خودروهای هیبرید برقی (Hybrid Electric Vehicles) شامل موتور احتراق داخلی و موتور الکتریکی همراه با باتری هستند. این ترکیب باعث میشود که هم از مزایای خودروهای امروزی که الکتریکی است بهرهمند شویم و هم از خاصیتهای خوب موتورهای احتراق داخلی سنتی استفاده کنیم. این ترکیب به موتور الکتریکی و باتری این امکان را میدهد تا موتور احتراق داخلی را در بهینهترین محدوده خود نگه دارد. این عمل موجب کاهش مصرف سوخت میشود. این ترکیب که شامل موتور احتراق داخلی است میتواند معایب خودروهای الکتریکی خالص را برطرف نماید و همانند خودروهای معمولی دارای قدرت و سرعت مناسب باشد.
در نهایت تکنولوژی هیبریدی به شما این امکان را میدهد تا مسافت ۸۰۰ کیلومتر یا بیشتر را با مصرف سوخت بهتر نسبت به خودروهای معمولی و بدون شارژ کردن طی کنید.
مفهوم تکنولوژی هیبریدی:
طبیعتاً درجه هیبرید سازی خودروهای ترکیبی گوناگون است. مثلاً یک خودرو کامل (فول) و یا خودروی دیگر Mild هیبریدی شده و دیگری در سطح میکروهیبرید میباشد. البته بسته به نوع سیستم هیبریدی مورد استفاده نیز سیستم انتقال قدرت آنها با هم متفاوت است. برای اینکه بهتر متوجه شویم که تکنولوژی هیبریدسازی چگونه عمل میکند، بهتر است که به پنج شاخصه (تکنولوژیکی) که خودروهای هیبریدی را از خودروهای معمولی جدا میکند نگاهی بیندازیم.
برای اینکه یک خودروی هیبریدی واقعی داشته باشیم میبایست خودروی ما سه مشخصه اول را حتماً داشته باشند. اما ویژگیهای چهارم و پنجم موجب میشوند تا خودروی شما مصرف انرژی فوقالعاده بهینه و عملکرد میدانی مناسبی داشته باشد.
۵ ویژگی هیبریدسازی:
- قابلیت Idle-off
- استفاده از انرژی بازیافتی ترمزها
- دستیار انرژی و کوچکسازی موتور (تا این مرحله هیبریدسازی درجه Mild صورت گرفته است)
- رانندگی در حالت الکتریکی بهتنهایی (تا این مرحله هیبریدسازی درجه full صورت گرفته است)
- استفاده از انرژی الکتریکی و باتری (تا این مرحله هیبرید سازی Plug-in Hybrid گفته میشود؛ یعنی خودروهای هیبریدی که به متصل شدن به برق شهر نیازمند هستند.)
قابلیت Idle-Off
مانند یک سوییچ هنگامی که در یخچال بسته میشود، چراغ داخل یخچال را خاموش میکند، این قابلیت به خودرو این امکان را میدهد تا در زمانی که خودرو متوقف شده موتور احتراق داخلی را خاموش کند تا سوخت خودرو ذخیره شود. در سیستمهایی که به خوبی طراحی شده باشند، موتور احتراق داخلی دوباره در زمان بسیار کمی وارد مدار میشود (روشن میشود)، طوری که این زمان روشن شدن موتور کمتر از حالتی است که پای شما از روی پدال ترمز به سمت گاز حرکت میکند!
هرچند خودرو در حالت الکتریکی خالص، موتور الکتریکی خود، نیازمند انرژی ۱۰۰ ولت برای کار کردن خودرو است، در حالی که خودروهای معمولی نیازمند انرژی ۱۲ یا ۴۲ ولتی برای تأمین برق مورد نیاز است. (که بیشتر آن برای روشن شدن موتور استفاده میشود)
برخی از سازندگان در تلاش هستند تا از مزیتهای فناوری idle-off که به وسیله موتور الکتریکی برای هیبریدی نامیدن وسیله نقلیه در جاده تهیه میشود، استفاده کنند. ادعا بر هیبریدی بودن خودرو تا بدین جا (یعنی داشتن تنها اولین مشخصه) نمیتواند خیلی صادق باشد چون تا نداشتن دو ویژگی بعدی نمیتوان خودرو را هیبریدی دانست. به یاد داشته باشید که تا بدین جا نیمی از قلب تپنده هیبریدسازی تحقق یافته است.
