آموزش

ارتفاع زدن؛ خوب، بد، زشت!

آنچه که امروزه به وفور در کوچه و خیابان دیده می‌شود، سیل خودروهایی است که ارتفاع به‌شدت پایینی دارند و گاهی نیز صدای بلندی از آن‌ها به گوش می‌رسد! این تب ارتفاع زدن، از پیکان جوانان تا ماکسیما و حتی خودروهای بالاتر را نیز در برگرفته است!

Larry_Chen_speedhunters_bisimoto_honda_odyssey
این پدیده‌ی نه چندان قدیمی، اختصاص به جوانان ندارد و بعضاً افراد میان‌سال به بالا نیز درگیر آن می‌باشند! البته از آنجایی که تیونینگ موتور و اجزای فنی خودروها در کشورمان چندان رایج نیست، افراد مجبورند به ارتفاع زدن و امثالهم اکتفا نمایند. البته به این پدیده القاب دیگری نیز داده‌اند که ما ضرورتی برای بیان آن‌ها نمی‌بینیم!

این پدیده در کشورهای خارجی به صورت علمی و معتبر پیگیری می‌شود تا جایی که بعضاً فستیوال‌های اختصاصی مانند نیز هر ساله برگزار می‌شود. البته لازم به ذکر است که برخی از جوانان نیز به صورت بسیار افراطی این کار را انجام می‌دهند، تا جایی که یک قوطی کبریت نیز در زیر رکاب خودرو جای نمی‌گیرد!

car-with-lowest-ride-height
راه‌های زیادی برای این کاهش ارتفاع خودرو وجود دارد که ارزان‌ترین آن‌ها که غیراستانداردترین مورد نیز می‌باشد، این است که فنر لول کمک‌فنر را ببرید و بدین طریق از ارتفاع خودروی خود بکاهید!

car-with-lowest-ride-height
روش دیگری که وجود دارد، این است که به‌اصطلاح کمک‌فنر خودروی خودتان را پیچ و مهره‌ای کنید، در این روش داخل فنر را با روغن مخصوصی پر می‌کنند و به همین خاطر شما کمک‌فنر نرم‌تری خواهید داشت. البته ارتفاع خودرو کاهش نمی‌یابد و برای کاهش ارتفاع باید فنر لول کمک‌فنر را عوض نمایید.

car-with-lowest-ride-height
در نهایت می‌رسیم به علمی‌ترین و استانداردترین روش که البته هزینه‌ی نسبتاً بالایی دارد و آن چیزی نیست جز عوض کردن کمک‌فنرهای استاندارد خودرو با نمونه‌های اسپرت و کوتاه. کمپانی‌های مختلفی در این باره وجود دارند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به Accu air و Ksport و … اشاره کرد.

اما سؤال اصلی اینجاست، هدف از این کار چیست؟ به نظر می‌رسد که هدف جوانان امروزی از این کار در درجه‌ی اول زیبایی و بعد از آن مواردی مانند افزایش هندلینگ و نظایر آن باشد. البته در اکثر اوقات نتیجه‌ی چندان جالبی به دست نمی آید زیرا نرمی سواری خودرو تا حد زیادی کاهش می‌یابد و فرد عطای زیبایی خودرویش را به لقایش می‌بخشد!

car-with-lowest-ride-height
علاوه بر مورد بالایی که ذکر گردید، افزایش استهلاک خودرو به خصوص در محور جلو و استهلاک جلوبندی نیز قابل ذکر است. البته این مورد به دلیل اسفالت خیابان‌ها نمود بیشتری دارد. با وجود این موارد، هر روز به شمار افرادی که ارتفاع خودروی خود را کاهش می‌دهند افزوده می‌شود. از دیگر معایب کم کردن بیش از حد ارتفاع خودرو می‌توان به سروصدا افتادن زودتر خودرو، برخورد سنگریزه و مواردی از این قبیل به خودرو و تحت‌فشار بودن سیستم زیربندی و فنربندی خودرو اشاره نمود.

car-with-lowest-ride-height
موضوع جالب دیگری که باید به آن اشاره کرد، فروش این خودروها است! از آنجایی که نگارنده کم‌وبیش با بازار خودرو آشنا می‌باشد می‌توان گفت که این خودروها در میان قشر عادی و معمولی، خریدار چندانی نخواهد داشت! شاید بتوانید خودروی خود را به جوانی که دنبال این‌گونه خودروها می‌گردد بفروشید!

