شاید یکی از پیش پا افتادهترین واژههای صنعت خودرو که همهی ما با آن آشنا هستیم کلمات “سدان” و “کوپه” باشند؛ اما سدان و کوپه واقعاً یعنی چه؟!
تا همین چند سال پیش به راحتی میتوانستیم به این سؤال پاسخ دهیم و کلاسبندی خودروها تداخل چندانی با یکدیگر نداشت؛ اما این روزها خودروسازان خطوط مشخص موجود بین این دو دسته از خودروها را کمرنگ کردهاند. اگر تحت تأثیر این ترفندهای بازاریابی قرار گرفتهاید و یا اینکه کلاً با خودروهای سدان و کوپه آشنا نیستید پس با ما همراه باشید تا تفاوتهای آنها را بدانید.
درست همانند سبکهای گوناگون موسیقی که همهروزه به گوش ما میخورند، بدنهی خودروها نیز تفاوتهایی با یکدیگر داشته و در طول زمان نیز کاملاً تغییر کردهاند. سدان ها و کوپهها جزو قدیمیترین فرمهای بدنه در دنیای خودرو بوده و ذکر تفاوت بین آنها بهسادگی ذکر تفاوت بین سبکهای موسیقی کلاسیک و راک بوده است؛ اما خب دیگر اینگونه نیست! تکامل زبان طراحی خودروها و خیزش عظیم شاسی بلندها باعث شده سبکها و فرمهای بدنهی متمایز و جدیدی شکل بگیرد. نشریهی کار اند درایور خودروها را در ۸ کلاس اصلی قرار داده است: سدان، کوپه، کانورتیبل، هاچبک، استیشن واگن، شاسیبلند، پیکاپ و ون. البته حتی این کلاسهای سرراست نیز ابهاماتی دارند. ما در مجموعه دوئلهای سایت پدال تا حد ممکن علاوه بر کلاسهای اصلی، زیردستهها و کلاسهای نوین خودرویی را نیز در قالب مقایسه خودروها معرفی نمودیم.
یک سدان سنتی و مرسوم دارای چهار درب است که محفظه پیشرانه، کابین سرنشینان و فضای بار آن کاملاً از یکدیگر جدا شده است. این یک مثال از آن چیزی است که طراحی سه جعبهای نامیده میشود زیرا هر سه بخش یا جعبه از نظر فیزیکی جدا شدهاند. البته صنعت خودرو برخی خودروهای کوپهی دو درب که صندلی عقبی با ابعاد معین دارند را نیز سدان میداند.
اما خودروی کوپه دارای دو درب و سقف ثابت بوده و همانند یک سدان از طراحی سه جعبهای برخوردار است. خودروها بسیار متنوع هستند به گونهای که هوندا سیویک دو درب و اینفینیتی G60 در دستهی کوپهها قرار میگیرند. بسیاری از خودروهای اسپورت و همچنین مدلهایی مثل پورشه ۹۱۱ کررا و سوبارو BRZ نیز در دستهی خودروهای کوپه قرار دارند. کلاس خودروهای کوپه از مدلهای سه جعبهای سنتی، تارگاها و هاچبکهایی با دو درب تشکیل شده است. یک مدل تارگا در واقع یک کوپه یا هاچبک با پانل سقف جداشدنی است که از جمله مثالهای آن میتوان به شورولت کوروت اشاره کرد. نمونهی هاچبک دو درب هم تویوتا سوپرا است.
خودروسازان تلاش میکنند این پیام را ارسال کنند که این خودروهای چهار درب دارای سقف کم ارتفاع و فست بک مشابه کوپههای اسپورت هستند. بسیاری از این سدان های فست بک از نظر فنی در دستهی هاچبک ها قرار میگیرند و درب پشتی آنها مشابه شاسی بلندها باز میشود و درب صندوق جداگانهای ندارند. علیرغم شکستن طراحی سه جعبهای، این خودروها هنوز هم سدان بوده و بنابراین آنها را در کلاس سدانها قرار میدهیم اما خب فرم بدنهی آنها به وضوح به هاچبک ها شباهت دارد. آئودی A7 مثالی از این دستهی جدید است. همچنین مرسدس بنز CLS کلاس نیز یک سدان فستبک است که اگرچه درب پشتی متمایزی دارد اما در واقع صندوق جداگانهای دارد. گیج شدید نه؟!
منبع: caranddriver
MAHDI
۱۸ مرداد ۱۳۹۸سدان ها بهترین کلاس خودرویی هستن.همینطور SUV های پرفومنس که بهترین هاشون رو میشه در خودروسازان آلمان پیداکرد!!!!
محمد
۱۸ مرداد ۱۳۹۸اگه کلاس کوپه رو به نقل از “کار اند درایو” جدا کنیم،
توی کلاس کوپه باید هم سدان کوپه رو قرار بدیم هم شاسی بلند کوپه
.
یا اینکه اگه سدان رو از شاسی بلند جدا بدونیم مثل “کار اند درایو”
باید یه کلاس سدان کوپه
و یکی شاسی بلند کوپه در نظر بگیریم
.
شاید مورد دومی معقولتر باشه
حسین دهمرد
۱۸ مرداد ۱۳۹۸از وقتی به آئودی Q8 میگن کوپه دیگه کلاس بندی خودرو چه فایده ای داره؟
Khosrow
۱۸ مرداد ۱۳۹۸مرسدس E کلاس W211 زیباترین سدان تاریخ ..
Hemichan
۱۸ مرداد ۱۳۹۸بوگاتی دور برداشته برای ثبت سرعت ۵۰۰ کیلومتر
به عنوان سریعترین کوپه ی دنیا
Saeed
۱۸ مرداد ۱۳۹۸داداش فقط بوگاتی نیستاااا رقیباش هم هست
هنسی ونوم f5
کونیگزگ جسکو
تواتاراssc
و…
خیلیا هستن میخوان اولین ماشینی باشن که وارد قلمرو ۵۰۰ کیلومتر بشن
ایمان
۱۸ مرداد ۱۳۹۸فکر کنم بهترین تقسیم بندی خودروها رو Car and Driver انجام داده به ترتیب لیست پایین ????
SUV و کراس اوور : ۱۱ کلاس متفاوت
ماشین لوکس : ۶ کلاس متفاوت
سدان : ۹ کلاس متفاوت
هاچبک : ۴ کلاس متفاوت
ماشین هیبریدی و الکتریکی : ۳ کلاس متفاوت
پیکاپ : ۲ کلاس متفاوت
ماشین کوچک : ۴ کلاس متفاوت
استیشن واگن
کوپه : ۲ کلاس متفاوت
کانورتیبل : ۲ کلاس متفاوت
اسپرت : ۳ کلاس متفاوت
وَن و مینی وَن : ۳ کلاس متفاوت
مثال : کلاس پیکاپ ها به ۲ گروه تقسیم شده ۱) پیکاپ های میان سایز ۲) پیکاپ های فول سایز
با توجه به ایجاد چند کلاس خودرویی جدید اگه این لیست بروزرسانی بشه حداقل شاهد ۴ کلاس خودرویی جدید خواهیم بود مثل SUV های کوپه ، سدان های کوپه
هایپرکارهای بنزینی و هایپرکارهای الکتریکی
ADAK
۱۹ مرداد ۱۳۹۸واقعا مرزها شکسته شده :
وقتی H30 کراس را تو ایران بهش میگن شاسی بلند :-) :-) :-)
محمد کاظم
۲۳ بهمن ۱۳۹۹H30 رو خیلی خوب اومدین ?