بسیاری از ما به تعویض لاستیکهای فرسوده خودروی خود بهطور منظم عادت کردهایم؛ اما شاید هیچ اطلاعی از تاریخچه آنها نداشته باشیم. امروزه نوآوریهای زیادی درزمینهٔ لاستیکهای خودرو صورت گرفته است مانند تایرهای رادیال، لاستیکهای پنچررو، نشانگر میزان باد لاستیکها و…؛ اما لاستیکها در سالهای اولیه اختراع اتومبیل به چه صورت بودند؟ برای فهمیدن این موضوع با ما همراه باشید.
ساخت لاستیکهای مقاوم
در قرن ۱۹، گاریها و درشکههایی که توسط اسب کشیده میشدند برای حرکت بر روی زمینهای سخت، سنگی و یا غیر مسطح نیاز به چرخهای محکم داشتند. برای این کار از چوب یا فلز استفاده میشد که از استحکام بالایی برخوردار بودند اما به همان اندازه سواری خشک و خشنی داشتند. به همین دلیل لاستیک بهعنوان مادهای جایگزین برای پوشاندن چرخهای درشکهها در نظر گرفته شد؛ اما این ماده در فقط در دمای طبیعی از مقاومت و چسبندگی مناسبی برخوردار بود و در هوای گرم بسیار نرم و هنگام سرما خشک و شکننده میشد.
اما در سال ۱۸۳۹ مردی بنام «چارلز گودیر» (که نام خانوادگی او برای اکثر ما آشناست) با اختراع فرایندی بنام ولکانیزاسیون (که در آن لاستیک توسط گوگرد و حرارت شدید مقاومتر میشد)، لاستیکهای بادوامتری ساخت که پس از تغییر شکل یا خم شدن به حالت اولیه خود بازمیگشتند. این اختراع تا میزان زیادی به پیشرفت لاستیکها کمک کرد.
اختراع لاستیکهای بادی
در اواسط دهه ۱۸۸۰ اروپاییان به دوچرخه روی آوردند و استفاده از آن افزایش یافت. چرخ دوچرخهها در آن سالها از چوب ساخته میشد که توسط لاستیکهای توپُر پوشیده میشدند؛ اما این لاستیکها از راحتی مناسبی برخوردار نبودند و در صورت سواری طولانیمدت با دوچرخه موجب خستگی میشدند. بعلاوه با پیشرفت دوچرخهها و افزایش سرعت آنها مردم به دنبال راحتی بیشتر این وسیله بودند. درحالیکه در سال ۱۹۴۵ لاستیک بادی توسط شخصی بنام «رابرت تامسون» اختراعشده بود اما در سال ۱۸۸۸ مردی بنام «جان دانلوپ» (از دیگر نامهای آشنا) به دلیل تمایل پسر جوانش برای داشتن یک سواری راحتتر با دوچرخه، اولین لاستیک بادی عملی و کاربردی را اختراع کرده و بر روی دوچرخه نصب نمود.
لاستیکهای اولیه بهطور دائم روی چرخها نصب میشدند و قابل جدا کردن نبودند. هنگامیکه لاستیکهای بادی اختراع شدند مشکل بزرگتر شد چراکه تعمیر لاستیکهای بادی چسبیده به چرخ بسیار دشوار بود. در سال ۱۸۹۰ مردی بریتانیایی بنام «ادوارد میشلن» (باز هم نامی آشنا در صنعت لاستیکسازی) اولین لاستیک بادی قابل جدا شدن را اختراع کرد و با نصب آن بر روی دوچرخه در سال ۱۸۹۱، اختراع خود را به ثبت رساند.
