گیربکس اتوماتیک، دستی، دو کلاچه یا متغیر پیوسته؛ کدام شایسته انتقال توان خودرو شما هستند؟ هنگام انتخاب خودرو در خرید، یکی از مهم ترین گزینه های پیش رو انتخاب نوع سیستم انتقال توان خودرو شما است. در ایام قدیم فقط یک مدل دستی و یک مدل اتوماتیک وجود داشت. ولی زمانه عوض شده!
انتقال قدرت دستی معمولی:
این نوع انتقال توان نیازمند فشردن پا روی پدال کلاچ می باشد تا ارتباط موتور با جاده منقطع گردد سپس شما اختیار دارید که دنده مناسب را به وسیله دست انتخاب کنید. معمولا تعداد دنده ها در این نوع سیستم ۵ است، اما به ندرت ۶ دنده هم عرضه می شود (منظور ۵ یا ۶ سرعته می باشد).
در اولین روز های پا گرفتن صنعت اتومبیل سازی تمامی خودرو ها مجهز به سیستم انتقال قدرت دستی بوده اند.
انتقال قدرت خودکار:
برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ توسعه داده شد. اکثر خودرو های امروزی از این نوع سیستم استفاده می کنند و این یک دلیل بیشتر نمی تواند داشته باشد و آن راحتی در استفاده است. فقط کافی است آن را در حالت Drive قرار دهید و پای خود را بر روی گاز فشار دهید. سیستم دنده مناسب و صحیح را برای شما انتخاب می کند. البته سیستم انتقال قدرت خودکار مجموعه ای بسیار پیچیده است و باعث مصرف شدن کمی بنزین بیشتر نسبت به مدل انتقال قدرت دستی می شود. که این افزایش مصرف سوخت به علت وزن زیاد این سیستم و بازده مکانیکی نسبتاً کمتر در مقایسه با سیستم انتقال قدرت دستی است.
در گذشته اکثر سیستم های انتقال قدرت خودکار با ۳ سرعت (به علاوه دنده عقب) ساخته می شدند. امروزه سیستم های خودکار ۹ سرعته نیز ساخته شده است و این باعث مصرف سوخت بهتر و راندمان بهتر این گیربکس می شود.
انتقال قدرت اتوماتیک با کنترل دستی:
همین طور که رایانه ها جای خود را در خودرو پیدا کردند، سیستم های انتقال قدرت خودکار قابلیت جدیدی پیدا کردند. خودروسازان به راننده ای که خودرو اتوماتیک را برای رانندگی انتخاب کرده است این اجازه را می دهند تا در مواقع لازم دنده ها را شخصاً تعویض نماید. که این تعویض به وسیله تغییر مکان دسته دنده یا پدال هایی پشت فرمان می تواند صورت بگیرد. این پدال ها در خودروهای اسپرت بیشتر به چشم می خورد و خیلی فراگیر نیست.
راننده توانایی تعویض دنده گیریکس خودکار را پیدا می کند اما طریقه درست عوض کردن و زمان عوض کردن دنده مهم است و صحیح انجام ندادن آن می تواند به گیربکس صدمه وارد نماید.انتقال قدرت پیوسته متغیر یا CVT
اگر کمی اخبار خودروها را دنبال کرده باشید حتما در مورد CVT مطالب بسیاری خوانده اید. طراحی بسیار ساده دارد ولی عملکرد خیلی بهتر در شرایط گوناگون از خود نشان می دهد. در واقع از دو پولی که به وسیله یک تسمه به هم متصل شده اند ساخته شده است. پولی به کار رفته در این سیستم انتقال قدرت بسیار خاص می باشد به طوری که اندازه آن به تعویض دنده تغییر می کند. تعداد دنده های موجود در CVT قابل شمارش نیست چون فاصله دنده ها فوق العاده کم و در اصطلاح پیوسته دنده عوض می شود. یعنی بین کمترین نسبت و بیشترین نسبت تسمه جابه جا می شود و توان منتقل می شود.
