حالا که قیمت نفت و در پی آن قیمت سوخت سر به فلک گذاشته، خودروسازان بدنبال روشهای کاهش مصرف سوخت و بالا بردن راندمان ماشینهای درون سوز تولیدی خود هستند. یکی از سیاستهای دنبال شده، جایگزینی موتورهای با حجم کمتر و کوچکتر با موتورهای بزرگتر می باشد. اغلب نیز راه حل استفاده از توربو شارژر برای این موتورهای کوچک است تا بتوانند با حجم پایین خود قدرت مناسبی تولید کنند.
مشکلات فعلی توربوشارژرها عمدتا هزینه بالاتر و پیچیدگی مکانیکی و تاخیر در شروع فعالیت (توربو لگ) می باشند. با استفاده از دو توربین می توان تاخیر توربو را کاهش داد اما هزینه و پیچیدگی نیز به همان نسبت افزایش خواهند یافت. بنظر می رسد که استفاده از یک توربین دوقلو راه حل همه این مشکلات باشد. توربوی اسکرول دو در یک، اثری مشابه دو توربین مجزا را برجای می گذارد.
توربوشارژرهای Twin-scroll پیش از این در مسابقات و روی خودروهای اسپرت گران قیمت استفاده می شدند اما اکنون در خودروهای معمولی نظیر بی ام و سری ۳ مدل ۲۰۱۲ هم مورد استفاده قرار می گیرند. در خودروی چهارسیلندر TwinPower که جایگزین موتور شش سیلندر قبلی شده کاهش ۱۵ درصدی مصرف سوخت مشاهده می شود. این موتور ۲ لیتری قادر به تولید ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ پوند-فیت گشتاور است. به همین دلیل تقریبا همه خودروسازان دیگر نیز در حال کار روی تکنولوژی و موتورهای مشابه هستند.
در این سیستم می توان چهار مرحله شاخص را نام برد.
۱. دریافت
در این مرحله گازهای داغ خروجی از سوپاپهای دود، بجای ورود به اگزوز و خروج از آن، ابتدا وارد لوله ورودی توربوشارژر می شوند. توربوشارژر twin-scroll گازهای خروجی از دو سیلندر را در یک زمان دریافت می کند (دلیل نامگذاری این نوع توربو به دو در یک هم شاید همین باشد) و برخلاف توربوهای معمولی که ورود گازها از سیلندرها به تناوب و نامنظم است، از تداخل و کاهش توان جلوگیری می کند.
۲. چرخش
گازهای ورودی با پره های یک توربین سبک برخورد می کنند و آن را با سرعت ۱۵۰ هزار دور در دقیقه به چرخش در می آورند. پالس های متناوب در خروج دود از سیلندرها باعث از بین رفتن تاخیر توربو می شود.
۳. خروج گازها
گازهای اگزوز، وظیفه خود را انجام داده اند. در این مرحله گازها به سمت مبدل کاتالیتیزور هدایت می شوند تا مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن و سایر آلاینده ها به دام بیافتند.
۴. فشرده سازی
توربینی که توسط گازهای اگزوز به چرخش درآمده بود، از سمت دیگر خود، هوای پاک را مکیده و آن را تا ۳۰ درصد بیش از فشار اتمسفر، فشرده می سازد. این هوای سشار از اکسیژن به سمت محفظه احتراق هدایت می شود تا اکسیژن اضافی باعث سوختن کاملتر بنزین شود. عملکرد یک موتور کوچکتر با استفاده از توربوی اسکرول دوقلو بهتر از توربوهای مشابه خواهد بود. در مورد BMW با موتور TwinPower حدود ۳۰ درصد قدرت بیشتر نسبت به یک توربوشارژر با همان اندازه مشاهده می شود.
ابادانى
۲ فروردین ۱۳۹۱لطفا مقاله اى درباره نحوه نصب توربو روى موتور 405 یا سمند یا بارس بنویسید
خودم
۱۹ خرداد ۱۳۹۱با پارس و سمندهمین جوری باید هر روز بری تعمیرگاه..اگه توربو نصب کنی که دیگه واویلاست.
shahab
۲۲ شهریور ۱۳۹۴دقیقا درسته
shahab
۲۲ شهریور ۱۳۹۴برای نصب توربو قطعات داخل موتورم باید عوض بشه
کسرا
۱۱ مرداد ۱۴۰۱موتور ۴۰۵ xu7 توربو خور نیست
پیمان
۵ فروردین ۱۳۹۱با سپاس لطفا مقلات بشتری مانند این بگزارید…با سپاس
salar
۷ فروردین ۱۳۹۱salam Ali reza
mataleb jalebi to saitet dari
salar -saeed – reza
az alman
pobodoq
۸ فروردین ۱۳۹۱سلام. واقعاًً دستتون درد نکنه به خاطر این مقاله. و واقعاً هزار هزار بار ازت خواهش میکنم از این مقاله هاى آموزشى بیشتر بزارى تو سایتت. هر چى بیشتر بهتر!
بهنام
۸ فروردین ۱۳۹۱با سلام
ضمن تشکر از اطلاع رسانی و ارائه مقاله فنی بالا.
در متن آمده: توربوشارژر twin-scroll گازهای خروجی از دو سیلندر را در یک زمان دریافت می کند (دلیل نامگذاری این نوع توربو به دو در یک هم شاید همین باشد). این توضیح با توجه به تصویر شماتیک فوق کمی گنگ یا نامفهوم بنظر میرسه.چراکه در یک موتور احتراق داخلی چهارزمانه،در هر زمانی هر کدوم از سیلندرها در حال انجام یک مرحله از چهار مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخیله می باشن.مطابق تشریح تئوری مثلاً وقتی سیلندر 1 در حال مکش هست، سیلندر 2 = تراکم، سیلندر 3 = انفجار، و فقط سیلندر 4 در حال تخلیه خواهد بود.
لذا سئوال ایجاست که چگونه توربوشارژ فوق گازهای خروجی از دو سیلندر را در (یک زمان) دریافت می کند؟
در تکنولوژی کمپرسورها (که بخشی از یه سیستم توربوشارژ نیز کمپرسور قرار داره)واژه Twin وجود داره و اون هم در واقع معرف وجود دو عضو از عامل اصلی فرآیند در یه هوزیگ یا المنت می باشد. به عنوان نمونه منظور از کمپرسور Twin-Screw یعنی وجود دو عدد اسکرو بصورت نری- مادگی (male & female) در کنار هم درون یه هوزینگ است.و نیز برای دستیابی به فشارهای بالاتر و نزدیک شدن به فرآیند تک دما از دو یا چند مرحله المنت تراکم ساز استفاده می شود.
لذا لطفاً برای تفهیم بهتر موضوع فوق تصاویر کاملتری از توربوشارژ مذکور به همراه تشریح شفافتر ارائه فرمائید.
طبق تعریف فوق Twin-Scroll یعنی وجود دو Scroll خواهد بود.
با سپاس
parthia
۲ تیر ۱۳۹۱عالی بود ممنون
behzad.driver
۱۹ آبان ۱۳۹۱عالیه. اگه بذارن روماشین نصب کنی عالیترهم میشه
ali
۶ خرداد ۱۳۹۲ببخشد در این مقاله که نوشتین گاز های خروجی از دو سیلندر به صورت همزمان تحویل گرفته می شود در یک موتور 4 زمانه ای که firing order 1342 دارد چه طور انتظار تحویل دود در یک زمان از دوسیلندر را داریم ؟ در حالی که هر سیلندر باتوجه به ترتیب احتراقش دود رو تحویل توربو میده لطفا جواب بدین ممنون
مهدی
۱۷ شهریور ۱۳۹۲اقا علی ماشین های 4سیلند مث پراید سیلندر 1.3باهم بالا وپایین میشن ب عبارتی دود در یک زمان تخلیه میشه
nima
۸ اسفند ۱۳۹۳درسته که دوسیلندر وسط و دو سیلندر کناری با هم بالا و پایین میشن ولی هر دو یک عمل رو انجام نمیدن، ی سیلندر عمل مکش و دیگری تخلیه رو انجام میده
، دوتای دیگه هم تراکم و انفجار رو انجام میدن.
حمزه
۲۲ آذر ۱۳۹۲من کلا سیستم توربوشاژرو میپرستم. این سیستم عالیه. عاغایون گفتن میخوان دنا تولید کنن با توربوشاژ !!
shahab
۲۲ شهریور ۱۳۹۴پس دنا میشه مهمان همیشگی تعمیرگاه ها
shahab
۲۲ شهریور ۱۳۹۴شاد بتونی با یه موتور 3لیتری توربو دوقلو بتونی پابپای یه 5لیتری بری اما موتور تنفس طبیعی یه چیز دیگس
امین
۱۱ دی ۱۳۹۲ممنون از مقالات جزاب وعلمی شما.ایا موتور یک 405 دوهزار سی سی توان نصبب یک توربو شارژر یا سوپر شارژر رو داره؟ بدون دسکاری موتور با همون کاربوراتور. من با بزرگ کردن اندازه ورودی هوا وخروجی دود توی سر سیلند تونستم شتاب ماشینو بالا ببرم ولی قصد تعویض میلنگ یا پیستونها رو ندارم. شتاب فعلی0تا100هفت ثانیس ولی 100 تا 200 حدود 8دقیقه . من به چه نوع توربو یا سوپر شارژر احتیاج دارم تا بتونم شتابو بالا تر ببرم.اصلا قیمتشون چنده؟
shahab
۲۲ شهریور ۱۳۹۴برای نصب توربو باید یه سری از قطعات عوض بشه.ولی من توصیه نمی کنم چون اصلا بلوک 405 تحمل فشار ناشی از احترق توربو رو نداره و سواخ میشه
shahab
۲۲ شهریور ۱۳۹۴0تا 100 ثانه بسه دیگه با 405میخوای با m3 کورس بندازی مگه؟؟
سیروس
۸ اسفند ۱۳۹۳خوب بود
علیرضا .م
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام خسته نباشید .
آقا امین یه سوال داشتم مطمئنی خودروت 100 تا 200 رو تو 8 دقیقه میزنه ؟
8 دقیقه
8 دقیقه
8 دقیقه
8 دقیقه
8 دقیقه
8 دقیقه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دقیقه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Hossein
۱۱ خرداد ۱۳۹۴مرسی مطالب جالب بود
shahab
۲۲ شهریور ۱۳۹۴ممنون از پدال
حسین .م
۴ مرداد ۱۳۹۵برای ینده یه سوال پیش اومد که امیدوارم عزیزی که اصل مطلب نوشته به اون دقت کنه و پاسخ بده
نوشته شده دور توربی 150 هزار دور در دقیقه است.
من فکر میکنم اشتباهی صورت گرفته، چون همچین سرعتی حتی از دور سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم هم بیشتره !
البته صددرصد مطمئن نیستم واسه همین خواهش میکنم اگر کسی منبعی یا توضیحی داره ارائه کنه
ممنون از همه پدال بازها !
احمد نورمحمدی
۲ آذر ۱۳۹۵سلام. ایا بر روی سورن توربو هم میتوان توربو دوقلو نصب کرد ؟ چقدر قدرت یا گشتاور و شتاب افزایش می یابد ؟ چقدر مصرف سوخت کم میشود ؟ هزینه نصب بهتزین برند توربو دوقلو چقدر است؟ متشکرم
جواد
۲۹ فروردین ۱۳۹۶در یک توربوشارژر ساده گازهای خروجی از تمامی سیلندرها از طریق یک مجرای مشترک وارد توربوشارژر میشوند. از آنجایی که زمان خروج دود از هر سیلندر متفاوت با دیگر سیلندرها است، تداخل این گازها با یکدیگر میتواند سبب کاهش انرژی آنها شده و در نتیجه کارایی توربوشارژر را نیز کاهش دهد. در سیستم تویین اسکرول (گاها تویین پاور نیز نامیده میشود) دو مجرای جداگانه برای ورود دود به توربوشارژر تعبیه شده است. بطوری که برای مثال در پیشرانهی بیامو در سیستم تویین اسکرول دو مجرای جداگانه برای ورود دود به توربوشارژر تعبیه شده است. بطوری که برای مثال در پیشرانهی بیامو 328i سیلندرهای ۱ و ۴ دارای یک مجرا و سیلندرهای ۲ و ۳ نیز دارای مجرای دیگری هستند. با چنین تدبیری نه تنها کارایی توربوشارژر افزایش پیدا میکند بلکه تاخیر آن نیز کاهش چشمگیری پیدا میکند. همچنین این دو مجرای مختلف در داخل توربین نیز عملکردی متفاوت دارند بطوری که دود موجود در مجرا با لبهی بیرونی پرههای توربین تماس پیدا کرده و دور توربوشارژر را افزایش میدهد و دود موجود در مجرای کوچکتر نیز با لبهی داخلی پرههای توربین برخورد کرده و باعث چرخش سریعتر توربوشارژر در ابتدای حرکت می شود تا تاخیر را از بین ببرد.
احمد $
۲۳ شهریور ۱۳۹۸اگر ماشینت ایرانیه اصلا توربوشارژ متصل نمیشه . اولا خارجی باشه دوما مدل بالای ۲۰۱۵ باشه