آنچه که امروزه به وفور در کوچه و خیابان دیده میشود، سیل خودروهایی است که ارتفاع بهشدت پایینی دارند و گاهی نیز صدای بلندی از آنها به گوش میرسد! این تب ارتفاع زدن، از پیکان جوانان تا ماکسیما و حتی خودروهای بالاتر را نیز در برگرفته است!
این پدیدهی نه چندان قدیمی، اختصاص به جوانان ندارد و بعضاً افراد میانسال به بالا نیز درگیر آن میباشند! البته از آنجایی که تیونینگ موتور و اجزای فنی خودروها در کشورمان چندان رایج نیست، افراد مجبورند به ارتفاع زدن و امثالهم اکتفا نمایند. البته به این پدیده القاب دیگری نیز دادهاند که ما ضرورتی برای بیان آنها نمیبینیم!
این پدیده در کشورهای خارجی به صورت علمی و معتبر پیگیری میشود تا جایی که بعضاً فستیوالهای اختصاصی مانند نیز هر ساله برگزار میشود. البته لازم به ذکر است که برخی از جوانان نیز به صورت بسیار افراطی این کار را انجام میدهند، تا جایی که یک قوطی کبریت نیز در زیر رکاب خودرو جای نمیگیرد!
راههای زیادی برای این کاهش ارتفاع خودرو وجود دارد که ارزانترین آنها که غیراستانداردترین مورد نیز میباشد، این است که فنر لول کمکفنر را ببرید و بدین طریق از ارتفاع خودروی خود بکاهید!
روش دیگری که وجود دارد، این است که بهاصطلاح کمکفنر خودروی خودتان را پیچ و مهرهای کنید، در این روش داخل فنر را با روغن مخصوصی پر میکنند و به همین خاطر شما کمکفنر نرمتری خواهید داشت. البته ارتفاع خودرو کاهش نمییابد و برای کاهش ارتفاع باید فنر لول کمکفنر را عوض نمایید.
در نهایت میرسیم به علمیترین و استانداردترین روش که البته هزینهی نسبتاً بالایی دارد و آن چیزی نیست جز عوض کردن کمکفنرهای استاندارد خودرو با نمونههای اسپرت و کوتاه. کمپانیهای مختلفی در این باره وجود دارند که از مشهورترین آنها میتوان به Accu air و Ksport و … اشاره کرد.
اما سؤال اصلی اینجاست، هدف از این کار چیست؟ به نظر میرسد که هدف جوانان امروزی از این کار در درجهی اول زیبایی و بعد از آن مواردی مانند افزایش هندلینگ و نظایر آن باشد. البته در اکثر اوقات نتیجهی چندان جالبی به دست نمی آید زیرا نرمی سواری خودرو تا حد زیادی کاهش مییابد و فرد عطای زیبایی خودرویش را به لقایش میبخشد!
علاوه بر مورد بالایی که ذکر گردید، افزایش استهلاک خودرو به خصوص در محور جلو و استهلاک جلوبندی نیز قابل ذکر است. البته این مورد به دلیل اسفالت خیابانها نمود بیشتری دارد. با وجود این موارد، هر روز به شمار افرادی که ارتفاع خودروی خود را کاهش میدهند افزوده میشود. از دیگر معایب کم کردن بیش از حد ارتفاع خودرو میتوان به سروصدا افتادن زودتر خودرو، برخورد سنگریزه و مواردی از این قبیل به خودرو و تحتفشار بودن سیستم زیربندی و فنربندی خودرو اشاره نمود.
موضوع جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد، فروش این خودروها است! از آنجایی که نگارنده کموبیش با بازار خودرو آشنا میباشد میتوان گفت که این خودروها در میان قشر عادی و معمولی، خریدار چندانی نخواهد داشت! شاید بتوانید خودروی خود را به جوانی که دنبال اینگونه خودروها میگردد بفروشید!
البته کم کردن اصولی و استاندارد ارتفاع برای خودرو، مزایایی هم دارد که شامل هدایتپذیری و فرمان پذیری بهتر، تعادل بیشتر و… میباشد.
در نهایت انتخاب با شماست! ماشین استاندارد را ترجیح میدهید یا یک “خزنده “را؟!
البته سعی کنید به این سؤال زمانی جواب دهید که با یک خودروی ارتفاع زده از یک سرعتگیر عبور نمیکنید یا با این خودرو به مسافرت نمیروید! چون مطمئنا بر روی جوابتان تأثیر گذار خواهد بود!
