خریداران خودروهای جدید به فاکتورهای زیادی در زمان خرید دقت میکنند. برای برخی افراد ظاهر خودرو اهمیت بیشتری داشته و برای برخی نیز همهچیز در قیمت خلاصه میشود. دستهای دیگر روی مصرف سوخت یا کاربردی بودن، کارایی و یا ایمنی و راحتی و حتی تواناییهای آفرود تمرکز دارند. برای برخی نیز بررسیهای تخصصی اهمیت داشته و در بسیاری از موارد تنها به یک فاکتور اکتفا نمیشود و ترکیبی از موضوعات یاد شده بر تصمیم خریدار تأثیر میگذارند.
خریداران باهوش علاوه بر تحقیقات گسترده و مراجعه با سایتهای تخصصی چون پدال، چندین خودرو را هم تست میکنند تا مطمئن شوند که کدام گزینه بهترین همخوانی را با نیازها، سلایق و طرز زندگیشان در زمان حال و آینده دارد. خوشبختانه تعدادی از نمایندگیهای فروش خودرودر کشورمان امکان تست درایو محدود خودروها را نیز فراهم ساختهاند که امیدواریم گسترش یافته و عمومی و همیشگی شود.
اگر میخواهید خودرویی جدید بخرید و آمادهی فرایند تست خودروها هستید، توصیههای زیر را که میتوانند تجربهای بهتر برای شما به ارمغان بیاورند را در نظر بگیرید.
- زمان مناسبی را در نظر بگیرید: تست عجلهای یک خودرو باعث گمراهی و تصمیم اشتباه میشود. مطمئن شوید که تحقیق کرده و نمایندگیهای زیادی را دیدهاید و با تست درایورهای مختلفی درباره تجاربشان صحبت نمودهاید. یک ماه قبل از اینکه به نقطهی خرید خودرو برسید فرایند تست خودروی موردنظر را شروع کنید زیرا این امر زمان کافی برای تفکر، تحلیل، مقایسه و گرفتن تصمیمی هوشمندانه را میدهد. در یک هفته خرید نکنید. زمان صرف کنید چون از خودتان به خاطر این موضوع تشکر خواهید کرد.
توصیه حرفهای: اگر میخواهید زمانی کافی برای تست خودرو در اختیار داشته باشید ساعاتی که نمایندگی خلوتتر است مراجعه کنید.
- لیستی تهیه کنید: چه چیزی برای شما مهم است؟ مدت گارانتی، مصرف سوخت؟ سیستم چهارچرخ محرک؟ پایش نقاط کور؟ اندروید اتو؟ اولویتهای مهم خودتان را یادداشت نموده و ایده آل های خودتان را با توجه به بودجهتان در نظر داشته باشید. لیست کردن اولویتها کمک میکند مطمئن شوید که تنها روی چیزی که نیاز دارید تمرکز خواهید کرد و در نهایت خودرویی عالی میخرید.
توصیه حرفهای: زمانی که بودجه و ویژگیهای الزامی خودرو و آپشن ها را در نظر گرفتید، لیست مربوطه را به فروشنده نشان دهید. این امر باعث میشود تا روی نیازهایتان تمرکز شود و در زمان و انرژی شما صرفهجویی گردد. از برگهای جداگانه برای هر نمایندگی استفاده کنید. به فروشنده نشان دهید که هوشمندانه خرید میکنید و دنبال بهترین معامله میگردید.
- وسایلتان را به همراه بیاورید: هر چیزی را که معمولاً در خودرو همراه دارید مثل صندلی کودک و… به همراه خودتان بیاورید. اشیای بزرگتر معمولاً برای اندازهگیری و قرار گرفتن در خودرو باید همراه باشند تا بفهمید که در خودرو جا میشوند یا خیر. به یاد داشته باشید که حتی خودروهایی با ابعاد مشابه میتوانند طراحی فضای بار متفاوتی داشته باشند.
