آموزشفراری

غربیلک فرمان فرمول 1 فراری چگونه کار می‌کند؟!

کارلوس ساینز در فصل ۲۰۲۱ مسابقات فرمول ۱ همراه فراری بوده و علیرغم اینکه غربیلک فرمان خودروهای فرمول ۱ خیلی در معرض دید نبوده اما چیزهای دانستی زیادی درباره آن حتی برای راننده حرفه‌ای همچون ساینز وجود دارد. به همین خاطر ما با این راننده حرفه‌ای همراه می‌شویم تا ببینیم که غربیلک فرمان خودروهای فرمول ۱ فراری چه چیزهایی را در خود جای داده است.

چندین سال است که غربیلک فرمان خودروهای فرمول ۱ پیچیده و پیچیده‌تر شده و به نقطه‌ای رسیده که ساینز پیش‌بینی می‌کند این فرمان دارای هزاران عملکرد در دکمه‌ها و سوئیچ‌های زیاد است. البته این به معنی سخت بودن یاد گرفتن کاربرد هر دکمه نیست.

برای مثال یک دکمه بزرگ و سبز با نشان N وجود دارد که طبق انتظار خودرو را در حالت خلاص قرار می‌دهد. این دکمه معادل درگیر کردن کلاچ بوده و با خلاص کردن خودرو توقف را آسان‌تر می‌کند. همچنین دکمه تائید پیت PC وجود دارد که تائید می‌کند شما گفته‌های افراد داخل پیت را شنیده‌اید.

سپس حالت‌های مشهور پیشرانه وجود دارد. این دکمه که توسط اسب رقصان فراری برجسته شده از حالت‌های ساده‌ای همچون ریس و باکس و فشار برخوردار است. این حالت‌ها تنظیمات قوای محرکه را تغییر می‌دهد.

البته نباید همه‌چیز را خیلی ساده تصور کرد زیرا فراری اهرمی را نیز برای قدرت پیشرانه اضافه کرده که خروجی بیشتری از نیروگاه آهنین خودرو را تضمین می‌کند.

در پایین غربیلک فرمان نیز نشانگری وجود دارد که میزان گرم بودن لاستیک‌ها را به راننده نشان می‌دهد. هر فردی که با دنیای پیچیده لاستیک‌های فرمول ۱ آشنا باشد اهمیت این نشانگر را می‌داند هرچند رانندگان هنوز هم دوست دارند درباره لاستیک‌های خود در رادیو شکایت و گله کنند.

همچنین نشانگرهایی برای ترمز پیشرانه، استفاده از باتری و استراتژی کلاچ و… وجود دارد.

ساینز به نوعی اذعان می‌کند کمی گیج شده اما قول داده که عملکرد خود را بهبود دهد و در حال حاضر هم اکثر کاربردها را می‌داند. موضوع عجیب اینکه ما هنوز هم گیج هستیم بنابراین فکر نمی‌کنیم که به این زودی‌ها آمادگی نشستن پشت فرمان یک خودروی فرمول ۱ را داشته باشیم!

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (266 ديدگاه)

    یه موضوعی رو دوست داشتم بگم البته یمقدار خارج از فضای مقاله هستش.به نظرم ای کاش بحث استفاده از الکتریسیته رو تو فرمول e دنبال میکردن.فرمول یک جذابت قبل رو نداره.این که میگم جذابیت قبل منظورم بین سالهای ۲۰۰۸ تا۲۰۱۳ هست.احساس میکنم همه چیز مصنوعی و بی روح شده.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  2. Farzad

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    قیمت یک فرمان خودروی فرمول یک چیزی در حدود ۱۰۰ هزار دلار هست ، و قیمت کل ماشین هم تا حدود ۱۶ میلیون دلار متغییره .
    سطر آخر فان جالبی بود روندن یه ماشین فرمول یک بیشتر شبیه یه رویاست ، شتاب جی که راننده ها با گردن های پولادین خودشون تحمل میکنن به هیچ وجه کار یه آدم معمولی نیست .
    یک مثال : ما اگر در طول یک مسابقه فرمول یک بغل دست راننده سیفتی کار بشینیم ممکنه دچار ترس و هیجان زیادی بشیم ، اما راننده ها اون پشت شروع به غر زدن میکنن و از سرد شدن لاستیک هاشون گلایه مند !
    راننده های حرفه ای فرمول یک وقتی وارد تیم جدیدی میشن باید چندتا ریس رو پشت سربزارن تا تنظیمات ماشین به طور کامل دستشون بیاد ، این کار واقعا سخته ، نمونش پرز در تیم ردبول که خودش اعتراف کرد سبک رانندگیش با این ماشین سازگار نیست !