انرژی ترمز بازیافتی
انرژی که متناسب با حرکت خودرو است انرژی جنبشی نام دارد. هرچه خودرو سریعتر حرکت کند، خودرو دارای انرژی جنبشی بیشتری است. در خودروهای معمولی شما از اصطکاک موجود در ترمزها استفاده میکنید تا خودرو را متوقف کنید. در حقیقت قسمتی از انرژی جنبشی در ترمزها به گرما تبدیل میشود و در نهایت انرژی جنبشی آن کاسته میشود و خودرو متوقف میشود.
در ترمزهای بازیافتی در حقیقت از موتور الکتریکی برای ترمز کردن بهجای نیروی اصطکاک استفاده میشود. برای رسیدن به این امر میبایست موتور الکتریکی در نقش ژنراتور عمل کند، انرژی جنبشی خودرو را بازیابی کند و پس از تبدیل انرژی جنبشی (مکانیکی چرخها) به الکتریکی آنها را در باتری ذخیره کند. این انرژی ذخیره شده در باتری در ادامه به خودرو کمک میکند تا بتواند انرژی جنبشی تولید نماید.
برای صرفهجویی واقعی در مصرف سوخت در خودرو، باید از موتور الکتریکی به اندازه کافی بزرگ استفاده کنیم تا در ولتاژ بالا کار کند و بتواند از انرژی ترمزی با بازده مناسب بهره ببرد. همچنین خودرو به یک پک باتری با ظرفیت کافی نیازمند است تا انرژی لازم را تا مواقع ضرورت ذخیره نماید. برخی از سازندگان ادعا میکنند که از ترمزهای بازیاب انرژی استفاده میکنند ولی وقتی به سیستم دقیقتر نگاه میکنیم متوجه میشویم که با این انرژی ذخیره شده نمیتوان سوخت را قطع نمود و خودرو را حرکت داد.
دستیار توان و کوچکسازی موتور:
یکی از تعاریف پایه ای خودروهای هیبریدی این است که بتوانند از دو منبع انرژی برای رساندن توان به چرخها استفاده نمود. توانایی تقسیم قدرت برای دخالت دادن موتور الکتریکی به طوری که بخشی از بارگذاری روی خودرو را بتواند پاسخ دهد در واقع یکی از اقدامات مهم برای پیشبرد تکنولوژی هیبرید است. خودرو تنها در زمانی میتواند از موتور الکتریکی به طور کارا استفاده کند که دارای ظرفیت بالا باشد و همچنین ظرفیت مناسب باتری، تا موتور الکتریکی در مواقع ضروری به شتابگیری خودرو کمک کند.
در حالت دستیار توان در واقع استفاده از موتور احتراق داخلی به حداقل میرسد و یا موتور احتراق داخلی با بازدهی بالا کار میکند. در این مواقع تأمین انرژی خودرو همانند خودروهای معمولی با موتور بزرگتر است. فرآیند کوچکسازی موتور به صورت فیزیکی صورت میگیرد یعنی تعداد سیلندرها یا حجم موتور به منظور دستیابی به سیکل پربازده کاهش مییابد.
به طور مثال تویوتا و فورد در اکثر خودروهای هیبریدی خود موتور را کوچکتر کردهاند در حالی که از چرخه آتکینسون جهت بهبود بازدهی موتور احتراق داخلی بهره بردهاند. نحوه کار این چرخه بدین صورت است که مرحله مکش و تراکم در موتورهای چهار زمانه کوتاه تر از مرحله احتراق و تخلیه طراحی شده است. این عمل به تنهایی موجب کم کردن توان خروجی موتور میشود ولی در عوض مصرف سوخت بهینه میشود. خودروهایی که سه ویژگی فوقالذکر را تا بدین جا داشته باشند به درجه هیبرید سازی Mild دست یافتهاند که میتوان به خودروهای سیویک و آکورد از خودروسازی هوندا اشاره نمود.
