سقف تا شونده یکی از ویژگیهای بسیار خوب موجود در خودروهاست که بهخودیِخود لذت رانندگی را چندبرابر میسازد. خودروهای روباز هوای آزاد را به داخل اتاق آورده و طعم خاصی به سواری میبخشند. امروز تقریباً همه خودروسازان بخشی از سبد محصولات خود را به مدل(های) کانوِرتیبل یا کابریولت (اولی تلفظ انگلیسی و دومی تلفظ آلمانی) اختصاص دادهاند و معمولاً فروش خوبی هم بدست میآورند. اعضای این دسته همچنین از GT و رودسترها گرفته تا سوپراسپرتها و انواع مخصوص پیست متغیرند.
طی دهههای اخیر همزمان با افزایش روزافزون محبوبیت خودروهای روباز، بخشهای مختلف مربوط به این فناوری نیز متکاملتر شد و به شکل امروزی درآمد. در زیر نگاهی به سه نوع کلی سقفهای تا شونده میاندازیم.
سقف پارچهای
سقفهای نرم (منظور انواع غیرفلزی) در ابتدا بهصورت دستی و توسط یک سوییچ یا اهرم باز و بسته میشدند. همچنین وزنشان بسیار کم بود و بدون هیچگونه پیچیدگی خاصی بستهبندی و در قسمتی از خودرو آرام میگرفتند. امروزه برای تولید این نوع سقف از یک ساختار چندلایه شامل انواع پارچه، چرم و مواد گوناگون استفاده میکنند که در مقابل صدا و عناصر جامد و مایع مختلف مقاومت بسیار بالایی دارد و از این نظر تا حد زیادی مشابه انواع فلزی است.
مثال: مرسدس بنز کلاس S و کلاس C کانوِرتیبل – فِراری F430 اِسپایدر – جگوار F-Type کانوِرتیبل
سقف فلزی
سقفهای فلزی تاشو دقیقاً مشابه انواع ثابت هستند و درست مثل نمونههای پارچهای، به عقب رفته و داخل صندوق بار جای میگیرند. این نوع سقف عایقبندی بسیار خوبی در برابر عوامل فیزیکی محیطی دارد و هنگام بسته شدن تقریباً تفاوتی با سقف ثابت نمیکند. همچنین در برابر ضربات وارده مستحکمتر بوده و به نسبت انواع پارچهای مقاومت کمتری در مقابل جریان هوا از خود نشان میدهد.
البته این سقفها چند ویژگی منفی هم دارند که ازجمله آن میتوان به وزن سنگینتر و اشغال فضای بیشتر در صندوق عقب (در مقایسه با مدلهای نرم) اشاره کرد.
تارگا
تارگا بین خودروهای سقف ثابت و کانورتیبل جای گرفته و یک مزیت بسیار بزرگ دارد: سختی و استحکام شاسی در این حالت به میزان زیادی حفظ میشود و درنتیجه عملکرد خودرو کمتر تحت تأثیر قرار میگیرد.
سازوکار سقفهای تارگا بدین صورت است که مجموعه شیشه عقب جابجا شده و قسمت مرکزی سقف به داخل صندوق عقب میرود. سپس صندوق بسته میشود و شیشه عقب به جای قبلی خود برمیگردد. خودروهای دارای این فناوری چهره و شخصیت خاصی دارند و کاملاً از سایر مدلها متمایز هستند.
مثال: پورشه ۹۱۱ – شورولت کوروِت C6 و C7 – مزدا MX-5 میاتا RF
بدون سقف
برخی خودروسازان برای مدلهای مخصوص پیست، تولید محدود و یا نسخههای خاص خود بهطور کلی سقف را کنار گذاشته و با پیکربندی بدون سقف پیش میروند؛ بدین صورت که هیچگونه سایبانی بالای سر راننده تعبیه نمیشود و سایر قسمتها نیز بر همین مبنا شکل میگیرند. این خودروها گاهاً مجوز تردد در خیابان هم نداشته و تنها میتوانند در محافل خصوصی حاضر شوند. جدای از دلایل شخصی کمپانیها، حذف سقف میتواند دو دلیل کلی داشته باشد: دستیابی به چهره خشن و اغواکننده؛ کاهش وزن خودرو و حصول اعداد و ارقام فنی بهتر. باید عرض کنم که اعضای این دسته اصلا مناسب استفادههای روزمره نبوده و بیشتر جنبه نمایشی و عملکردی دارند.
حسین
۲۷ اسفند ۱۳۹۵حیف که تولیدشون تو ایران ممنوعه و وارداتیام خیلی کمن
Archi KHAN
۲۷ اسفند ۱۳۹۵نا امید نباش داداش
یهو دیدی مثل حماسه ی آفرینش پراید وانت ، یهووو پراید کابریولت هم تا چند سال آینده تولید شد !
ashkan
۲۸ اسفند ۱۳۹۵رودستر کدومش میشه؟
...::: فقط لمبورگینی :::...
۲۷ اسفند ۱۳۹۵از سقف تارگا خیلی خوشم میاد ?
(ali (CHEVY NOVA
۲۷ اسفند ۱۳۹۵اولین سقف فلزی جمع شونده ساخت فورد بود در مدل اسکای لاینر که در 1957 عرضه شد و کل سقف ماشین به وسیله ی 8 تا موتور به صندوق عقب میرفت
اندازه ی سقف فورد اسکای لاینر حدود 1.5 متر تا 2 متر هست
...::: فقط لمبورگینی :::...
۲۷ اسفند ۱۳۹۵دیدیمش ، خیلی با شکوهه.
پیشنهاد میکنم همه ی دوستان اسمش رو در اینترنت سرچ کنن.
Ford skyliner
(ali (CHEVY NOVA
۲۷ اسفند ۱۳۹۵مجید حالا شما عکسش رو دیدی ولی من از نزدیک تو همایش دیدمش
شکوه و عظمتش جوری بود که همه مردم دورش جمع شده بودن و با حیرت داشتن جمع شدن سقفش رو میدیدن
رامتین
۲۷ اسفند ۱۳۹۵دوستان در نهایت سقف فلزی بهتره یا پارچه ای؟
مهدی 911
۲۷ اسفند ۱۳۹۵خداییش سقف فلزی شاید سنگین باشه ولی قشنگتره کاش بنز اس کلاس رو با فلزی تولید میکرد مثل sl
#ali.m#
۲۷ اسفند ۱۳۹۵دم مزدا گرم با این ماشین که دل همه رو برده.
:)
s.m
۲۷ اسفند ۱۳۹۵دزدی ماشین های سقف پارچه ای راحت نیست ???????????
Mahdi DODGE
۲۷ اسفند ۱۳۹۵اگه بخوام از بینشون انتخاب کنم سقف فلزی رو انتخاب میکنم چون ایمنیش بالاتره
و هرگز فراموش نکنید
( اول ایمنی بعد کار)
mohammadreza
۲۷ اسفند ۱۳۹۵چرا مزدا mx-5 تو ایران نمیاد؟
سید مهران میرابوالقاسمی
۲۷ اسفند ۱۳۹۵وای مزدا با این رنگ قرمزش خیلی دلبری می کنه مزدا خیلی عشقست.
حسین وی
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ای جونم مزدا <3
Danial
۲۸ اسفند ۱۳۹۵لذتی که تو شوار شدن تو این نوع ماشین ها هست تو هیچ ماشین دیگه ای نیست.