وقتی صاحب یک خودرو باشید چراغ چک موتور خودرو میتواند یک مزیت یا یک دردسر باشد مخصوصاً وقتیکه بدانید صدها چیز میتواند باعث روشن شدن این چراغ شوند.
آیا واقعاً لحظه ای که چراغ چک موتور خودرو روشن میشود باید ترسید و به نزدیکترین تعمیرگاه ماشین مراجعه کرد؟ ممکن است با فهمیدن این که چه چیزهای ساده ای هم منجر به روشن شدن این چراغ میشود سورپرایز شوید. با این حال، اگر بیش از ۵ سال از عمر خودروی شما میگذرد و مطمئن نیستید که خودرو چه مشکلی دارد بهتر است که روشن شدن چراغ را خطایی در ماشین تلقی کنید.
CarMD شاخص سلامت خودرو را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده و ۱۰ دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور و تعمیر مرتبط با آن را اعلام کرده است. این مطلب به شما کمک خواهد کرد که بدانید روشن شدن این چراغ چه مقدار هزینه روی دستتان میگذارد.
۱۰. تعویض انژکتور
طبق گزارش موجود این اولین باری است که این مشکل در لیست قرار میگیرد و با ۱.۷۵ درصد از تعمیرات در سال ۲۰۱۴ در رتبه ی دهم قرار میگیرد. یکی از دلایل اصلی خرابی انژکتورها انسداد آنها توسط مواد زائد تهنشین شده مخزن سوخت است که با رانندگی مداوم با سوخت کم یا استفاده از سوخت با کیفیت پایین و یا تعویض نکردن فیلتر سوخت حاصل میشود.
۹. تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز و تمیز کردن تمام اتصالات آن
تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز خودرو (EGR) و تمیز کردن تمام اتصالات آن ممکن است هزینه داشته باشد اما برای اطمینان از این که خودرو برای مدت طولانی سواری بدهد ضروری است، این سرویس ۱.۹۵ درصد از تعمیرات سال ۲۰۱۴ را تشکیل میدهد.
۸. تعویض ترموستات
با در نظر گرفتن این که ترموستات در یک خودرو نسبت به دیگر اجزای موتور کار سختتری انجام میدهد حضور آن در لیست تعمیرات سال گذشته جای تعجبی نداشت، این سیستم در مناطق گرم بیشتر خراب میشود و با ۲.۱۸ درصد از تعمیرات در مکان هشتم قرار میگیرد.
۷. تعویض شمع و سیم آن
تعویض شمع و سیمهای آن ۳.۸ درصد از تعمیرات سال گذشته را تشکیل داده است البته تعویض شمع و سیمهای آن به عنوان یک تعمیر استاندارد در نظر گرفته میشود و اگر شمعها و سیمها تعویض نشوند بعد از مدتی چراغ چک موتور روشن میشود و اگر همچنان به آن رسیدگی نشود شمع دیگر جرقه نخواهد زد و همین امر باعث خرابی کوئل و مبدل کاتالیزوری میشود که هزینه تعمیر را بالا میبرد.
۶. تعویض سنسور توده جریان هوا
تعویض سنسور توده جریان هوا با ۳.۵۴ درصد از تعمیرات، ششمین دلیل رایج روشن شدن چراغ موتور در آمریکا است که این نوع تعمیرات در غرب به حدی زیاد بوده که در رده ی سوم قرار گرفته است. توده جریان هوا در شرایط جاده ای خشک و گرد و خاک تابستانی یا برفی با نمک و یخ آسیبپذیرتر است. البته با تمیز نگه داشتن فیلتر هوا میتوان از خراب شدن آن جلوگیری کرد.
۵. تعویض کوئل
نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری شمع و سیمهای شمع موجب خرابی کوئل شده و با روشن شدن چراغ موتور باید آن را تعویض کنیم، این مشکل با ۳.۵۷ درصد از تعمیرات در رده ی پنجم قرار میگیرد.
۴. تعویض کوئل ها و شمعها
خرابی کوئل و شمعها با هم به عنوان یک گروه با ۳.۵۸ درصد از تعمیرات در رده ی چهارم قرار میگیرد. در بسیاری آر موارد خرابی کوئل ناشی از ایراد در شمعها است.
۳. بررسی شل بودن درپوش باک خودرو و در صورت نیاز سفت کردن یا تعویض آن
درپوش سوخت شاید بیاهمیت به نظر برسد اما یک درپوش سوخت شل میتواند سبب روشن شدن چراغ موتور شود و این مشکل ساده ۵.۴ درصد از تعمیرات را تشکیل میدهد. بنابراین اگر بهتازگی باک خودرو را پر کردهاید و چراغ موتور روشن شده است با چک کردن درپوش باک خودرو شاید مشکل حل شود.
۲. تعویض مبدل کاتالیست با مبدل کاتالیست OE جدید
مشکل در مبدل کاتالیست با ۵.۸۹ درصد از تعمیرات در رده ی دوم ایستاده است. این مشکل که در خودروهای قدیمی رایجتر است با نگهداری نادرست خودرو و تعویض نکردن بهموقع شمع خودرو به وجود میآید و تعویض آن هزینه ی زیادی دارد.
۱. تعویض سنسور اکسیژن
در نهایت تعویض سنسور اکسیژن با ۷.۱ درصد شایعترین دلیل روشن شدن چراغ موتور در سال گذشته بوده است. خوشبختانه این مشکل هزینه زیادی ندارد. اما مشکل در این سنسور باعث اختلالاتی در سیستم ECU مثل تزریق بیش از حد سوخت میشود که این تزریق بیش از حد باعث مصرف بیشتر سوخت (تا ۴۰ درصد بیشتر) میشود و هزینه ای اضافی به بار میآید.
بابک
۷ مهر ۱۳۹۷بسیار عالی بود راهنماییتون . البته پژو پارس من دیروز بعد از کارواش چراغ چکش روشن شد . که نگران بودم . امروز در مسیر کارخونه که بنزین زدم خاموش شد . میخواستم ببرم نمایندگی که با اطلاعات بالا قطعا برای شل بودن درب باک بوده .
بازهم از شما و سیستم راهنماتون سپاسگزارم
اسماعیل
۲۶ مهر ۱۳۹۷باسلام
من یه خودرو زانتیا ۲۰۰۰ دارم که مدتی هست چراغ چک یه لحظه روشن و خاموش میشه که درهمین عین موتورخودرو ریپ میزنه و دوباره به حالت نرمال برمیگرده و سرعت سنج هم شلاقی میزنه و دور موتور هم همینطور،ممنون میشم از دوستانی که دراین رابطه اطلاعاتی دارن و بنده رو راهنمایی کنن،درضمن این عیب بر روی سرعت ۱۶۰ به بالا اتفاق میافته،ممنونم
مهدی
۲۲ آذر ۱۳۹۷با سلام
دوست عزیز به احتمال خیلی زیاد اتصالات سرباطری شما شل هستند. با سفت کردن مشکل شما حل میشه
بهمن
۱۸ مرداد ۱۴۰۲سلام من هم این مشکل را داشتم تا اینکه باطری نو انداختم و مشکل برطرف شد
پیمان
۱۱ بهمن ۱۳۹۷این عکس سنسور آخر مربوط به چه ماشینیه؟
ممنون میشم بگید
مسعود
۱۷ بهمن ۱۳۹۷دوست گرامی سنسور کیلومتر یا کوئل ماشین خراب هستند.
مهدی
۱۰ اسفند ۱۳۹۷با سلام
من یه پراید مدل ۸۸دارم که چراغ چک آن در دو صورت روشن میشود
اول با چندبار فشار دادن پشت سره هم پدال گاز تا اخر
دوم زمانی که ماشین تو فشار و سربالای باشه امپر میاد وسط و چراغ چک روشن میشه
البته بگم که اگر با ماشین یه چند ساعت بیرون باشی و رعایتش کنی اصلا چراغ چک روشن نمیشه
ممنون میشم اگر راهنمای کنید
پویا
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸سلام من یه ماشین روا سال دارم که بعضی وقت ها چراغ چکیینگش روشن میشه و تقریبا کل روز روشنه بعضی وقت ها هم روشن نمیشه و درسته ولی گاهی وقت ها هم روشن میشه تو دور های بالا خاموش میشه و یه مشکل دیگم داره اینه که با بنزین هنگام گاز دادن بجای اینکه ماشین شتاب بگیره کپ میکنه ولی رو گاز اینجوری نیست
Fateme
۱ خرداد ۱۳۹۸با سلام و خسته نباشید راستش ماشین من ۲۰۶ تیپ۲ هستش و توی دور پایین یعنی در حد توقف چراغ روغن و استپ روشن و بهد از الارم خاموش میشه این موضوع بلافاصله بعد از حرکت نیست بعد از نیم الی یک ساعت بعد از حرکت اینجوری میشه بعد از تعویض اویل پمپ گفتن باید تعمیر موتوری شه،ممنون میشم راهنمایی کنید
یاسر
۲۵ خرداد ۱۳۹۸با عرض سلام من خودرو پروتون جن ۲ دارم و مدتی است که چراغ چک خودرو زمانی که از دنده ۲ به ۳ و بعضی مواقع از دنده ۳ به ۴ میروم روشن میشود علت چیست?
محمد سهرابی
۱۹ مرداد ۱۳۹۸سلام من ی ام وی ام ۵۵۰ دارم امروز باکو پر پر کردم بعدش چراغ چک روشن شد در باکم بازوبسته کردم درست نشد لطفا راهنماییم کنید
امیری
۱۹ آبان ۱۳۹۸سلام.
من پژو ۴۰۵ دوگانه کارخونه مدل ۹۰ دارم.
چراغ چک همیشه روشن هست و چند جا دیاگ زدم هیچ خطایی نداره ماشین هم مشکلی نداره.
فقط چراغ رو اعصابه روشن بودنش
لطفا راهنمایی کنید.
سپاس
پدرام
۵ آذر ۱۳۹۸با سلام .. اندازه یه بند انگشت لنت برق ( ازون چسب های مشکی) بچسبونین روی چراغ چک..خیالتون هم راحت باشه ،مشکلی پیش نمیاره.
آرام
۲۷ آذر ۱۳۹۸دلیل روشن ماندن چراغ چک انجین معمولا میتواند از کدهای مختلف که از مادوآلهای مختلف به کنترل یونیت ارسال میشود باشد. مثلا در اتومبیلهایی که TCM وجود دارد کد P0700 در ECU از ترنس کنترلر ارسال میشود ولی در اصل کد مادر در مادوآل کنترل گیربکس ذخیره شده بنابراین پاک کردن کد ECU دلیل پاک شدن کد در TCM نیست و مجددا چراغ چک روشن میماند. البته این امکان وجود دارد که وایرینگ و یا پنل نمایش خودرو هم دچار نقص شده باشد. پیشنهاد من این است که دست به یک عمل ارتودکس بزنید و باطری خودرو را از هر دو قطب باز کنید بدون اتصال مجدد کلید چراغ خودرو را به سمت روشن بچرخانید، سوئیچ را هم روی حالت ON قراردهید. این حالت را برای مدت ۱۵ دقیقه رها کنید. این کار باعث خالی شدن هر نوع بار الکتریکی از سیستم و ریست شدن مادوآلها میشود. سوئیچ را خارج کنید و چراغ را هم به حالت خاموش دربیاورید. حتما یکی از دربهای خودرو را باز بگذارید و مطمئن شوید سوئیچ خارج از خودرو است. باطری را از قطب مثبت سپس منفی وصل کنید. چک کنید که چراغ چک خاموش شده یا خیر. اگر منفی بود باید به دنبال مشکل الکتریکال باشید. اگر بعد از مدتی چراغ چک بالا آمد یعنی سیستم کنترلی اشکالی را مخابره می کند و باید به دنبال پیدا کردن کد ارسالی باشید.
مهشید
۷ بهمن ۱۳۹۸سلام ماشین من فیات ۲۰۱۳ دنده ایی است یکماه پیش چراغ موتور روشن شد و بردمش تعمیرگاه و شمعش راعوض کرد و خوب شد دوباره بعد سه روز چراغ موتور زدن شد بردمش گفت کوئل سالم است و نمی دونم کاری هم نکرد و چراغ موتور خاموش شد بعد سه هفته با اینکه تازه روغن ماشین را عوض کردم هی چراغ دروغنش روشن و خاموش شد تا تا اینکه امروز اول چراغ دروغنش روشن و بعد خاموش شد و بلافاصله چراغ موتور روشن شد ، مشکل چیست ،؟
محمد
۵ شهریور ۱۳۹۹با سلام رنو سفران ۲۰۰۰ سی سی دارم چند وقتی هست رو مانیتور هشدار “چک انجکشن” یا بعضا ” اینجین فایلور” و ” چک اوتو گیربکس” روش میشه. و ماشین خاموش میشه. دو تا سنسور بالای موتور داره فکرکنم مال کویل هست اینارو باز میکنم بعد ۱۰ دقیقه میبندم ماشین روشن میشه و باز ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر کار میکنه یا زیاد گرم بشه ماشین مجدد همان هشدارها و خاموش میکنه. ۱۰ دفعه دیاگ زدم هرکی یچیزی میگه تا حالا شمع ها را عوض کردم انژکتور سرویس کردم کاتالیزور اگزوز خالی کردم موقت چند ماه ماشین سالم و مجدد همان هشدارها میده. یکی از مکانیک ها میگه فشنگی روغن گیربکس باید تعویض بشه خرابه. فشنگی رو هم سرویس کردم چند ماه ماشینم درست کار کرد ولی بازم همون عیب و هشدارها را داره. موندم چیکار کنم مشکل از کجاست؟ لطفا راهنمایی کنید. با تشکر
آرام
۱۳ بهمن ۱۳۹۸دوست عزیز مشکل خودرو شما با حدث و گمان قابل رهگیری نیست. ابتدا باید خودرو شما اسکن، تا مشخص شود چه کدی از چه کنترل مادوآل صادر میشود. توجه داشته باشید اسکن کامل نه او بی دی تنها. اگر کد خطا را بتوانید به دست آورید کمک بهتری در رفع مشکل خواهد بود توصیه من به دوستان خارج از ایران این هست که از آمازون یا eBay یک کد ریدی ۱۰ دلاری و حتی ارزانتر وای فای بخرید تا بتونید همیشه ایرادات ماشین خود و خانواده را بخوانید. با کمک گوگل میتوانند اطلاعات زیادی در مورد اررورها به دست بیاورید.
جمشید
۸ فروردین ۱۳۹۹سلام .چراغ stop و آب رادیات روشن میشه و فن ماشین راه میفته . علت چیه ?
محمد
۵ شهریور ۱۳۹۹با سلام رنو سفران ۲۰۰۰ سی سی دارم چند وقتی هست رو مانیتور هشدار “چک انجکشن” یا بعضا ” اینجین فایلور” و ” چک اوتو گیربکس” روش میشه. و ماشین خاموش میشه. دو تا سنسور بالای موتور داره فکرکنم مال کویل هست اینارو باز میکنم بعد ۱۰ دقیقه میبندم ماشین روشن میشه و باز ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر کار میکنه یا زیاد گرم بشه ماشین مجدد همان هشدارها و خاموش میکنه. ۱۰ دفعه دیاگ زدم هرکی یچیزی میگه تا حالا شمع ها را عوض کردم انژکتور سرویس کردم کاتالیزور اگزوز خالی کردم موقت چند ماه ماشین سالم و مجدد همان هشدارها میده. یکی از مکانیک ها میگه فشنگی روغن گیربکس باید تعویض بشه خرابه. فشنگی رو هم سرویس کردم چند ماه ماشینم درست کار کرد ولی بازم همون عیب و هشدارها را داره. موندم چیکار کنم مشکل از کجاست؟ لطفا راهنمایی کنید. با تشکر
آرام
۹ شهریور ۱۳۹۹دوست عزیز اتومبیلهای نسل جدید عموما دارای سیستمی بنام لیمپ مود هستند که برای جلوگیری از آسیب موتور در صورت بروز ایراد، وارد عمل شده و بسته به نوع ایراد، اجازه رانندگی را از راننده میگیرد. در مورد گیربکس باید گفت که معمولا ایراد ترنسمیشن به صورت مستقیم دستور خاموشی موتور را نمیدهد اما به یاد داشته باشید سیستم vvt بسیار به روغن حساس هست و حتما باید روغن با غلظت پایین مثل 5w10 یا حتی کمتر ودر خیلی از خودروها حتما سینتتیک استفاده کرد. درصورت استفاده از روغن غلط این اتفاق و مشابه آن رخ می دهد. روغن کیفیت پایین و غلیظ میتواند در مجاری پشت کم فیزر ایجاد پلاک کند (مثل توده چربی در رگ انسان) و باعث اختلال در سیستم vvt شود. البته در مورد رنو زیاد اطلاعی ندارم. ولی چون از یک سیستم با نیسان استفاده می کند احتمال خرابی گیربکس حتی در کیلومترهای پایین هم هست.
در سراسر دنیا شبکه ای وجود دارد که تمام مکانیکها به آن وصل هستند و اطلاعات، دیاگرام و چگونگی رفع ایراد همراه با ساعت کار و هزینه قطعه و نقشه انجام کار برای مکانیکها مهیاست و تا حد زیادی جلوگیری از حدث و گمان و هدر رفت هزینه می کند. اگر کد ایراد را برای من بفرستید حتما سعی می کنم جوابی برای مشکل شما پیدا کنم.
عباس
۲۸ مهر ۱۳۹۹منم همین مشکل رو دارم
مهدی خیری
۱۷ آذر ۱۳۹۹سلام
مزدا 3 مدل 87 دارم و چراغ چک روشن شده و خطای مشکل در سوخت رسانی و ولتاژ منفی در سیلندر یک رو میده . سنسور اکسیزن تعویض شده ولی بازم چک روشنه
ولی ماشین هیچ مشکلی نداره هم نرمال بنزین مصرف میکنه هم شتاب خوبی داره و ریپ نداره و استارت هم تو سرما راحت میزنه
حسین
۱۴ اسفند ۱۳۹۹عرض سلام ماشین سمند 1390 دارم 135000 کیلومتر کار کرده چند ماهی است مشکل دارم اینکه برق پشت کیلومتر برای همه موارد می آید استارت می خورد ولی روشن نمی شود چند دقیقه بعد روشن می شود و هیچ مشکلی ندارد بعد از چند روزی داخل شهر می گردم جایی پارک کردم بعد می خوام روشن کنم هرچه استارت می خورد روشن نمی شود . کمی دست فیوض ها ، سیم برق و … می زنم ماشین روشن می شود ولی چراغ چک ان خاموش نمی شود یا یکی دوبار ماشین خاموش و روشن می کنم چراغ چک خاموش می شود به تعمیرکار برق بردم اسپ موتور عوض کرده ، سوزن ها شستشو داده ، دستگاه دیاگ گذاشته خطا ندارد یا بعضی مواقع تعمیرگاه بردم همانموقع هیچ مشکلی
