آموزش

ارتفاع زدن؛ خوب، بد، زشت!

آنچه که امروزه به وفور در کوچه و خیابان دیده می‌شود، سیل خودروهایی است که ارتفاع به‌شدت پایینی دارند و گاهی نیز صدای بلندی از آن‌ها به گوش می‌رسد! این تب ارتفاع زدن، از پیکان جوانان تا ماکسیما و حتی خودروهای بالاتر را نیز در برگرفته است!

Larry_Chen_speedhunters_bisimoto_honda_odyssey
این پدیده‌ی نه چندان قدیمی، اختصاص به جوانان ندارد و بعضاً افراد میان‌سال به بالا نیز درگیر آن می‌باشند! البته از آنجایی که تیونینگ موتور و اجزای فنی خودروها در کشورمان چندان رایج نیست، افراد مجبورند به ارتفاع زدن و امثالهم اکتفا نمایند. البته به این پدیده القاب دیگری نیز داده‌اند که ما ضرورتی برای بیان آن‌ها نمی‌بینیم!

این پدیده در کشورهای خارجی به صورت علمی و معتبر پیگیری می‌شود تا جایی که بعضاً فستیوال‌های اختصاصی مانند نیز هر ساله برگزار می‌شود. البته لازم به ذکر است که برخی از جوانان نیز به صورت بسیار افراطی این کار را انجام می‌دهند، تا جایی که یک قوطی کبریت نیز در زیر رکاب خودرو جای نمی‌گیرد!

car-with-lowest-ride-height
راه‌های زیادی برای این کاهش ارتفاع خودرو وجود دارد که ارزان‌ترین آن‌ها که غیراستانداردترین مورد نیز می‌باشد، این است که فنر لول کمک‌فنر را ببرید و بدین طریق از ارتفاع خودروی خود بکاهید!

car-with-lowest-ride-height
روش دیگری که وجود دارد، این است که به‌اصطلاح کمک‌فنر خودروی خودتان را پیچ و مهره‌ای کنید، در این روش داخل فنر را با روغن مخصوصی پر می‌کنند و به همین خاطر شما کمک‌فنر نرم‌تری خواهید داشت. البته ارتفاع خودرو کاهش نمی‌یابد و برای کاهش ارتفاع باید فنر لول کمک‌فنر را عوض نمایید.

car-with-lowest-ride-height
در نهایت می‌رسیم به علمی‌ترین و استانداردترین روش که البته هزینه‌ی نسبتاً بالایی دارد و آن چیزی نیست جز عوض کردن کمک‌فنرهای استاندارد خودرو با نمونه‌های اسپرت و کوتاه. کمپانی‌های مختلفی در این باره وجود دارند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به Accu air و Ksport و … اشاره کرد.

اما سؤال اصلی اینجاست، هدف از این کار چیست؟ به نظر می‌رسد که هدف جوانان امروزی از این کار در درجه‌ی اول زیبایی و بعد از آن مواردی مانند افزایش هندلینگ و نظایر آن باشد. البته در اکثر اوقات نتیجه‌ی چندان جالبی به دست نمی آید زیرا نرمی سواری خودرو تا حد زیادی کاهش می‌یابد و فرد عطای زیبایی خودرویش را به لقایش می‌بخشد!

car-with-lowest-ride-height
علاوه بر مورد بالایی که ذکر گردید، افزایش استهلاک خودرو به خصوص در محور جلو و استهلاک جلوبندی نیز قابل ذکر است. البته این مورد به دلیل اسفالت خیابان‌ها نمود بیشتری دارد. با وجود این موارد، هر روز به شمار افرادی که ارتفاع خودروی خود را کاهش می‌دهند افزوده می‌شود. از دیگر معایب کم کردن بیش از حد ارتفاع خودرو می‌توان به سروصدا افتادن زودتر خودرو، برخورد سنگریزه و مواردی از این قبیل به خودرو و تحت‌فشار بودن سیستم زیربندی و فنربندی خودرو اشاره نمود.

car-with-lowest-ride-height
موضوع جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد، فروش این خودروها است! از آنجایی که نگارنده کم‌وبیش با بازار خودرو آشنا می‌باشد می‌توان گفت که این خودروها در میان قشر عادی و معمولی، خریدار چندانی نخواهد داشت! شاید بتوانید خودروی خود را به جوانی که دنبال این‌گونه خودروها می‌گردد بفروشید!

