره تمرکز کنه و نه جایی که هست تو رانندگیش خیلی مهمه.اما به غیر از ایران تو همه جای دنیا کم یا زیاد مردم تو رانندگی اعتماد به نفس زیادی دارن .بیشتر تصادفات ه به علت تصمیم نادرست در هنگام خطر هست
جوشکار خسته
۱۸ آبان ۱۳۹۴چطور من موقع رانندگی همیشه رو جایی که بودم تمرکز دارم و هیچ مشکلی هم پیش نیومده تاحالا؟!
اینا همش حرفه..
کسی راننده هست که موقع رانندگی همه حواسش به رانندگی نباشه و تمرکز اصلیش رو مسائل نا مربوط باشه.
احسان
۵ خرداد ۱۳۹۵شما چشمات رو به جلو هستش میبینی چیکار میکنی در این حالت فکرتم جای دیگه باشه بازم میتونی کنترل کنی. به هم خوردن تمرکز یعنی کل حواست جای دیگه باشه که اون موقع صاف میری تو دیواری جدولی جایی …
نازنین
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷من تازه کمتر از یک ماهه دارم رانندگی میکنم و همسرم همش بهم میگه حواست به آینه ها نیست ،تازه امروزم سپرمو مالوندم به ماشین بغلیم تو ترافیک :-(
خییییییلی اعتماد به نفسمو از دست دادم حس میکنم راننده خوبی نمیشم :(((
آیا شماهم اولاش اینطوری بودید؟
mahsa
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷وای خدای من یه چند وقتی هست ک با همسرم میرم بهم یاد بده ولی اینقد جیغ جیغ میکنه همش حس میکنم چ کار سختیه
فائزه
۱۸ تیر ۱۳۹۸اول اینکه رانندگی یه هنری که با تمرین کسب میشه ربطی به خانم و اقا بودن نداره من دیدم خانم هایی ک دست فرمونش از صدتا مرد بهتره پس همه رو به یه چشم نبینیم