سینا
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام من رانا دارم لطفا یکی برای ارتفاع زدنش راهنماییم کنه .ممنون
Aston Martin
۱۱ آبان ۱۳۹۴تو ایران رینگ گذاشتنو ارتفا زدن الان مود شده سه چرخه هارو هم جدیدا ارتفا میزننو رینگ میندازن
سینا
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام.من رانا دارم لطفا بگید چطور ارتفاع بزنم.
ehsan
۸ خرداد ۱۳۹۴اینای که میگن ماشین استانداردش بهتره واقعا فکر میکنین پراید و پژو ایران استانداردن؟؟؟ این حرفاتون در مورد خودرو های بنز یا BMW میزدین کاملا درست بود//
پیشنهاد میکنم یه بار سوار این ماشین های که ارتفاع زدن بشین تا هندلینگ و لذت رانندگی بفهمین چیه!
shahab
۵ آبان ۱۳۹۴ماشینای ایرانی همینجوی هر روز باید جلوبندی پیاده کنی چه برسه به ابن که کف خوابشم کنی
مجید عباسی
۱۴ آبان ۱۳۹۶دوست عزیز این ماشینا قطعا از استاندارد روز خیلی فاصله دارند، اما اون سالی که طراحی شدن (دو یا سه دهه پیش یا شایدم بیشتر) قطعا طبق یه اصولی ساخته شدن. اینکه با قوانین و طراحی امروز فاصله دارن، توجیهی نمیشه که وضعیت رو بدتر کنیم
سینا
۸ خرداد ۱۳۹۴سلام.کسی نبود جواب منو بده؟؟؟
ممنون
ehsan
۹ خرداد ۱۳۹۴سلام
برادر تو برو جلوبندی سازی ها بگو میخوام ماشینمو ارتفاع بزنم خودشون راهنمایت میکنن و انجام میدن واست …
روش هاشم تو متن گفته دیگه بستگی داره چقدر خرج کنی
موفق باشی
Amin
۹ شهریور ۱۳۹۴سلام ب همه بچه ها خواستم ی سوال بپرسم ماشین مهتی فخرقاضی رو دیدید ارتفاع ماشینش خیلیپایینه و چرخ داخله گلگیره خواستم بدونم ماشینش موقع پیچیدن مشکل پیدا نمیکنه مثلا ب گلگیر بگیره؟ و چرخ های عقب در حالت عادی ب گلگیر نمیگره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
SS
۱۸ شهریور ۱۳۹۴ارتفاع زدن علاوه بر معایبی که گفتید، یک عیب دیگر هم داره
که اون کاهش ایمنی خودرو در تصادف هست
چرا که وقتی خودرویی با ارتفاع کمتر با یک خودرو دیگه با ارتفاع بیشتر تصادف میکنه
شاسی خودروی بلندتر بجای برخورد با شاسی خودروی کوتاه تر، به بدنه اون که مقاومت خیلی کمی داره برخورد میکنه اصطلاحا روی خودروی کوتاه تر سوار میشه، که در حالت معمول خسارت بیشتر و در تصادفات شدید، خطرات جانی رو (حتی در خودرو های ایمن) به همراه داره
البته این مشکل در تصادف خودروهای سدان با شاسی بلند هم وجود داره، که با پایین تر آوردن شاسی توسط خودروسازان در شاسی بلند های جدید تا حدودی رفع شده
vahidahmadi
۱۱ آبان ۱۳۹۴ب نظر من ماشین باید به اندازه پایین باشه
vahidahmadi
۱۱ آبان ۱۳۹۴ss ولی تعادل ماشین خیلی بهتر میشه
مجید
۱۴ آبان ۱۳۹۴سلام دوستان من یه لیفان ۶۲۰دارم که هندلینگش افتضاحه وهمینجوری هم کمی خشکه لطفا اگه کسی تجربه ارتفاع زدن لیفان رو داره بگه که از اینکار راضی بوده یانه ممنون
عادل
۱۱ آذر ۱۳۹۴سلام
من ریو سوار شدم به راحتی سرعت میگیری کف خوابم انقد هست که پا زیرش نمیره(مثال بود منظور این بود خیلی پایینه)
امیر
۱۸ بهمن ۱۳۹۴سلام من ماشینم بخواب هستش جلوش میکوبه چیکار کنم ، چه چیزی بخرم که نکوبه؟؟؟؟
مهدی
۵ اسفند ۱۳۹۴عالی بود مرسی ازمطالب خوبتون
ehsan
۱۲ اسفند ۱۳۹۴سلام دوستان.