البته کم کردن اصولی و استاندارد ارتفاع برای خودرو، مزایایی هم دارد که شامل هدایت‌پذیری و فرمان پذیری بهتر، تعادل بیشتر و… می‌باشد.

car-with-lowest-ride-height
در نهایت انتخاب با شماست! ماشین استاندارد را ترجیح می‌دهید یا یک “خزنده “را؟!

البته سعی کنید به این سؤال زمانی جواب دهید که با یک خودروی ارتفاع زده از یک سرعت‌گیر عبور نمی‌کنید یا با این خودرو به مسافرت نمی‌روید! چون مطمئنا بر روی جوابتان تأثیر گذار خواهد بود!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶۱ دیدگاه‌ها

  1. slr722

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    ماشین ساده باشه یه چیز دیگس…

    البته کمی ارتفاع زدن بد نیست هم هندلینگ بهتر میشه هم بهتر به چشم میاد…

    اما به شرطی که ارتفاع باعث نشه اتاق بکوبه…

    1. انزو

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (365 ديدگاه)

      الان اون فلوکس واگن دقیقا چی شده؟به عنوان کمد باید ازش استفاده کرد؟!

    2. eh.sun

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1947 ديدگاه)

      من که با ارتفاع عادی سپر شکوندم!! چه برسه به کف خواب. میخوام بدم ارتفاع رانا رو زیاد کنن خیلی پایینه.

      موافقم 4
      مخالفم 2
  2. AMIR55

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (79 ديدگاه)

    با این اوضاع جاده های ایران ارتفاع زدن که هیچ باید حداقل دوتا فنر دیگه زیر ماشین انداخت یه دو متری از جاده بالاتر باشه.

    موافقم 10
  3. امین

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    من که به شخصه از این که واسه یه ماشین عادی لالایی بخونم تا بخوابه اصلا خوشم نمیاد!!!

  4. رضا

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1691 ديدگاه)

    ارتفاع زدن اصلا بدرد خیابونای ایران نمیخوره. همین شاسی بلندهای تولید داخل با ارتفاع نیم متریشون از سطح زمین رو سرعت گیرها کم میارن چه برسه به کف خواب ها

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. AndromedA

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (49 ديدگاه)

      جان ما عکس پروفایلتو عوض کن :'(

      1. sorena scirocco

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (741 ديدگاه)

        موافقم،
        انصافا شما تیبا رو از روی جبر انتخاب کردی این دیگه افتخار کردن نداره که

        1. رضا

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1691 ديدگاه)

          دوستان عزیزم من این ماشینو ندارم و از روی جبر هم انتخاب نکردم! و اگه صدسال هم ماشین نداشته باشم این اشغال رو انتخاب نمیکنم!پراید رو بهش ترجیح میدم چون حداقل ابروی ادم رو نمیبره
          دلیل انتخاب این عکس بخاطر تنفر بیش از حد بنده به این لگن محترم هست و ارادتی که به ابر کمپانی سایپا دارم…
          ولی بخاطر دوستان عوضش میکنم

          موافقم 3
          مخالفم 1
  5. رضا

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1691 ديدگاه)

    ولی اون بنز طلاییه خیلی دلمو گرفته

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (6507 ديدگاه)

    درود .

    من با این کار ، مخالفم . چون خیلی ضرر داره . البته در ایران .

    ارتفاع زدن ، در حد معمول خوبه اما مه به قول شاهین افراطی نباشه .

    البته از نظر من ارتفاع زدن برای شاسی بلند هایی نظیر 405 و سمند و پرشیا

    تا حد معمول اشکالی نداره . چون نه تنها باعث زیبایی میشه ، بلکه روی

    هندلینگ و کنترل ماشین هم تأثیر میذاره . جدای اینها ، ارتفاعش

    استاندارد هم میشه .

    1. تهمتن

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      این تیکه آخر خیلی خوب بود “”، ارتفاعش

      استاندارد هم میشه .””

