امروزه فیبر کربن به یک ماده حیاتی در زندگی مدرن تبدیل شده است. از هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ گرفته تا کفش، راکت تنیس، چوب گلف، چوب ماهیگیری و لوازم تزئینی و لوکس، از این کامپوزیت بی همتا بهره می گیرند.
در دنیای خودرو هم استفاده از کامپوزیتهای تقویت شده با فیبر کربن که به اختصار کربن فایبر (CF) نیز نامیده می شود، به ۴۰ سال پیش بر می گردد. با این وجود استفاده از این مواد به آهستگی گسترش یافته تا امروز در انواع خودروهای سوپر اسپرت و تیونینگ شده، شاهد حضور پر رنگ این الیاف زیبا و گران قیمت باشیم. ترکیب الیاف گرافیتی کربن بافته شده با رزین در لایه های متناوب می تواند منجر به ساخت قطعه ای با کیفیت و مقاومت بالا و در عین حال سبک و شیک شود. از سوی دیگر هزینه بالای تولید که بیش از ۲۰ دلار در هر کیلوگرم می باشد، می تواند بزرگترین مانع در صنایع برای استفاده از الیاف کربن باشد. این در حالیست که این هزینه تنها شامل مواد اولیه می باشد و ساخت قطعات نیاز به دقت بالا و ظرافت و در عین حال زمانی طولانی برای پخت دارد. برای کاهش هزینه تولید در صنایع خودروسازی، هر کدام از شرکتها راهکار منحصر به فرد خود را بکار گرفته اند. که عمدتا شامل شراکت با سازندگان بزرگ این مواد یا سرمایه گذاری روی روشهای صنعتی تولید می شود.قسمت عمده هزینه تولید فیبرها از پلی اکریلو نیتریل (PAN) به میزان انرژی الکتریکی مورد نیاز این رشته ها برای تبدیل به الیاف گرافیتی مربوط می شود. بنابراین BMW با کمک توربینهای بادی و خورشیدی و تاسیسات نزدیک به یک سد با برق آبی، هزینه های برق مصرفی کارخانه را به ۲.۸ سنت به ازای هر کیلو وات کاهش داده که ۶۰ درصد کمتر از میانگین هزینه برق مصرفی در تاسیسات SGL می باشد. این امر یکی از بهترین روشهای کاهش هزینه تولید الیاف می شود. یکی دیگر از سرمایه گذاریهای مشترک بین SGL و میتسوبیشی برای تولید الیاف از ابریشم مصنوعی و با تکنیک گرم کردن تدریجی است.
در مرحله نهایی تا ۵۰ هزار نخ از الیاف کربن برای ایجاد یک نوار کربنی در هم تنیده و بافته می شوند. این نوارها در نهایت در ساختارهایی نظیر مشبک یا راه راه، بافته و تبدیل به پارچه می شوند. در نهایت برای ساخت هر قطعه از بدنه خودرویی مثل ب ام و i8 یا i3 باید از روی هم نهادن حداقل ۵ لایه از این پارچه های برش داده شده همراه با تزریق مقدار کافی رزین و سایر مواد و سپس پخت در اتوکلاو نام برد. مرحله پخت اکنون با روشهای سرد و گرم کردن اتوکلاو توسط روغن تنها ۱۷ دقیقه زمان می برد و یک تاسیسات بزرگ نظیر Plasan میشیگان قادر است سالانه ۴۰ هزار قطعه برای خودروهای کوروت، وایپر و احتمالا نسل بعدی خودروی الکتریکی ولت تولید کند.
آزمایشها نشان می دهد که استفاده از قطعات فیبر کربنی با کاهش مصرف سوخت و افزایش پیمایش به میزان ۱۰ درصد، در نهایت نسبت به نمونه های فولادی یا آلومینیومی به صرفه نیز می باشد. مخصوصا زمانیکه بدانیم تا سال ۲۰۲۵ میزان مصرف سوخت خودروها باید به ۴.۳ لیتر در صد کیلومتر کاهش یابد.
محمد هادی
۲۰ آبان ۱۳۹۱مرسی از مقاله خوب.
الان یه سری میان میگن «هه، گاریخودرو در سال ۲۰۴۰ میخواد پراید فیبرکربنی تولید کنه» و کلا بحث رو به گند میکشن.
مصطفي
۲۰ آبان ۱۳۹۱کاملا باهات موافقم. به نظر من ادم نباید اصلا حرفی از این لگن های از رده خارج شده به زبون بیاره. بعضیا هی اسرار دارند همه چی رو با این لگن های تولید داخل مقایسه کنند.
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴اصرار درسته
hesan
۲۳ آبان ۱۳۹۱اپراید اهنیه؟المینیومیمه؟فیبر کربنیه؟هاهاهاها
حسین
۲۱ آبان ۱۳۹۱برای هواپیمای میلیاردی و ماشین های سوپر اسپرت
خوب پس در ماشین های عادی زیاد کاربردی نداره
علیرضا
۲۱ آبان ۱۳۹۱در وسایل ورزشی خیلی کاربرد داره ، کلا هر وسیله ورزشی درجه 1 اش فیبر کربنیه ، چوب اسکی ، قایق و پاروهای قایقرانی و … !
ali
۲۱ آبان ۱۳۹۱دوستان جالب است بدانید که تعداد کارخانه هایی که در دنیا به دانش فنی ساخت کامپوزیت های دسترسی دارند از تعداد انگشتان دست فراتر نمی رود
این است تجلی اراده آن ها…!
حسين
۱۰ آبان ۱۳۹۳درود. ساخت چه کامپوزیتهایی؟؟؟ رو چه حسابی میگی تعدادشان از تعداد انگشتان دست فراتر نمیرود؟ وا!!!!!
بهنام
۲۲ آبان ۱۳۹۱مرسی از مقاله.
بد نیست بدونین که امروزه از مواد کامپوزیت حتی در ساخت دندون هم استفاده میشه.برخی از دندون پزشکای کشور از این تکنولوژی در طرحی از کاشت دندون استفاده می کنن.(اما نیازمند مراقبت ویژه ایست)
در دهه 90 پونتیاک در مدل فیرو (فایرو) نیز از مواد فوق استفاده کرد.
ali
۲۳ آبان ۱۳۹۱بدانید
دندان
لطفا فارسی را پاس بدارید . کسی که به فکر نیست لااقل خودمان دلمان به حال زبان مادریمان بسوزد.
متشکرم
marziyeh
۳ اسفند ۱۳۹۱مرسی
سردار
۹ مرداد ۱۳۹۲سلام.من از اربیل مزاحم میشم.من یکسری مواد ترکیبی(carbon fiber composite)
برای تست میخوام.هر کسی بتونه کمکم بکنه و اسم و آدرس یک شرکت را بهم بده ممنون میشم.
رسول ناموران
۵ فروردین ۱۴۰۳سلام بنده رسول ناموران هستم مهندس ارشد مکانیک ساخت و تولید در عرصه کامپوزیت کربن تولید و طراحی ساخت انواع قطعات از فیبر کربن در خدمتتون هسام 09147082240
joe
۵ آذر ۱۳۹۲سلام سردار ایمیلت رو بده شاید بتونم کمکت کنم
مهدی
۱۳ بهمن ۱۳۹۲سلام دوستان
من هم دنبال یکسری مواد ترکیبی فیبر کربن می گردم برای تست می خوام
یه نوع بدنه دوچرخه را با فیبر کربن بسازم
اگر کسی بتونه اطلاعات یا ادرس یه شرکت را بهم بده تا مواد اولیه را از شرکت بخرم.
ممنون
این هم ادرس ایمیلم :
mahdi.201067@yahoo.com
ali
۵ مرداد ۱۳۹۳مقاله خوبی بود . اگه درباره روشهای تولید فیبر کربن و خودروهای معروفی { اعم از تیونینگ شده و سوپراسپرت و …. کشورهای مختلف } که از این ماده بهره بردند مطلب توی سایت میزاشتید خیلی خیلی عالی میشد
کربنی
۲ مهر ۱۳۹۵مراحل ساخت رو کم توضیح دادین.مثلا چه جوری الیاف کربن درهم تنیده میشه?
ناشناس
۶ خرداد ۱۳۹۷فیبر کربن به علت بازیافت نشدن نمیتونه آینده داشته باشه .دو آلودگی محیط زیستی وخطر سرطان که میتونه ایجاد کنه از ایرادات فیبر کربن هستش.