    1. فورد

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (892 ديدگاه)

      چه خبره ۱۶ میلییون

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. Ninja

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1162 ديدگاه)

        بله ۱۶ میلیون بعضی ها تا ۲۰ میلیون هم میرن

      2. نعمت اله آزموده

        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (475 ديدگاه)

        لبه تیغ فناوری موتور اسپورت بالاخره مجانی نیست

  3. زیزیگولو

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    اینجور فرمونا فقطم بدرد ماشینای مسابقه ای و پیست میخوره

  4. Amirreza

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2733 ديدگاه)

    خیلی مقاله جالبی بود ، دستتون درد نکنه آقا شاهین

  5. mm.y@rlou

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (283 ديدگاه)

    یا این فرمون راننده بیشتر باید حواسش به فرمون دکمه هاش باشه تا پیست و مسابقه

    1. ایران

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (341 ديدگاه)

      آره باید اینطور باشه ولی باز تمرکز خیلی خوبی رو جاده دارند

    2. Philipp

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1110 ديدگاه)

      پس فکر کردی دلیل اینکه همه راننده ها بعد گرندپری سنگاپور 3 کیلو وزن کم می کنن چیه؟

      1. akrh78

        ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1359 ديدگاه)

        البته قضیه سنگاپور ربطی به پیچیدگی فرمون نداره. بخاطر گرما و رطوبت بالای مارینا بی هست

        موافقم 1
        مخالفم 1
    3. akrh78

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      راننده ها توی یه دور بعضا برا هر پیچ تنظیمات بالانس ترمز و دیفرانسیل (که خودش سه تا چرخونک داره) رو تغییر میدن، بجز تغییر مود موتور و ers و رفع ارور هایی که بعضی وقتا به وجود میاد. در همین حین با مهندسشون هم کلی حرف میزنن و اطلاعات رد و بدل میکنن
      یه بار لندو نوریس میگفت با اینکه ما سریع رانندگی میکنیم ولی اونقدرا وقت داریم که مثلا متوجه بشیم اون تماشاچی چه تیشرت مزخرفی پوشیده ?

  6. mahan

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    حتی نگاه کردن بهش هم هیجان انگیزه!

  7. Amin

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    خیلی پیچیده هست و جذابیت این ورزش رو بیشتر میکنه

  8. DNA

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (297 ديدگاه)

    پدال جان
    لطفا لطفاً این ویدئو ها رو با زیرنویس بذار حیفه این ویدئو

  9. SF90 STRADALE

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    اوج تکنولوژی در صنعت خودرو
    اگه بخواهیم درباره ماشین های F1 صحبت کنیم به زمان زیادی نیاز هست ولی بسیار دلنشین هست حرف زدن از تکنولوژی های این ماشین ها
    پرفورمنس هم که دیگه نگم براتون ….
    یه مثال بزنم (فراری F2004)
    ۰ تا ۱۰۰ >> ۲.۳
    ۰ تا ۲۰۰ >> ۴.۸
    ۰ تا ۳۰۰ >> ۸.۶

    1. porsche

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (749 ديدگاه)

      اول که دیدمش فک کردم پدال داره اسباب بازی تبلیغ میکنه

      1. SF90 STRADALE

        ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (4062 ديدگاه)

        ????

  10. مهدی

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    ماشین های فرمول یک خیلی سیستم جالبی دارن
    حتی با یه دکمه روی فرمون از طریق یه شیلنگ نازک ابمیوه وارد دهن راننده میشه

  11. تایماز

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (320 ديدگاه)

    حدود ۲ سال بود نتونسته بودم با اکانت خودم و آواتار خودم کامنت بزارم چه حس خوبی دارم
    احساس میکنم برگشتم به دو سال قبل.
    اغراق نمیکنم اگر بگم چند ماه بود که همش نگاه میکردم به فرمون ماشین های f1 و سعی میکردم از دگمه هاش چیزی سر در بیارم. راستش من یکی از میلیونها عاشقهای آریتون سنا هستم وقتی فیلم های باقی مونده از سالهای قدیم رو میبینم متوجه میشم نمیشه به هیچ وجهی فرمون ماشین های فرمول یک ۲ دهه پیش رو با ماشین های الان مقایسه کرد.
    خیلی جالبه سیر پیشرفت توی فرمول یک انگار ۳-۴ مرتبه سریع تر از واقعیت خودرویی هست. یعنی فک نمیکنم یه راننده حرفه ای فرمول یک یهو از سال ۱۹۹۳ بتونه یه ماشین فرمول یک ۲۰۲۱ برونه .
    بگذریم این پست باعث شد تا ساعت ۱ نصفه شب فیزیک هسته ای دانشگاهمو بببوسم بزارم کنار با عشق بشینم تا سعی کنم یه مقداری از المان های این ابر فرمون یا سر در بیارم.

  12. ADAK

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    جناب شاهین خان
    ضمن تشکر از شما.
    اتفاقی که اخیر در مقالات آپلود شده روی سایت دیده میشه ؛ اشتباهات زیاد نوشتاری و ویراستاری هستش
    مواردی هم در ترجمه…

    از عزیزانی چون دوستان تیم پدال انتظار کیفیتی بیشتر هست

    با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا