مطمئناً هنگام مطالعهٔ متون خودرویی با دو کلمهٔ بایتوربو (Bi Turbo) و توئین توربو (Twin Turbo) مواجه شدهاید. کلماتی که به معنای مجهز بودن پیشرانهٔ خودرو به دو توربوشارژر هستند؛ اما چرا خودروسازان از دو کلمهٔ متفاوت برای بیان دو توربو بودن پیشرانههای خود استفاده میکنند؟ آیا تفاوتی بین آنها وجود دارد یا صرفاً دو نام مختلف هستند که مفهوم یکسانی دارند؟ در ادامهٔ این مطلب به بررسی تفاوت میان سیستم بایتوربو و توئین توربو میپردازیم.
اگرچه به نظر بسیاری توئین توربو و بایتوربو تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو بیانگر یک ترکیب هستند اما تفاوتی جزئی میان این دو سیستم توربو وجود دارد. بایتوربو به معنای استفاده از دو توربوشارژر مختلف در یک موتور است درحالیکه توئین توربو استفاده از دو توربوشارژر یکسان معنی میدهد. بهتر است کمی سادهتر بیان کنیم. در سیستم بایتوربو پیشرانه دو توربوشارژر با اندازههای مختلف مجهز میشود؛ یعنی یک توربوشارژر کوچک و یک توربوشارژر بزرگ. توربوشارژر کوچک در دور موتور پایین و هنگامیکه گازهای اگزوز هنوز فشار زیادی ندارند مورداستفاده قرار میگیرد و چون دارای توربین کوچکتری است با فشار گاز پایین هم سریعاً دور گرفته و هوا را به پیشرانه تزریق میکند؛ اما پس از بالا رفتن دور موتور، توربوشارژر کوچک غیرفعال شده و توربوشارژر بزرگتر وارد مدار میشود. بدین ترتیب پدیدهٔ تأخیر توربو تا حد زیادی از بین میرود چراکه در هر دور موتوری حداقل یکی از توربوشارژرها فعال هستند.
اما در سیستم توئین توربو، هر دو توربوشارژر کاملاً یکسان بوده و یک اندازه دارند. در این سیستم هر دو توربوشارژر همزمان فعال هستند. سیستم توئین توربو عمدتاً در پیشرانههای V شکل مورداستفاده قرار میگیرد و هر یک از توربوشارژرها هوای موردنیاز یک ردیف از سیلندرها را تأمین میکنند. مثلاً در یک موتور V8 یک توربوشارژر هوای چهار سیلندر سمت چپ و توربوشارژر دیگر هوای چهار سیلندر سمت راست را تأمین میکند؛ بنابراین در این سیستم همچنان کمی تأخیر توربو وجود دارد که البته خودروسازان معتبر با استفاده از تکنولوژیهای جدید این تأخیر را به حداقل ممکن رساندهاند.
البته این نامگذاری همواره در همهٔ خودروسازان به این صورت رعایت نمیشود و ممکن است شرکتی بهصورت برعکس از آنها استفاده کند. بهعنوانمثال شرکت مازراتی برای پیشرانهٔ V6 مدل مراک از نام بایتوربو استفاده میکرد درحالیکه این موتور مجهز به دو توربوشارژر یکسان و هماندازه بود که هرکدام هوای موردنیاز یک ردیف سهتایی از سیلندرها را تأمین میکردند.
اما غیر از سیستمهای توئین توربو و بایتوربو، جهت از بین بردن پدیدهٔ تأخیر توربو و همینطور افزایش توان پیشرانه، برخی از خودروسازان سیستم پرخوران سومی را بنام توئین شارژر بکار گرفتهاند. در این سیستم موتور هم به توربوشارژر و هم سوپرشارژر مجهز است. همانطور که میدانید سوپرشارژر نیروی موردنیاز جهت چرخش توربین خود را مستقیماً از پیشرانه میگیرد و با گازهای خروجی منیفولد اگزوز کاری ندارد؛ بنابراین در این سیستم چیزی بنام تأخیر توربو وجود ندارد چراکه سوپرشارژر همواره در هر دور موتوری فعال است؛ اما نقطهضعف سوپرشارژر این است که کمی از توان موتور را میگیرد. به همین دلیل برخی از خودروسازان مانند فولکسواگن و ولوو از هردوی توربوشارژر و سوپرشارژر در پیشرانههای خود استفاده کردهاند.
نحوهٔ کار این سیستم بدینصورت است که در دور موتور پایین یعنی هنگامیکه فشار گازهای خروجی کم است، سوپرشارژر فعال بوده و با اتصال به موتور نیروی موردنیاز خود را تأمین و هوا را به موتور تزریق میکند؛ اما وقتی دور موتور بالا رفت، سوپرشارژر غیرفعال شده و ارتباطش با موتور قطع میگردد. در این مرحله توربوشارژر که نیروی موردنیاز خود را از فشار گازهای خروجی تأمین میکند وارد مدار شده و هوا را به پیشرانه میرساند.
و درنهایت آئودی هم راه حال دیگری را برای از بین بردن تأخیر توربو بکار برده است. این شرکت برای اولین بار مدل SQ7 خود را به سه توربوشارژر مجهز کرده که یکی از آنها الکتریکی است یعنی نیروی موردنیاز برای چرخش توربین آن بهصورت الکتریکی تأمین میشود. بدین ترتیب این توربوشارژر الکتریکی در هنگام پایین بودن دور موتور بدون نیاز به فشار گازهای خروجی فعالیت کرده و هوای موردنیاز پیشرانه را تأمین میکند. درنتیجه تأخیر دو توربوشارژر دیگر کاملاً از بین میرود.
Bavaria
۱۲ آذر ۱۳۹۵ممنون از آقای دهقان خیلی مفید بود
علي دانشمند
۱۲ آذر ۱۳۹۵موتور فقط تنفس طبیعی
حتی ماسل کارهای آمریکایی (((موستانگ و کامارو))) که به حجم زیاد پیشرانه و سیلندر معروف بودن تسلیم موتورهای توربو دار شدن اما هنوز کمپانیهای خاص اروپایی مثل لامبو هست زنده باد لامبورگینی که سر تعظیم به توربو نکرده و همچنان داره موتور تنفس طبیعی میسازه
لذت شتاب خطی تنفس طبیعی یه چیز دیگست
Bavaria
۱۲ آذر ۱۳۹۵بازار ی جای خیلی نامرد و ناجوانمرد و بی رحمه
هرکی سر تعظیم به شرایط بازار خم نکنه،بازار اونو خم میکنه(به استثنا مدل های محدود که بازار مخصوص دارند)
علي دانشمند
۱۲ آذر ۱۳۹۵داش Bavaria این کامنتی که دادی خیلی زیبا بود چون من هم ورشکست شدم و جلمه شما رو میفهمم که گفتی هرکی سر تعظیم به شرایط بازار خم نکنه،بازار اونو خم میکنه
Bavaria
۱۲ آذر ۱۳۹۵ممنون منم ی تجربه رو ب شکست داشتم ک بزور جمعش کردم
رامتین
۱۲ آذر ۱۳۹۵وقتی شرکتهای قویتر مثه فراری و بوگاتی دارن توربو میزنن بفکر لامبو نباش. مثه اینکه مثلا تیمهای درجه یک فوتبال دنیا یه تغییری در رویه خود بدن، بعد شما بگی مثلا تیم سوئد هنوز تغییری نداده و بگی پس زنده باد سوئد. اصولا همیشه از برترینها حمایت کن. شرکت بنز در حدی هست که لامبو را میتونه قورت بده. همون ماشین فرمول1 اشو بیاره، اوانتادور جلوش محو میشه. البته منظور اینه که دانش فنی شرکت بنز خیلی قویتره.
Roozbeh
۱۳ آذر ۱۳۹۵آونتادور یه ماشین کامله و هیچ حرفی توش نیست. وقتی مک لارن رو قورت میده شما میگی مرسدس بنز آونتادور رو قورت میده؟?? یکم فکر کن بعد حرف بزن
علی
۶ مهر ۱۳۹۶انقد اونتادور رو گنده نکن که جلوی لا فراری و ویرون بد ضایع میشه
علی
۱۳ آذر ۱۳۹۵ماشین فرمول یکو با ماشین شهری مقایسه میکنی؟
اسپرت ترین مدل شهری بنز ک فعلا AMG GT-S هستش ک از هوراکانم جا می مونه
هر چند مقایسه این دوتا خالی از اشکال نیس
رامين
۷ شهریور ۱۳۹۶دوست عزیز این یه چیز کاملا سلیقه ایه و این که ماسل کارها هم از سوپرشارژر استفاده میکنن (هلکت ،دمون ، شلبی های قدیمی و zl1 کوروت zr1 و اخیرا z06 جدید)و یکی از دلایل اون ها پایین اوردن مصرف سوخته
علی
۲ دی ۱۳۹۶شما اطلاعاتتو به. روز کن کل سوپر اسپرتها به موتور توربو مجهز خواهند شد در آینده نزدیک
مصطفی رضایی
۲۴ آذر ۱۳۹۸داداش لامبور هم توربو شارژ داره
Amir Ferrari
۲۰ مرداد ۱۴۰۰بله منم موافقم صدای تنفس طبیعی خییلی بهترره
Daniel
۱۲ آذر ۱۳۹۵لامصب کیفیت از زیر کاپوت BMW و BENZ چکه میکنه… .
بهنام
۱۲ آذر ۱۳۹۵AUDI عکس اخری رو از قلم انداختی ?
Daniel
۱۲ آذر ۱۳۹۵درست میگی شرمنده.تازه آئودی از لحاظ تکنولوژی بالاتر بود چون ی توربو الکتریکی اضاف داره که تاخیر رو از بین میبره.
پرهام
۱۲ آذر ۱۳۹۵توربو واقعا جذابیت داره ولی اون روزی که صدای V12 یه لامبو یا فررا ری به گوش نرسه نصفی از روح صنعت اتومبیل پر میکشه .
کورد
۱۲ آبان ۱۳۹۸ماشین فقط دیمون هیشکی حریفش نمیشه حتی مکلارن ۷۲۰s
سعید.ب.58
۱۴ آذر ۱۳۹۹چند بار مک لارن هفتصد و بیست اِس باید دیمون رو نقطه کنه دیگه که شما دیگه از تخیلاتتون در دنیای حقیقی صحبت نفرمائید
امیرمحمد
۱۳ اسفند ۱۴۰۰تخیل نیست واقعیته
دیمون شتابش 2/3 هستش که این شتاب رسمیه
یعنی از اونتادور سریع تر
از ویرون هم سریع تر
حتی ویدئوش هم هست که از اونتادور میبره
Blak tiger
۱۴ خرداد ۱۴۰۰چرا موتور W16 بوگاتی شیرین رو نمیگی که می تونه یه کشتی رو جابه جا کنه
در نظر داشته باش هر اسب بخار معادل بلند کردن ۱۵۳ کیلوگرم هست حالا بوگاتی شیرین ۱۵۰۰ اسب قدرت داره
مدافع خودروی وارداتی
۲۹ آذر ۱۴۰۰دوست عزیز ۷۵ کیلوگرم به اندازه یک متر در یک ثانیه نه ۲۵۳ کیلوگرم
حمیدرضا
۱۲ آذر ۱۳۹۵یکی از مفید ترین مطالبی که در سایت پدال موجود هست سپاس بسیار از نویسنده محترم
pooriya
۱۲ آذر ۱۳۹۵ی سوال چرا خودرو سازان از توربو شارژرها ی الکتریکی استفاده نمیکنن ؟؟ مزایای زیادی داره از جمله نبود تاخییر و لگ و کاهش قطعات مکانیکی
ی زمانی سیستم فرمان هیدرولیکی خوب بود ولی سیستن فرمان الکتریکی جاشو گرفت یا سیستم سوخت رسانی کاربراتوری که مکانیکی هست با سیستم سوخت رسانی انژکتوری جایگزین شد الان هم توربو الکتریکی باید جایگزین توربوی مکانیکی بشه
حسین
۱۲ آذر ۱۳۹۵درود. مهمترین مشکل توربوهای الکتریکی احتمالا تامین برقشونه. در آینده اگر خودروسازها از باتری های 48 ولتی بجای باتری های 12 ولتی فعلی استفاده کنن، این مشکل حل میشه. در نمونه های آزمایشی با استفاده از این سیستم از موتور 1.2 لیتری، 259 اسب بخار قدرت گرفته شده که میشه 216 اسب به ازای هر لیتر حجم موتور که واقعا زیاده. اما مشکل دیگه فشار بالا و استهلاک موتور هستش. در نهایت اگر استفاده از توربوهای الکتریکی رایج بشه پیشرفت زیادی در صنعت خودرو به وجود میاد.
——————————————————–
پی نوشت: سیستم توئین توربوی ب ام و از دوتا توربو با اندازه های مختلف استفاده میکنه و در سایت ب ام و، سیستم بای توربو رو اینجوری معرفی کرده که از دوتا توربوی هم اندازه استفاده میکنه! گویا تعاریف متفاوته
وحید آذرنیاءشاهگلی
۱۰ مهر ۱۴۰۰بهترین نتیجه ها همیشه تو ترکیب کردن منطقی امکانات هست و نه جایگزینی و حذف صرف (مثلأ با خودروهای هیبریدی بنزینی میشه بجای توربو های کوچیک مکانیکی یا توربو برقی و سوپرشارژ برای شروع حرکت و شتاب مستقیمأ برق رو فرستاد به چرخها اونم با سیستم شارشعاعی و تو حداکثر سرعت از دوتا تووین توربوی مکانیکی دومتوسط و دو بزرگ استفاده کرد که تو آرایشVبهتر جواب میده) و یا برا مصارف شهری اسپورت باترکیب هیبرید الکتریک با موتور دیزل درکنار تووین شارژر با آرایش سیلندر تخت یا حتی موتور شبه توربین کالسکه ای بهترین شتاب و مصرف سوخت و یدک کشی رو میشه بدست آورد🎩🎓 تکنولوژی بعدی مگا خودرو هم فکنم آیرودینامیک فعال باشه درکنار هوش مصنوعی کمکی راننده
M
۱۲ آذر ۱۳۹۵توئین پاور و توئین اسکرول که ب ام و استفاده میکنه چیه ؟؟ دوتا توربو هستش ؟؟ …
حسین
۱۲ آذر ۱۳۹۵درود. تا جایی که بنده اطلاع دارم، توئین پاور توربو به معنی استفاده از دوتا توربو هستش که سایز متفاوتی دارن. اما توئین اسکرول یک توربو هستش که توسط دوتا لوله اگزوز به چرخش درمیاد. یعنی به جای اینکه همه سیلندرها دودشون یکی بشه و وارد توربو بشه، سیلندرهایی که به صورت همزمان کار میکنن (مثلا سیلندر الف و ب) از یک لوله دودشون حرکت میکنه و سیلندرهای دیگه که زمان بندیشون قرینه این سیلندرها هست (مثلا ج و د)، از یه لوله دیگه دودشون خارج میشه و به توربو میرسه. این روش تاخیر توربو رو کاهش میده چون دود پیوسته و با فشار کافی در اختیار توربو قرار میگیره.
وحید آذرنیاءشاهگلی
۱۰ مهر ۱۴۰۰توئین پاور یه نوع سیستم توربوشارژر هست که دقیق سازوکارش رو نمیدونم ولی توئین اسکرول سوپرشارژر هست که تقریبأ فشار خود این نوع سوپرشارژ دوبرابر انواع دیگه هست و کم تأخیرترین از نوع فقط مکانیکی (سوپرشارژر برقی هم ساخته شده) ولی آینده ی شتاب فقط مال خودرو های هیبریدی و برقی هست و سوپرشارژ غایت توان یدک کشی و توربوهای مکانیکی آخر حداکثر سرعت (هیچ سیستمی همه ی خوبی هارو باهم نداره مگر با ترکیب شدن) ولی نمیدونم چرا موتوری مثل [موتور شبه توربین کالسکه ای] که از همه نظر چند برابر از موتور های الان کارآمدتره چرا تولید نمیشه؟؟ 🤔 بااینکه خیلی ساله اختراع شده تصور کنین suv رو که مصرف سوختش تو 200 کیلومتر کمتر از یک لیتر بنزین و گازوئیل باشه (طراحیش طوریه که میشه از چند سوخت مختلف توش استفاده کرد حتی سوخت گیاهی) و تو ظرفیت یدک کشی و حداکثر سرعت هم بهترینه فقط شتابش مطمعنأ به پای خودروهای برقی نمیرسه حتی مصرف بصرفه تر از تولید برق از نیروها برای خودروی برقی هست🤔🤔🤔🤔
Mostafa
۱۲ آذر ۱۳۹۵خیلی جالب بود ممنون وای به حالمون اگه روزی پراید هم به سیستم توربو مجهز بشه
AK_007
۱۲ آذر ۱۳۹۵دوستان این کارو کردن!
امیر
۱۲ آذر ۱۳۹۵سلام عکس اول که موتور بی ام و هست تنها دارای یک توربوشارژه و تویین یا بای نیست.
MPH
۱۳ آذر ۱۳۹۵جا داره یه یادی هم بکنیم از سیستم توربو در ماشینای فرمول یک که به واسطه سیستم mgu-h تاخیر عملکرد ندارن
احمد باقری
۱۳ آذر ۱۳۹۵یکی از بهترین مطالب این سایت بود.
Hamed Ferrari
۱۴ آذر ۱۳۹۵خب اونوقت باید 911 هم بای توربو باشه که… یعنی بای توربو همون معنی توربو متناوب رو بده . تا جایی که من میدونم اینا فرق دارن و توی متناوب دو توربو با اندازه های مختلف در دور موتور متفاوت کار میکنن ولی تو بای توربو در دور موتور بالا توربو کوچک از مدار خارج نمیشه و به توربو بزرگتر کمک میکنه
آریا
۱۹ آذر ۱۳۹۵به نظر من موتور های تنفس طبیعی بزرگ جایگاه خودشونو دارن و موتور های کوچکتر که مجهز به توربو هستن هم جایگاه خودشون؛ ولی وقتی جالب تر میشه که یه موتور V12 رو مجهز به توربو کنن؛ حاصل یه چیز عالی درمیاد. توربو و موتور های بزرگ نقطه ی مقابل هم نیستن؛ توربو یه سیستمیه که به افزایش توان موتور کمک می کنه.
مهراد
۱۱ بهمن ۱۳۹۵توضیحات عالی بود
امیر
۶ فروردین ۱۳۹۶خدایی همه کمپانی ها قدرت و دانش بالایی دارن و لی هر کدوم یه چیز رو تو او لویت قرار دادن ینی سرعت همه یکیه ولی مسیرها فرق میکنه.
چرا از ولوو یاد نمیکنید
Love Cars
۲۹ شهریور ۱۳۹۶هیچ کدوم از سیستم ها به پای توئین پاور توربو بی ام و نمیرسه که البته جای سوال داره که چرا توی این مقاله چیزی در موردش نوشته نشده.
D@niyal
۱۸ آبان ۱۳۹۶هیچی مثل رولز رویس نمی شه یه قصر متحرکه
جواد
۲۹ خرداد ۱۳۹۷در ج اون دوستمون که گفت بوگاتی و لافراری لامبو رو قورت میدن بگم که هروقت این دوتا شرکت تونستن ماشینی برننن که سریعترین ماشین تنفس طبیعی پیست نوربرینگ باشه حرف بزننن
لامبو ۱۰ سیلندرهاش با ۱۲ سیلندر ها برابری. میکنه
لامبوهم بخواد توریو شارژ بزاری همشون جر میده
امیرمحمد
۶ فروردین ۱۴۰۱حالت خوبه؟
چی زدی داش؟
ford
۱۶ آذر ۱۳۹۸واقعا مقاله عالی به درد بخوری بود ولی نمیدونم چرا خیلی از دوستان میگن تنفس طبیعی به خدا توربو تو صنعت پیشرفت موتور یه جهش بزرگ که جای بیشتر کردن حجم موتور که عواقبش بیشار شدن مصرف سوخت خرابی زیاد و سنگین تر بزرگتر شدن موتور … در پی داره چرا تنفس طبیعی و توربو برای موتورهای دیزل حتما باید باشه که خیلی کمک کارش هست و توربو در قدرت افرود اینا که سر کار دارم تاخییر مهم نیست ولی تو سرعت چرا وقتی پدالو تا ته میچسبونی ماشین هنگ کامل میکنه ولی بعد بوست توربو ماشین چنان شتاب وحشتناکی میگیره نگو و میشه یه موتور 4500cc تنفس طبیعی با توربو به حتی 2000 اسب بخار رسوند یه عده میگن به درد نمیخوره یه مثال کاملا واضحه روشن میزن درون موتور احتراق هست که همون اتش هست وقتی شما جایی اتش روشن کنی باد بزنی سریع میسوزه یا خود به خود در داخل موتور هم همین داستانه و گرنه هیچ خودرو سازی علکی نمیاد از توربو سوپر استفاده کنه برای زیبایی هم نیست برای افزایش راندمان بیشتره و این هم بگم عزیزانی میگن چرا از توربو ولوو نام نبرده چرا از توبو بی ام و نام نبرد اینو بگم همه شرکت ها توربو خریداری میکنن از شرکتی که توربو یا سوپر ساز هست به مدل خریداری شده و نصب رو ماشین میکنن و از همون مدل شاید چند برند خودرو تو ماشینای مختلف استفاده کرده باشن سوپر شارژ ساز هایی نظیر pro شارژر ورتکس ….کلی برند دیگه و به مدل مونده که همیشه گرون ترین بالاترین مدلش رو فوزد سفارش میذه خرید میکنه گه رو پیکاپ های سری f بسته میشه
سعید.ب.58