حالت الکتریکی خالص
این تکنولوژی به خودرو این اجازه را میدهد تا در هنگام حرکت تنها از موتورهای الکتریکی جهت تولید انرژی پیشران استفاده کند. با این ویژگی درجه هیبریداسیون به full ارتقاء پیدا میکند مانند تویوتا پریوس و فورد اسکیپ. شاید متعجب شدن خریداران این گونه خودروها بدون دلیل نباشد، چون در هنگامی که خودرو روشن است هیچگونه نویز یا صدایی تولید نمیشود. در این حالت از انرژی موجود در باتری استفاده میشود و موتور احتراق داخلی کاملاً خاموش میشود. در سرعتهای پایین و شروع حرکت، موتورهای الکتریکی وارد عمل میشوند و در سرعتهای خیلی بالا موتور احتراق داخلی نیز وارد مدار میشود.
افزایش محدوده مسافتی خودروهای باتری-الکتریک
قدم آخر در درجه هیبریداسیون استفاده از موتور الکتریکی با توان بالا به وسیله شارژ باتری از طریق Plug-in است. در این حالت خودرو میتواند ۲۰ تا ۶۰ مایل را با تکیه بر باتریها طی کند. البته مزایای اصلی این نوع هیبریدسازی زمانی مشخص میشود که چه قدر راننده بتواند خودرو خود را به شبکه برقی متصل نماید تا باتریها شارژ شود. بزرگترین مشکل در این مرحله از هیبریدسازی هزینه میباشد، چون این درجه از هیبریداسیون نیازمند پکهای باتری بزرگ و گرانقیمت به علاوه موتورهای الکتریکی با توان بالا و حجیم است تا خودرو بتواند خواسته راننده را اجابت کند.
سیستم انتقال قدرت:
تاکنون در مورد تکنولوژی خودروهای هیبرید به طور پایه ای بحث شده است. سیستم انتقال قدرت خودروهای هیبریدی متشکل از اجزاء فراوانی است که وظیفه انتقال توان تولید شده را بر سر چرخها دارند. در خودروهای هیبریدی سه نوع سیستم انتقال قدرت به چشم میخورد: سیستم انتقال قدرت سری، سیستم انتقال قدرت موازی، سیستم انتقال قدرت سری/موازی.
سیستم انتقال قدرت سری:
این نوع دارای سادهترین ساختمان است. در هیبریدهای سری، موتور الکتریکی به تنهایی مسئول تولید نیروی کشش خودرو است. موتور الکتریکی منبع الکتریسیته خود را از باتریها که به وسیله موتور احتراق داخلی شارژ میشود به دست میآورد و هم به طور مستقیم از ژنراتور که خود به وسیله موتور احتراق داخلی رانده میشود. در حقیقت سیستم کنترلی مشخص میکند که چه میزان توان باید از سوی باتری گرفته شود یا موتور/ژنراتور. موتور/ژنراتور و ترمزهای بازیاب وظیفه شارژ باتری را به عهده دارند. در هیبرید سری معمولاً از موتور احتراق داخلی کوچک استفاده میکنند (چون در واقع بار اصلی جاده بر روی موتور الکتریکی است) ولی در عوض از باتریهایی با ظرفیت بالاتر نسبت به هیبرید موازی بهره میبرند. موتور الکتریکی و باتری بزرگ به همراه استفاده از ژنراتور به قیمت هیبریدهای سری نسبت به هیبریدهای موازی افزوده است.