البته کم کردن اصولی و استاندارد ارتفاع برای خودرو، مزایایی هم دارد که شامل هدایت‌پذیری و فرمان پذیری بهتر، تعادل بیشتر و… می‌باشد.

car-with-lowest-ride-height
در نهایت انتخاب با شماست! ماشین استاندارد را ترجیح می‌دهید یا یک “خزنده “را؟!

البته سعی کنید به این سؤال زمانی جواب دهید که با یک خودروی ارتفاع زده از یک سرعت‌گیر عبور نمی‌کنید یا با این خودرو به مسافرت نمی‌روید! چون مطمئنا بر روی جوابتان تأثیر گذار خواهد بود!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶۱ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان برا اسپرت کردن اردی چی پیشنهاد میدید

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4607 ديدگاه)

      هیچی!

      موافقم 33
      مخالفم 2
    2. کوروش

      ۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (40 ديدگاه)

      اسپویلر و رینگ و ارتفاع

      موافقم 1
      مخالفم 3
    3. کوروش

      ۸ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (40 ديدگاه)

      اسپویلر و رینگ و ارتفاعع

      موافقم 1
      مخالفم 3
  2. بابک

    ۱۷ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این کار فقط از لحاظ زیبایی ظاهری و حس رانندگی خیلی جالبه، اما من بعد از ۵ سال واقعا کمرم آسیب دیده

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. مرتضی

      ۶ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      زیباییه ظاهری؟چیزی که ما میبینیم یه ماشین با فنر های شکسته و داغون و غیر متعارفه
      هیچوقت نفهمیدم فاز اینایی که ارتفاع میزنن چیه…

      موافقم 10
      مخالفم 21
      1. Cyber truck punk

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (151 ديدگاه)

        تو فاز ویدیو مشترک بین ردبول و اسپید هانتر با حضور کن بلاک از مانستر و با شرکت پیکان اسپید جوانان هانتر با بدنه لایت و کف خواب.
        مدل اسپشیال دریفت ادیتیشن😂😂

  3. hosein

    ۱۰ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    این همه مهندس و طراح و مخ میشینن ماشینو طراحی میکنن… مطمئن باشید اونا خیلی بهتر از تزییناتیا یا جوانان عشق ارتفاع زدن به اصول زیبایی خودرو واقفن. پس فک نکنم ارتفاع زدن و چارتا چراغ اسپرت کار خاصی تو زیبایی ماشین انجام بده. نکته بعدی نابود کردن نرمی و راحتی ماشینه. اینم حرف خنده داریه که هندلینگ بهتر میشه. به چه قیمت؟!!! دنبال هندلینگی مثلا پارس خریدی از همون اول برو اون لاستیکای مزخرف و خشک 185ش رو با یه لاستیک 205 خارجی مثل هانکوک عوض کن نه ماشینو بخوابون مثل تابوت

    موافقم 3
    مخالفم 16
  4. حمید آذری

    ۱۱ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اساتید محترم..جواب ب اون دوستی ک گفت مهندسای ایرانخودرو ینی فکرشون نمیرسیده ..اینه ک ارتفاع پایین کنترل ماشین خیلی بهتره درصد چپ کردن میاد پایین شتاب ماشین بیشتر میشه..شما اگه واسه ارتفاع خرج کنید کمک مخصوص و فنر مخصوص بندازید از فابریکم نرمتر میشه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. Raha

    ۲۷ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (287 ديدگاه)

    هیچ جذابیتی نداره

    موافقم 2
    مخالفم 17
  6. سپاهی

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ادمین عزیز و محترم و دوست داشتنی
    من یه پراید دارم که ارتفاع لاستیک های جلوش ۴ انگشت بالای لاستیک و ارتفاع عقبش ۵ انگشت بالای لاستیکه!!!
    میخوام ارتفاع جلو و عقب رو تا ۳ انگشت بالای لاستیک کم کنم اونم به روش بریدن کمک فنر….ولی راستش یکم نگرانم که واسه ماشین مشکل پیش میاد…آخه بعضیا میگن بعد ارتفاع زدن ماشین از هم میپاشه و مدام خرج رو دستت میندازه…‌نظر شما چیه ادمین جان؟

