اگر خودرویتان را در پیست استفاده میکنید، پس میدانید که واژهی “ارزان” برایتان آشنا است.
در بحث مربوط به خودرو و پیست ارزانی وجود ندارد اما نیاز نیست که هزاران دلار را برای به دست آوردن قطعات گرانقیمت صرف کرد. در اینجا برخی قطعات ساده و نسبتاً ارزانقیمت و قابلابتیاع وجود دارد که کمک میکنند تا شما یک دور پیست را سریعتر طی کنید.
لاستیکهای بهتر
اکثر کارشناسان به شما خواهند گفت که در بحث مربوط به بهبود کارایی خودرو در پیست، لاستیکها نقش مهمی را ایفا میکنند. با استفاده از مجموعه لاستیکهای مسابقهای اختصاصی، شما میتوانید کارایی بالاتری در پیست داشته باشید و از پنچری آنها در زمان استفادهی روزانه آسودهخیال باشید. لاستیکهای خوب گران هستند و شما با تحقیق میتوانید لاستیکهای زیادی را که چسبندگی بالایی داشته و درعینحال قیمتی متوسط دارند را بیابید.
لنتهای ترمز مسابقهای
شاید این مورد کمی متضاد به نظر برسد اما هرچقدر که سریعتر بتوانید توقف کنید، سریعتر نیز میتوانید حرکت نمایید. ترمزهای بهتر با استفادهی مکرر از بین نمیروند و به شما اجازه میدهند تا قبل از وارد شدن به پیچ، مدتزمان بیشتری گاز بدهید. لنتهای ترمز مسابقهای ترکیبات مختلفی دارند. برخی فقط در هنگامی که واقعاً داغ باشند خوب عمل میکنند درحالیکه دستهی دیگر به طیفهای وسیع دمایی مقاوم هستند. با کمی تحقیق و جستوجو میتوانید برخی از این لنتها را با قیمتی عالی پیدا کنید.
روغن ترمز با تحمل دمای بالا
زمانی که میخواهید از حداکثر توان ترمز استفاده کنید، در واقع در حال تولید دمای بسیار بالای ترمز هستید. دمایی که شاید برای تبخیر روغن ترمز کافی باشد. روغنی که میجوشد حبابهای هوا را تولید میکند که برخلاف خود روغن میتواند متراکم شده و زمانی که این اتفاق رخ دهد، پدال ترمز به کف میچسبد و شاید خودرویتان با دیوارهی پیست برخورد نماید. برخی روغنهای ترمز در طول زمان رطوبت را جذب میکنند که نقطهی جوش را کاهش میدهد بنابراین در سادهترین حالت شما باید قبل از ورود به پیست روغن ترمز را عوض کنید اما اگر میخواهید بهترین کار را انجام دهید، روغن اصلی را با نمونههای DOT 4 یا DOT 5.1 جایگزین کنید.
رینگهای سبکوزن
اکثر مردم رینگهای جدید را برای بهبود جلوهی ظاهری خودرو بکار میگیرند اما اگر شما میخواهید وارد پیست شوید، به رینگی احتیاج دارید که کارایی را بهبود ببخشد و این به معنای وزن کم است. رینگهای سبکتر وزن بی فنری (بخشی از وزن خودرو که توسط سیستم تعلیق حمایت نمیشود) را کاهش میدهند که به رینگ اجازه میدهد تا در برابر دستاندازها سریعتر واکنش نشان داده و باعث بهبود چسبندگی خودرو شود. نیاز نیست که این رینگها جذاب یا گرانبها باشند! فقط کافی است که وزن کمی داشته باشند. با خرید رینگهای دستدوم میتوانید پول خود را حفظ کنید اما مطمئن شوید که رینگهای مورداشاره خسارتدیده یا تابخورده نباشند.
جذبکنندههای شوک قابل تنظیم
جذبکنندههای قابل تنظیم (دامپرها) به خریداران این اجازه را میدهند که میزان فشردگی و بازشدگی را تنظیم کنند. برخی شوکها قابلیت تنظیم انفرادی برای میزان بازشدگی و جمع شدن را دارند. این قطعات به شما اجازه میدهند تا هندلینگ خودرو را به دست بگیرید و توازنی مثالزدنی را در شرایط متفاوت پیست به دست آورید. شوکهای قابل تنظیم میتوانند بهصورت قطعات مجزا و یا به همراه تجهیزات دیگر خریداری شوند.
احمد باقری
۴ تیر ۱۳۹۵مقاله خوبی بود، یعنی میشه با هزینه خیلی کمتر، کارایی به نسبت خوبی بدست آورد.
elemento
۵ تیر ۱۳۹۵ماشین برای تیونیگ فقط سایپا 111. پیش به سوی نوربرگ رینگ و رکورد زیر 7 دقیقه….
امین
۲۴ شهریور ۱۳۹۶پراید بدرد لای جرز دیوارم نمیخوره
داشتم که میگم
Lord Cezar
۴ تیر ۱۳۹۵متاسفانه تو ایران عملاً هزینه اینا خیلی بالاس و اینکه جنس های اورجینال در زمینه تیونینگ خیلی گرون هست .
دوماً ماشینی که قصد داریم تغییراتی رو تو اون اعمال کنیم باید ذاتاً تحمل این تغییراتو داشته باشه که هیچ خودروی داخلی تحمل اینارو نداره و در کمترین مدت آسیب های زیادی میبینه.
نمونه سادش رو خودم انجام دادم و با تعویض سیستم تعلیق جلو (با نمونه های روغنی میگن فکر کنم) و تعویض رینگ ها با نمونه الومینیومی سبکتر و تغییر لاستیک تنها چیزی که شاهد بودم از بین رفتن سریع تر جلوبندی خودرو بود.
با اینکه همه کارهایی که کردم استاندارد بود و قطعات مصرفی هم اصل بود ولی همونطور که گفتم خود ماشین باید کشش تقویت و تغییرات رو باید داشته باشه وگرنه زودتر از بین میرن قطعات.
سامان اذری
۴ تیر ۱۳۹۵واسه پیست قبل از هر چیزی یه همچین موتوری نیاز دارید لامصب نیروگاه هستش
http://uupload.ir/files/vk7g_160624165524.png
یو اس اس اینترپرایز
۴ تیر ۱۳۹۵شاهین جان مرسی
moein
۵ تیر ۱۳۹۵مقاله ارزش داری بود ولی برای ایران اصلا کاربردی نیست
اگه تمام این قطعات رو ارجینال بخری تو ایران قیمتش میشه …
محمد
۵ تیر ۱۳۹۵منکه رو ماشینم لنت ایرانی..ج ه ا ن پارت انداختم….ازلحاظ ظاهری و..ادم نگاه میکنه میبینه واقعا کیفیتش باید خوب خوب باشه ولی حالاکه یک ماهی هست انداختم دیگه تو سرعتای بالا به هیچ وجه ماشین ترمز نداره…حتی ی ذره..ای بی اس کارمیکنه ولی لنت جواب گونیست..
وطنم پاره تنم….بعدمیگن ازتولید داخلی حمایت کنید…بابا کیفیت داشته باشه چرا حمایت نکنیم؟؟؟؟؟..ی مشت ***افتادن توجامعه والا
ali
۵ تیر ۱۳۹۵آقایون برای روغن ریسینگ 10W50 توتال فرانسه رو پیشنهاد می کنم من از چراغ برق خریدم فقط هم یک لیتری اش اصل فوق العاده بود
Abbas us.c
۱۲ فروردین ۱۳۹۶چگوارا:
تو پیست فقط دنده دستی.خلاص!