از طرفی موتورهای احتراق داخلی معمول به خاطر افزایش یا کاهش سرعت و بارهای متفاوتی که از سوی جاده بر روی موتورها اعمال میشود اغلب دارای بازده مناسبی نیستند. در هیبریدهای سری موتور احتراق داخلی در بهترین شرایط کارای کار میکند چون چرخها به موتور احتراق داخلی به طور مستقیم متصل نیستند. این بدان معناست که موتور احتراق داخلی در هیبرید سری در بازه تغییراتی زیاد توان کار نمیکند و در بارگذاریهای مختلف که روی خودرو اعمال میشود موتور احتراق داخلی توان ثابت و پایداری تولید میکند و در این شرایط موتور در بهینهترین حالت خود کار میکند. در هیبرید سری نیاز به سیستم انتقال قدرت چند سرعته و کلاچ نیست. سیستم انتقال قدرت هیبرید سری بهترین عملکرد در خودروهای شهری دارد. این سیستم میتواند برای اتوبوسها و خودروهای شهری مصرف بیشتری داشته باشد. در حالت کلی برای مصارفی که خودرو نیاز به ایستادن و حرکت در سیکلهای بسیار زیاد است سیستم هیبرید سری مناسب است.
سیستم انتقال قدرت موازی:
در سیستم انتقال قدرت موازی هم موتور الکتریکی و هم موتور احتراق داخلی در به حرکت آوردن خودرو نقش دارند. در حقیقت سیستم کنترلی دقیق موجود در این نوع سیستمهای هیبرید، تصمیمگیری لازم را برای کار کردن این دو منبع توان انجام میدهد. شرکت هوندا سیستم یکپارچه موتور الکتریکی دستیار را IMA نامیده است. در سیستمهای هیبرید موازی میتوان از پکهای باتری کوچکتری استفاده کرد. در زمانی که انتظار زیادی از شتاب نداشته باشیم هیبرید موازی موتور الکتریکی را به عنوان ژنراتور استفاده میکند تا باتریها شارژ شود.
به خاطر اینکه موتور به طور مستقیم به چرخها متصل است، اتلاف انرژی در اثر تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی و بالعکس بسیار ناچیز است که موجب میشود هیبرید موازی در عملکرد اتوبانی موفقتر باشد. به علت اتصال مستقیم موتور احتراق داخلی به چرخها میتوان بیان کرد که سرعت نهایی خودرو افزایش چشمگیری خواهد یافت و این نوع هیبریدها برای مصارف شهری نسبت به هیبرید سری بسیار ناکارآمد پیشبینی میشوند.
سیستم انتقال قدرت سری/موازی:
این نوع سیستم انتقال قدرت تلفیقی از مزایای هیبرید موازی و هیبرید سری را دارا میباشد. با ترکیب دو طراحی، چرخها به طور مستقیم به موتور احتراق داخلی متصل شوند همچنین موتور احتراق داخلی میتواند به طور غیرمستقیم به چرخها متصل شود تا موتور الکتریکی به تنهایی بتواند خودرو را حرکت دهد. تویوتا پریوس و فورد اسکیپ از این سیستم انتقال قدرت بهره میبرند. نتیجه ای که از این سیستم انتقال قدرت دوگانه میتوان گرفت که موتور احتراق داخلی در این سیستم در بازه نزدیک به بهینه کار میکند که برای ما بسیار ارزشمند است. در سرعتهای پایین این سیستم در حالت سری کار میکند در حالی که با افزایش سرعت (چون سیستم سری کم بازدهتر است) موتور احتراق داخلی بر اوضاع مسلط میشود و اتلاف انرژی حداقل میشود (در حقیقت سیستم به حالت موازی میرود). این سیستم نسبت به سیستم موازی دارای هزینه بیشتری است چون از پک باتری بزرگتر، ژنراتور و سیستمهای کنترلی بیشتر ساخته میشود.