در اوایل استفاده از لاستیکهای بادی، این لاستیکها کاملاً صاف و بدون آج ساخته میشدند؛ اما پسازاینکه لاستیکها در اتومبیل نیز بکار گرفته شد، به دلیل سرعت بیشتر اتومبیل نسبت به دوچرخه و استفاده در شرایط آب و هوایی گوناگون، نیاز به پایداری و کشش بهتر لاستیکها احساس میشد. در سال ۱۹۰۴ شرکت «Continental Tire of Germany» برای اولین بار لاستیکهای آجدار را اختراع کرد و شرکت گودیر نیز در سال ۱۹۰۸ به تولید این لاستیکها برای حرکت در جادههای لغزنده اقدام نمود.
لاستیکهای رادیال
مانند بسیاری از نوآوریهای تایرها، لاستیکهای رادیال (لاستیکهایی که در آنها رشتههایی از جنس نخ یا سیم فولادی با زاویه ۹۰ درجه بر روی تایر نصب میگردد) نیز در سالهای اولیه اختراع لاستیک ساخته شدند اما به دلیل طراحی ضعیف، عدم وجود دانش فنی کافی و عدم وجود بازار خرید مناسب به موفقیتی دست پیدا نکردند تا اینکه در سال ۱۹۴۸ شرکت میشلن برای اولین بار به تولید تجاری لاستیکهای رادیال پرداخت.
پس اختراع و تولید لاستیکهای رادیال در اروپا، این لاستیکها بسیار محبوب شدند و دیگر شرکتهای لاستیکسازی اروپایی و حتی ژاپنی هم به ساخت آنها روی آوردند. چراکه لاستیکهای رادیال طول عمر بیشتر و هندلینگ بهتری داشتند و موجب کاهش مصرف سوخت خودرو میشدند؛ اما در ایلات متحده اوضاع متفاوت بود و شرکتهای تایرسازی روی خوشی به لاستیکهای رادیال نشان ندادند؛ زیرا تولید این لاستیکها نیاز به تجهیزات جدید و گرانقیمتی داشت و همین امر موجب میشد که لاستیک سازهای ایالاتمتحده از سرمایهگذاری در این زمینه خودداری کنند. بعلاوه خودروسازان آمریکایی نیز به دلیل سفتتر بودن لاستیکهای رادیال از بکار بردن آنها در محصولات خود خودداری میکردند چراکه سیستم تعلیق خودروها باید مجدداً و با توجه به ویژگیهای لاستیکهای رادیال مهندسی و طراحی میشد؛ اما شرکت گودیر راهحل جدیدی ارائه کرد و آن ساخت لاستیکهای بایاس بود که در آنها نخهایی بهصورت مورب در عرض تایر نصب میشد. این نوع لاستیک در ایالاتمتحده محبوب شد و در خودروهای آمریکایی با سیستم تعلیق نرم مورداستفاده قرار گرفت. ولی پس از بحران نفتی سال ۱۹۷۳ که طی آن قیمت بنزین بسیار بالا رفت، آمریکاییها شروع به خرید و واردات لاستیکهای رادیال کردند. چراکه این لاستیکها موجب کاهش مصرف سوخت میشدند و خودرو مسافت بیشتری را با آنها طی میکرد؛ بنابراین درنهایت لاستیکهای رادیال راه خود را به ایالاتمتحده بازکرده و در اوایل دهه ۱۹۸۰ تقریباً بر روی تمامی خودروهای ساخت آمریکا نصب میشدند.
لاستیکهای تیوبلس
تا میانههای قرن بیستم از لاستیکهای تیوب دار استفاده میشد و اولین تلاشها برای ساخت لاستیکهای بدون تیوب ناموفق بودند؛ اما در سال ۱۹۴۶ شرکت گودریچ اختراع لاستیک بدون تیوب یا تیوبلس را به ثبت رساند. تا سال ۱۹۵۲ طول کشید تا این نوع تایر به مرحله تولید برسد و سرانجام در سال ۱۹۵۴ اولین اتومبیل تولیدی در ایالاتمتحده با لاستیکهای تیوبلس به حرکت درآمد.
لاستیکهای پنچررو
در اوایل قرن بیستم جادهها ناهموار و نامناسب بودند که این امر موجب خرابی و پنچر شدن لاستیک خودروها میشد. به همین دلیل خودروها معمولاً به بیش از یک لاستیک زاپاس مجهز میشدند. تعویض لاستیک پنچر مشکل بزرگی برای رانندگان بود و درصورتیکه آنها خود نمیتوانستند لاستیک را عوض کنند باید به ایستگاههای تعویض لاستیک مراجعه میکردند که گاه کیلومترها دورتر بود. شرکت دانلوپ در طول دهههای ۷۰ و ۸۰ تلاشهای زیادی برای ساخت لاستیکهایی نمود که بتوانند در صورت پنچری هم به حرکت خود ادامه دهند. دانلوپ اولین شرکتی بود که توانست چنین لاستیکهایی را به تولید انبوه برساند. این لاستیکها درنهایت در برخی از خودروهای انگلیسی بهصورت استاندارد بکار رفتند.
لاستیکها در قرن بیست و یکم
امروزه نوآوریهای بسیاری درزمینهٔ لاستیک خودرو رخداده است. یکی از این نوآوریها سیستم نشانگر باد تایرها یا TPMS است که بهعنوان آپشنی استاندارد در تمامی خودروهای جدیدی که در ایالاتمتحده عرضه میشوند نصب میگردد. این سیستم میزان باد هریک از لاستیکهای اتومبیل را به راننده نشان داده و در صورت کاهش بیشازحد باد به راننده هشدار میدهد.
نوآوری دیگری که امروزه در صنعت لاستیکسازی درحالتوسعه و آزمایش است، لاستیکهای بدون باد هستند. این لاستیکها که همچنان مراحل تحقیق و آزمایشی خود را میگذرانند، از پلاستیکهای مدرن و توسط فناوریهای امروزی ساخته میشوند. هرچند هنوز لاستیکهای بدون باد به آن سطحی از پیشرفت نرسیدهاند که بتوانند وزن یک خودرو را تحمل کنند و معایبی چون وزن بیشتر و دوام کمتر دارند اما پروژههای ساخت و توسعه آنها متوقف نشده و همچنان توسط شرکتهای میشلن و بریجستون ادامه دارد.
창세기
۱۱ اسفند ۱۳۹۴بهترین لاستیک لاستیک هانکوک کره اصل ژاپن و چین سیخی چند
moein
۱۱ اسفند ۱۳۹۴اگه شما یه نموره از ماشین و اجزاش سر در می آوردین اینجوری نظر نمی دادین
من هیچی نمی گم فقط تاریخ و … برتری رو بهتون نشون میدن
در ضمن نویسنده محترم کم بیش تو پدال پست در مورد تایر و مشتقاتش بود فک کنم فقط شما جمع آوری کردید
در هر صورت تشکر
창세기
۱۱ اسفند ۱۳۹۴تاریخ چیو نشون میده.. ***ژاپنیا رو؟ تو کار اونا رو تائید میکنی! جنایت ***رو تائید میکنی! تیکه تیکه کردن نوزادای کره ای و چینی و تایوانی و.. تائید میکنی!
بعد من موندم بهت لایک هم میدن..
mohsen
۱۲ اسفند ۱۳۹۴این جور چیزارو خیلی جدی نگیر امریکام خیلیارو تیکه تیکه کرده و خدا بیامرز هیتلر کبیر هم همینطور
هر کس از نگاه خودش میگه کارم درست بوده و تو لحظه ی خودش شاید درست بوده شاید اشتباه ولی اینکه رابطه رو با دنیا قطع کنی واسه این چیزا میشه ایران باز اونا یه خورده به خودشون رحم میکنن مابه خودمونم رحم نمیکنیم
تخم مرغ خریدم اوردم زرده هاش میبینم اهه چه قشنگه خوردم در حال مرگ بودم رفتم تهشو در اوردم دیدم اینارو تجار و دلال های شریف ایرانی از ترکیه اوردن 10 برابر مبفروشن به اسم جنس ترک و ترکیه نتونسه به روسیه بفروشه اینا اوردن خواستن ببرن واسه روس ها بفروشن باز روس هام گفتن خر خودتونین و ما جنس ایرانی میخوایم و بعد این همه گردش اینا رو میندازن دم عیدی به مردم
به نظرت این بد تره یا بمب هیروشیما؟ اون دین و ایمان نداره ماشینش وسیلش اخ نمیگه ما که ادعامون هست ….
kaveh
۱۲ اسفند ۱۳۹۴هیتلر و لاستیک و جنایت???
هیچکدوم ب اندازه فرقون سازیای کشورمون تا حالا ادم نکشتن ک.
اونا تلاش کردن تا ب جای بهتریبرسن ک اگه امسال ده نفرکشته شدن سال دیگه حداقل بشه نه نفر.ن ما ک هرسال بدتر از پارسالیم
Ashkan
۱۱ اسفند ۱۳۹۴والا من میشلن و یوکوهاما و بریجستون و به کومو ترجیح میدم علل خصوص یوکوهاما و میشلن
Ahk
۱۱ اسفند ۱۳۹۴تاحالا بامیشلن وهانکوک وکومهو و… روندم
تازگی دوجفت پریمول بااصرار فروشنده گرفتم باورتون نمیشه به قدری نرمه که حدوحساب نداره
پریمول هم ارزونتره وهم خیییلی نرم…
mohsen
۱۲ اسفند ۱۳۹۴اینو برو از اونا که زمینه دارن و استفاده میکنن بپرس ؟ کدوم راننده ی ماشین سنگینی هانکوک میندازه؟ اگرم از ناچاری بندازه پله میکنه
حتی مارشال که میگن کرس بنداز زیر سواری عین ادمس میچسبه اسفالت 3 4 ماهه اینه میشه عکستو میندازه
حتی از کوچه و بازارم بپرسی هیشکی میشلن کانتنتال پیرلی گود یر سومیتومو بریدجستون و چند مارک دیگه رو کهنشو هم با تازه ی کره عوض نمیکنه البته تو ایران همون بارز خوبه چون لاستیک حاجی انقدر جلو افتاب مونده دیگه به درد نمیخورن بیشترشون
Ali
۵ فروردین ۱۳۹۵میشلن دارم 125 هزار تا کار کرده نصف گلهاش مونده اهل تیک آف و ترمز شدید نیستم
مصطفي
۱۱ اسفند ۱۳۹۴با سلام
دوستان میشه بگید تاریخ انقضای لاستیک رو کجای اون میزنن؟و اینکه اگه لاستیک خودرومون تاریخش گذشت واقعا باید عوضش کرد حتی اگه آجش خوب باشه؟
محمدرضا
۱۱ اسفند ۱۳۹۴کنار لاستیک ، کنار برند یا مدل عدد سال و ماه حک میشه روی لاستیک . نباید هیچ خدشه ای داشته باشه و کاملا برجسته هست .(چون از این کلک ها مخصوصا برای لاستیک های خارجی زیاده)
حتی اگه آج هم داشته باشه چون بعد از انقضا مواد ساخت لاستیک دیگه توان لازم برای تحمل وزن نداره و احتمال ترکیدن لاستیک خیلی زیاده
ضمنا از پدال خواهش میکنم یک ارزیابی یا درجه بندی یا مقایسه از لاستیکهای ایرانی هم داشته باشه ، به هر حال عده ای ناچارند از لاستیک ایرانی استفاده کنن .
حسين
۱۱ اسفند ۱۳۹۴باسلام
مصطفی جان تاریخ انقضاء لاستیک داخل لاستیک خورده که باید لاستیکو قبل از گذاشتن زیر ماشین نگاه کنی
نوید
۱۳ اسفند ۱۳۹۴دوستان عزیز لاستیک تاریخ انقضا نداره بلکه تاریخ تولید داره!
اون عدد 4رقمی که دوستان فرمودند که 2رقم اول هفته (هر سال 52 هفته س) و 2رقم بعد سال رو نشون میده تاریخ تولید لاستیک هستش که موقع خرید لاستیک خارجی باید دقت کنید مدت خیلی زیادی از تولیدش نگذشته باشه
البته به نظر من یه زمان 3 تا 5ماهه برای وارد شدن لاستیک و عرضه اون در بازاری که شما رفتی خرید کنی طبیعی هستش پس انتظار نداشته باشید که لاستیک همین 3 4هفته پیش تولید شده باشه!
حسين
۱۱ اسفند ۱۳۹۴درود. جان دانلوپ یک دامپزشک بود و برای تولد پسرش این لاستیکها رو ساخت. با داشتن لوازم جراحی و توانایی دوختن و ابزاری مثل سوزن و نخ و لاستیک، تونست لاستیک بادی بسازه و روی دوچرخه پسرش نصب کنه. گفته شده که این فرد یکی از افرادیه که بیشترین تاثیرات رو در صنعت اتومبیل داشتن.
بنتلی
۱۱ اسفند ۱۳۹۴ادوارد میشلن مگه فرانسوی نبود؟!!!البته شاید اشتباه میکنم،مطمئن نیستم
رضا
۱۱ اسفند ۱۳۹۴بغل تایر یک عدد 4 رقمی وجود داره که دو رقم مربوط به هفته تولید و دو رقم مربوط به سال تولید هست
البته تا جایی که بنده اطلاع دارم .
ولی نحوه تشخیص چهار فصل بودن لاستیک و نوع کاربری رو هنوز درست نفهمیدم؟؟
سهیل
۱۱ اسفند ۱۳۹۴فقط لاستیک میشیلن
علی
۱۲ اسفند ۱۳۹۴دوستان ما یک مدت bmw 528i داشتیم. بعد از اینکه خریدیم متوجه شدم که تایر زاپاس نداره! بعد از نمایندگی که سوال کردم گفت این مدل تایرها به ندرت سوراخ میشن و اگه هم پنچر بشن تا 200 کیلومتر میتونی با سرعت حداکثر 100 تا باهاشون حرکت کنی و هیچ صدمه ای به ماشین یا رینگ وارد نمیشه. میخواستم بدونم تکنولوژی این تایر ها چیه؟ اگه کسی میدونه خواهشاٌ جواب بده ؟! مرسی.
ahmad
۱۲ اسفند ۱۳۹۴دوست عزیز لاستیک تیوبلسه
تکنولوژی خیلی خاص و پیچیده ای نداره
لاستیک های تیوبلس ذاتا بعد از سوراخ شدن تا چند ساعت دیر تر بادشون خالی میشه و فرصت کافی رو برای راننده پیش میارن تا بتونه خودش رو به آپاراتی برسونه…
در برابر خروج باد از محفضه رینگ مقاومت میکنن…
volvo fh
۱۲ اسفند ۱۳۹۴تمام اختراعات مربوط به لاستیک را آمریکاییها و اروپایی ها انجام دادن.ولی ژاپنیها و کره ایها سودش را بردن.
محمد
۱۲ اسفند ۱۳۹۴من شنیدم لاستیک بادی رو فرانسوی ها اختراع کردند و پژو اولین شرکتی بود که لاستیک بادی رو انداخت رو ماشیناش.
احمد باقری
۱۲ اسفند ۱۳۹۴مقاله جالبی بود، خیلی ممنون.
Abbas_us.c
۲۷ آذر ۱۳۹۶فرانسوی ها فقط میشلن و امریکاییا گودیر و دانلوپ و ایتالیا پیرلی
بین ژاپنی ها هم یوکاهاما لاستیک سومیتومو
(که بیشتر رو کامیون ها استفاده میشه) بریجستون و البته تویو تایرز.کره ای ها هم هنکوک و نکسن