آنچه که امروزه به وفور در کوچه و خیابان دیده میشود، سیل خودروهایی است که ارتفاع بهشدت پایینی دارند و گاهی نیز صدای بلندی از آنها به گوش میرسد! این تب ارتفاع زدن، از پیکان جوانان تا ماکسیما و حتی خودروهای بالاتر را نیز در برگرفته است!
این پدیدهی نه چندان قدیمی، اختصاص به جوانان ندارد و بعضاً افراد میانسال به بالا نیز درگیر آن میباشند! البته از آنجایی که تیونینگ موتور و اجزای فنی خودروها در کشورمان چندان رایج نیست، افراد مجبورند به ارتفاع زدن و امثالهم اکتفا نمایند. البته به این پدیده القاب دیگری نیز دادهاند که ما ضرورتی برای بیان آنها نمیبینیم!
این پدیده در کشورهای خارجی به صورت علمی و معتبر پیگیری میشود تا جایی که بعضاً فستیوالهای اختصاصی مانند نیز هر ساله برگزار میشود. البته لازم به ذکر است که برخی از جوانان نیز به صورت بسیار افراطی این کار را انجام میدهند، تا جایی که یک قوطی کبریت نیز در زیر رکاب خودرو جای نمیگیرد!
راههای زیادی برای این کاهش ارتفاع خودرو وجود دارد که ارزانترین آنها که غیراستانداردترین مورد نیز میباشد، این است که فنر لول کمکفنر را ببرید و بدین طریق از ارتفاع خودروی خود بکاهید!
روش دیگری که وجود دارد، این است که بهاصطلاح کمکفنر خودروی خودتان را پیچ و مهرهای کنید، در این روش داخل فنر را با روغن مخصوصی پر میکنند و به همین خاطر شما کمکفنر نرمتری خواهید داشت. البته ارتفاع خودرو کاهش نمییابد و برای کاهش ارتفاع باید فنر لول کمکفنر را عوض نمایید.
در نهایت میرسیم به علمیترین و استانداردترین روش که البته هزینهی نسبتاً بالایی دارد و آن چیزی نیست جز عوض کردن کمکفنرهای استاندارد خودرو با نمونههای اسپرت و کوتاه. کمپانیهای مختلفی در این باره وجود دارند که از مشهورترین آنها میتوان به Accu air و Ksport و … اشاره کرد.
اما سؤال اصلی اینجاست، هدف از این کار چیست؟ به نظر میرسد که هدف جوانان امروزی از این کار در درجهی اول زیبایی و بعد از آن مواردی مانند افزایش هندلینگ و نظایر آن باشد. البته در اکثر اوقات نتیجهی چندان جالبی به دست نمی آید زیرا نرمی سواری خودرو تا حد زیادی کاهش مییابد و فرد عطای زیبایی خودرویش را به لقایش میبخشد!
علاوه بر مورد بالایی که ذکر گردید، افزایش استهلاک خودرو به خصوص در محور جلو و استهلاک جلوبندی نیز قابل ذکر است. البته این مورد به دلیل اسفالت خیابانها نمود بیشتری دارد. با وجود این موارد، هر روز به شمار افرادی که ارتفاع خودروی خود را کاهش میدهند افزوده میشود. از دیگر معایب کم کردن بیش از حد ارتفاع خودرو میتوان به سروصدا افتادن زودتر خودرو، برخورد سنگریزه و مواردی از این قبیل به خودرو و تحتفشار بودن سیستم زیربندی و فنربندی خودرو اشاره نمود.
موضوع جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد، فروش این خودروها است! از آنجایی که نگارنده کموبیش با بازار خودرو آشنا میباشد میتوان گفت که این خودروها در میان قشر عادی و معمولی، خریدار چندانی نخواهد داشت! شاید بتوانید خودروی خود را به جوانی که دنبال اینگونه خودروها میگردد بفروشید!
البته کم کردن اصولی و استاندارد ارتفاع برای خودرو، مزایایی هم دارد که شامل هدایتپذیری و فرمان پذیری بهتر، تعادل بیشتر و… میباشد.
در نهایت انتخاب با شماست! ماشین استاندارد را ترجیح میدهید یا یک “خزنده “را؟!
البته سعی کنید به این سؤال زمانی جواب دهید که با یک خودروی ارتفاع زده از یک سرعتگیر عبور نمیکنید یا با این خودرو به مسافرت نمیروید! چون مطمئنا بر روی جوابتان تأثیر گذار خواهد بود!
slr722
۲۰ خرداد ۱۳۹۳ماشین ساده باشه یه چیز دیگس…
البته کمی ارتفاع زدن بد نیست هم هندلینگ بهتر میشه هم بهتر به چشم میاد…
اما به شرطی که ارتفاع باعث نشه اتاق بکوبه…
انزو
۲۰ خرداد ۱۳۹۳الان اون فلوکس واگن دقیقا چی شده؟به عنوان کمد باید ازش استفاده کرد؟!
eh.sun
۲۰ خرداد ۱۳۹۳من که با ارتفاع عادی سپر شکوندم!! چه برسه به کف خواب. میخوام بدم ارتفاع رانا رو زیاد کنن خیلی پایینه.
AMIR55
۲۰ خرداد ۱۳۹۳با این اوضاع جاده های ایران ارتفاع زدن که هیچ باید حداقل دوتا فنر دیگه زیر ماشین انداخت یه دو متری از جاده بالاتر باشه.
امین
۲۰ خرداد ۱۳۹۳من که به شخصه از این که واسه یه ماشین عادی لالایی بخونم تا بخوابه اصلا خوشم نمیاد!!!
رضا
۲۰ خرداد ۱۳۹۳ارتفاع زدن اصلا بدرد خیابونای ایران نمیخوره. همین شاسی بلندهای تولید داخل با ارتفاع نیم متریشون از سطح زمین رو سرعت گیرها کم میارن چه برسه به کف خواب ها
AndromedA
۲۰ خرداد ۱۳۹۳جان ما عکس پروفایلتو عوض کن :'(
sorena scirocco
۲۰ خرداد ۱۳۹۳موافقم،
انصافا شما تیبا رو از روی جبر انتخاب کردی این دیگه افتخار کردن نداره که
رضا
۲۱ خرداد ۱۳۹۳دوستان عزیزم من این ماشینو ندارم و از روی جبر هم انتخاب نکردم! و اگه صدسال هم ماشین نداشته باشم این اشغال رو انتخاب نمیکنم!پراید رو بهش ترجیح میدم چون حداقل ابروی ادم رو نمیبره
دلیل انتخاب این عکس بخاطر تنفر بیش از حد بنده به این لگن محترم هست و ارادتی که به ابر کمپانی سایپا دارم…
ولی بخاطر دوستان عوضش میکنم
رضا
۲۰ خرداد ۱۳۹۳ولی اون بنز طلاییه خیلی دلمو گرفته
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۰ خرداد ۱۳۹۳درود .
من با این کار ، مخالفم . چون خیلی ضرر داره . البته در ایران .
ارتفاع زدن ، در حد معمول خوبه اما مه به قول شاهین افراطی نباشه .
البته از نظر من ارتفاع زدن برای شاسی بلند هایی نظیر 405 و سمند و پرشیا
تا حد معمول اشکالی نداره . چون نه تنها باعث زیبایی میشه ، بلکه روی
هندلینگ و کنترل ماشین هم تأثیر میذاره . جدای اینها ، ارتفاعش
استاندارد هم میشه .
تهمتن
۲۰ خرداد ۱۳۹۳این تیکه آخر خیلی خوب بود “”، ارتفاعش
استاندارد هم میشه .””
sorena scirocco
۲۰ خرداد ۱۳۹۳حالا 405 و پارس هیچی،ولی شما تیبا و سمند ال ایکس رو نگاه کن(مخصوصا سمند) ارتفاع عقبش دیگه زیادی بالاست مث شتر میمونه به همین دلیل مرکز ثقلش هم بالاست و این اصن خوب نیست،
جالب اینجاست که بر خلاف ارتفاع بلند تیبا اکسلش فاصله چندانی با زمین نداره(مث اکسل ریو و تیگو) که البته بخشیش به علت خطای بصری ناشی از ارتفاع کم سپره…
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۰ خرداد ۱۳۹۳درود .
کاملا با شما موافقم .
ما هیچیمون استاندارد نیست .
محمد
۲۰ خرداد ۱۳۹۳من شخصا از ماشینهای ارتفاع زده خوشم نمیاد حالا چه حرفه ای باشه یا فنر بریدن!کلا ژست و ابهت ماشین رو خراب میکنه
ولی خوب بعضیا عشق ارت زدنن دیگه!
بهزاد
۲۰ خرداد ۱۳۹۳واقعا متاسفم براتون
سرعت گیرا واسه این هستش که با سرعت کم از روشون رد بشیم نه اینکه مثل یک جهان سومی از روش رد بشیم و به عابر پیاده احترام نذاریم
اما در مورد ارتفاع : آرتفاع اگه بد بود هیچکوم از شرکت های بزرگ تو ماشین هاشون استفاده نمیکردند
چون جاده ها و خیابونای ما مثل آفریقاست دلیل نمیشه بگیم ارتفاع خوب نیست
من
۲۱ خرداد ۱۳۹۳اتفاقاً اون سرعت گیرا برای جهان سومی هاست!
مهدی ف
۲۰ خرداد ۱۳۹۳اون فولکس چرا اونجوریه خودش هم خندش گرفته اگر توجه کنید
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۰ خرداد ۱۳۹۳درود .
چند روز پیش تو خیابان مروی تهران داشتم با ماشین میرفتم ، بعد یدونه
فولکس قورباغه ای مدل 1959 دیدم . خیلی خیلی تمیز بود . رنگش زرد قناری .
معلوم بود تازه کمپلت رنگش کرده بود . رینگهای زیبایی هم زیرش بود . اما
وقتی از جو رنگش اومدم بیرون دیدم ماشین به طرز وحشتناکی روی زمین
خوابیده . خیلی ارتفاعش کم بود . گاز ماشینمو گرفتم رسیدم بهش تا باهاش
حرف بزنم . همین که کنارش رسیدم ، یک رهگذر ازش پرسید چند ؟؟؟
پاسخ داد 70 میلیون !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بعد از درودی که بهش گفتم ، از احوال ماشین جویا شدم . چراغ های عقب
فولکس های قدیمی ، خیلی کوچیکه . هرچی مدلهای فولکس قورباغه ایی بالاتر
میاد ، چراغ های عقبش بزرگتر میشه . ماشین مدل 59 بود اما چراغ های مدل
65 روی ماشین بود . بگذریم .
ازش پرسیدم چرا این زبون بسته را خوابوندی ؟؟؟ این ماشین خودش 60 سال
هست که دهنش سرویس شده ، جواب داد :
خودت داری میگی 60 ساله دهنش سرویس شده پس بزار بازم سرویس شه .
به قدری حرصم گرفته بود که میخواستم یدونه بزنم زیر گوشش .
پیش خودم گفتم : نه به اون قیمت 70 میلیونت . نه به تمیزی ماشینت و نه
به این جمله ی بی منطق و چرتت .
تو فابریک بودن ماشین هم که دستبردی . ادعاشم میشد ماشین بازه .
کسی که ماشین باز باشه ، هیچ وقت همچین جمله ایی رو به کار نمیبره .
تو فابریک بودن ماشین هم دست نمیبره ، سعی هم میکنه ماشین رو تا جاییکه
میشه ، فابریک نگه داره . از چراغ گرفته تا رنگ ماشین .
خلاصه برای اینکه بیشتر اعصابم خورد نشه ، گازشو گرفتم و رفتم .
فقط حسرت خوردم که چرا این ماشین ها دست اینجور افراد میفتن .
دیدن اینجور ماشینا اعصاب منو خورد میکنه . انگار که یکی دستشو گذاشته
روی سقف ماشین و فشار میده و در عین حال هم داره حرکتش میده .
دقیقا مثل ماشین بازی بچه کوچیک ها . اه اه اه .
NASSY
۲۰ خرداد ۱۳۹۳درود میلاد جان
خیلی وقت بیش رفته بود پست(DHL) , منتظر بسته ام بودم که کارمند پست برام بیاره , یه اقای اومد توو یه بسته داشت از امریکا ( منتظر بسته هامون بودیم سر صحبت باز کرد ) گفت کجایی هستی تا گفتم ایرانی ام کلی از خوبیای ایران گفت و اینا,, بعد گفت یه بنز 1950 دارم خیلی خیلی عزیزه واسم , برای اینکه اصالت و فابریک بودن خودش و حفظ کنه هر قطعه ای که خراب میشه از امریکا سفارش میدم اخه اینجا فابریک شو نمیشه پیدا کرد !!! (عکس کل ماشین رو دیدم فکر کردم مدل 2014 اس , طراحی 1950 )!!!!!