در حالت کلی میتوان این نتیجه را گرفت که سیستم انتقال قدرت سری/موازی دارای عملکرد بهتری نسبت به دو سیستم یاد شده دیگر است. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۹۷۲۰۴″]
ELDORADO
۲۸ آذر ۱۳۹۳ماشینای هیبریدی رو دوست دارم ای کاش میشد ماشینایی مثل پریوس تو ناوگان تاکسیرانیمون داشتیم . لیاقت ما خیلی بیشتر از ام وی ام 530 هست.خدایی مشکل الودگیمون تاحد زیادی برطرف میشه
MAFIA
۲۸ آذر ۱۳۹۳منم دوسشون دارم مخصوصا LS600h و 918 و لافراری و P1 و مرسدس S کلاس و آئودی
MAFIA
۲۸ آذر ۱۳۹۳مطلب پربار و به درد به خوری بود و در حد نام پدال نه بعضی مطالب که 4 خط و 2 تا عکس بیشتر ندارن و صرفا یه موضوع مسخرن که ارزش بحث و تبادل نظر رو ندارن.
MAFIA
۲۸ آذر ۱۳۹۳آلایندگی های خودروهای هیبریدی کمتر از نسخه فقط بنزینی یا گازوئیلی هستن در ضمن مسافت بیشتری رو هم نسبت به خودروهای معمولی با مصرف بنزین کمتر طی می کنن.اکثر شرکت ها هم این موضوع رو قبول کردن که میل و تعامل مردم به سمت خودروهای هیبریدی میره.
به نظر من نه خودروی کاملا برقی مثل تسلا یا ولت یا لیف خوبه نه کاملا بنزینی مثل بقیه خودروها.خودروهای با مصرف سیکل ترکیبی مثل لکسوس LS600h و پانامرا هیبریدی و حتی سوپراسپرت هایی مثل 918 خیلی بهتر مقبولیت بین مردم پیدا میکنن تا نسخه های فقط برقی یا بنزینی.
ولی پیچیدگی تکنولوژیکی این نوع خودروها و عیوبی که چون در اول راه هستن پیدا می کنن.باعث میشن که خود من به خودروی کاملا بنزینی رغبت بیشتری نسبت به نمونه هیبریدی نشون بدم.
كاربر
۵ تیر ۱۳۹۵الان تاکسیرانی کمری هیبرید تیپLE را برای تاکسیرانی خریداری کرده
ارمان
۲۸ آذر ۱۳۹۳اقای طهوری بسیار مطلب گرانبهایی بود , بسیار ممنونم چون خیلی از سوالام حل شد از شما ممنونم :)
لاکی استریک
۲۸ آذر ۱۳۹۳جای اینکه برن دنا با الودگی اندازه تراکتور بسازن و ۴۸ تومن تو پاچه ی مردم کنن برن یه ماشین هیبرید بسازن که تو این تهران دیگه نمیشه نفس کشید انصافا
saeid
۲۸ آذر ۱۳۹۳بسم حق
سلام دوست من
سرمایه گذاری رو خودروهای الکتریکی و هیبریدی
هنوز در خیلی از نقاط جهان اگه اشتباه نکنم به حد تولید گسترده نرسیده
و به عنوان محصول دوم کمپانی های غول خودرو سازی ازشون نام برده میشه
شاید سرمایه گذاری روی این محصولا کار خوبی باشه
ولی چون از اینده این محصولات هنوز افق بسیار روشنی در دست نیست
هیچ وقت نمیشه از خودروساز منتاژ کننده ای مثل ایران خودرو انتظاری در این حد داشت
یا مثلا سایپایی که نهایت نواوریش تغییر در نوع چراغ ها ی عقبه چجوری میتونه بدون نیروی متخصص و استخدام کادری بسیار مجرب به طراحی یه محصول بسیار پیچیده دست بزنه !
تنها خواسته مردم از ایران خودرو فک کنم اینکه کیفیت 206 رو به 10 سال پیش برگردونن
شما خواسته هات رو بالا نبر : )))))
ارمان
۳۰ آذر ۱۳۹۳نفست از جای گرم بلند میشه دادشم , یه سوال ازت میپرسم ما یه برند تو ایران داریم که باطری قلمی خوب تولید کنه؟
حالا بیاد موتور اتکینسون تولید کنه , توربو شارژ تولید کنه بد باطری تولید کنه که ما یه (سه رایه) از الکتریکی میگیریم خرابه بد اینارو هم ساز کنن اقا جون من بیخیال شو اگه ما همین امروز تولید پراید رو متوقف کنیم بیشترین پیشرفته , واقع گرا باشیم دیگه خدایی :)))
علی
۱ آبان ۱۳۹۵سلام آرمان جون..بهتر املا و انشا خودت رو تقویت کنی تا منظورتون رو بهتر برسونی..در غیر اینصورت فقط خودت میفهمی چی نوشتی و حیفه از نکات نغز و ظریف جمله هاتون به بهره باشیم….
محمد
۲۸ آذر ۱۳۹۳سلام.چرا واقعا با اینکه درصد تعرفه واردات ماشین های هیبریدی کم شده ولی وارد نمی شوند مثلا لکسوسnx یا این همه ماشین هیبریدی خوب
اگر با قیمت معقول در کشور به فروش برسانند مطمعنا هم هوای تمیز تر و هم امنیت بیشتر سرنشینان بیشتر و هم مصرف سوخت کشور کمتر میشود
كاربر
۵ تیر ۱۳۹۵در حال حاضر تعرفه های گمرکی که به ماشین های هیبرید میخوره در حد خوبی است درحالی که باید خیلی بهتر باشه اما مثلا قیمت کمری هیبرید از کمری بنزینی با اینکه از تکنولوژی بیشتری بهره میبرد و اپشن های بیشتری دارد و باید قیمت بیشتری داشته باشد اما قیمت کمتری دارد،البته باید توجه داشت که پایین اوردن تعرفه یکی از راه های تشویق مردم به خرید خودرو های هیبرید است و شاید مهمتر از ان تأمین زیر ساخت های خودروهای هیبرید است مثلا خودرو های هیبرید درحال حاضر در کشور ما باید توسط متخصصین اموزش دیده انجام بشه درحالی که تعداد این افراد خیلی کمه
فرید458
۲۸ آذر ۱۳۹۳آقای مهندس طهوری بابت زحمتی که برای نگارش این مطلب کشیدید ممنونیم ☺ خیلی به درد بخور و جامع بود
مک میسل
۲۸ آذر ۱۳۹۳دست جناب طهوری درد نکنه
واقعا تا حال مطلبی از این کاربردی تر و فنی تر ندیده بودم.
"Amir"
۲۸ آذر ۱۳۹۳جناب طهوری واقعا کاربردی و کامل بود،،،
امیدوارم از این نوع مطالب بازهم ببینیم
مهراب
۲۸ آذر ۱۳۹۳ماشین هیبریدی یعنی نجات از بحران
سپهر
۲۸ آذر ۱۳۹۳دم شما گرم آقای طهوری اتفاقا من چیز خیلی زیادی از این موتو ها و طرز کارشون نمیدونستم ولی الان خیلی از مشکلات و سوالم حل شد واقعا ممنون.
ایرانی
۲۸ آذر ۱۳۹۳چرا بدون تعرفه وارد نمیکنن…؟!
مگه مسئولین آلودگی هوا را نمیبینن…؟!!!
FcmZ
۲۸ آذر ۱۳۹۳ماشینهای هیبریدی برقی بیشتر مثل مسکن هایی هستند که به هیچ دردی نمیخرند.
آخه این برق لامصب الودیگیهاشو کرده تا ما خیلی راهت از پریز استفاده کنیم!!!
آینده در دستان هیدروزنه.
نظر سنجی
هیدروزن+
برقی_
saeid
۲۸ آذر ۱۳۹۳بسم حق
تولید برق الودگی های خودش رو داره
اما نه همه منابع تولید برق
نیروگاهی بادی و سدابی تا اون حدی که شما فکر میکنین الودگی ندارن
پس این محصولات برای کشورهایی که عمده منابع تولیدیشون تجدید پذیره باید گزینه خوبی باشه
در ضمن نمیدونم اینو بدونیند یا نه
ساعت پیک مصرف برق 4 ساعت اول شبه معمولا
و خیلی از نیروگاه ها نمیتونن از حداقل انرژی خاصی کمتر تولید کنن
برق ac هم قابلیت ذخیره رو نداره
این یعنی تولید برق در خیلی از ساعتات روز بیشتر از حد نیازه
البته این در مورد کشورهایی مثل ماست که نیاز به برقشون در ساعت فرق داره
وگرنه روند نیاز به برق در کشورهای صنعتی تقریبا خطیه
در نتیجه اگه کشوری در طول روز برق اضافی غیر قابل ذخیره تولید کنه
بنظر شما استفاده از اون از هدر رفتش بهتر نیست ؟
البته میشه فروختش به کشورهای همسایه ولی مشتری همیشگی فک نکنم وجود داشته باشه :)
lk14
۱۸ اسفند ۱۳۹۶مهندس کویر لوت رو بزنن نیروگاه خورشیدی بزنن کل ایرانو میشه برق رسوند آلودگیش هم شما بگید. وقتی عرضه نباشه شما چه انتظاری داری؟
عليرضا
۲۹ آذر ۱۳۹۳انتخاب ماشین معمولی به اندازه کافی مشکل بود، هایبرید هم بهش اضافه شد، دیگه خرید اتومبیل کار راحتی نخواهد بود در آینده برای افراد عادی
amirali
۲۹ آذر ۱۳۹۳در ایران دو خودرو هیبریدی هست که متاسفانه قیمتشون بالاست 1-CT200h و 2-RX450h که اولی 208 میلیون و دومی 430 میلیون هست و مصرف کمشون نسبت به قیمتشون به صرفه نیست .(البته در خارج از ایران به صرفه هست توی ایران به دلیل وجود موجوداتی به اسم دلالان و رانت خواران این جوریه !)
4x4
۲۹ آذر ۱۳۹۳هر چیزی که میخواهد وارد بشه باید اول فرهنگ استفاده و امکاناتش فراهم شود، فعلا به درد ایران نمی خوره تا مطمن بشیم همه قطعات بدون دردسر وارد و مهندس و تعمیرکار مجرب وجود داشته باشه.
Behnam
۳۰ آذر ۱۳۹۳بسـیـــــــار عالی
نوید (6*6)
۳۰ آذر ۱۳۹۳جواب سوال تیتر:
******************** به سختی ***************************
payam
۱ دی ۱۳۹۳کاملا با اقا/خانم 4×4 موافقم
نوید (6*6)
۲ دی ۱۳۹۳ولی من موافق نیستم چون قطعه یک چیزه و فرهنگ یه چیز دیگست
و کاملا با هم فرق داره
شوخی کردم حالا چرا ناراحت میشی
محسن
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴با تشکر از اقای طهموری
خیلی از دوستان از اطلاعات فنی کافی جهت بحث در مورد سیستم هیبرید برخوردار نیستن
و به نظر بنده این موضوع باعث میشه که خیلیا برای تصمیم گیری جهت خرید و استفاده این
خودروها به شک بیافتن .
با توجه به اینکه این تکنولوژی خیلی قدیمی نیست {در مقایسه با موتور احتراق داخلی}
هنوز خودرو سازان فرصت مصرفی ساختن این خودروها رو پیدا نکردن!!!!!