توصیه حرفهای: اکثر خودروها صندلیهای پشتی تاشونده دارند اما همهی آنها یکسان نیستند. آیا صندلیهای عقب به منظور آسانتر شدن حمل اشیا بهطور کامل تا میشوند؟ یا فقط تا درجهی مشخصی خم میشوند؟ همهی این موارد را بررسی کنید.
- سواری خودرو را بررسی کنید: از نمایندگی بپرسید که چقدر میتوانید خودرو را تست کنید و سپس مطمئن شوید که ناهموارترین راه را با خودرو طی میکنید. طراحی یک خودرو برای ارائهی سواری مناسب در راههای هموار آسان است اما طراحی سیستم تعلیق کارا در جادههای ناهموار به منظور حفظ راحتی و آسایش یک خودرو کاری سخت است. بفهمید که خودرو در دستاندازها ناراحت میشود یا خیر و یا اینکه آرامش و خونسردی خود را حفظ میکند.
توصیه حرفهای: در نظر داشته باشید که خودروهایی با رینگهای بزرگتر و لاستیکهای نازکتر اغلب سواری سفتتری نسبت به نمونههای دارای رینگهای کوچکتر دارند. اگر از کیفیت سواری سفت خودروی تست شده راضی نیستید در صورت امکان میتوانید درخواست امتحان همان خودرو با رینگهای کوچکتر را بدهید. به احتمال زیاد بهبود قابلتوجهی حاصل خواهد شد.
- سرنشین باشید: در همهی صندلیها بنشینید تا بتوانید فضای پاها، سر و شانه را بسنجید. اگر شاسیبلندی سه ردیفه را تست میکنید به جادار بودن صندلیها توجه داشته باشید. صندلیهای جلو را تنظیم کرده و فضای باقیمانده در عقب را مشاهده کنید تا مطمئن شوید که فضای کافی برای همهی سرنشینان وجود خواهد داشت.
توصیه حرفهای: اگر فرزند دارید قطعاً در هر سفر و گشتوگذاری طیف وسیعی از گجت ها را در دستان آنها خواهید دید. اکثر خودروسازان این مورد را در نظر داشته و خروجیهای برق و پورتهای USB را در خودروها قرار دادهاند. اگر شارژ گوشی فرزندتان تمام شود اوقاتش تلخ خواهد شد بنابراین باید دسترسی به خروجی برق وجود داشته باشد.
- خودرو را پارک کنید: خودرو را تا جایی که میتوانید در موقعیتهای مختلف پارک کنید. پارک خودرو به دفعات متعدد میتوانید بسیاری از اطلاعات دربارهی دید بیرونی و روشنایی آن، سفتی فرمان، شعاع چرخش خودرو و… را آشکار کند. آیا خودرو فرز و چابک و پارک کردنش آسان است؟ یا دید بیرونی سخت بوده و پارک آن سخت است؟
توصیه حرفهای: دنبال ویژگیهای پارک پیشرفته باشید. این ویژگیهای هماکنون ارزانتر از هر زمان دیگری هستند. اگر حسگرها و دوربین بهصورت استاندارد روی خودرو وجود ندارند اضافه کردن آنها میتواند آرامش خاطر را در پی داشته باشد.
- دستورات مرکزی: احتمالاً خودروی انتخابی شما دارای اینترفیس مرکزی با صفحه لمسی است که به عنوان مدیا، ارتباطات، اطلاعات و دیگر موارد عمل میکند. زمانی را برای تحلیل چگونگی کارکرد این بخش اختصاص دهید. آیا عملکرد آن سریع و پاسخگو است؟ عملکرد ناوبری، اتصال گوشی و عملکرد صوتی را بررسی کنید.
توصیه حرفهای: دنبال همخوانی با سیستمهای اپل کارپلی و اندروید اتو باشید. این دو موضوع از جدیدترین استانداردها در زمینهی اتصال گوشیهای هوشمند به خودرو بوده و قابلیتهای متنوعی دارند. با یک دستور صوتی کامل نیازی به یاد گرفتن اینترفیس کامل نیست. این دو سیستم استفادهی آسانی داشته و ابزارهایی قوی برای رانندگی ارتباطی امروزی به شمار میروند.
lmbx
۲۴ مرداد ۱۳۹۶اینا همه مال اونور آبه
پدال چرا خبر پژو 301 رو نمیزاری میخوان 95 میلیون بفروشن.ببخشید دوستان ولی دووم نیاوردم تو رو خدا اگه کسی خواست بخره براش روشن کنید، این ماشیم در بهترین حالت 60 میلیونه اونم با شرایط خرید قسطی و مناسب حداقل اگه نشه کل خودرو ها رو تحریم کرد حداقل این یکی رو بشه.با این حساب 2008 عمرا زیر 120 باشه
ALI
۲۴ مرداد ۱۳۹۶سلام امروز قیمت خریدش از گمرک تو یکی از سایتا دیدم قیمت خرید 32 میلیون بوده نمیدونم چجور 60میلیون اضافه کردن بهش بندازن به مردم بیچاره ..این 95 باشه 2008 دیگه بالای 120 هست .لعنت به ی مشت دزد
MAHDI . TUNING
۲۴ مرداد ۱۳۹۶تو قشم یکی از دوستان مدل 2015 خرید 29 تومن
صفرش باید حدودای 35 باشه
بعد اینجا میدنش 95
Parss
۲۹ شهریور ۱۴۰۳عجب قیمت هایی کاش الان هم قیمت ها اینجوری بود
Khan
۲۴ مرداد ۱۳۹۶قضیه ‘به مرگم گرفتی، که با تب بسازم’
میگن 95. فردا میگن نه 70 تومن. ما هم خوشحال از کاهش قیمت خرامان میریم میخریم.
Mohammadreza
۲۴ مرداد ۱۳۹۶مطالب پدال دارن جهت دار میشن
ALI
۲۴ مرداد ۱۳۹۶این واسه ما ایرانیا کاربرد نداره آخه اجازه نمیدن داخل ماشین ببینیم چه برسه به تست درایو….
حامد
۲۴ مرداد ۱۳۹۶در مورد ایران اصولا خیلی از کارخانه ها تست درایو ندارن و اصولا خودرو جدید زیادی هم در دسترس نیست. (همش تکراریه) . البته برای افراد پولدار میخوان بالای ۱۵۰ میلیون تومان ماشین بخرن قضیه فرق میکنه. شاید تست درایو داشته باشه اونم به ندرت پیش میاد. خلاصه ایران با توصیه های معمول کشورهای پیشرفته نمیشه راهنمایی کرد.
MAHDI . TUNING
۲۴ مرداد ۱۳۹۶کاش در مورد خرید تو ایران و خودروهای کارکرده هم میگفتید
آرش
۲۴ مرداد ۱۳۹۶باور کنین چاپ کردن این چنین مطالبی از چاپ نکردنشون بهتر نیست
بیژن
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ای بابا…ول کن پدال جان…تست درایو توو نمایندگیها خلاصه میشه به بازدید داخل خودرو ونهایتا تووی محوطه ی نمایندگی خودرو رو استارت بزنی تا صداش رو بشنوی.به اون صورت که شما میگی نیست عزیزم. بهترین تست درایو مربوط به خودروهای کارکردست، چون میتونی از مالک بخوای دقایقی رو توو خیابونا برونی.
بعدش هم ، اون توصیه های حرفه ای ….یکم خنده دار نیست؟!
نمیبنی مردم برای خودروهایی که هنوز بازار رنگشونو ندیده چطور سایتهای فروش رو با حملات گاز انبوری قرق مکنن!
معین
۲۵ مرداد ۱۳۹۶اینجا به فروشگنده بگی تست درایو
اگه ماشین ارزون باشه. میگه حالا مگه میخای بنز بخری؟
اگه ماشین گرون باشه. میگه داداش پراید نیست که. بنزه
ali
۲۵ مرداد ۱۳۹۶پراید که هنوز تو مرحله تسته . هنوز دارن نگا میکنن ببینن چقدر نازک تر و ضعیف تر بسازنش تا مردم مجبور شن با یک تصادف کوچولو نصف ماشین رو عوض کنن ?