رانندگی با خودرویی که سیستم CVT دارند مانند خودرویی است که سیستم انتقال قدرت آن خودکار است با این تفاوت که احساس عوض شدن دنده در خودرو ندارید. در عوض دور موتور به طور پیوسته و آرام بالا و پایین می شود. ممکن است در این نوع سیستم انتقال قدرت دور موتور شما بالا باشد و بگویید که این آخر سرعت خودرو است ولی در دور موتورهای بالا دو پولی به سرعت در حال تغییر سایز (تعویض دنده) هستند و سرعت خودرو به طور یکپارچه افزایش می یابد. در این نوع انتقال قدرت احتمالاً شما از رانندگی خسته می شوید به همین علت خودروسازان تعویض دنده توسط راننده را هم به این سیستم اضافه کرده اند. اگر دوست دارید که رانندگی با سرعت را تجربه کنید مطمئناً این گزینه نمی تواند برای شما مناسب باشد. در حال حاضر این تکنولوژی نیاز به بالغ شدن و زمان دادن به آن هست. به واسطه تکنولوژی ویژه ای که در تسمه موجود در این سیستم است فعلاً امکان بارگذاری بیش از اندازه روی آن نیست (منظور رانندگی با سرعت های خیلی بالا و پر بازده مانند رانندگی در رالی). در آینده ای نه چندان دور این تکنولوژی همه گیر خواهد شد و قابلیت های جدید به آن اضافه می شود.انتقال قدرت دو کلاچه یا DCT
با تشکر از سازندگان خودروهای مسابقه ای، سیستم انتقال قدرت دوکلاچه با تکنولوژی فوق العاده بالا وارد بازار شده است. تعویض دنده در این نوع انتقال فدرت می تواند دستی یا خودکار باشد.
همان طور که از نام این سیستم برمی آید، این سیستم دارای دوکلاچ است که دنده را عوض می کند. مزیت عمده این سیستم انتقال قدرت به حداقل رساندن زمان تعویض دنده است. این تعویض دنده در کسری از ثانیه و به نرمی صورت می گیرد. این مزیت بزرگ در مسابقات و رالی ها بسیار می تواند تعیین کننده باشد. این نوع سیستم انتقال قدرت سبک است و در حال حاضر با تعداد دنده های بالا دست و پنجه نرم می کند. به واسطه تعویض دنده کنترل شده خودکار توسط رایانه، تقریباً خرابی گیربکس نزدیک به صفر است. متاسفانه از عیب های بزرگ برای این سیستم انتقال قدرت، قیمت تمام شده آن است.
انتقال قدرت الکتریکی
خودروهای الکتریکی از سیستم های انتقال قدرت جداگانه نسبت به خودرهای بنزینی یا گازوئیل سوز بهره می برند.
انتقال قدرت یک سرعته: یکی از سیستم های انتقال قدرت که هم برای خودرو و هم برای موتور استفاده می شود انتقال قدرت یک سرعته است. این سیستم با ارتباطی ساده موتور را به چرخ ها متصل می کند. خب در این زمان به کار بستن موتور در زمان مناسب خیلی مهم و سخت می باشد. هنگام درگیری موتور با سیستم انتقال قدرت کار به شدت پیچیده می شود. از دنده اول شروع می شود (که معمولاً یک تسمه وجود دارد که به چرخ دنده کاهشی و سپس به یکی از چرخ متصل است) بعد از مدتی چرخ دنده های دیگر اضافه می شوند تا سرعت افزایش پیدا کند.
خودروی جدید تسلا مدل S با تکنولوژی بالایی بهره برداری شده است که تنها دارای یک دنده است.
برخی از سازندگان خودروهای الکتریکی از چندین دنده برای خودروی خود استفاده کرده اند که متاسفانه ناموفق بوده اند، هیچ کسی از چگونگی استقبال مشتریان از اینگونه خودروها به واسطه انتقال قدرت خاص آن خبر ندارد.
