اتومبیلهای بدون سقف یکی از بزرگترین اختراعات تاریخ صنعت خودرو بودهاند. البته شاید کمی در این مورد زیادهروی شده باشد؛ زیرا در واقع، اولین اتومبیلها همگی روباز بودهاند. یکی از مثالهای بارز این موضوع، کوآدری سایکل ۱۸۹۶ هنری فورد است که همانند دیگر وسایل نقلیه موتوری آن دوران، یک طراحی شبیه به درشکه داشت.
در آن زمانها، اگر راننده میخواست در آب و هوای نامساعد رانندگی کند، یا بایستی از یک پوشش دستساز استفاده میکرد و یا اینکه زیر یک درخت، اتومبیل خود را پارک میکرد. چنین چیزی کارایی لازم را برای استفاده روزمره از اتومبیل، برآورده نمیکرد.
در سال ۱۹۰۵، کادیلاک، خودروی با فضای کاملاً بسته را به صورت یک آپشن عرضه کرد. این کار، توجه بسیاری از رانندگان را در آن زمان جلب کرد؛ کسانی که مجبور بودند با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت، گرد و خاک و مگسها را تحمل کنند!
از سال ۱۹۱۰، کادیلاک این طراحی را به صورت استاندارد درآورد و به نظر میرسید دوران اتومبیلهای روباز به آخر رسیده است. ولی به زودی، رانندگان دنیای اتومبیل از بودن در زیر یک پناهگاه جداکننده از محیط خسته شدند و به این ترتیب نخستین کانورتیبلهای واقعی در دهه ۲۰ میلادی متولد شدند.
در نخستین مدلها از این طراحی خودرو، سرما، مشکلی جدی بود و استفاده از سقف نیز به آسانی میسر نبود. اما این وضعیت در سال ۱۹۳۵ با معرفی پژو ۶۰۱ ایکلیپس تغییر کرد؛ خودرویی که یک سقف با قابلیت جمعشدن داشت.
این نوع طراحی در سال ۱۹۳۹ بوسیله پلیموث ادامه یافت و طی آن، اولین سقفی معرفی شد که کنترل آن با استفاده از موتور بود. در سالهای دهه ۱۹۵۰ میلادی، کمپانی Nash Motors کانورتیبل Rambler را معرفی کرد که در آن چارچوب درها و ستونهای میانی با جمعشدن سقف نیز در جای خود، باقی میماندند. در نتیجه شرایط برای منطبقسازی بهتر ساختار طراحی فراهم شد و برخی مشکلات کانورتیبلهای اولیه مانند سر و صدای زیاد، حذف شد.
در دهه ۱۹۷۰ میلادی، نگرانیها در مورد آینده کانورتیبلها افزایش یافت؛ چرا که محدودیتهای و استانداردهای جدید دولتی میتوانست آخرین میخ بر تابوت کانورتیبلها باشد. ولی در میانههای دهه ۸۰، دوباره میزان علاقهمندی به کانورتیبلها افزایش پیدا کرد و رانندگان زیادی به آنها اقبال نشان دادند.
امروزه، نوآوریهایی مانند سقف شیشهای لغزان، اتومبیلهای روباز را در مسیری قرار داده که پیش از آن و در سالهای اولیه این نوع طراحی خودرو، هیچکس نمیتوانست به آن فکر کند. طراحی کانورتیبلها، هنوز هم ادامه دارد و به طرف آینده در حرکت است.
e36
۴ آبان ۱۳۹۳فقط BMW کانورتیبل
mory
۴ آبان ۱۳۹۳بالاخره بعد از عمری یکی تو یکی از پستا گفت که چرا تو کامنت اول نظرتونو می نویسید(این کار دقیقا مثل پیچوندن صف تو نون وایی)
چیزی که مسلمه اینه که کار خوبی نیست (دارم 2 باره اینو میگم)
بیاید کامنت بی ربط رو به عنوان جواب تو کامنت اول ننویسیم
هرکی موافقه لایک
مخالفام که معلومه دیس لایک
با علت بگین
احسان آرسنالی
۴ آبان ۱۳۹۳mory تا چند ماه پیش این یه معضل واسه من بود ولی بعدا دیگه بیخیال شدم اگه کمی دقت کنی(نمیخوام بگم فرد بزرگی هستم و کامنتام مهمه) میبینی خیلی خیلی کم اثری از من تو کامنت اول هست چون تو 90% مواقع جواب های کامنت اول رو رد میکنم به نظر من راه حلش اینه.
mory
۴ آبان ۱۳۹۳منم یه دوران گفتم ولی بعدش بی خیال شدم ولی الان دیگه موقشه که پدالم یه کاری بکنه
ME 84
۴ آبان ۱۳۹۳اون فولکسه رو عشقه.
mory
۴ آبان ۱۳۹۳آقای ME 84 مرد حسابی این کامنت یعنی چی ؟
چرا اینجا کامنت میدید
بابا کم ایرانی بازی در بیارید
مرتضی
۵ آبان ۱۳۹۳حرف بدی زده؟؟ فولکس رو دوست داره ایراده؟ یا مسئله چیز دیگست؟
احسان آرسنالی
۵ آبان ۱۳۹۳مرتضی مشکل اینجاست که اومده زیر کامنت اول جواب بیخود گذاشته میشد خودش پایین همین جمله رو کامنت بزاره
پوری پوریا!
۴ آبان ۱۳۹۳اتومبیل های کانورتیبل و کروکی کلا جذاب هستن!چون تو هم میتوی تو هوای گرم سفق ماشینو باز بزاری و تو هوای بارونی سقفو جمع کنی! ولی ماشین های کلا سقف باز موقع آاب و هوای نا مساعد مشکل ایجاد میکنن :) پسر اون کادیلاکه چقدر کوچولوئه!! خودرو تک سرنشین که میگن اینه!! :) کلا یه نفر توش به زور جا میشه!!
مک میسل
۴ آبان ۱۳۹۳اون فولوکس عکس شاخص مطلب رو عشق است!!!
قدمت به اون میگن!!!
پژو هم ماشین خوبیه فقط به شرطی که دوستان،پژو رو با مدل های:اردی-405-پرشیا و206 نشناسن!!!
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۵ آبان ۱۳۹۳آدم میخواد لپاشو بکشه!!! :D
مجید
۴ آبان ۱۳۹۳پژو پدر صنعت اتومبیل سازی. امیدوارم با این همه قدمت مدلهای بیشتر و متنوع تری از پژو تو جهان و ایران ببینیم
مک میسل
۴ آبان ۱۳۹۳پژو مارک خوب و با قدمتیه،فقط این چند ساله رو خراب کرد!!!
علی
۴ آبان ۱۳۹۳چه میکنه این مسعود انیس حسینی .واقعا ممنونم از شما مسعود جان.
مک میسل
۴ آبان ۱۳۹۳دست جناب انیس حسینی که هم در کالایاب هست و هم در اینجا،(جایی دیگه که ایشون باشه اطلاع ندارم)ازشون نهایت تشکر رو دارم…
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۵ آبان ۱۳۹۳مکی قبلا گفته بودی عین اینو!!! ;)
مک میسل
۵ آبان ۱۳۹۳اره ولی خب به هر حال باید بازم بگیم دیگه
Just germany...
۴ آبان ۱۳۹۳اون پژو 601 سقفش خیلی باحاله…
منصور
۴ آبان ۱۳۹۳با سلام
یک سوال از کارشناسان محترم و دوستان عزیز دارم. تفاوت کانورتیبل, کبریولت, رودستر و کروک چیه؟
ممنون
فرید
۴ آبان ۱۳۹۳پژو قدمت زیادی داره ولی ی کمپانی سیاسیه ی چیزی مث ایرانخودرو خودمون چون اکثر سهام داران پژو نفوز زیادی در سیاست فرانسه واروپا دارن
فرید
۴ آبان ۱۳۹۳من ب شخصه از ماشینای کانورتیبل خوشم نمیاد چون نگهداریشون سخته باید مرتب سقفشون واکس بخو
ره جلوی افتاب نباشن و….. و
احسان آرسنالی
۴ آبان ۱۳۹۳حرف شما درست آقا فرید ولی تا اونجایی که ماشین کانورتیبل با سقف پارچه ای داشته باشی منم از سقف پارچه ای زیاد خوشم نمیاد ولی اگه سقف فلزی داشته باشی دیگه مشکل واکس و آفتاب رو نداری ولی یه تفاوت که داره با سقف پارچه فضای صندوق عقب بیشتر و حدودا 100 کیلو وزن کمتر داری که هم واسه تقسیم وزن خوبه هم مصرف عوضش زود خراب میشه ولی فلزی هم امنیت بیشتری داره هم کارایی چون حتی دیدم تو فلزی سانروف هم میگذارند
« رضا ... فقط مرسدس بنز ... فقط رئال »
۵ آبان ۱۳۹۳مثل SL
مهران1
۴ آبان ۱۳۹۳خداییش نمی دونستم که اینا نواوریهای دهه 30 میلادین.
ممنون از نویسنده
وحید
۴ آبان ۱۳۹۳ماشالله قدمت. سال 1905 ایران مشغول چه کاری بود؟
مک میسل
۴ آبان ۱۳۹۳مشغول کاشت،داشت،برداشت!!!!!!
احسان آرسنالی
۴ آبان ۱۳۹۳ای مک میسل دهنت آسفالت کلی خندیدم
مک میسل
۵ آبان ۱۳۹۳احسان جان چرا اون توپچی ارسنال تبدیل به ویلچر شده؟؟؟
وحید
۵ آبان ۱۳۹۳من نمیدونم بعضیا با استناد به چی میان ایرانو با کشورای پیشرفته مقایسه میکنن البته حق دارن اخبار ساعت 14 نیم ساعتش درمورد پیشرفت کشور ایرانه بقیه اخبار: انگلیس کلی معتاد داره آمریکا هفت تیر کشی شده اسپانیا رکود شده ایتالیا تبانی شده و مسئولین فرانسه رسوا شدن و یونان تظاهرات شده و…
REZA . JUST HYUNDAI
۴ آبان ۱۳۹۳اگه پژو نبود بقیه می خوستن چه کار کنن
REZA . JUST HYUNDAI
۴ آبان ۱۳۹۳پژو 601 صد در صد جز بهترین های تاریخ است
parseh net30
۴ آبان ۱۳۹۳همه جای دنیا خودروهای کانورتیبل و قورت دادت بجز ایران. ولی فکر کنید سمند کانورتیبل!!!!
ASADI
۵ آبان ۱۳۹۳دیگه بیشتر شرکت های معروف دارن کانورتیبل میزنند.
چرا ایران نمیزنه؟
محمد
۸ فروردین ۱۳۹۴دوست عزیز ما هنوز تکنولوژی اب بندی سانروف رو نداریم چه برسه به …
محمد
۲۵ تیر ۱۳۹۵از کانورتیبل کردن ماشین فقط اره کردن سقفشو بلدن که اونم آهنگری سر کوچه ما میتونه انجام بده
F16ZG فقط فرانسه.فقط پژو
۵ آبان ۱۳۹۳601 بی نظیره زنده باد پژو…
amir
۶ آبان ۱۳۹۳وای 601 چقدر خوشگله