من یه پرشیا دارم.میخوام ارتفاع بزنم.
یکی بهم گفت که لول پراید بخرم بندازم زیرش.
ارتفاعش چقد میاد پایین؟
هزینه اش چقد میشه
وحید
۶ فروردین ۱۳۹۵لول پراید؟!!!
برادر دوروزه باید موتورو جلوبندیتو از کف خیابون جم کنی
اصلا این کارو نکنی که هیچ مقاومتی نداره
لول 206 تیپ2 یا 4 بنداز
ارتفاع رو تا 3 انگشت میاره که نه اذیت کنه نه بکوبه
اگرم میتونین هزینه کنین یه دست کامل ریس بگیرین حرفه ای و راحت
من خودم رو 405 اینکارو کردم الان دوساله هیچ مشکلی هم پیدانکرده
فردین
۲۲ اسفند ۱۳۹۴به نظر من ماشین خوابیده باید فنر حرفه ای بندازی فنر معمولی زیاد جواب نمیده
M_pooya_2005@yahoo.com
۲۶ اسفند ۱۳۹۴بهترین ارتفاع واسه ماشین اینکه که چرخای جلو به فاصله ۲ انگشت وچرخای عقب ۳ انگشت. فنر ریسی بنداز حالشو ببر.من واسه ماشینه خودم پرشیا همین کارو کردم
ershad
۱۰ تیر ۱۳۹۶ببخشید منم ماشینم وضعیتش مثل ماشین شماست الانم بادوستام میخوام برم مسافرت بنظرتون تو جاده گیر نمیدن؟؟
مهيار
۷ فروردین ۱۳۹۵به نظر من ماشینه بدون ارتفاع یا بهتر بگم ، ماشین ایرانی با ارتفاع فابریک انگار یه چیزیش کمه ، من که هر ماشینی داشتم از راه اصولی ( کمک و فنر ریس ) ارتفاع زدم ، هیچ مشکلیم پیش نیومده ، فقط باید یه ذره سر کیسرو شل کنی ?
وحید
۳۱ خرداد ۱۳۹۵سلام منم یه پراید111 دارم حدود یکونیم دور ازفنرهاشو بریدم خیلی حال میداد هم قیافش عالی بود البته 30درصدهم دودی کرده بودم عالییییییییییییییییییییی بود سواریش خیلیم راحت تر از زمون استانداردش بودم اما الان فروختم و 405صفر خریدم موندم اینو چیکارش کنم 405 سوارا نظرشون چیه درباره این کار ؟
علي
۵ تیر ۱۳۹۵سلام من ۲۰۶ تیپ ۵ دارم خودم ماشین باز هستم ارتفاع ماشین جلو یک انگشت هس دیگ خسته شدم هرجا میرم زیرش گیر میکنه بیشتر از یک نفر هم سوار میکنم دیگ بسختی حرکت میکنم میخوام ببرم بیارمش بالا در اصل اینطور ماشینها سوار ما هستن ن ما سوار ماشین…
kabos
۲۹ تیر ۱۳۹۵من ک ماشینمو 4دور هر چهارتا لاستیکو بریدم .تو جاده میکوبه .ولی حال میده .ماشین باز باید فرق کنه با یه غیر ماشین باز .بجای هم خوابی با دختر ماشینمون رو میخوابونیم .شما چ میدونین وقتی تموم درد و غمت تو مشتت جمع میشه نصف شب ب ماشین گاز میدی اون بجات غرش میکشه یعنی چی .درود بر تمام ماشین بازها ?
ایرج
۱۲ مهر ۱۳۹۵ایول کابوس حرف دل ماشین بازارو زدی اونایی که ماشین باز نیستن این کارو نکنن دردسره
ابوالفضل
۳ آبان ۱۳۹۵سلام
دوستان من جدیدا یه 206 خریدم که ارتفاع زده.
