مصرف سوخت بهینه، اگر برای همه مالکان خودرو مسئلهساز نباشد، ولی برای بسیاری از افراد یک موضوع مهم تلقی میشود. تصور کنید در وسط راه بنزین تمام کردهاید و هیچ ایستگاه سوختی نیز در نزدیکی نیست؛ در این حالت، هرگاه با حرف E چشم در چشم میشوید، فشار بیشتری را حس میکنید و احتمالاً آرزو خواهید کرد که کاش به جای این خودروی عضلانی، یک «پریوس» در زیر پایتان بود. در ادامه، میخواهیم تکنیکهایی را مرور کنیم که در مواقعی که بنزین شما در جاده کم است، برای رسیدن خودرو به یک پمپ بنزین بسیار مفید خواهند بود.
۱) پرهیز از رانندگی پرتنشوقتی بهشدت سرعت را کم میکنید و سپس دوباره شتاب میگیرید، میزان زیادی از سوخت خودرو را مصرف خواهید کرد. وقتی بهصورت ناگهانی سرعت خودرو را کم و زیاد میکنید، مصرف شما افزایش پیدا میکند. در همین حال، اگر پا را بر روی پدال گاز ثابت نگه دارید، بنزین در کمترین میزان خود، جریان مییابد.
همچنین وقتی از یک تپه بالا میروید، سعی کنید سرعت را کم کنید؛ سپس وقتی از سراشیبی پایین میروید، دوباره سرعت بگیرید. این کار باعث مصرف بهینهتر سوخت میشود.
۲) تعویض دنده هوشمندانه
وقتی در دندههای پایین، با سرعت بالا حرکت میکنید، صدای لذتبخشی از خودروی شما به گوش میرسد. البته برای «لذت»، قیمتی نمیتوان گذاشت، ولی در عین حال، شما در حال فشار آوردن به موتور و همینطور از دست دادن مقدار بیشتری بنزین هستید. پس به نسبت سرعتی که میخواهید با آن حرکت کنید، دنده را بهدقت تعویض کنید و فکر «نمایش» را از سر بیرون کنید؛ چرا که بنزین شما در حال اتمام است و این همه خودنمایی، هیچ توجیهی ندارد.
البته به نکته اول در مورد تلاش همیشگی برای سرعت گرفتن نیز برمیگردد، ولی در اینجا فاکتور ترمزهای غیرضروری نیز به آن اضافه میشود. وقتی راننده جلویی شما در جاده بهشدت ترمز میکند، شما هم همین کار را خواهید کرد؛ همین موضوع در هنگام شتابگیری نیز صادق است. شما در این حالت مجبورید با راننده جلویی خودتان همگام شوید، مگر اینکه خود را مقیّد به پُر کردن فاصله در جاده ندانید.
در حالت کلی، چه مخزن سوختتان پُر باشد یا نه، رانندگی با فاصله کم نسبت به خودروی جلویی عذابآور است! در واقع، این یکی از کارهایی است که رانندگان با آن روی اعصاب میروند.
۴) پرهیز از درجا کار کردن خودرو
اگر در ترافیکی گیر افتادهاید که هیچ راه فراری از آن نیست، خودروی خود را خاموش کنید. این کار ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد، ولی اگر خودروی شما بیش از یک دقیقه درجا کار کند، بخشی از بنزین خود را بیفایده مصرف خواهید کرد. بنابراین خودروی خود را خاموش کنید، صبر کنید تا همهچیز دوباره به جریان بیفتد و دوباره روشن کنید. به خاطر داشته باشید که در این حالت و برای رساندن خود به پمپ بنزین، صرفهجویی در بنزین برای شما در اولویت قرار دارد.
۵) از محدودیت سرعت تبعیت کنید.
اگر میخواهید به پمپ بنزین برسید، آرامش خود را حفظ کنید و پدال گاز را تا آخر فشار ندهید؛ بلکه پای شما میبایست استراحت کند و به دور از پدال باشد. وقتی خودروی شما شروع به سرعت گرفتن میکند، مصرف سوخت بیشتری صورت میگیرد. همچنین هنگامی که ترمز میگیرید و دوباره میخواهید به آن سرعت برسید، بنزین بیشتری نیاز خواهید داشت.
پدال ترمز و گاز شما، هم میتوانند باعث صرفهجویی در مصرف سوخت شما شوند و هم به سرعت این سوخت را تمام کنند.
تکنیکهای بسیار بیشتری در این زمینه وجود دارد، ولی حقیقت این است که یک موضوع را باید قبول کنید؛ اینکه با خودرویی که بنزین آن در حال تمامشدن است، رانندگی نکنید. حتی وقتی پولی به همراه ندارید، سعی کنید حداقل یکچهارم مخزن بنزین را پر کنید. ضمن اینکه وقتی با یک باک تقریباً خالی رانندگی میکنید، تمام مواد کف آن به داخل موتور شما کشیده میشود و ممکن است هزینههای نگهداری بیشتری را متوجه شما کند.
Danial
۹ آبان ۱۳۹۴باشد تا رستگار شویم … :)
Lord Cezar
۹ آبان ۱۳۹۴اینا رو سخته واسه یه جوون توجیح کنی :)
mohammad_boss429
۹ آبان ۱۳۹۴تو این اوضاع تورم سخت نیس
آروین
۱۰ آبان ۱۳۹۴اصلا یه جوون به این حرفها میخنده ؛در نهایت میگه ای بابا حوصله داری ها!!!
ولی در واقع همه چیز به فرهنگ رانندگی بستگی داره، صرفنظر از کم داشتن بنزین طرز رانندگی با تأنی و متانت و احترام به قوانین رانندگی و دیگر رانندگان؛ هم باعث مصرف کمتر بنزین میشود و هم فشار کمتری به خودرو میاورد.
king 918
۹ آبان ۱۳۹۴والا من یه سمند دارم همه ی این کارا رو هم انجام میدم ولی بدکردار بنزینو قورت میده…
البته تقصیرش هم نیست چون موتور v8 سمند حجم بالا ایی داره خب من اتظارم زیاده….
امین
۹ آبان ۱۳۹۴خیلی ممنون از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنید
چون در بهبود فرهنگ درست رانندگی بسیار مفید خواهد بود
بازم به شما تلویزیون که فقط تبلیغ میذاره اصلا براش این مسائل اهمیتی نداره
سعید
۹ آبان ۱۳۹۴کولر را خاموش کنید ، شیشه ها را بالا بکشید و با سبکترین دنده و کمترین فشار بر روی پدال گاز ادامه بدهید . کاهش سرعت خود را طوری تنظیم نمایید که با کمترین فشار بر پدال ترمز سرعت خودرو کم شود ، اگر در جاده ای با شیب منفی در حال حرکت هستید می توانید خودرو خود را خلاص نموده و با سرعت مطمئنه ادامه بدهید .
محمد
۹ آبان ۱۳۹۴یادتون رفت اینو بگید که اول باید خلوص نیت داشته باشیم???? و صد البته خودرو های پیشرفته و دارای قدرت فوق بشری ایران خر نظیر رانای هیبریدی و سمند دیزلی رو نباید نادیده بگیریم و با توجه به اینکه محصولات ایران خ*** با داشتن موتور هایی دوازده سیلندر و با حجم های بالا تنها صدی پانزده لیتر میسوزونند و باید خدا را شکر کنیم که مسئولین عزیز صنعت خودروی ایران را به این حد از خودکفایی رسانده اند که هم اکنون به کره ی ماه نیز صادرات داریم . این را نیز بدانید خودرو های ایمن ایران خ* با پلتفرم هایی کاملا ایرانی و مصرف سوخت ناچیز و قدرت بالا میتوانند خودرو های کافران آلمانی و آمریکایی و انگلیسی را قورت دهند و کسانی که خودروی ایرانی را تحریم کرده اند سران آن کشور ها میباشند. :|
( خر بخرید ، خودروی ایرانی نخرید )
Javad
۹ آبان ۱۳۹۴همه ی مواردی که گفتید رو قبول دارم جز خلاص کردن خودرو در جاده ی با شیب منفی
mehdi turbo
۹ آبان ۱۳۹۴اره منم بات موافقم من پیارسال امتحان رانندگی دادم قشنگ یادم خلاص کردن جز نکاتی بود ک اصن نباید انجام بدیم مخصوصن تو سراشیبی.