امیر
۱۲ دی ۱۳۹۲نمیدونم چجوری ازتون تشکر کنم بابت این مطالب عالی. ممنون.
slr722
۱۲ دی ۱۳۹۲واقعا عالی بود.
تشکر ویژه…
اما یک نکته…
slr722
۱۲ دی ۱۳۹۲نکتش جا موند…:)
هر گیبرکس اتوماتی هم خوب نیست…
نمونش 207 و 206 …
من خودم تا الان نداشتم…البته چنین بار سوار شدم…
اما هرکی داره خیلی از بد عوض کردن گیربکس و بی کیفیت بودن این گیربکس میگه…
مثل اینکه خیلی هزینه داره…
مهرداد
۱۲ دی ۱۳۹۲دقیقا…ما 206 تیپ 6 داریم… خیلی بد و تابلو دنده عوض میکنه..هر دنده ای که عوض میکنه یه تکونه شدید به ماشین وارد میشه..مصرفشم که خیلی زیاده..خیلی هک بی روحه.
اصلا بدرد نمیخوره
حمید
۱۲ دی ۱۳۹۲تا جایی که من میدونم اشکال از خود گیربکسها نیست ، یکی نحوه منتاژ شاهکار ایرانخودرو و دوم اینکه من شنیدم این گیربکسهارو پژو برای tu5 طراحی نکرده و مال موتور حجیمتر یا گشتاور بالاتری بوده . واسه همین فاصله دو تا سه زیاده و گاها پیش میاد که گیربکس بین سه و دو گیج میشه معکوس میده دولاره عوض میکنه باز کم میاره معکوس میده … (شنیده ها از دیگران بود شاید اشتباه باشه)
ناشناس
۱۲ دی ۱۳۹۲من شنیدم که میگن گیربکسش خیلی گیجه
من
۱۷ دی ۱۳۹۲بنده جزو علما نیستم ولی تجربه ماشین اتوماتیک (سواری ها! نه فنی ) از سال 76 تا به حال رو دارم. پژو 405 اتوماتیک شورلت نووا اولدز موبیل اف دو بنز 280 اپتیما سوناتا و ووووو بعله 206 تیپ 6 :D
چون موضوع سر 206 هست فقط در مورد اون صحبت میکنم. اولا دوستان و جوانان عزیز باید این رو درک کنن که با یک خودروی سواری کوچک داخل شهری سروکار داریم نه ماشین رالی و این حرفها.دوما.به جرات میگم اگر ماشین شما از گیربکس سالمی برخوردار باشه و سیستم کانورترش هم سالم باشه هیچگونه گیجی! در تعویض دنده ها نخواهید دید. دنده ها بسیار خوب ومناسب عوض میشوند. اگر شما در حین تعویض دنده با حال لگد زدن ملایمی مواجه میشید به این علته که به احتمال بسیار زیاد با شتاب ناگهانی اقدام به سرعت گیری کردین و توجه نکردید که یک خودرو 1600 سی سی سوار هستید که داخلش رو هم بنزین کثافت ایرانی ریختید.روغن موتور تصویه شده قلابی به جای توتال به شما غالب شده و تعداد زیادی از قطعات بسیار بسیار عالی چینی هم در جاهای دیگر خودرو مشغول همکاری با موتور و گیربکس هستند! در صورتی که به حالت معمولی با این خودرو رانندگی کنید هیچ لگد زدن و گیجی مشاهده نمیکنید. اما باید یادتون باشه موتور این خودرو با توجه یه بنزین بسیار با کیفیت ایرانی بعد از مدتی با کاهش توان مواجه میشه و گیربکس به منظور جبران کاهش نیرو تعویض دور موتور رو در دورهای بالاتری انجام میده من به عینه میبینم که تعویض 3 به 4 که قبلا در دورهای چهار هزار الی پنج هزار صورت میگرفت الان روی شش هزار و نزدیک به قطع کن گاز صورت میگره و بالطبع پس از تعویض دنده و افت ناگهانی دور موتور با پدیده لگد زدن ملایم رو به رو هستیم!
اما هنرش گفتم عیبش رو هم بگم.
این گیربکس اگر اشتباه نکنم 6 عدد شیر برقی داره که دوتا از اون ها روی هم زیر باطری و داخل یک محفظه نصب شدن. داخل هرکدوم از شیربرقی ها یک صافی کوچک روغن قرار داره که در صورت مسدود شدن یا گرفتگی با آت و اشغال اون جفتک پرانی و لگد پرانی معروف 206 حادث میشه. چراق برق و اسپرت دنده روشن میشه و ماشین روی دنده دو هنگ میکنه و باید ماشین رو خاموش و روشن کنید تا برطرف بشه بعد تشریف ببرید خیابان معلم پیش برادرهای ارامنه! اگر صبح زود برید یه مقداری توی صف تشریف داشته باشید بعد از داخل شدن اونام از اونجایی که تعویض کارن نه تعمیرکار دو عدد شیر برقی براتون عوض میکنن در نیم ساعت خداتومن پیاده میشین میایم فحش میدین به 206 :D
سال 88 من دقیقا یادم هست سیصد هزارتومان بابت شیرهای برقی و چهل هزاتومان بابت تعویض دادم. یعنی به حساب الان باید یه چیز حول و هوش دو میلیون تا سه میلیون تومان در بیاد. سرتونو درد اوردم ببخشید
کیانوش
۱۳ دی ۱۳۹۲خیلی خیلی ممنون عالی بود
alireza
۲۱ بهمن ۱۳۹۲خیلی عالی بود متشکرم
pouya
۱۲ دی ۱۳۹۲جالب بود.
یاروو
۱۲ دی ۱۳۹۲مرسی از مطلب مفیدتون و اینکه ام جی 6 مدل 2014 دو کلاچه هست و قیمتشم زیاد تغییری نکرده البته هنوز ایران نیومده
carbonado aventador
۱۲ دی ۱۳۹۲ای کاش این مطلب رو هم می گفتید که اولین بار کادیلاک گریبکس اتوماتیک رو اختراع کرد و بر روی ماشین هاش نصب کرد!!!!!!
رضا 2272
۱۲ دی ۱۳۹۲عالی بود پدال. مخصوصا عکسا. خیلی ممنون
محمود
۱۲ دی ۱۳۹۲به نظر من گیربکس دو کلاچه از همه بهتر سریع تر و دقیق تره .
هر کی موافقه لایک کنه….
alix360
۱۴ دی ۱۳۹۲البته منم شنیدم سیستم دو کلاچه اولا سنگینه دوما در شهر مخصوصا در ترافیک خیلی بد عمل میکنه.من خودم نظرم اینه که گیربوکس معمولی بهترینه در همه جا.میخواستم بدونم اون هایی که در رالی استفاده میشه از کدوم نو هست؟باید برای دنده عوض کردن دسته رو عقب جلو بکنی ولی باید کلاچ هم بگیری.
توفیقی
۱۲ دی ۱۳۹۲من گیربکس دو کلاچه رو بیشتر می پسندم.
چون خیلی رو شتاب و عملکرد بهینه گیربکس تاثیر داره.
مثل PDK porsche duel kuplung
یعنی گیربکس دو کلاچه پورشه.
یا گیربکس دو کلاچه نیسان CVVT
یا لامبورگینی آونتادور
یا فراری برلنیتا
یا بی ام و M6
واقعا گرون بودن چیزی بی حکمت نیست.
محسن.د
۱۲ دی ۱۳۹۲سیستم انتقال قدرت رودست پورشه نیومده! Porsche Doppelkupplung
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۱۲ دی ۱۳۹۲درود.
خیلی عالی و تخصصی بود.
پدال و اقای طهوری و دیگر نویسندگان محترم :
صمیمانه از شما ممنونم.خیلی کمک در فهمیدن این گیربکس ها و نحوه
ی عملکردشون به ما کردی.