    2. sorena scirocco

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (741 ديدگاه)

      حالا 405 و پارس هیچی،ولی شما تیبا و سمند ال ایکس رو نگاه کن(مخصوصا سمند) ارتفاع عقبش دیگه زیادی بالاست مث شتر میمونه به همین دلیل مرکز ثقلش هم بالاست و این اصن خوب نیست،

      جالب اینجاست که بر خلاف ارتفاع بلند تیبا اکسلش فاصله چندانی با زمین نداره(مث اکسل ریو و تیگو) که البته بخشیش به علت خطای بصری ناشی از ارتفاع کم سپره…

      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (6507 ديدگاه)

        درود .

        کاملا با شما موافقم .

        ما هیچیمون استاندارد نیست .

  7. محمد

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    من شخصا از ماشینهای ارتفاع زده خوشم نمیاد حالا چه حرفه ای باشه یا فنر بریدن!کلا ژست و ابهت ماشین رو خراب میکنه
    ولی خوب بعضیا عشق ارت زدنن دیگه!

  8. بهزاد

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا متاسفم براتون
    سرعت گیرا واسه این هستش که با سرعت کم از روشون رد بشیم نه اینکه مثل یک جهان سومی از روش رد بشیم و به عابر پیاده احترام نذاریم
    اما در مورد ارتفاع : آرتفاع اگه بد بود هیچکوم از شرکت های بزرگ تو ماشین هاشون استفاده نمیکردند
    چون جاده ها و خیابونای ما مثل آفریقاست دلیل نمیشه بگیم ارتفاع خوب نیست

    1. من

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (248 ديدگاه)

      اتفاقاً اون سرعت گیرا برای جهان سومی‌ هاست!

  9. مهدی ف

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    اون فولکس چرا اونجوریه خودش هم خندش گرفته اگر توجه کنید

  10. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (6507 ديدگاه)

    درود .

    چند روز پیش تو خیابان مروی تهران داشتم با ماشین میرفتم ، بعد یدونه

    فولکس قورباغه ای مدل 1959 دیدم . خیلی خیلی تمیز بود . رنگش زرد قناری .

    معلوم بود تازه کمپلت رنگش کرده بود . رینگهای زیبایی هم زیرش بود . اما

    وقتی از جو رنگش اومدم بیرون دیدم ماشین به طرز وحشتناکی روی زمین

    خوابیده . خیلی ارتفاعش کم بود . گاز ماشینمو گرفتم رسیدم بهش تا باهاش

    حرف بزنم . همین که کنارش رسیدم ، یک رهگذر ازش پرسید چند ؟؟؟

    پاسخ داد 70 میلیون !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    بعد از درودی که بهش گفتم ، از احوال ماشین جویا شدم . چراغ های عقب

    فولکس های قدیمی ، خیلی کوچیکه . هرچی مدلهای فولکس قورباغه ایی بالاتر

    میاد ، چراغ های عقبش بزرگتر میشه . ماشین مدل 59 بود اما چراغ های مدل

    65 روی ماشین بود . بگذریم .

    ازش پرسیدم چرا این زبون بسته را خوابوندی ؟؟؟ این ماشین خودش 60 سال

    هست که دهنش سرویس شده ، جواب داد :

    خودت داری میگی 60 ساله دهنش سرویس شده پس بزار بازم سرویس شه .

    به قدری حرصم گرفته بود که میخواستم یدونه بزنم زیر گوشش .

    پیش خودم گفتم : نه به اون قیمت 70 میلیونت . نه به تمیزی ماشینت و نه

    به این جمله ی بی منطق و چرتت .

    تو فابریک بودن ماشین هم که دستبردی . ادعاشم میشد ماشین بازه .

    کسی که ماشین باز باشه ، هیچ وقت همچین جمله ایی رو به کار نمیبره .

    تو فابریک بودن ماشین هم دست نمیبره ، سعی هم میکنه ماشین رو تا جاییکه

    میشه ، فابریک نگه داره . از چراغ گرفته تا رنگ ماشین .

    خلاصه برای اینکه بیشتر اعصابم خورد نشه ، گازشو گرفتم و رفتم .

    فقط حسرت خوردم که چرا این ماشین ها دست اینجور افراد میفتن .

    دیدن اینجور ماشینا اعصاب منو خورد میکنه . انگار که یکی دستشو گذاشته

    روی سقف ماشین و فشار میده و در عین حال هم داره حرکتش میده .