بابک
۹ آبان ۱۳۹۴خودرو را در سرازیری خلاص کنیم ؟؟!!!!! حتما شوخی میفرمایید دوست عزیز . به خطرش نمی ارزد.
سجاد
۹ آبان ۱۳۹۴خلاص کردن خودرو در سراشیبی هیچ تاثیری بر مصرف بنزین نداره، مصرف بنزین در سراشیبی در حالت خلاص با حالتی که دنده رو در گیر میکنید و از پدال گاز استفاده نمیکنید یکسانه و با حالتی که ماشین درجا کار میکنه مصرفش یکیه به شرطی که به ماشین گاز ندید و ماشینتون انرژیش رو از شیب جاده بگیره نه پدال گاز، ودر حالتی که کولر روشن باشه و در سراشیبی رانندگی کنید مصرف در حالتی که دنده درگیره حتی از خلاص هم کمتره، بنابراین خلاص کردن ماشین چه از نظر فنی و چه صرفه ی اقتصادی هیچ توجیهی نداره.
محمدی
۱۰ آبان ۱۳۹۴البته در ماشین های بروز دارای سیستم ECU ، زمانیکه دنده درگیر است پا را از روی پدال گاز برداریم سیستم بطور اتوماتیک سوخت ورودی به موتور را قطع می کند. این نکته رو بنده با L90 امتحان کردم. در دنده خلاص صدی 1.2 لیتر مصرف داره و لی در حالت دنده و بدونه فشار بر روی پدال گاز در سرازیری مصرف صفر می باشد.
شاهین
۱۱ آبان ۱۳۹۴عذر میخوام چطور با این همه دقت اندازه گرفتید؟؟؟!!
آریا
۶ اسفند ۱۳۹۵تو سرازیری مصرف صفر میشه ؟؟؟!!!!!!
تو سرازیری پاشش سوخت کمتر میشه نا اینکه قطع بشه اگه قطع بشه موتور خاموش میشه دیگه نمیشه ترمز گرفت
محمدرضا
۱۰ آبان ۱۳۹۴روندن با دنده خلاص مصرف رو افزایش میده ولى در سرازیرى فقط کافیه پا رو از پدال گاز بردارى اونوقت مصرف صفر میشه. خودروهایى که سیستم fuel injection دارن اینجورین.
کسانى که ماشینشون کامپیوتر سفر دارن میفهمن.
محمد
۲۵ دی ۱۳۹۵در سرازیری باید به سبک ترین دنده بروید یعنی 4 یا 5 یا 6، در این حالت موتور با نیروی جاذبه به گردش در میاید و انژکتور هیچ سوختی به داخل سیلندر نمیپاشد فقط هوا وارد و خارج میشود به این ترتیب هم مصرف سوخت صفر است ، هم موتور دوران دارد و ترمز بهتر عمل میکند، و هم امکان خاموش شدن ناگهانی موتور و بروز فاجعه به صفر میرسد.
خلاصه هیچ گاه در سرازیری ماشین را خلاص نکنید!
حسین
۵ بهمن ۱۳۹۵خلاص کردن دنده در سراشیبی علاوه بر اینکه کار خطر ناکیه که باعث سخت شدن کنترل خودرو میشه فقط در خودرو های کاربراتوری باعث کاهش مصرف سوخت میشه ولی در انواع انژکتوری پایین اومدن از سراشیبی با دنده مناسب باعث کاهش مصرف سوخت میشه چون ECU خودرو مقدار سوخت ورودی به موتور رو حتی از حالت درجا کار کردن موتور کمتر میکنه در واقع شیب مسیر باعث چرخش موتور میشه پس بهتره توی سراشیبی ماشینو خلاس نکنیم .
معین
۹ آبان ۱۳۹۴سرعت بهینه 80 کیلومتر فراموش شده .
من
۹ آبان ۱۳۹۴من شنیدم سرعت 40-50 بهینه ترین مصرف سوخت رو داره ؛ درسته؟
نوید جهرمی
۱۰ آبان ۱۳۹۴بهینه ترین سرعت 95 کیلومتر بر ساعت یا 60 مایل بر ساعته. 80 تا اندکی مصرف بیشتر داره
120 تا خیلی مصرف بیشتر.
مقالش تو مجله ماشین هم چاپ شد میتونید پیداش کنید.
احمد باقری
۹ آبان ۱۳۹۴موارد خوبیه.
یاسین
۱۰ آبان ۱۳۹۴خلاص کردن ماشین اشتباه محض اکثر کسانسیه که فکر میکنن تو مصرف سوخت نقش داره دور موتور تو مصرف بنزین نقش داره
luis
۱۰ آبان ۱۳۹۴میخواهید مصرف سوختتان پایین آید،؟؟
کافیست تویوتا یاریس سوار شوید مدل های قدیمی با قیمت پایین در دست رس است
ولی فکر کل کل و …. رو از سرتون بیرون بیاورید ماشینی پر دوام کم استهلاک با امکانات مناسب نرم و راحت تویوتا یاریس.
real
۱۰ آبان ۱۳۹۴یه سمندef7دارم با مراعات تمام اینا صدی ۱۲تا میسوزونه تازه مثلا اقایون میگن مثلا کم مصرفه ماشین ۵۰۰اسبی اینقد میسوزونه!
شاسی
۱۰ آبان ۱۳۹۴خلاص کردن توی سرازیری تاثیر داره ولی انقدر کمه که قابل قیاس نیست. چون دور موتور در حالت خلاص در اکثر خودرو ها روی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ است و در سرازیری با بیشترین شیب ممکن در آخرین دنده که معمولا دنده پنجم است دور موتور روی ۲۰۰۰ ثابت می ماند.
تفاوت های این دو حالت در چند چیز است. یکی اینکه در حالت خلاص صدای موتور به داخل کابین بسیار کم میشود، کنترل خودرو در فرمان دادن سخت تر میشود، شتاب خودرو رو به افزایش است و سرعت ثابت نمی ماند. که در حالت دنده سرعت هم بسته به نوع گیرباکس و وزن خودرو ثابت می ماند.
از مواردی هم که در مصرف سوخت بسیار موثر است رانندگی با سبک ترین دنده ی ممکن است. همچنین ثابت نگه داشتن شرایط خودرو مانند ثابت بودن سرعت، ثابت بودن فرمان و ثابت بودن میزان باد کولر تاثیر دارد. تا جایی که در پیچ ها توصیه میکنم از حداکثر پیچ استفاده کرده تا فرمان کمتری به خودرو بدهید.
چک کردن موتور، استفاده از لاستیک با باد مناسب، توزیع یکنواخت بار، عدم استفاده از باربند، بالا بودن شیشه ها، اطمینان از سالم بودن سیستم های برقی و موارد ریز دیگر در کاهش مصرف سوخت کمک زیادی میکند.
نوید جهرمی
۱۰ آبان ۱۳۹۴تو موتورهای انژکتوری زمانی ک پدال گاز رو فشارنمیدی سوختی تزریق نمیشه.
زمانی که تو سراشیبی ماشینت رو خلاص کنی موتور با دور سلو کارمیکنه و سوخت هم تزریق میشه تا موتور روشن بمونه. اما اگر در دنده بزاری باشه و گاز ندی سوختی تزریق نمیشه و دور موتور از طریق درگیربودن موتور با گیربکس هس که تأمین میشه و مصرف سوخت صفر هست.
پس تو سراشیبی ماشینتون رو خلاص نکنین و دردنده نگه دارین و گاز ندید. مگر این که شیب کم باشه و مجبور ب خلاص کردن ماشین بشین.
شاسی
۱۱ آبان ۱۳۹۴برای حرفی که میزنی یه مثال نقض میارم.
ببین اصلن امکان نداره وقتی گاز رو فشار ندی سوختی تزریق نشه. در هر موتور روشنی در هر حالتی سوخت تزریق میشه. البته منم توصیه نمیکنم از دنده خلاص استفاده کنن ولی مطمئنا مصرف سوخت در دو حالت اختلاف چندانی نداره.
مثال نقضم هم اینه که شما وقتی خودرو را در دنده یک قرار میدی اصلن گاز نده فقط پدال کلاچ رو نصفه نگه دار. در جاده ی صاف بدون شیب ماشین حرکت میکنه.حتی در دنده دو هم امتحان کن مطمئنا بازم حرکت خواهد کرد.پس حرفی که میفرمایید خودرو در دنده بدون فشار پدال گاز هیچ سوختی تزریق نمیشه غلطه
نوید جهرمی
۱۱ آبان ۱۳۹۴کافیه با کامپیوتر سفری ماشین که مصرف لحظه ای رو نشون میده چک کنی متوجه حرف بنده میشین.یه سرچ هم تو اینترنت بزنین مقالاتی راجبش میتونین پیداکنین. توی مجله ماشین با پرادو و یاریس همین مسأله رو تست کرده بودن.
این دنده یک و دو هم که میگین درسته. اگر شما در حال سرعت داشتن پاتون رو از رو گاز بردارین پاشش سوخت قطع میشه. اما در حالتی که موتور دور لازم رو برای روشن موندن نداره و میخود خاموش بشه ای سی یو موتور رو در دور سلو نگه میداره. پس مسلمه ک سوخت میپاشه تا موتورت خاموش نشه.
کنترل پاشش سوخت توسط ای سی یو هست و به صورت لحظه ای انجام میشه. مثل موتورهای کاربراتوری نیست که دائماً سوخت بیاد تو موتور.
sina
۱۰ آبان ۱۳۹۴ef7 صدی 12 تا؟؟؟؟ شما حتما ماشینتو بده یه دیاگ بزنن بهش حتما مشکل داره
فرشید
۱۰ آبان ۱۳۹۴یکی از بهترین راهها استفاده از کروزکنترله
که خیلی به مصرف سوخت کمتر کمک میکنه
real
۱۱ آبان ۱۳۹۴اقا سینا صدی ۱۲رو تو شهر میسوزونه تو جاده هم با سرعت حداکثر ۱۲۰ کمتر از ۸نمیسوزونه اونم بدون کولر با کولرم تا ۹/۵هم میرسه
real
۱۱ آبان ۱۳۹۴تازه موندم این cvvtرو نمیذاشتن چقد میسوزوند تازه با این ضریب تراکم ۱۱!
موندم جطوری مهندسان شفیق به این ضریب ترکمبا این سوخت مسخره ایران رسیدن کسی میدونه البته برا گاز مشکلی نداره ولی برا بنزین موتورو داغون میکنه!!
محمدرضا
۱۳ آبان ۱۳۹۴سلام موتور ef7طراحی زیمنس المان و ساخت ایران در ضمن ماشین های دوگانه هیچ وقت تنظیم کار نمی کنند چون سرعت پیشروی شعله cngاز بنزین کمتره حتی تو ماشین های پایه گاز سوز ماشین یا باید رو بنزین کار کنه یا رو گاز در یک حالت تنظیم میشه ولی LPG این طور نیست مثل بنزینه
با تشکر
کامیار
۱۳ آبان ۱۳۹۴تجربه خودمه:حرکت توی دور موتور 2تا 3 هزار مصرف سوخت رو کم میکنه البته تو ماشین های بنزین سوز داخل
اصلاً هم ضروری نیست
۱۷ فروردین ۱۳۹۷برای اینکه مصرف دقیق ماشین رو بدونید باید بنزین سوپر بزنید یا همون معمولی رو یه قوطی مکمل انژکتور قاطیش کنید موتور سمند و پژو بنزین باکیفیت لازم دارن در مورد شیب هم دنده خلاص قدرت ترمز ماشین رو میگیره فرقی با خاموش نداره به ریسکش نمی ارزه پس تو دنده باشه و گاز ندادن بهتر است