((( ایران و المان )))
آریا
۲۵ اسفند ۱۳۹۲درود آقای میلاد.
شما چیزی در مورد دوره های مکانیکی خودرو و یا دوره های دانشگاهی در آلمان، هماهنگ با کمپانی های بزرگی مانند بی ام و ، پورش،فولکس میدونید؟
امیدوارم که پاسخی بدین.
از پیش سپاسگزارم.
carbonado aventador
۱۲ دی ۱۳۹۲آونتادور تک کلاچه است که باعث لگدزدنش در هنگام تعویض دنده می شه!!!!!!!
m.a7200
۱۲ دی ۱۳۹۲اونتادور دو کلاجه است نمیدونی حرف نزن
carbonado aventador
۱۳ دی ۱۳۹۲برو خودت نمی دونی الکی حرف نزن !!!!!!!!من خودم مهندس های لامبورگینی رو درس می دم . منبع این حرفت رو برام بنویس!!!!!!!
لامبوی کرد
۱۲ دی ۱۳۹۲کسی میتونه دقیق بگه:چ جوری از دو کلاجه استفاده کنیم؟؟؟؟
علی عقیلی
۱۶ دی ۱۳۹۲بابا وقتی میگن دو کلاچه معنیش این نیست که راننده هم باید کلاچ بگیره
اشتباه نکنین
همه کارا رو خودش انجام میده
توفیقی
۱۲ دی ۱۳۹۲یه ضرب المثلی ترکی هست که میگه.
اوجوزلی اتین شورباسی اولماز
یعنی با گوشت ارزون انتظار کباب با کیفیت نداشته باش.
یا یه ضرب المثل اروپایی که
به اندازه پولی که می پردازید امکانات دریافت خواهید کرد.
پس مشکل گیربکس دو کلاچه گرون بودنش نیست.
مشکل پول توی جیب ماست.
e.scamp
۱۲ دی ۱۳۹۲با سلام خدمت آقای توفیقی من نمیدونم شما ترک هستین یا نه ولی معادل فارسی مثالی که زدین عالی بود من همیشه دنبال معادل فارسی این مثال بودم مرسی یاشاسین توفیقی قارداش
masoud v12
۱۲ دی ۱۳۹۲البته فکر کنم منظور از شوربا آبگوشت باشه نه کباب شرمنده!
متین
۱۳ دی ۱۳۹۲یه ضرب المثل ایرانی هم هست که میگه به اندازه پولت آش می گیری
sajjad
۱۴ دی ۱۳۹۲شوربا که به آش میگن نه کباب
توفیقی
۱۲ دی ۱۳۹۲راستی گیربکس سکوئنشال که آستون مارتین استفاده می کنه چه جور گیربکسیه؟
کسی میتونه توضیح درست و حسابی بده.
من یه جایی خوندم همون دنده اتوماتیکه فقط قابلیت تعویض دنده به صورت دستی رو هم داره تا لذت رانندگی که بیشترش مدیون تعویض دنده هست از بین نره.
دیگه نمیدونم چقدر درسته
زیگما
۱۲ دی ۱۳۹۲آره بابا فوکوس برقی هم یه دنده داره.جالب باید باشه.
ما الان داریم پراید رو نیمه اتومات میکنیم.سال 1945 یعنی 68 سال پیش ماشین های اتوماتیک با قیمت معقول در امریکا و اروپا(بعد ها)فروخته میشدن. ما کجاییم خدا؟
زیگما
۱۲ دی ۱۳۹۲شورلت بل ایر 1949 با دنده اتوماتیک عرضه میشد! ماشینی که تاکسی بود!!فاصله رو احساس کردین؟ من که فکر میکنم هیچ وقت بهشون نمیرسیم….
زیگما
۱۲ دی ۱۳۹۲برادر طهوری
در مورد سیستم هیدرو ماتیک هم یه چیزی میگفتی!
