اگر واژههای خودروی پرفورمنس و استارت در آبوهوای سرد را در یوتیوب جستوجو کرده باشید احتمالاً با ساعتها محتوای جالب روبرو خواهید شد؛ اما تاکنون به این فکر کردهاید که چرا صدای تولیدی خودروها زمانی که پیشرانه سرد است جذابتر به نظر میرسد؟
پاسخ در ویدئوی منتشر شده توسط Hagerty دیده میشود. در حالتی که پیشرانه سرد است کاراترین حالت را بهمنظور گرم کردن خود انتخاب میکند. دلایل دقیق و اصلی این موضوع در طول زمان تکامل یافتهاند اما ایده اصلی همچنان مشابه زمان اولیه است.
دلیل اینکه صدای خودروهای شما در زمان سرد بودن پیشرانه متفاوت است به شرایط دور از ایده آل آنها در هوای سرد مربوط میشود. پیشرانههای درونسوز برای کارکرد در دمای بالا طراحی شدهاند و زمانی که سرد باشند سوخت بهطور کامل نمیسوزد و مقاومت داخلی بیشتری وجود دارد.
خودروهای مدرن همچنین مجبور هستند از مبدلهای کاتالیتیک خود محافظت کنند چراکه این قطعه به منظور کارکرد درست باید گرم باشد؛ بنابراین راهحل این است که پیشرانه در زمانی کوتاه به دور از راندمان بالای خود باشد تا آلایندهها زودتر جذب شوند. البته درصورتیکه مبدل خودرو به سرقت رفته باشد صدای تولیدی خودرو بسیار متفاوت از حالت استاندارد خواهد بود.
نتیجه تمامی این اتفاقات آن است که خودروهای مدرن زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ و احتراق را پیش از بازگشت به برنامهریزی استاندارد و راندمان همیشگی تغییر میدهند. این عملکرد خیلی با ساسات خودروهای قدیمی متفاوت نیست اما خب خودروهای مدرن بسیار پیشرفتهتر از چنین خودروهایی هستند.
بههرحال نتیجه نهایی جذاب بوده هرچند برای مدت کوتاهی دوام میآورد و قطعاً مشاهده کردهاید که خودرو پس از گرم شدن صدای کمتر و نرمتری تولید میکند.
[دانلود ویدئو]
Regra loaded
۱۰ فروردین ۱۴۰۰ماسل کار??
SRT
۱۰ فروردین ۱۴۰۰یه نمونه کولد استارت خفن یا همون استارت سرد رو ببینیم
https://www.instagram.com/p/B5jZadtlRpw/?igshid=1dojey29hu8um
Mad.z.Max
۱۰ فروردین ۱۴۰۰دیدین قدر فرق صداشه!! ویدیو رو دو سه ثانیه روی لحظه های اول که روشن میکنه ماشینو ببینین، بعد زود فوروارد کنین ۱۰-۱۲ ثانیه جلوتر، انگار اصلا صدای حالت آیدل از بین میره :)
ولی این اگزوزای بورلا چه طنینی دارن…
خزون شدم تو این اوله بهاری.. :))
یانکی
۱۰ فروردین ۱۴۰۰ایران فروشی نیست
RezaRs
۱۰ فروردین ۱۴۰۰دیره دیه
datsun
۱۰ فروردین ۱۴۰۰در حالت سرد سوخت بیشتر و هوایی کمتر به محفظه احتراق تزریق میشه در این حالت سوخت ناقص میسوزه و باعث این صدایی متفاوته.
Ali_x76
۱۰ فروردین ۱۴۰۰برعکس گفتی دوست عزیز
تو حالت سرد، ترکیب لین ( رقیق-فقیر ) سوخت و هوا تزریق میشه، ضمن این که دور آیدل بالاتره
برعکس وقتی موتور بیش از حد داغ میکنه، مخلوط ریچ (غلیظ ) تزریق میشه.
شاید این نکته عجیب باشه براتون، پیشنهاد میکنم در موردش جستجو کنید.
یکی از عوامل خنک سازی موتور، تبخیر بنزینیه که روی دیواره ی سیلندر نشسته.
" Swedish Arrogant Tiger "
۱۰ فروردین ۱۴۰۰خیر، تو لحظه استارت و زمان سرد بودن مخلوط به صورت غنی وارد سیلندر میشه تا موتور راحت تر روشن بشه و زود تر دما بالا بره.
datsun
۱۰ فروردین ۱۴۰۰شرمنده داداش شما اشتباه میکنی دستور ecu به این شکله موقع سرد بودن سوخت غنی تزریق میشه یعنی سوخت بیشتر هوای کمتر و سوخت رقیق موقعی که موتور گرم شد.
Zakaria
۱۰ فروردین ۱۴۰۰موقع استارت سرد چون هوای ورودی سرد و چگالتر هستش، احتراق سخت تر صورت میگیره برای همین مخلوط ریچتری وارد محفظه میشه و به دلیل عدم تناسب مقدار سوخت و هوا، موتور به صورت ایده آل کار نمیکنه و این سروصدا رو به وجود میاره
آرین
۱۰ فروردین ۱۴۰۰اگر موتورش ۸ سیلندر باکسر بود تو صدا رو دست نداشت
Mad.z.Max
۱۰ فروردین ۱۴۰۰رو چه ماشینایی هشت باکسر هست؟ من فک میکردم باکسرا اکثرا شیش هستن بخاطر سایز و نصب عرضیشون هم معروفن…
آرین
۱۰ فروردین ۱۴۰۰نداریم همچین موتوری. ولی اگر بود چی میشد!!!
Khosrow
۱۰ فروردین ۱۴۰۰همیشه سوال بود برام / مرسی پدال ..