گفت 100% فابریک هست ماشینم!!!
هیچی دیگه الان دوو ماه هست توو کف اون ماشینه هستم!!!!
کامنت بالا رو خوندم ناراحت شدم بخدا !!!!
eh.sun
۲۰ خرداد ۱۳۹۳فابریک بنز رو از عامریکا سفارش میده؟ پس آلمان کشکِ؟
Alpha
۲۰ خرداد ۱۳۹۳جوک گفت
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۱ خرداد ۱۳۹۳درود .
بله نازی جان . اینطوریه . اینجور افراد کم هستند .
اقا احسان و اقای الفا چرا مسخره میکنید ؟؟؟
شاید طرف تو امریکا اشنا داشته . شاید طرف دو دوتا کرده ،
دیده اگه از این طریق بیاره براشس ارزون تر تمام میشه .
من فکر نکنم ناصر منظورش داخل ایران بوده . زود قضاوت نکنید .
Vahid
۲۱ خرداد ۱۳۹۳سلام
آقا میلاد، اتفاقا برعکس کسانی که ماشین بازن اصولا از ظاهر ماشینشون مشخصه. یعنی اونقدر ماشین این افراد ضایع هست که همه میفهمن اینا ماشین بازن. یه ماشین باز باید ماشینش از هر لحاظ با ماشینای دیگه متفاوت باشه. چون اگه ماشینش با مال بقیه هیچ فرقی نکنه که دیگه ماشین باز نیست. بر طبق نظر محترم شما با این وضعیت که هر کی ماشینشو فابریک نگه داره ماشین بازه ، نتیجه میگیریم که همه ماشین بازن.
با تشکر
زیگما
۲۰ خرداد ۱۳۹۳والا قدیما که تا جایی که من یادمه دقیقا بر عکس بود!
یعنی هر جوونی ماشین نو میخرید، تا جایی که امکان داشت پشت ماشین رو می آورد بالا!
کسی یادش هست؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۰ خرداد ۱۳۹۳درود .
به خاطر اینکه اون موقع جوون ها فقط در این حد اطلاع داشتند که اگر عقب
ماشینو بیارن بالا و جلوی ماشین پایین بمونه ، هوارو مشکافه و میره جلو .
حالت ایرودینامیک پیدا میکنه .
اما الان به این نتیجه دست یافتند که نه تنها باعث ایرودینامیک نمیشه ،
بلکه امنیت ماشین میاد پایین مخصوصا در سر پیچ ها .
اگر یک نگاهی به میتسوبیشی لنسر های قبل از سال 92 بندازی متوجه حرفم
میشی . در ایران .
انزو
۲۰ خرداد ۱۳۹۳اینا رو بهشون میگن شوتی.ینی یه سری افراد هستن میرن بار قاچاق از قبیل مثلا لباس یا لوازم ارایشی از این چتربازا تحویل میگیرن چون وزن بار سنگینه ارتفاع ماشین رو میبرن بالا ک وقتی بارو زدن ارتفاعش معمولی بشه و کسی شک نکنه ک کار غیر قانونی میکنن.معمولا هم جدیدا 405 و بعدش سمند واسه این کارا استفاده میشه.
masoud 68
۲۰ خرداد ۱۳۹۳بیشترین ماشینی که شوتیا الان استفاده می کنن زانتیا شده
NASSY
۲۰ خرداد ۱۳۹۳درود میلاد جان
توو کشور های عربی بیشتر لندکروزر ها و پاترول ها , جلو ماشین پایین و پشت ماشین بالاس!!! ( از یکی از دوستای عربم پرسیدم چـــرا ماشین تو اینجوریش کردی , میگه هوا مشکافــه و میره جلو !!!!!!!!
بقران از لندکروززر بگیر تا پاترول و هایلوکس و نیسان پیکاپ و … همه شون اینجورین!!!!
همونجا میخاستم خودکشی کنم !!!
البته بعضی از ماشین باز های حرفه ای شون ارتفاع میزنن !!!
لینا تازه رسیدن به دهه 70 ما ایرانیا !!!!!!!!!!!!! :D
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۰ خرداد ۱۳۹۳درود .
منظور من این میتسوبیشی ها است :
http://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fcache1.pakwheels.com%2F2010%2Frides%2F112009.JPG&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.pakwheels.com%2Frides%2F1990-mitsubishi-lancer-of-muradjanan&h=1536&w=2048&tbnid=k_1Hi2HFmTwtjM%3A&zoom=1&docid=Cyr-_4nl8ICNsM&ei=F5WWU7uiCuPhsASNqID4Dw&tbm=isch&client=firefox-a&ved=0CDIQMygHMAc&iact=rc&uact=3&dur=2789&page=1&start=0&ndsp=8
یک نگاه به بدنش بنداز .
انزو
۲۰ خرداد ۱۳۹۳همچنین درود بر تو.خیلی بالا نیس ک.ولی من در اون مورد اطلاع خاصی ندارم شاید ب همون دلیل باشه ک شما خودتون فرمودید.شایدم میاوردن بالا ک حس شاسی بلند بهشون دست بده :D سلیقه ها در هر زمان متغیره.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۰ خرداد ۱۳۹۳درود .
بله حق با شماست . خیلی بالا نیست . اما مردم به این ارتفاع
اضافه میکردند . اما من یادمه . در دهه ی 70 خودمون بود .
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۰ خرداد ۱۳۹۳درود .
راستی بچه ها یک مسأله در مورد طراحیه عقب بنز معماری بهتون بگم .
به احتمال زیاد کسانیکه بنز معماری داشتن ، به این موضوع پی بردن .
قسمت عقب بنز معماری طوری طراحی شده ( مخصوصا درب صندوق عقب ) ، که اگر
با این ماشین در جاده خاکی بری ، خاکهای پشت ماشین بالاتر از درب صندوق
عقب نمیاد . این مسأله کمک شایانی به دید راننده در ایینه ی وسط ماشین
میکنه .
ارمان
۲۰ خرداد ۱۳۹۳ماشین باید خودش اسپرت باشه ، اینکه ماشینای وطنی اغلب ارتفاع زیاد و فنرهای بلند دارن اتفاقی نیس ، چون اسفالت داقونی داریم اگه بخوان کمکهای اورجینال استفاده کنن ماشین زودتر به صدا میفته ، اگه دقت کرده باشین نمونه های داخلی ماشینای خارجی وقتی تو ایران مونتاژ میشن معمولا فنرهای بلندتر استفاده می کنن.
دوستی داشتم که وضعش بد نبود و عشق بی ام و های کوپه بود ، همیشه از به صدا افتادن جلو بندی و اگزوز می نالید . حتی ماشینای آلمانی اسپرت مدت طولانی نمی تونن بااسفالتای ایران دووم بیارن چه برسه به ارتفاع زدنای تخیلی خودمون !
un4given
۲۰ خرداد ۱۳۹۳با این هزینه های بالا و قیمتهای مسخره ماشینهای امروزی کار 100% بیخودیه. البته الان کمتر شده این تب ارتفاع
جهانگير
۲۰ خرداد ۱۳۹۳من یه خر ۹۰ دارم با این ارتفاع زیادش باز هم زیرش گیر میکنه تو این جاده ها عزیز کشورمون
رضا
۲۰ خرداد ۱۳۹۳ما باید یک کم از ارتفاع ماشین های داخل کم کنیم چون زیادی ارتفاع دارند
M.P
۲۰ خرداد ۱۳۹۳ولی باید واسه پرایدو اینکارو کرد.تو سرعت 130.140 واست بندری میزنه
PEUGEOT
۲۰ خرداد ۱۳۹۳والا من یه بار برای ماشینم ارتفاع زدم خیلی هم کم آوردمش پایین
به هیچ جا گیر نمی کرد
ولی بابام به شدت عصبانی شد گفت برو گمشو بیارش بالا
آخه من اون موقع تازه کار بودم نمی دونستم باید فنر اسپرت بندازم و فنرای خودشو بریدم و ماشین نرمی قبلیشو از دست داد
بالاخره دست از پا درازتر رفتم دو تا فنر فابریک انداختم
و چون فنرا نو بودن از قبلشم بالاتر اومدن
خیلی ماشین زشت شد
زیگما
۲۰ خرداد ۱۳۹۳ولی جدا از این حرفا
وقتی اون هوندا اودیسه رو توی عکس اول دیدم
از زندگی نا امید شدم!
ahmad
۲۰ خرداد ۱۳۹۳با همین ارتفاع عادی هم نمیشه از جاده های ایران عبور کرد و الان همه دارن ور میارن به شاسی بلند که راحت تر توی نا همواری های ایران تردد کنن. واقعاً ارتفاع زدن ماشین حماقت محضه. اگه توجه کنید ماشینایی که ارتفاع زدن از روی سرعت گیر ها با کلی سلام و صلوات رد میشن!
yasin
۲۰ خرداد ۱۳۹۳من که با ارتفاع زدن مخالفم ویا اگه می زنن
اونجوری نباید کف خواب کنن چون ماشین ازقیافه
میفته ولی به نظر من اگه یه کم ارتفاع بزنن
که اصولی باشه اشکالی نداره.
yasin
۲۰ خرداد ۱۳۹۳راستی شاهین جان بابت مقالت ممنون اون پیکانه
هم خیلی خوشگل بود.
شاهین
۲۰ خرداد ۱۳۹۳خواهش میکنم داداش.خیلی ممنون.
sasan
۲۰ خرداد ۱۳۹۳اگه علمی صورت بگیره این قضیه جالبه هم زیبایی داره هم میتونه عملکرد خودرورو افزایش بده
اما توجاده های ایران جواب نمیده
گاها”من تصورمیکنم اگه یه سوپراسپرت ارتفاع کمی مثل اونتادورمثلا”بخواد توجاده های ما بااین سرعتگیرها وچاله هایی که مثل چاه سرراه آدم سبزمیشن حرکت کنن چه چیزی ازسپرو جلوبندی ماشین میمونه!!
احسان(احسان سابق)
۲۰ خرداد ۱۳۹۳اگر می خواید ارتفاع بزنید و تو خیابونای پر از دست انداز و سرعت گیر سوسول بازی دربیارید باید منتظر فحش و حرفهای بی ادبانه راننده ای مثل من باشید
Ehsan
۲۰ خرداد ۱۳۹۳من که نهایت رینگ بندازم زیر ماشین ، با ارتفاع زدن هم مخالفم اون هم با سرعت گیرهای کوهان مانند خیابان ها و این همه چاله
راستی شاهین جان این پلاک وانت پیکان مال کجاست ؟
شاهین
۲۰ خرداد ۱۳۹۳احسان جون چند روز پیش ماشین جدید سایپا-زوتای(زوتیه،زوتیون؟! اسمشو بلد نیستم!) رو دیدم که شبیه همین پلاکو داشت.نمیدونم دقیق مال کجاست.
sorena
۲۰ خرداد ۱۳۹۳پلاک بین الملل نیس؟تو تریپ های آذربایجان و ارمنستان دلفان آفرود ماشیناشون از همینا وصل کرده بودن(رونیز و پاترول و آهو) چندتا ماشین سنگین هم با این پلاک تو آزادراه زنجان دیدم…
sorena
۲۰ خرداد ۱۳۹۳سازمان جهانگردی و اتومبیل رانی میده”پلاک ترانزیت”
انزو
۲۰ خرداد ۱۳۹۳اون بنتلیه رو نیگا.آدم دلش میخواد باهاش عکس یادگاری بگیره.
F.C.Barcelona
۲۰ خرداد ۱۳۹۳ماشین خارجی بخر اون وقت باید اسپورتش کرد ببین چی می شه اما باید مایه تیله داشته باشییم من الان یکی دارم هر جا برم میگن ((وای این سوتوتا هست یا حیولا
hero
۲۰ خرداد ۱۳۹۳کلا دستکاری ماشین کار درستی نیست
مگه اینکه یه شرکت تیونینگ معتبر این کارو بکنه
کافر مقدس
۲۰ خرداد ۱۳۹۳خواهشا از جوانان ما و کشور ما و خودروهای ما حرفی نزنید . . .
خوشا ب جال حکمرانانی که مردمانشان فکر نمیکنند . .