حالا الان میتونم به حالت اولش برگردونم آخه الان خیلی خشک شده
مهدی
۲۳ آذر ۱۳۹۵سلام
من اخیرا از رینگ 16 با فاق 50 واسه 206 SD استفاده کردم، یه خورده ارتفاع ماشین زیاد شده و البته خشک تر از سابق… ممنون میشم اگه راهنمایی کنید چجوری میتونم هم یه خورده ارتفاع رو کم کنم هم ماشین نرم بشه
Kasra
۱۳ دی ۱۳۹۵رینگ ۱۵ بنداز
سام
۲۰ بهمن ۱۳۹۵کف خواب فقط پرشیا ؛ پرشیا فقط کف خواب ، چی میشه لامصب
سینا
۱۷ فروردین ۱۳۹۶سلام دوستان من ماشینم 206 مدل 83 هست و از لحاظ فنی ظاهری فوق العادس میخوام یه خورده ارتفاعشو بیارم پاین نمیخوام کف خواب کنم چون خودمم زیاد از این کار خوش آیند نیستم (گیردادن خانواده) حالااونایی که میدونن لطفا راهنمایی کنن
مهدی ام
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام من پارس داریم فنر فابریک زیر ماشین هست .میخواهم ماشین رو تا روی نوشته های لاستیک پایین بیارم یکی راهنمایی کنه که چه فنری بندازم که نشکنه
محراب
۲۲ خرداد ۱۳۹۶دوستان من رانا دارم الان ماشین با لول ریس شماره ۳۰ بخواب کردم حس میکنم جلوش زیاد بازی داره که جلوبندی سازی میگه معدل کمک من تا حالا اینطور بخواب نکردم به نظر شما مشکلی داره که لولش ریس و کمکش فابریک البته از نوع گازی کمکش
مهدی
۱۲ مرداد ۱۳۹۶سلام دوستان من ۲۰۶ اس دی وی ۸ صفر خریدم که دنده ۲ لرزش داره می گن با کمی ارتفاع زدن درست می شه لطفا راهنمایی کنین درسته و چقدر باید ارتفاع بزنم.ممنون
ماشين باز تير
۲۲ شهریور ۱۳۹۶اشتباه گفتن بهت عزیز انگار دل درد داری بگن کفشتو پاشنه کوتاه بپوش چه ربطی داره
ارتفاع واسه عشق بازی و هندلینگ نه واسه بچه سوسولایه استاندارد سوار که استانداردشون یه شایی نمیرزه .
ماشين باز تير
۲۲ شهریور ۱۳۹۶فقط فنر کوتاه ریس اصلی المان بندازید نمیکوبه و عالی میشه
من رو 206 405 L90 207 پرشیا انداختم 8 ساله هم دارم هر سال ماشین عوض میکنم تا میگیرم فنر ریس اصلی المان میگیرم عوض میکنم عالی میشه
ارتفاع معمولی و عادی دو انگشت روی لاستیک هست
الباقی ارتفاع ها داستان داره که اذیت میشین
لطفا ریس اصلی المان بندازید
هم خوش روخ میشه . هم هندلینگ عالی . هم کوبش نداره . هم تا 5 نفر هم میتونن سوار بشن . خیالتون راحت اصلی بگیرین عشق کنید
غریبه
۱۹ مهر ۱۳۹۶سلام قیمت این فنر ریس آلمانی ها ک میگین چنده ؟ و فقط فنر یا کمک هم روشه ک باید تعویض بشه ؟ برای 405!!!یکی از دوستان میگفت برای 405 فتر فابریکی 206 بنداز هم نرم میشه هم ارتفاع و کم میکنه خودشم انداخته ! نظر شما چیه ؟ممنون…
حسین
۱۹ آبان ۱۳۹۶سلام دوستان.من خودم ۴۰۵ داشتم، مرحله اول فنرای جلو رو بریدم انداختم زیرش خیلی بد شد همش میکوبید و زیرش گیر میکرد، مجبور شدم دوباره فنر فابریکی خریدم انداختم زیرش، بعد ی سال دیدم ماشین اصن قیافه نداره، رفتم ی جفت فنر لول ۲۰۶ خریدم انداختم، خیلی عالی شد، نه زیاد میکوبید نه اذیت میکرد، ارتفاع عقبم ک ریگلاژیه دیگه هرچقدر بخوای میاری پایین
رضا
۲۰ آبان ۱۳۹۶سلام من ی پرشیا دارم چنوقت پیش فنر تمام اسپرت انداختم عقبشم خوابونده بودم با پنج نفر سرنشین رفتم تو جاده دهنم سرویس شد اصن ماشین بیچاره داغون شد دوتا از قالپاقاش افتاده بود، زیر ماشین چنبار خورد دراصل ماشینم واسه کسایی که بیرون بودن خوشکل شده بود ولی هرکی تو ماشین مینشست سنگ کلیه شو دفع میکرد الان بردم از استاندارد خودشم بلندترش کردم. خواستم بگم اگه نمیخواید داشبردتون مغزتونو بخوره شماهم این اشتباه احمقانه رو انجام ندید.