ندارد .نمی دانم از سیم کشی است ضمنا کل فیوض ها هم سالم هستند . خلاصه کلافه شدم لطفا راهنمایی فرمائید . ممنون
محمد
۳۱ خرداد ۱۴۰۰سلام من یک ماشین پراید 131دارم وقتی روشن میکنم دور موتور خودش بالا و پایین میشه بایدچکارکنم
مرتضی
۶ فروردین ۱۴۰۱سلام
سمند ef7 مدل ۹۴ دارم
چراغ چک ماشین هر چند روزی یکبار روشن میشه و وقتی روشن میشه ماشین شروع میکنه به دل زدن
و با خاموش کردن در حد ۵ دقیقه نهایت و مجدد روشن کردن چراغ چک خاموش میشه
دیروز تو جاده. این اتفاق چند بار افتاد
یک بار دیاگزدم خطا داد و ارور مربوطه رو نشون نداد
شمع ها رو تازه عوض کردم
میگن تبخیر روغن میتونه باشه و با کم شدن روغن این موضوع پیش بیاد؟ولی چراغ روغن روشن نمیشه و من هم تازه ۲۰۰۰ تا بعد از تعویض روغن راه رفتم و نزدیک به ۱ لیتر هم سرریز روغن ریختم اما باز هم مشکل حل نشد
این کوراغ چک همراه با دل زدن ماشین روشن میشه مشکلش چی میتونه باشه؟؟؟
مهدی
۲۴ تیر ۱۴۰۱سلام،،، داداش ماشین من سمند EF7 دوگانه سوزه،،، سال 90،،،یه ماهه ماشینو گرفتم،،، چراغ چکش روشنه،، دیاگ که میزنی اخطارش میزنه نشت از سیستم پرفشار،،، سوزن بوبین رو تعویض کردم، چراغ رفت دوباره اومد،،، باز تنظیم زدیم دوباره رفت و اومد،،،، دیروز یه تعمیرکار CNG گفت باس رگولاتور تعویض بشه،،،، شما میتونید راهنمایی کنید، یا حدسی دارید بزنید!؟؟؟؟
شهاب
۲۶ دی ۱۴۰۱با سلام و خسته نباشید خدمت شما، سمند Ef7 دوگانه دارم، یه مدتی هست در حین حرکت یک مرتبه چراغ چک روشن میشه و قدرت و شتاب موتور کاهش پیدا میکنه، یعنی گاز میخوره ولی شتاب نمی گیره و ماشین سنگین حرکت میکنه، وقتی خاموش میکنم دوباره روشن میکنم، مشکل برطرف میشه، لطف میکنید اگر راهنمایی کنید، ممنون از شما
شهرام
۸ فروردین ۱۴۰۲سلام ماشین منم سمنده دوگانه هست همین مشکل شمارو داره اگه مشکلشو پیدا کردی به منم بگو ممنون میشم من چند جا بردم پیدا نکردند
مهرداد
۲۶ اسفند ۱۴۰۱با سلام پراید 91 زمانی ک موتور خنکه یا تو جاده با سرعت 100یا همین حدود میرم خوبه ولی تو شهر ک سرعت پایین و پشت چراغ و اینا ماشین اصلا جونش گرفته میشه خیلی خشک شروع میکنه کار کردن دستگاه هم میزنم فقط فن را میزنه
احسان
۲۰ تیر ۱۴۰۲سلام خسته نباشین من یه سمندef7مدل ۹۱دارم دادم تعمییر اساسی حالا تحویل گرفتم چراغ چک روشن شده و دستگاه دیاگ زدیم تشخیص میده ضربه موتور این دلیلش چیه میشه توضیح بدین ممنون میشم
ابراهیم
۲۵ مرداد ۱۴۰۲دوگانه کارخانه همیشه چراغ چک روشنه و هیچ ایرادی هم نداره، جالبه کلا گازشو دستی کردم که اصلا دیگه کامپیوتری در کار نباشه ولی باز هم همچنان روشنه…..الکی سنسور دریچه گاز و اکسیژن و باطری و….عوض نکنید چون بی فایده هست.
مهسا
۱۵ آذر ۱۴۰۳مرسی از راهنماییتون