    موافقم 1
    مخالفم 10
  7. (HOSEIN(TUN

    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ارتفاع سواری حال میده که این همه خرجش می کنیم عشق می خواد که بعضی هاندارند اونم اگه با استاتیک ارتفاع بزنی نه با پنو

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. امیر

    ۱۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وخسته نباشید دوستانی که با ارتفاع زدن مخالفند تو این سایت دنبال چین!؟
    من خودم یه ۴۰۵ دارم ارتفاش فاریک بود وقتی از بعل بهش نگاه میکردی گیربکسو پلوسو شاستی وخیلی چیزایه دیگه معلوم بود .:)
    اومدم ارتفاع با فنر ریسی بزنم گفتن داغون میشه رفتم سه ملیونو پنصد دادم یه دونه پنو ماتیک بستم الانم راضیه راضیم میخوام خاکی یا مسافرت برمم با یه ریموت ماشینو سرپا میکنم
    اون دوستمونم که میگه مهندسو طراح و این داستانا این مهندسی مال ۲۰ سال پیشه .شاید بگی برو ماشین بروز تر بخر !ولی با این وضیعت دلارو این داستان هاهمینم زیادیه

    موافقم 6
    مخالفم 3
  9. سهیل

    ۱۳ آبان ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیچ کدومتون عاشق نیسید.اگه ماشین باز باشی مثل من همه زندگیتو واسه ماشینت میدی.
    واقعا نمیدونم چی بگم ؟ فقط کافیه عاشق باشی اونوقت ارتفاع ماشینت که هیچی ارتفاع ارزوهاتم واسه ماشینت میزنی.

    موافقم 13
    مخالفم 3
    1. M.K karimi

      ۱۲ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (861 ديدگاه)

      ربطی به عاشق بودن و نبودن نداره مربوطه به حماقت و بی تدبیریه !!!!
      اینکه بزنی بی دلیل ارتفاع ماشینتو بزنی و هفت جد ماشینتو بیاری جلو چشماش ماشین باز بودنه ؟!؟! اینطوریه که بیشتر داری به ماشین صدمه میزنی !!!!!
      آره خیلی از ما عاشق ماشینیم اما عاشق ماشین نه عاشق نگاه مردم ….!!!!!

      موافقم 11
      مخالفم 4
  10. Navid

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من کار آدمهای ***ای هست،و به جز اینکه همه به چشم دیگه ای بهت نگاه میکنند،از لذت رانندگی ،و راحتی رانندگی وچیزهای دیگه هم محروم هستی…

    موافقم 2
    مخالفم 4
  11. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4607 ديدگاه)

    ارتفاع زدن بنظرم هیچ قشنگی نداره، هم هزینه بره هم تو دست انداز ها اذیت میکنه…

    موافقم 5
    مخالفم 7
  12. ابوالفضل

    ۲۷ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام آقا شاهین ی سوالی خیلی ذهن منو درگیر کرده
    من ی پژو آردی فول تیونینگ دیدم که ارتفاش چسبیده کف جاده بود خواستم بدونم اون دیفرانسیل که از زیر معلومه مشکلی براش پیش نمیاد
    چون ماشین کف زمین قشنگ خوابیده بود

  13. ماکان

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (789 ديدگاه)

    سلام . خسته نباشید . ببخشید می خواستم بگویم که من با اینکه قبول دارم و می دونم که هرکسی اختیار ماشین و زندگی خودش را دارد ، اما در هر صورت درباره نظر شخصی خودم در مورد کوتاه کردن ارتفاع خودرو بگویم که من اعتقاد خودم جوری هستش که یکی از مخالفان سرسخت دستکاری خودرو هستم و بیشتر به نظر من بهتره که هر شخصی که دوست داره خودروی اسپرت داشته باشه ، برود و از همون اول یک ماشینی که از داخل خود کارخانه به صورت استاندارد اسپرت یا سوپر اسپرت هستش را بخرد مانند پورشه ، لامبورگینی ، فراری و برخی مدل ها از برخی برند های دیگر .

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. خلیل

      ۱۱ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (285 ديدگاه)

      خسته نباشید الان می رم میخرم🤐

  14. عرفان

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    منم این کارو کردم، ولی نه اونقدر که کبریت هم از زیرش رد نشه!🗿😂 یه کم برای شاختر شدنش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا