بسیاری از ما از سال ساخت خودرویمان اطلاع داریم و در غیر این صورت نیز، این موضوع به صورت مشخص در سند و بیمه نامه ذکر شده است. وقتی میخواهیم غذایی در خانه بخوریم، میدانیم که در صورتی که مزه یا رنگ غذا غیرعادی است، باید تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته آن توجه کنیم؛ چیزی که در دنیای تایرها نیز وجود دارد.
تمام تایرهایی که از سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده به فروش رسیدهاند، دارای یک کد چهار رقمی در دیواره خود هستند که ۲ رقم اول ( در بازهای بین ۱ تا ۵۲) مربوط به هفته و ۲ رقم دوم مربوط به سال تولید در شرکت سازنده هستند. این موضوعی است که بسیاری از خریداران تایرهای جدید یا دستدوم از آن بیاطلاعند. مارک نوردلوس (Marc Noordeloos) از مجله Automobile از تجربه شخصیاش در این رابطه مینویسد:
این موضوع وقتی برای من اهمیت پیدا کرد که یک سری تایر زمستانی برای شرایط سخت برف و یخبندان در میشیگان سفارش دادم. تویوتا ۸۶ مدل ۲۰۱۷ یک سری چرخ و تایر برای فصل سرما احتیاج داشت. البته قبل از اینکه برای خرید به سراغ این کوپه دیفرانسیل عقب بروم، به مدت کوتاهی، به یک سوبارو BRZ مدل ۲۰۱۷ با آپشن پکیج «پرفورمنس» نیز فکر میکردم، امّا در عین حال، علاقهای به بال عقب با حالوهوای «سریع و خشن» علاقهای نداشتم. مهمتر از همه، ارتقای ترمزهای «برمبو» بود که باعث حرکت شما به سمت چرخها و تایرهای ۱۷ اینچی زمستانی میشد. مدلهای پایه BRZ و تویوتا ۸۶ شرایط خوبی بر روی چرخهای ۱۶ اینچی دارند و به شما اجازه میدهند که با صرفهجویی در هزینهها، با ظاهری شبیه به «مد مکس» با چرخهای فولادی سیاهرنگ حرکت کنید. بهعلاوه، من هیچگاه مشکلی با ترمزهایم در خودروی قدیمیام، سایون FR-S مدل ۲۰۱۳ نداشتهام.
سفارشم را که یک سری چرخهای فولادی و تایرهای زمستانی ۲۰۵/55R16 بود، از Tire Rack انجام دادم. تایرها از نوع دانلوپ وینتر اسپورت 4D بود که تجربه آنها را در FR-S داشتم و قبلاً از چسبندگی بر روی برف و هندلینگ مناسب در آبوهوای خشک لذت میبردم. این تایرها اگرچه بر روی سطوح خشک تقلای زیادی نشان میدادند، ولی در مجموع عملکرد خوبی داشتند. این در حالی است که از نظر من، سری تایرهایی مانند بریجستون بلیزاک، چسبندگی چندان جالبی در آبوهوای خشک و تر ندارند.
وقتی چرخها و تایرهای زمستانیای که از Tire Rack سفارش داده بودم، از راه رسیدند، دیوارههای آنها را چک کردم و یک کد برجسته ۳۴۱۴ دیدم که نشان میداد، تولید این تایرها در آگوست سال ۲۰۱۴ بوده است. این به معنای آن بود که تایرهای نویی که الان میخریدم، در واقع، ۳ سال سن داشتند. البته این موضوع شاید برای خیلیها مسئله مهمی نباشد، امّا باید گفت که زمان پیشنهادی برای تعویض تایرها، از طرف بسیاری از کمپانیها، ۶ سال است. البته مقالههای تکنولوژیک Tire Rack به شما میگویند که تایرها بین ۶ تا ۱۰ سال، هنوز هم عملکرد خوبی خواهند داشت و همچنین، تایرهایی که بهخوبی در انبارها نگهداری شوند، زمان سرویس آنها افزایش پیدا خواهد کرد. شاید این نکتهای قابلقبول باشد، امّا وقتی کسی پول برای یک تایر جدید میدهد، انتظار دارد که کمتر از یک سال از ساخت آنها گذشته باشد؛ در غیر این صورت، انتظار دارد که آنها را با «تخفیف» بخرد.
در نتیجه، با Tire Rack تماس گرفتم و آنها با روی باز، چرخها و تایرها را پس گرفتند. در عین حال، به من گفته شد که به زودی، یک محموله دیگر از تایرهای زمستانی دانلوپ به دستشان میرسد. البته من مشکلی از نظر زمان نداشتم، ولی وقتی محموله جدید تایرها از راه میرسید، باز هم همان کد تاریخ ساخت بر روی آنها مشاهده میشد؛ چرا که «دانلوپ» تعداد زیادی از این تایرهای قدیمی در انبارهای خود دارد.
اگر بخواهیم کمی منصفانه بگوییم، سایز ۲۰۵/55R-16 با توجه به رشد ابعاد چرخها و تایرها در خودروهای جدید، به یک سایز نادر و کماستفاده تبدیل شده است. تنها گزینه دیگه تایرهای با عملکرد زمستانی در Tire Rack، یک سری تایرهای ران-فلت پیرلی سوتوزیر بودند که نمیتوانستند بهخوبی بر روی تویوتا ۸۶ سوار شوند.
برای بسیاری از رانندگان، رویکرد وسواسانه من نسبت به تایرها، چندان کاربردی نیست؛ چرا که آنها قبل از اینکه زمان انقضای تایرهایشان فرا برسد، آجها و برجستگیهای تایرها را به پایان میرسانند. به علاوه، به احتمال زیاد، ۹۹ درصد از مردم هنوز اطلاعی در مورد عمر تایرها ندارند. دوستم «لوک»، کسی است که همیشه به دنبال خرید چیزهای دستدوم است و معمولاً تایرهای زمستانی کار کرده میخرد و میفروشد. وی میگوید که هیچگاه تا به حال، به شخصی برخورد نکرده که سؤالی در رابطه با عمر تایرها داشته باشد. همچنین وقتی از فروشندهای در مورد سال ساخت تایرهایش میپرسد، به مانند این است که در حال گویش به زبانی متفاوت است.
بنابراین، اگر مثل من با خودرویتان رفتار میکنید و مسافت زیادی رانندگی نمیکنید، توصیه میکنم که حتماً از تاریخ ساخت تایرهایتان مطمئن شوید و سپس، آنها را بخرید. وقتی از تولید یک تایر میگذرد، لاستیک آن بهتدریج، از بین میرود و خاصیت کشش و چسبندگی در آن، رفتهرفته کاهش مییابد. تایرها تنها رابط بین شما و جاده هستند و باید آنها را جدّی بگیرید.
منبع: automobilemag
E 36
۱۵ بهمن ۱۳۹۶بلخره عمر مفید تایر چند سال هست؟؟؟ ( بدون درنظر گرفتن کارکردش به کیلومتر) یعنی حتی اگه نو تو انبار باشه؟؟
سامان اذری
۱۵ بهمن ۱۳۹۶حدودا 5 سال عمر مفیدشونه
ولی تا 7.8 سال هم میشه استفاده کرد که ریسکش بالاست
علی
۱۵ بهمن ۱۳۹۶داداش تا پنچر نشده از نظر من قابل استفاده است
من یه x33 دارم فک کنم 6 یا 7 ساله که دارم لاستیکاش همون فابریکه خودشه صاف شده ولی کارم و را می ندازه
بهراد
۱۵ بهمن ۱۳۹۶به دلیل اقتصاد نامطلوب بیشتر راننده تاکسی ها نمی تونن به موقع تایر خودرو شون رو تعویض کنن، بعضی راننده اتوبوس های بین شهری هم ترجیح میدن از تایر بیشتر استفاده کنن که احتمال خطر رو هم بالا میبره.
ماشین هایی رو دیدم که آج تایرشون تموم شده بود به سیم رسیده بود ولی بازم ازش کار میکشیدن!!! ولی این کار درست نیس مخصوصا ماشین های حمل نقل عمومی که خطر رو چند برابر می کنن
مانی
۱۶ بهمن ۱۳۹۶آقای محترم اونها آج از تو هستن
سامان اذری
۱۵ بهمن ۱۳۹۶میشلن عالیه ولی گرونه و تاریخ جدیدش کم یابه ولی من به همه دوست و اشنا همون سومیتومو ژاپن رو پیشنهاد دادم
نمایندگیشم هست که ساخت 2017 رو میده همه راضی هستند
دقیقا با هانکوک و کومهو قیمتش یکی هست حتی 20 -30 تومنم ارزونتره نرمیشم قابل قبوله
Saeed Boroomand
۱۵ بهمن ۱۳۹۶یزد تایر هم خوبه توی ایرانی ها :)
سروش شیرازی
۱۵ بهمن ۱۳۹۶من دو بار تا حالا نکسن انداختم خیلی خوب بوده،واسه 405 هم نرم بود هم چسبندگیش خوب بود کارکردم تقریبا نزدیک 100 تا باش رفتم سر 5 سال هم عوض کردم هیچ مشکلی هم نداشت
شاهرخ
۱۵ بهمن ۱۳۹۶Cp 672
Iman
۱۶ بهمن ۱۳۹۶جدیدا دیگه چک کردن تاریخ تولید لاستیک هم به لطف بعضی از افراد بی فایده شده
چون شنیدم تاریخ روی لاستیکهای که تاریخ گذشته هستن رو پاک میکنن و تاریخ جدیدی رو روش حک میکنن .
عرفان
۱۶ بهمن ۱۳۹۶من پراید مدل 96 دیدم تایرش روش برجسته نوشته بود مال سال ۲۰۱۳ اما خودشون پرس کردن مال ۲۰۱۷!
اینهم نکته ای بود ک گفتم شاید بکارتون بیاد
اونی ک برجسته س واقعیه و الا منم میتونم پرس کنم
حتی جای دوتا سوراخ کنار مهرش هم هست خخخ
شرکت سازندش هم فک کنم گلداستون بود اگر اشتباه نکنم
محمد ثابتی
۱۱ فروردین ۱۳۹۸سلام. من هم خریدم همین موردی که شما گفتین بود. سال ساختش 2013 زده بود. تماس گرفتم با شرکتش سایتش اینه http://www.uzpalang.com گفتن اون تاریخ تولید نیست . اگه اشتباه نکنم گفتن استاندارد هست. سال تولید و چهار رقم میزنه هفته و سال نه سال کامل ، توی تمام لاستیک ها هم این عدد 2013 وجود داره. البته من به حرف این ها اتکا نکردم رفتم چند تا ماشین دیگه هم دیدم همون جوری بود که میگفتن رو همه عدد 2013 رو زده بود چه ایرانی چه خارجی فرقی نمیگرد. ولی از من میشنوین گلدستون لاستیک خوبی نیست توی ایرانی ها فقط ارزونه. توی ایرانی ها بارز بهتره