آنچه که امروزه به وفور در کوچه و خیابان دیده میشود، سیل خودروهایی است که ارتفاع بهشدت پایینی دارند و گاهی نیز صدای بلندی از آنها به گوش میرسد! این تب ارتفاع زدن، از پیکان جوانان تا ماکسیما و حتی خودروهای بالاتر را نیز در برگرفته است!
این پدیدهی نه چندان قدیمی، اختصاص به جوانان ندارد و بعضاً افراد میانسال به بالا نیز درگیر آن میباشند! البته از آنجایی که تیونینگ موتور و اجزای فنی خودروها در کشورمان چندان رایج نیست، افراد مجبورند به ارتفاع زدن و امثالهم اکتفا نمایند. البته به این پدیده القاب دیگری نیز دادهاند که ما ضرورتی برای بیان آنها نمیبینیم!
این پدیده در کشورهای خارجی به صورت علمی و معتبر پیگیری میشود تا جایی که بعضاً فستیوالهای اختصاصی مانند نیز هر ساله برگزار میشود. البته لازم به ذکر است که برخی از جوانان نیز به صورت بسیار افراطی این کار را انجام میدهند، تا جایی که یک قوطی کبریت نیز در زیر رکاب خودرو جای نمیگیرد!
راههای زیادی برای این کاهش ارتفاع خودرو وجود دارد که ارزانترین آنها که غیراستانداردترین مورد نیز میباشد، این است که فنر لول کمکفنر را ببرید و بدین طریق از ارتفاع خودروی خود بکاهید!
روش دیگری که وجود دارد، این است که بهاصطلاح کمکفنر خودروی خودتان را پیچ و مهرهای کنید، در این روش داخل فنر را با روغن مخصوصی پر میکنند و به همین خاطر شما کمکفنر نرمتری خواهید داشت. البته ارتفاع خودرو کاهش نمییابد و برای کاهش ارتفاع باید فنر لول کمکفنر را عوض نمایید.
در نهایت میرسیم به علمیترین و استانداردترین روش که البته هزینهی نسبتاً بالایی دارد و آن چیزی نیست جز عوض کردن کمکفنرهای استاندارد خودرو با نمونههای اسپرت و کوتاه. کمپانیهای مختلفی در این باره وجود دارند که از مشهورترین آنها میتوان به Accu air و Ksport و … اشاره کرد.
اما سؤال اصلی اینجاست، هدف از این کار چیست؟ به نظر میرسد که هدف جوانان امروزی از این کار در درجهی اول زیبایی و بعد از آن مواردی مانند افزایش هندلینگ و نظایر آن باشد. البته در اکثر اوقات نتیجهی چندان جالبی به دست نمی آید زیرا نرمی سواری خودرو تا حد زیادی کاهش مییابد و فرد عطای زیبایی خودرویش را به لقایش میبخشد!
علاوه بر مورد بالایی که ذکر گردید، افزایش استهلاک خودرو به خصوص در محور جلو و استهلاک جلوبندی نیز قابل ذکر است. البته این مورد به دلیل اسفالت خیابانها نمود بیشتری دارد. با وجود این موارد، هر روز به شمار افرادی که ارتفاع خودروی خود را کاهش میدهند افزوده میشود. از دیگر معایب کم کردن بیش از حد ارتفاع خودرو میتوان به سروصدا افتادن زودتر خودرو، برخورد سنگریزه و مواردی از این قبیل به خودرو و تحتفشار بودن سیستم زیربندی و فنربندی خودرو اشاره نمود.
موضوع جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد، فروش این خودروها است! از آنجایی که نگارنده کموبیش با بازار خودرو آشنا میباشد میتوان گفت که این خودروها در میان قشر عادی و معمولی، خریدار چندانی نخواهد داشت! شاید بتوانید خودروی خود را به جوانی که دنبال اینگونه خودروها میگردد بفروشید!
البته کم کردن اصولی و استاندارد ارتفاع برای خودرو، مزایایی هم دارد که شامل هدایتپذیری و فرمان پذیری بهتر، تعادل بیشتر و… میباشد.
در نهایت انتخاب با شماست! ماشین استاندارد را ترجیح میدهید یا یک “خزنده “را؟!
البته سعی کنید به این سؤال زمانی جواب دهید که با یک خودروی ارتفاع زده از یک سرعتگیر عبور نمیکنید یا با این خودرو به مسافرت نمیروید! چون مطمئنا بر روی جوابتان تأثیر گذار خواهد بود!
مصطفی
۲ آذر ۱۳۹۶سلام دوستان برا اسپرت کردن اردی چی پیشنهاد میدید
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ خرداد ۱۴۰۰هیچی!
کوروش
۸ آذر ۱۴۰۱اسپویلر و رینگ و ارتفاع
کوروش
۸ آذر ۱۴۰۱اسپویلر و رینگ و ارتفاعع
بابک
۱۷ آذر ۱۳۹۶این کار فقط از لحاظ زیبایی ظاهری و حس رانندگی خیلی جالبه، اما من بعد از ۵ سال واقعا کمرم آسیب دیده
مرتضی
۶ دی ۱۳۹۶زیباییه ظاهری؟چیزی که ما میبینیم یه ماشین با فنر های شکسته و داغون و غیر متعارفه
هیچوقت نفهمیدم فاز اینایی که ارتفاع میزنن چیه…
Cyber truck punk
۲۵ مرداد ۱۴۰۲تو فاز ویدیو مشترک بین ردبول و اسپید هانتر با حضور کن بلاک از مانستر و با شرکت پیکان اسپید جوانان هانتر با بدنه لایت و کف خواب.
مدل اسپشیال دریفت ادیتیشن😂😂
hosein
۱۰ دی ۱۳۹۶این همه مهندس و طراح و مخ میشینن ماشینو طراحی میکنن… مطمئن باشید اونا خیلی بهتر از تزییناتیا یا جوانان عشق ارتفاع زدن به اصول زیبایی خودرو واقفن. پس فک نکنم ارتفاع زدن و چارتا چراغ اسپرت کار خاصی تو زیبایی ماشین انجام بده. نکته بعدی نابود کردن نرمی و راحتی ماشینه. اینم حرف خنده داریه که هندلینگ بهتر میشه. به چه قیمت؟!!! دنبال هندلینگی مثلا پارس خریدی از همون اول برو اون لاستیکای مزخرف و خشک 185ش رو با یه لاستیک 205 خارجی مثل هانکوک عوض کن نه ماشینو بخوابون مثل تابوت
حمید آذری
۱۱ دی ۱۳۹۶اساتید محترم..جواب ب اون دوستی ک گفت مهندسای ایرانخودرو ینی فکرشون نمیرسیده ..اینه ک ارتفاع پایین کنترل ماشین خیلی بهتره درصد چپ کردن میاد پایین شتاب ماشین بیشتر میشه..شما اگه واسه ارتفاع خرج کنید کمک مخصوص و فنر مخصوص بندازید از فابریکم نرمتر میشه
Raha
۲۷ دی ۱۳۹۶هیچ جذابیتی نداره
سپاهی
۱۳ بهمن ۱۳۹۶سلام ادمین عزیز و محترم و دوست داشتنی
من یه پراید دارم که ارتفاع لاستیک های جلوش ۴ انگشت بالای لاستیک و ارتفاع عقبش ۵ انگشت بالای لاستیکه!!!
میخوام ارتفاع جلو و عقب رو تا ۳ انگشت بالای لاستیک کم کنم اونم به روش بریدن کمک فنر….ولی راستش یکم نگرانم که واسه ماشین مشکل پیش میاد…آخه بعضیا میگن بعد ارتفاع زدن ماشین از هم میپاشه و مدام خرج رو دستت میندازه…نظر شما چیه ادمین جان؟
(HOSEIN(TUN
۱۴ اسفند ۱۳۹۶ارتفاع سواری حال میده که این همه خرجش می کنیم عشق می خواد که بعضی هاندارند اونم اگه با استاتیک ارتفاع بزنی نه با پنو
امیر
۱۵ مهر ۱۳۹۷سلام وخسته نباشید دوستانی که با ارتفاع زدن مخالفند تو این سایت دنبال چین!؟
من خودم یه ۴۰۵ دارم ارتفاش فاریک بود وقتی از بعل بهش نگاه میکردی گیربکسو پلوسو شاستی وخیلی چیزایه دیگه معلوم بود .:)
اومدم ارتفاع با فنر ریسی بزنم گفتن داغون میشه رفتم سه ملیونو پنصد دادم یه دونه پنو ماتیک بستم الانم راضیه راضیم میخوام خاکی یا مسافرت برمم با یه ریموت ماشینو سرپا میکنم
اون دوستمونم که میگه مهندسو طراح و این داستانا این مهندسی مال ۲۰ سال پیشه .شاید بگی برو ماشین بروز تر بخر !ولی با این وضیعت دلارو این داستان هاهمینم زیادیه
سهیل
۱۳ آبان ۱۳۹۸هیچ کدومتون عاشق نیسید.اگه ماشین باز باشی مثل من همه زندگیتو واسه ماشینت میدی.
واقعا نمیدونم چی بگم ؟ فقط کافیه عاشق باشی اونوقت ارتفاع ماشینت که هیچی ارتفاع ارزوهاتم واسه ماشینت میزنی.
M.K karimi
۱۲ مهر ۱۴۰۰ربطی به عاشق بودن و نبودن نداره مربوطه به حماقت و بی تدبیریه !!!!
اینکه بزنی بی دلیل ارتفاع ماشینتو بزنی و هفت جد ماشینتو بیاری جلو چشماش ماشین باز بودنه ؟!؟! اینطوریه که بیشتر داری به ماشین صدمه میزنی !!!!!
آره خیلی از ما عاشق ماشینیم اما عاشق ماشین نه عاشق نگاه مردم ….!!!!!
Navid
۳ بهمن ۱۳۹۸به نظر من کار آدمهای ***ای هست،و به جز اینکه همه به چشم دیگه ای بهت نگاه میکنند،از لذت رانندگی ،و راحتی رانندگی وچیزهای دیگه هم محروم هستی…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲۱ خرداد ۱۴۰۰ارتفاع زدن بنظرم هیچ قشنگی نداره، هم هزینه بره هم تو دست انداز ها اذیت میکنه…
ابوالفضل
۲۷ آذر ۱۴۰۱سلام آقا شاهین ی سوالی خیلی ذهن منو درگیر کرده
من ی پژو آردی فول تیونینگ دیدم که ارتفاش چسبیده کف جاده بود خواستم بدونم اون دیفرانسیل که از زیر معلومه مشکلی براش پیش نمیاد
چون ماشین کف زمین قشنگ خوابیده بود
ماکان
۲۳ بهمن ۱۴۰۱سلام . خسته نباشید . ببخشید می خواستم بگویم که من با اینکه قبول دارم و می دونم که هرکسی اختیار ماشین و زندگی خودش را دارد ، اما در هر صورت درباره نظر شخصی خودم در مورد کوتاه کردن ارتفاع خودرو بگویم که من اعتقاد خودم جوری هستش که یکی از مخالفان سرسخت دستکاری خودرو هستم و بیشتر به نظر من بهتره که هر شخصی که دوست داره خودروی اسپرت داشته باشه ، برود و از همون اول یک ماشینی که از داخل خود کارخانه به صورت استاندارد اسپرت یا سوپر اسپرت هستش را بخرد مانند پورشه ، لامبورگینی ، فراری و برخی مدل ها از برخی برند های دیگر .
خلیل
۱۱ تیر ۱۴۰۲خسته نباشید الان می رم میخرم🤐
عرفان
۱۷ اسفند ۱۴۰۱منم این کارو کردم، ولی نه اونقدر که کبریت هم از زیرش رد نشه!🗿😂 یه کم برای شاختر شدنش