آیا به نحوه جایگیری پیشرانههای بامو در صندوق پیشرانه دقت کردهاید؟ چرا کجاند؟
از زمان قدیم همواره نکات و مشکلاتی درباره مهندسی و طراحی خودروها وجود داشته است. ازجمله در مورد پیشرانهها و چگونگی جایگذاری آن به همراه جعبهدنده درون خودروها؛ هم در گذشته و نیز هماکنون.
نزدیک به ۶۰ سال پیش، کرایسلر از پیشرانههای کلاس G و RG در برخی خودروهایش مانند نیویورکر نسل یازدهم استفاده میکرد که ۳۰ درجه از خط عمود به راست، کج بودند. همچنین پلیموث باراکودا نسل یک نیز به سبب استفاده از پیشرانه کرایسلر ۲۲۵ شش سیلندر ۳.۷ لیتری، با نام باراکودا Slant Six شناخته شده بود.
ناگفته نماند که پیشرانههای V و W را نیز میشود بهنوعی Slant حساب کرد ولی این مقاله درباره پیشرانههای خطی است.
این نوع پیشرانهها بهمرورزمان به Slant Six، در مدلهای شش سیلندر خطی و Slant Four، در مدلهای چهار سیلندر خطی معروف شدند.
حتی داج نیز در چلنجر مدل ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ از Slant Six استفاده میکرده است.
وقتیکه کمی در زمان سفر کنیم، میفهمیم که خودروسازان بسیاری از پیشرانههای کج (Tilted, Slant) استفاده کرده و میکنند.
مشهورترین آنها، شهروند ایالت باواریا، بامو است که هماکنون مدلهای M Power سری ۲ و ۳ و ۴ را با پیشرانههای N55 و S55 میفروشد که آنها نیز مانند کرایسلر ۳۰ درجه به راست کجاند.
از دیگر خودروهایی که به این شکل طراحی شدهاند میتوان هوندا S2000 (F20C و F22C1)، نیسان اسکایلاین (سری RB)، مرسدس 300SL (50 درجه چرخش (، برخی مدلهای قدیمی واکسهال، لوتوس، ساب و پیکان و همچنین پیشرانههای سری XU پژو (۳۰ درجه چرخش) که هماکنون روی ۴۰۵ و زانتیا نصب هستند، را نام برد.
حالا پرسشی که پیش میآید این است که مزایا و معایب این نوع طراحی چیست؟
در حقیقت، در بیشتر موارد به سبب بلند بودن بلوک پیشرانه، بهویژه در آنهایی که میللنگ یا کورس پیستون بلندی دارند، برای کاهش ارتفاع درب صندوق پیشرانه این کار انجام شده که البته با مزایا و معایبی نیز همراه بوده است.
پیشرانههای با کورس پیستون بیشتر میتوانند گشتاور بیشتری را در دورهای کمتر به دست دهند و این مزیت بزرگی برای رانندگی بلندمدت، شتابگیری اولیه و حرکت در جادههای شیبدار محسوب میشود.
از طرفی، مهندسان با این روش میتوانند مرکز ثقل پیشرانه را کاهش دهند، و همچنین فضای کافی را برای نصب تجهیزات بیشتر با دسترسی بهتر، به وجود آورند.
البته دلیل نیسان برای کج کردن، مشکلات طراحی مربوط به جعبه فرمان بوده است.
با این حال، این کار باعث میشود به مقدار کمی، وزن پیشرانه به یک سو متمایل شود که درنتیجه اندکی بر خوشدستی خودرو اثر میگذارد.
یک سری موارد نیز به موضوع روانکاری آنها مربوط میشود که محل اختلافات بسیار است. به همین علت آن را بازگو نمیکنم. اگر شما اطلاعات بیشتری دارید، لطفاً در کامنتها به اشتراک بگذارید.
گردآورنده: آرین (twt: ronin27th)
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۷ خرداد ۱۴۰۰پیشرانه کج!????
مرسی بابت این مطلب آقای آرین??
جالبه توی این مورد هم باز آمریکایی ها هم رو خط هستن…
RezaRs
۷ خرداد ۱۴۰۰بخش بزرگ و حذف تاپذیری از تاریخ خودروسازی آمریکایی ها هستند تعجب بر انگیز بود نباشند
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۷ خرداد ۱۴۰۰خب معلومه،آمریکا نمیبود الان صنعت خودروسازی هم به این شکل نبود…
RezaRs
۷ خرداد ۱۴۰۰خدایی چرا دیس خوردم خب اونی که دیس داد لطفا کامنت بده و با بار علمی ثابت کنه میشه خودروسازی آمریکا و تاریخچشو از از تادیخ خودروسازی حذف کرد
مُحَمَّد رُستَمی نِژآد
۷ خرداد ۱۴۰۰متعصبان که چشم دیدن آمریکایی ها رو ندارن
Kato
۷ خرداد ۱۴۰۰وقتی یک خودرو طراحی میشود جهت افزایش هندلینگ باید نقطه ثقل توزیع وزن در مرکز و پایین ترین سطح خودرو باشد و چون موتور خودرو بخش اصلی و وزن خودرو را تشکیل میدهد یعنی آنقدر وزن بالایی دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد با صاف قرار دادن آن در خیلی از خودروها متوجه می شود هندلینگ و نقطه تعادل خودرو بهم می خورد لذا مجبورند برای آنکه وزن موتور به طرفی دیگر سنگینی کند جهت به حداکثر رساندن هندلینگ لذا آن را بصورت کج و با تعیین دقیق جانمایی و زاویه که توسط مهندسان خبره تعیین میشود قرار می دهند .
با تشکر
ایلوسار
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام
یکی از دلایل کج بودن موتور هم اینه که طرف فشاری سیلندر غرق در روغن بشه تا سایش پیستون و سیلندر در اون طرف کمتر بشه.
Erfan
۷ خرداد ۱۴۰۰موضوع جالبی بود ?
امیر
۷ خرداد ۱۴۰۰ممنون از شما آقای آرین مطلب مفیدی بود.
آرین
۸ خرداد ۱۴۰۰ممنون
علی آقا
۷ خرداد ۱۴۰۰میگن پیشرانه کج به مقصد نمیرسه. :)
مُحَمَّد رُستَمی نِژآد
۷ خرداد ۱۴۰۰پسبرای همینه که 405 ها هیچ وقت به مقصد نمیرسن?
مُحَمَّد رُستَمی نِژآد
۷ خرداد ۱۴۰۰علی آقا گفتی که این عکس پروفایل اَت یادگار دوران جوانی است.!
میشه بگی چرا!؟
BenzSLR
۷ خرداد ۱۴۰۰جالب بود
محمد
۷ خرداد ۱۴۰۰ممنون جناب سردبیر به خاطر مقاله ارزشمندتون.
فکر میکنم یکی از علتهاش هم راست گرد بودن موتوهای کمپانی های خودروسازیه شاید با این کار میخواستن به نوعی بالانس استاتیکی رو انجام بدن.البته این نظر شخصی من هست.
معمولا موتورهای بی ام و به سمت چپ کج هستن.عکس موتور m2 هم که داخل مقاله هست موتور به طرف چپ کج هست.
متاسفانه خیلی از موتورهای بی ام و ایراد روغن ریزی از قسمت درپوش روی سوپاپ ها رو دارند و به گفته دوستان یکی از علتهاش همین کج بودن موتور هست.
عارف
۱۵ تیر ۱۴۰۰موتورهای کج نسبت به موتورهای عمودی بهتر شتاب میگیرن بخاطر تاثیر کمتر جاذبه بر روی پیستون و شاتون و لنگ ها، از طرف دیگه دست مهندس واسه طراحی منیفولد( بسیار مهم و تاثیر گذار) هوا بازتر هستش و باقی متعلقات موتور هم فضای کافی برای نصب دارند و مورد آخر راحتی در تعمیرات یا به قول خودمون آچارخوری هستش
Ninja
۷ خرداد ۱۴۰۰ممنون اقای ارین حتی از خط اول هم مقاله جذاب بود
آرین
۷ خرداد ۱۴۰۰تشکر
مُحَمَّد رُستَمی نِژآد
۷ خرداد ۱۴۰۰دست شما درد نکنه آقا آرین .
بسیار عالی .
مقاله های شما همیشه مورد پسند ما هست❤??❤??
آرین
۸ خرداد ۱۴۰۰متشکرم
Farzad
۷ خرداد ۱۴۰۰آرین خان پاراگراف آخر رو هم اگه میشه توضیح بدید ببینیم جریان چیه !
آرین
۷ خرداد ۱۴۰۰دوست عزیز مباحثی مطرح هست درباره روغن ریزی و دیگری اینکه در پیچها روانکاری به درستی انجام نمیشه که اختلاف نظر زیادی در این موارد وجود داره
محمدهادی
۸ خرداد ۱۴۰۰خب چرا اختلاف نظر زیاد؟؟
بلاخاره یا ثابت شده که مشکل ایحاد شده یا نشده دیگه
نتونستن آزمایش کنن این شرایطو؟
آرین
۸ خرداد ۱۴۰۰در این مورد به مطلب درست و حسابی برخورد نکردم که علمی وشفاف توضیح داده باشه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ خرداد ۱۴۰۰آقای آرین مطمئنی؟آخه همین ۴۰۵های خودمون هم از نظر روانکاری مشکلی ندارن حالا بامو با اون عظمتش یه سیستم درست و حسابی نمیتونه برای همچین موتورایی درست کنه؟
من یکی که قسمت آخرو نگرفتم…
Roham
۷ خرداد ۱۴۰۰اگه اشتباه نکنم یه سری پیکانهای اتاق قدیم (چراغ ساده) موتور کج داشتن و به محض کمبود روغن حسابی تو خرج میرفتن
راندمان بهتری از موتور معمولی داشت ولی روی سرویس و نگهداری خیلی حساس بودن
AHMET 2002
۸ خرداد ۱۴۰۰چی باعث راندمان بهترشون میشده؟
Roham
۱۱ خرداد ۱۴۰۰از نظر فنی دلیلش رو نمیدونم ولی سرعت و شتاب بهتری ارائه میداد (یادمه اینطور گفته میشد)
AHMET 2002
۱۱ خرداد ۱۴۰۰شاید کورس پیستون بیشتری داشتن و شایدم به همین روش حجمشو بیشتر کرده بودن
محمد مختاری آذر
۷ خرداد ۱۴۰۰پدال یک سوال داشتم اگه بخوام مطلب بفرستم باید در فرمت ورد پاورپوینت یا چی باشه؟
لطفا جواب بده ممنون
AHMET 2002
۸ خرداد ۱۴۰۰سوال منم هست!
قبلا تو پنل سایت یه گزینه به اسم همکاری با پدال و جود داشت که مدتیه حذف شده
یه بار پرسیدم گفتن به دلیل شرایط خاص اقتصادی دیگه امکان همکاری نیست
اما گویا الان عوض شده
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۸ خرداد ۱۴۰۰اتفاقا هنوزم اون قسمت هست،توی پنل یه قسمتی داره به اسم نیش ترمز بزنی روش یه قسمت دیگه میاره دومی از آخرش همکاری با پدال هست…
AHMET 2002
۸ خرداد ۱۴۰۰ممنون بزرگوار
حسین دهمرد
۷ خرداد ۱۴۰۰خسته نباشید. کاش اطلاعات بیشتری از این دست پیشرانه موجود میبود. درسته کاهش ارتفاع و کاهش مرکز ثقل چیز مهمیه ولی فکر میکنم دلایل بیشتر و مهمتری پشت این سبک طراحی باشه.
Kato
۷ خرداد ۱۴۰۰وقتی یک خودرو طراحی میشود جهت افزایش هندلینگ باید نقطه ثقل توزیع وزن در مرکز و پایین ترین سطح خودرو باشد و چون موتور خودرو بخش اصلی و وزن خودرو را تشکیل میدهد یعنی آنقدر وزن بالایی دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد با صاف قرار دادن آن در خیلی از خودروها متوجه می شود هندلینگ و نقطه تعادل خودرو بهم می خورد لذا مجبورند برای آنکه وزن موتور به طرفی دیگر سنگینی کند جهت به حداکثر رساندن هندلینگ لذا آن را بصورت کج و با تعیین دقیق جانمایی و زاویه که توسط مهندسان خبره تعیین میشود قرار می دهند .
با تشکر و سپاس
کافر مقدس
۸ خرداد ۱۴۰۰انجین چندنوع الدزمبیل مخصوصا انجین های راکت در دهه 50 میلادی خیلی قبلتر از کرایسلر هست
امیر
۹ خرداد ۱۴۰۰خیر دوست عزیز
اولین طرح برای کرایسلر بود
در هر سایت و منبعی هم سرچ کنید، نمونه های اولیه مربوط به کرایسلر بوده
Swedish arrogant tiger
۸ خرداد ۱۴۰۰با توجه به اینکه تجهیزات بیشتری سمت منیفولد هوا نصب میشه با کج کردن موتو فضای برای نصب و اصطلاحا جا دست بهتری ایجاد میشه، همچنین امکان نصب منیفولد با رانر های بلندتر امکان پذیر میشه که از مزایای دیگه این طرح هستند.
عارف
۱۵ تیر ۱۴۰۰البته استفاده از طول کوتاه تر برای رانرها در دورهای میانی به بالا بهتر عمل میکنه و استفاده از رانرهای طویل باعث گشتاور بهتر در دورهای پایین تر میشه
AHMET 2002
۸ خرداد ۱۴۰۰خب یکم حضور S2000 اینجا عجیبه
چون فیکس کردن تقسیم وزن این مدل انجین ها کار مشکل تریه و برای یه ماشین راننده محور چندان مورد انتظار نبود
مهدی
۸ خرداد ۱۴۰۰به همه معایب یک عیب دیگه هم باید اضافه کرد با تجربه شخصی خودم…. وقتی سیلندر زاویه دار باشه نسبت به خط عمود ناخداگاه بر اثر جاذبه یک سمت سیلندر سایش بیشتری اتفاق میفته و سیلندر بیضی میشه این موضوع تو موتورهای کج مثل همین نمونه یا v شکر اتفاق میفته و بیشتر از اینها تو موتورهای باکسر این موضوع دیده میشه راه گریزی هم وجود نداره
محمد
۱۷ تیر ۱۴۰۰جا داره از موتورهای باکسر که کاملا پیستونها افقی حرکت میکنند هم یاد کنیم
ممدرضا
۱۸ مهر ۱۴۰۲سلام ، منم ی پیکان جفت کاربرات مدل 56 دارم موتورش کجه و شتاب و سرعتش خیلی بیشتر از پیکان های موتور تخته