در نتیجه کیفیت ساخت و دوام این خودروها به مراتب بالاتر از خودروهای با کیفیت بالای احتراق
داخلی {بنزینی یا دیزلی} است
تعرفه گمرکی واردات این خودروها نزدیک به صفره که در مقایسه خیلی به صرفه تر میباشد
سامان
۲ مرداد ۱۳۹۴سلام دوستان نمیشه خودروی هیبریدی ای تولید شه که هنگام حرکت یک ژنراتور هم داشته باشه که خودشم شارژ شه؟
سینا
۱۵ آبان ۱۳۹۴با سلام یه مقاله انگلیسی برای خودرو های هیبریدی برای درس زبان تخصصی مکانیم میخواستمم اگر ممکنه منبع این مقاله رو معرفی کنید
علی
۳۰ مهر ۱۳۹۵با سلام
من برای اولین بار هست ک به این سایت مراجعه میکنم
من در زمینه برق خودرو فعالیت میکنم
اول از اطلاعاتی که به اشتراک گذاشتین تشکر میکنم
ساختن یک خودروی هیبریدی برای خودروسازان داخلی کاری نداره و براختی میتونن این کارو انجام بدن ولی چون صرفه اقتصادی براشون نداره خوداری از تولید این محصول میکنن
مگه میشه کشوری که هواپیمای بدون سرنشین میسازه نتونه خودروی هیبریدی بسازه
ولی بعلت بالا بودن قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز این خودرو از تولید این صرفه نطر میکنن و به همون گمرکی و طعرفه وارداتی ک گیرشون میاد اکتفا میکنن
در کشور های همسایه خودروی 405و 206 ویا پارس به قیمت 6000000 فروخته میشه
ولی همین ماشین به خود ما که تولید تو این کشور زندگی میکنیم به قیمتی بین 30 تا 50 میلیون فروخته میشه
حالا شما فکرشو بکنید خودرو هیبریدی اگر تولید کنند اینم با این کیفیتی ک تولیدات داخلی دارن به چه قیمتی به مردم اراعه میشه با چه ضمانتی و چه طول عمری
ممنون از همه شما
hadi
۱۸ آبان ۱۳۹۵خودروهای هیبریدی واقعا از لحاظ تکنولوژی عالیه ولی خب خالی از اشکال نیس یکی اینکه عمر اون باتری ها بایدخیلی زیاد باشه مقاوت بالایی داشته باشه که از لحاظ اقتصادی زیاد خوب نیس دوم بحث تعمیر و نگهداریشه که کلا با خودروهای دیگه متفاوته و متخصص خاص به خودشو میطلبه ولی درکل تکنولوژی خیلی خوبیه ممنون از سایت خوبتون
الیاس
۲۱ آذر ۱۳۹۵بسیار کامل و جالب بود تشکر
mehdi
۱۰ دی ۱۳۹۵من علاقه شدیدی به ساخت این ماشین ها دارم ولی نمی دونم از کجا شروع کنم
محمد
۱۱ اسفند ۱۳۹۵سلام .هرکی میدونه لطفا ج بده
1.مشکل خودروهای هیبریدی الان فقط شارژ باطریشون هست؟
2.من اگه بخوام پیشنهادی برای رفع این مشکل بدم کجا وچطور باید بدم.ممنونم.
…
مهرایران
۲۰ فروردین ۱۳۹۶یه دوست دانشگاهی که کترای مکانیک صنعت شریف می خوند میگفت اگه بیان تو دانشگاه ما بگن خودروی برقی یا هیبریدی طراحی کنید در عرض یک سال چند تا نمونه طراحی میشه ولی حمایتی در کار نیست و مافیای خودروسازی ماهم که ماشاالله….
محمد
۱۳ آبان ۱۳۹۶سلام دوستان من یه پراید دارم میشه هیبریدیش کنم؟کجا اینکارو میکنن چون پولم به خرید یه ماشین دیگه نمیرسه اجاره خونمم عقب افتاده
Raha
۲۷ دی ۱۳۹۶پریوس عالی ظاهر شده
علی
۷ آذر ۱۳۹۷سلام
با تشکر از شما مقاله کاملتون.
اگه امکان داشته باشه در رابطه با نسل جدید خودروها با سوخت هیدروژن هم مطلب بزارین.
سپاس
پارسا
۱۳ اسفند ۱۳۹۷خداییش حال کردم خیلی خوب نوشته شده ایول مرسی
موافقا +