۱۴ آذر ۱۳۹۹در جواب دوستی که فرمودن دیمون میتونه مک لارن هفتصد و بیست اِس رو بزنه باید بگم یه سر به فیلمهای درگ های انجام شده بزن تا ببینی هنوز دیمون و هلکت در برابر مک لارن هفتصد و بیست اِس نقطه میشن…. تنها هایپر کار هایی که میتونن مک لارن هفتصد و بیست اِس رو به چالش بکشن فقط بوگاتی شیرون و پاگانی ایمولا یا هویرا و کونیک زگ رگرا یا کاگرا هستند
امیرمحمد
۶ فروردین ۱۴۰۱دست از خیالات بردار
شتاب ماشین ها
مکلارن 720 2/9
دوج چلنجر دیمون 2/3
لامبورگینی اونتادور 2/9
بوگاتی ویرون 2/4
من دیگه حرفی ندارم😐😐😐
سعید.ب.58
۱۴ آذر ۱۳۹۹ضمناً در فناوری های توربو شارژر جا داشت نامی از مهندسی یونیک و خاص جگوار هم برده میشد یا مهندسی های بی نظیر پورش و فراری
mm.y@rlou
۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ممنون از مقاله علمی واقعا برای من جالب بود موتور فقط موستانگ تنفس طبیعی رو عشقه یا علی مدد
امیرمحمد
۱۳ اسفند ۱۴۰۰به نظر من همشون خوبن و جای خودشون رو دارن
هر کدوم قابلیت های خودشون رو دارن و اصلا سر این موضوع که کدوم بهتره نباید بحث بشه
برا مثال صداشون
موتور های تنفس طبیعی طیف گسترده ای از صدا رو پیش روت میذارن که خیلی باحاله مثل لامبورگینی اونتادور
موتور های توربو خیلی خیلی صداشون اسپرته و لذت خاص خودشو داره در کنار قدرت مثل بوگاتی شیرون
موتور های سوپر شارژر هم صداشون خیلی خیلی خفنه و روح داره من که شخصا عاشقشم مثل دوج چلنجر دیمون
امید
۱۹ تیر ۱۴۰۰سلام جدا از مطالب خیلی مفید و جالبی که داخل سایت میزارید بحث های کاربراتون هم بار علمی خیلی بالایی دارن
بیخیال
۲۸ تیر ۱۴۰۲بخاطر خدا یکی به من بگه که پرقدرتترین توربو یا سوپرشارژر چندبرابر حجم سیلندر رو درون سیلندر تزریق میکنه؟
و اینکه در بهترین حالت چنددرصد به قدرت موتور اضافه میکنه ؟
توی هرچی سایت داخلی و خارجی گشتم فقط چرندیات تکراری درمورد مکانیزم کارکرد این دوتا سیستم رو توضیح دادن و هیچکدوم به این دوتا پرسش پاسخ درستی ندادن.
خواهش میکنم هرکی میدونه پاسخ بده.
من یه موتور طراحی کردم که بدون نیاز به توربو یا سوپرشارژر میتونه چنین قابلیتی داشته باشه ولی واقعا نمیدونم نسبتها رو چطوری درنظر بگیرم که بیشترین توان رو ازش بگیرم.
کمک کنین تا نمونه پایلوتش بزودی روی هرچی موتور پیستونی و روتوری که تا امروز ساخته شده رو کم کنه و بتونم نام ایرانو تو جهان مطرح کنم.
کی میدونه؟
نیستانک
۱۴ بهمن ۱۴۰۲یک اشتباه بزرگ ما ایرانی ها درخواست آپشن هایی هستیم که یا نیاز کمی دارد و جنبه لوکس بودن را میدهد و دیگری هم بدون توجه به عملکرد آپشن در کشور ما آنرا درخواست میکنیم. مثال کیسه هوا چقدر واجب هست ولی اینکه بعضی کلید برای روشن نمودن آن قرار داده اند علتش راهبندان های شهری مثل همت یا…هست که با برخورد عادی سپر سنسورها کار خود را انجام میدهند و یا سنسور باران . توربو هم جهت انجام عملکرد بنزین بالاتر از سوپر ایران و روغن های بسیار با کیفیت جهت گرما بیش از حد میخواهد. آپشن GDI هم که بجای سیستم انژکتور آمده و باعث بهتر شدن راندمان قدرت میشود همین گونه هست. حال چه کنیم؟ همیشه تویوتا کلاس کرولا را بنا به امکانات اکثر کشورها میسازد پس آنرا محک خود قرار دهیم.