حمید
۱۲ دی ۱۳۹۲منظورت همون گیربکسهای اتومات سنتی آمریکایی هاست؟
زیگما
۱۲ دی ۱۳۹۲آره که بعد از دهه 90 دیگه منقرض شدن!
محسن.د
۱۲ دی ۱۳۹۲آقای طهوری از وقتی شما اومدین، سطح پدال خیلی بالاتر رفته واقعا ممنونم ازتون. فقط یه نکته ای میخواستم بگم البته باعرض معذرت! به نظرم بهتر بود عبارت “…thanks to” به جای”باتشکر از سازندگان…” ترجمه میشد “به لطف سازندگان خودروهای مسابقه ای”
زیگما
۱۲ دی ۱۳۹۲مگه اینا ترجمس؟فکر کردم خود طهوری مینویسه!
carbonado aventador
۱۲ دی ۱۳۹۲همین که آقای طهوری می ره تحقیق می کنه و درون پدال می گذاره باید ازش خیلی ممنون باشیم . لطفا حرف اضافه هم نزن!!!!!!!!!
محسن.د
۱۲ دی ۱۳۹۲ممکنه یک قسمتهایی ترجمه باشه و یک قسمتهایی هم خودشون مینویسن.درضمن ترجمه کردن یه مطلب فنی هم سخت تر ازاینه که خودشون بنویسن!
carbonado aventador
۱۲ دی ۱۳۹۲محسن خان منظورم زیگما بود . یک وقت بد برداشت نکنی!!!!!!!
توفیقی
۱۲ دی ۱۳۹۲گیر نده زیگما.
مگه خودت همه اطلاعاتی که داری دربارش تحقیق کردی.
خارجی ها پیدا می کنند و ما فقط حفظ می کنیم.
مگه دانشگاه نمیری.ازت مقاله یا کنفرانس میخوان میری تحقیق می کنی یا میری گوگل سرچ می کنی بعد کپی پیست.
زیگما
۱۲ دی ۱۳۹۲همین مونده تو این سن برم دانشگاه!
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۱۲ دی ۱۳۹۲درود.
زیگما من که میگم تو از خود پدالی.
البته حدسم میگه.
24 ساعته هم پای پدالی.
((( ایران و المان )))
محسن.د
۱۲ دی ۱۳۹۲جالب تر اینکه بلافاصله بعداز رفتن “مسیح”، “زیگما” پیداش شد :-)
زیگما
۱۲ دی ۱۳۹۲omg
چی بگم والا!؟
حمادي
۱۲ دی ۱۳۹۲انگار مردم فکر کردن اینجا ویجته!?
km
۱۲ دی ۱۳۹۲واقعا عالی بود. خیلی ممنون :)
توفیقی
۱۲ دی ۱۳۹۲مگه چند سالته زیگما؟؟؟
باید بگم پیرشی جوون یا جوون شی پیری!!!
Edi♪♫
۱۲ دی ۱۳۹۲پدال یدونه ای، فقط واسه نمونه ای،،
اما در مورد انتقال قدرت الکتریکی مطلب کم بود و عکسم نزاشتی واسه بچه ها. آینده به سمت الکتریکی شدن خودروها میره.منم خیلی تحقیق دارم تو این زمینه.
احسان(احسان سابق)
۱۲ دی ۱۳۹۲عجب چیزی بود.کلی در حالت مجازی دنده عوض کردم و جعبه دنده رو به … دادم!پدال جدیدن خیلی دوست داشتنی شدی.عالی بود.دمت گرم
فرزاد
۱۲ دی ۱۳۹۲گبربکس دستی یعنی عذاب اونم تو این تهرانه پر ترافیک
سارا
۱۲ دی ۱۳۹۲برای جاده های پر ترافیک ایران فقط cvt خوبه … این که پدال همش مینویسه cvt خسته کننده هست به خاطر اینه که این مطالب رو ترجمه میکنه وگرنه خیلی هم خوب هست هم آرامش داخل کابین هم مصرف سوخت و عمر بهتر موتور… حداقل تمام حواست رو به جاده میدی که بهت نزنن
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۱۲ دی ۱۳۹۲درود.
البته سارا خانوم ما تا پشت هیچ کدامشون نشینیم نمیتونیم نظر قطعی بدیم.
((( ایران و المان )))
masoud
۱۲ دی ۱۳۹۲خدا پدر و مادرتونو نگه داره با این مطالب فنی که میزارید.
لطفا بیشتر از این مطالب علمی و فنی بزارید.با تشکر
sheta.giyan
۱۲ دی ۱۳۹۲اوووووه…چه چیزی نوشتید…کلا . . . نمیدونم چی بگم….
zondar
۱۳ دی ۱۳۹۲F.a
پدال خیلی توپ توضیح دادی.
دوستان من قصد خرید هیوندای ولوستر رو دارم برام عجیبه با این قیمت گیربکس دو کلاجه داره چطور با این قیمت پایین این گیریبکس رو داره؟
اگه کسی اطلاعی داره بگه لطفا
mammad
۱۳ دی ۱۳۹۲عالیی بود ممنونم ممنون
ebi
۱۳ دی ۱۳۹۲به معنای واقعی کلمه دمتون گرم.
احسان
۱۳ دی ۱۳۹۲مطلب جالبی بود اما متاسفانه در آن به یکی از مهمترین انواع گیربکس که گیربکس نیمه اتوماتیک و یا ترتیبی (سکوئنشال) می باشداشاره نشده است که گیربکس مورد استفاده در اغلب ماشین های سوپر اسپرت مانند فراری ، لامبورگینی، بوگاتی و همچنین خودرو های فرمول می باشد. در این نوع گیربکس دنده هابه صورت پی در پی و با استفاده از یک اهرم (معمولاً پدال پشت فرمان) تعویض می شوند و فرایند کلاج گیری به صورت خودکار صورت میگیرد. در واقع در این نوع گیربکس راننده با فشردن یکی از پدال های تعویض دنده به گیربگس اعلام می کند که قصد تعویض دنده را دارد و تعویض دنده نه با استفاده از فشار دست راننده بلکه با استفاده از سیستم های الکترونیکی و مکانیکی موجود در گیربکس صورت می پذیرد.
علی عقیلی
۱۶ دی ۱۳۹۲پدال ممنون
بسیار کار امد و زیبا بود
Driver
۲۱ دی ۱۳۹۲کسی میدونه گیربکس تویوتا اریون از کدوم نوعه؟
وقتی میذارم تیپ ترونیک تا دور موتور و قرمز نکنه دنده عوض نمیکنه
مهرداد
۱۸ شهریور ۱۳۹۳دوست عزیز:
در گیربکس های تبپ ترونیک اگر در حالت تعویض دستی خودتان دنده را عوض نکنید گیربکس در دورهای بالا که خطر خرابی برای گیربکس وجود دارد دنده را عوض می کند.
Amir mahdi
۱۰ بهمن ۱۳۹۲از توضیحات خوب پدال ممنون.
وحید
۲۹ فروردین ۱۳۹۳من گیربکس تیبا رو اتومات کردم ( اتومات پرایدی) یک مشکل کوچیک دارم اونم دور موتورشه که در حالت در جا رو 1400 هستش
100 قدم نرسیده به چراغ قرمز که ماشین رو با سرعت مثلآ 50 تا خلاص میکنم دور موتورم میره رو 2500 تا . ماشین که توقف کامل میکنه دور موتور برمیگرده رو 1400
باطبع مصرف ماشین رفته رو 11 لیتر در 100 کیلومتر
از دریچه سوخت نشد دورش رو پایین بیارم
با دیاگ هم نمیشه سرش کلاه گذاشت . سنسور مپ رو هم که نمیشه گول زد.
کسی واقعآ ترفندی بلده دور موتور رو پایین بیارم؟ 09363219074
mohammadali
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳مطالب خوب است اما از تصاویر بیشتر استفاده میشد بهتر بود برای درک مطلب