    دقیقا مثل ماشین بازی بچه کوچیک ها . اه اه اه .

    1. NASSY

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (410 ديدگاه)

      درود میلاد جان

      خیلی وقت بیش رفته بود پست(DHL) , منتظر بسته ام بودم که کارمند پست برام بیاره , یه اقای اومد توو یه بسته داشت از امریکا ( منتظر بسته هامون بودیم سر صحبت باز کرد ) گفت کجایی هستی تا گفتم ایرانی ام کلی از خوبیای ایران گفت و اینا,, بعد گفت یه بنز 1950 دارم خیلی خیلی عزیزه واسم , برای اینکه اصالت و فابریک بودن خودش و حفظ کنه هر قطعه ای که خراب میشه از امریکا سفارش میدم اخه اینجا فابریک شو نمیشه پیدا کرد !!! (عکس کل ماشین رو دیدم فکر کردم مدل 2014 اس , طراحی 1950 )!!!!!

      گفت 100% فابریک هست ماشینم!!!

      هیچی دیگه الان دوو ماه هست توو کف اون ماشینه هستم!!!!

      کامنت بالا رو خوندم ناراحت شدم بخدا !!!!

      1. eh.sun

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1947 ديدگاه)

        فابریک بنز رو از عامریکا سفارش میده؟ پس آلمان کشکِ؟

        1. Alpha

          ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (542 ديدگاه)

          جوک گفت

      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (6507 ديدگاه)

        درود .

        بله نازی جان . اینطوریه . اینجور افراد کم هستند .

        اقا احسان و اقای الفا چرا مسخره میکنید ؟؟؟

        شاید طرف تو امریکا اشنا داشته . شاید طرف دو دوتا کرده ،

        دیده اگه از این طریق بیاره براشس ارزون تر تمام میشه .

        من فکر نکنم ناصر منظورش داخل ایران بوده . زود قضاوت نکنید .

    2. Vahid

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (86 ديدگاه)

      سلام
      آقا میلاد، اتفاقا برعکس کسانی که ماشین بازن اصولا از ظاهر ماشینشون مشخصه. یعنی اونقدر ماشین این افراد ضایع هست که همه میفهمن اینا ماشین بازن. یه ماشین باز باید ماشینش از هر لحاظ با ماشینای دیگه متفاوت باشه. چون اگه ماشینش با مال بقیه هیچ فرقی نکنه که دیگه ماشین باز نیست. بر طبق نظر محترم شما با این وضعیت که هر کی ماشینشو فابریک نگه داره ماشین بازه ، نتیجه میگیریم که همه ماشین بازن.
      با تشکر

      موافقم 1
      مخالفم 1
  11. زیگما

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3058 ديدگاه)

    والا قدیما که تا جایی که من یادمه دقیقا بر عکس بود!
    یعنی هر جوونی ماشین نو میخرید، تا جایی که امکان داشت پشت ماشین رو می آورد بالا!
    کسی یادش هست؟

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (6507 ديدگاه)

      درود .

      به خاطر اینکه اون موقع جوون ها فقط در این حد اطلاع داشتند که اگر عقب

      ماشینو بیارن بالا و جلوی ماشین پایین بمونه ، هوارو مشکافه و میره جلو .

      حالت ایرودینامیک پیدا میکنه .

      اما الان به این نتیجه دست یافتند که نه تنها باعث ایرودینامیک نمیشه ،

      بلکه امنیت ماشین میاد پایین مخصوصا در سر پیچ ها .

      اگر یک نگاهی به میتسوبیشی لنسر های قبل از سال 92 بندازی متوجه حرفم

      میشی . در ایران .

      1. انزو

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (365 ديدگاه)

        اینا رو بهشون میگن شوتی.ینی یه سری افراد هستن میرن بار قاچاق از قبیل مثلا لباس یا لوازم ارایشی از این چتربازا تحویل میگیرن چون وزن بار سنگینه ارتفاع ماشین رو میبرن بالا ک وقتی بارو زدن ارتفاعش معمولی بشه و کسی شک نکنه ک کار غیر قانونی میکنن.معمولا هم جدیدا 405 و بعدش سمند واسه این کارا استفاده میشه.

        1. masoud 68

          ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (18 ديدگاه)

          بیشترین ماشینی که شوتیا الان استفاده می کنن زانتیا شده

      2. NASSY

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (410 ديدگاه)

        درود میلاد جان

        توو کشور های عربی بیشتر لندکروزر ها و پاترول ها , جلو ماشین پایین و پشت ماشین بالاس!!! ( از یکی از دوستای عربم پرسیدم چـــرا ماشین تو اینجوریش کردی , میگه هوا مشکافــه و میره جلو !!!!!!!!

        بقران از لندکروززر بگیر تا پاترول و هایلوکس و نیسان پیکاپ و … همه شون اینجورین!!!!

        همونجا میخاستم خودکشی کنم !!!

        البته بعضی از ماشین باز های حرفه ای شون ارتفاع میزنن !!!

        لینا تازه رسیدن به دهه 70 ما ایرانیا !!!!!!!!!!!!! :D

        موافقم 1
        مخالفم 1
    1. انزو

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (365 ديدگاه)

      همچنین درود بر تو.خیلی بالا نیس ک.ولی من در اون مورد اطلاع خاصی ندارم شاید ب همون دلیل باشه ک شما خودتون فرمودید.شایدم میاوردن بالا ک حس شاسی بلند بهشون دست بده :D سلیقه ها در هر زمان متغیره.

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (6507 ديدگاه)

        درود .

        بله حق با شماست . خیلی بالا نیست . اما مردم به این ارتفاع

        اضافه میکردند . اما من یادمه . در دهه ی 70 خودمون بود .

  12. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (6507 ديدگاه)

    درود .

    راستی بچه ها یک مسأله در مورد طراحیه عقب بنز معماری بهتون بگم .

    به احتمال زیاد کسانیکه بنز معماری داشتن ، به این موضوع پی بردن .

    قسمت عقب بنز معماری طوری طراحی شده ( مخصوصا درب صندوق عقب ) ، که اگر

    با این ماشین در جاده خاکی بری ، خاکهای پشت ماشین بالاتر از درب صندوق

    عقب نمیاد . این مسأله کمک شایانی به دید راننده در ایینه ی وسط ماشین

    میکنه .

  13. ارمان

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    ماشین باید خودش اسپرت باشه ، اینکه ماشینای وطنی اغلب ارتفاع زیاد و فنرهای بلند دارن اتفاقی نیس ، چون اسفالت داقونی داریم اگه بخوان کمکهای اورجینال استفاده کنن ماشین زودتر به صدا میفته ، اگه دقت کرده باشین نمونه های داخلی ماشینای خارجی وقتی تو ایران مونتاژ میشن معمولا فنرهای بلندتر استفاده می کنن.
    دوستی داشتم که وضعش بد نبود و عشق بی ام و های کوپه بود ، همیشه از به صدا افتادن جلو بندی و اگزوز می نالید . حتی ماشینای آلمانی اسپرت مدت طولانی نمی تونن بااسفالتای ایران دووم بیارن چه برسه به ارتفاع زدنای تخیلی خودمون !

  14. un4given

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (234 ديدگاه)

    با این هزینه های بالا و قیمتهای مسخره ماشینهای امروزی کار 100% بیخودیه. البته الان کمتر شده این تب ارتفاع

  15. جهانگير

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    من یه خر ۹۰ دارم با این ارتفاع زیادش باز هم زیرش گیر میکنه تو این جاده ها عزیز کشورمون

  16. رضا

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ما باید یک کم از ارتفاع ماشین های داخل کم کنیم چون زیادی ارتفاع دارند

  17. M.P

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    ولی باید واسه پرایدو اینکارو کرد.تو سرعت 130.140 واست بندری میزنه

  18. PEUGEOT

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (998 ديدگاه)

    والا من یه بار برای ماشینم ارتفاع زدم خیلی هم کم آوردمش پایین
    به هیچ جا گیر نمی کرد
    ولی بابام به شدت عصبانی شد گفت برو گمشو بیارش بالا
    آخه من اون موقع تازه کار بودم نمی دونستم باید فنر اسپرت بندازم و فنرای خودشو بریدم و ماشین نرمی قبلیشو از دست داد
    بالاخره دست از پا درازتر رفتم دو تا فنر فابریک انداختم
    و چون فنرا نو بودن از قبلشم بالاتر اومدن
    خیلی ماشین زشت شد

  19. زیگما

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3058 ديدگاه)

    ولی جدا از این حرفا
    وقتی اون هوندا اودیسه رو توی عکس اول دیدم

    از زندگی نا امید شدم!

  20. ahmad

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (133 ديدگاه)

    با همین ارتفاع عادی هم نمیشه از جاده های ایران عبور کرد و الان همه دارن ور میارن به شاسی بلند که راحت تر توی نا همواری های ایران تردد کنن. واقعاً ارتفاع زدن ماشین حماقت محضه. اگه توجه کنید ماشینایی که ارتفاع زدن از روی سرعت گیر ها با کلی سلام و صلوات رد میشن!

  21. yasin

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    من که با ارتفاع زدن مخالفم ویا اگه می زنن

    اونجوری نباید کف خواب کنن چون ماشین ازقیافه

    میفته ولی به نظر من اگه یه کم ارتفاع بزنن

    که اصولی باشه اشکالی نداره.

  22. yasin

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    راستی شاهین جان بابت مقالت ممنون اون پیکانه

    هم خیلی خوشگل بود.

    1. شاهین

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (4710 ديدگاه)

      خواهش میکنم داداش.خیلی ممنون.

  23. sasan

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1047 ديدگاه)

    اگه علمی صورت بگیره این قضیه جالبه هم زیبایی داره هم میتونه عملکرد خودرورو افزایش بده
    اما توجاده های ایران جواب نمیده
    گاها”من تصورمیکنم اگه یه سوپراسپرت ارتفاع کمی مثل اونتادورمثلا”بخواد توجاده های ما بااین سرعتگیرها وچاله هایی که مثل چاه سرراه آدم سبزمیشن حرکت کنن چه چیزی ازسپرو جلوبندی ماشین میمونه!!

    موافقم 1
    مخالفم 1
  24. احسان(احسان سابق)

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2870 ديدگاه)

    اگر می خواید ارتفاع بزنید و تو خیابونای پر از دست انداز و سرعت گیر سوسول بازی دربیارید باید منتظر فحش و حرفهای بی ادبانه راننده ای مثل من باشید

  25. Ehsan

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1243 ديدگاه)

    من که نهایت رینگ بندازم زیر ماشین ، با ارتفاع زدن هم مخالفم اون هم با سرعت گیرهای کوهان مانند خیابان ها و این همه چاله

    راستی شاهین جان این پلاک وانت پیکان مال کجاست ؟

    1. شاهین

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (4710 ديدگاه)

      احسان جون چند روز پیش ماشین جدید سایپا-زوتای(زوتیه،زوتیون؟! اسمشو بلد نیستم!) رو دیدم که شبیه همین پلاکو داشت.نمیدونم دقیق مال کجاست.

    2. sorena

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (741 ديدگاه)

      پلاک بین الملل نیس؟تو تریپ های آذربایجان و ارمنستان دلفان آفرود ماشیناشون از همینا وصل کرده بودن(رونیز و پاترول و آهو) چندتا ماشین سنگین هم با این پلاک تو آزادراه زنجان دیدم…

      1. sorena

        ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (741 ديدگاه)

        سازمان جهانگردی و اتومبیل رانی میده”پلاک ترانزیت”

  26. انزو

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (365 ديدگاه)

    اون بنتلیه رو نیگا.آدم دلش میخواد باهاش عکس یادگاری بگیره.

  27. F.C.Barcelona

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین خارجی بخر اون وقت باید اسپورتش کرد ببین چی می شه اما باید مایه تیله داشته باشییم من الان یکی دارم هر جا برم میگن ((وای این سوتوتا هست یا حیولا

  28. hero

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (590 ديدگاه)

    کلا دستکاری ماشین کار درستی نیست
    مگه اینکه یه شرکت تیونینگ معتبر این کارو بکنه

  29. کافر مقدس

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1627 ديدگاه)

    خواهشا از جوانان ما و کشور ما و خودروهای ما حرفی نزنید . . .

    خوشا ب جال حکمرانانی که مردمانشان فکر نمیکنند . .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا