از آئرودینامیک چه میدانیم؟ چرا مهندسان هوانوردی و خودروسازان به دنبال افزایش آئرودینامیک وسایل متحرک هستند؟
در ابتدا آئرودینامیک را تعریف میکنیم: آئرودینامیک یا هواپویش، شاخهای از دینامیک گازها و در حالت کلیتر دینامیک سیالات است که به بررسی رفتار جریان هوا و اثر آن بر اجسام متحرک میپردازد. (ویکیپدیا)
در خودروها برای نشان دادن وضعیت آئرودینامیک، از عنوان «ضریب درگ» استفاده میکنند. این فاکتور با نام «ضریب پسار» نیز شناخته میشود و به مفهوم مقاومت سیال در برابر حرکت یک جسم در آن است که میتواند روی فاکتورهای دیگری مانند بیشینه سرعت، میزان پایداری خودرو، مصرف سوخت و چند مورد دیگر اثر بگذارد.
خنککننده ترمزها و تهویه مطبوع کاربردهایی از آئرودینامیک در صنعت خودرو را نشان میدهند. آئرودینامیک همچنین در سیستمهای تهویه مطبوع که با نام گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع شناخته میشوند و نیز جریان درون لولهها (Pipe Flow) کاربرد بسیار زیاد دارد.
آئرودینامیک دانش بسیار گستردهایست؛ من قصد ندارم بحث فرمولها و مفاهیم پایه آن را باز کنم. ولی خوب است که در مورد تأثیر آن بر خودروها بدانیم.
میدانیم که هوا مانند هر ماده دیگری از مولکولهای کوچک تشکیل شده است که در حال حرکت و برخورد با هم هستند؛ ولی چون فاصله این مولکولها خیلی کوچک است، در آئرودینامیک میتوان هوا را یک محیط پیوسته فرض کرد. با رقیق شدن هوا و افزایش فاصله بین مولکولها، دقت فرض پیوستگی کم میشود. افزایش ارتفاع و گرما ازجمله علتهای رِقَت هوا هستند.
بدیهی است که با کاهش غلظت هوا، نیروی درگ وسایل نقلیه متحرک بهبود مییابد و این به معنی عبور بهتر وسیله، از میان دریایی از لایههای گازی جو است؛ بهطوریکه موجب اصطکاک کمتر، افزایش پایداری در برابر بادهای جانبی و بهبود میزان مصرف انرژی مولد حرکت در خودروها میشود.
علاوه بر نیروی درگ در دانش آئرودینامیکی نیروهای دیگری مانند نیروی لیفت (Lift) و داونفورس (Down Force) نیز وجود دارند؛ نیروی لیفت در جهت مخالف نیروی وزن و به سمت بالا به وسیله اعمال میشود و نیروی داونفورس (نیروی عمود بر سطح) در جهت نیروی وزن وارد و باعث چسبندگی بیشتر وسیله به سطح زمین میشود.
ازجمله ابزارهایی که برای کنترل نیروی درگ، لیفت و داونفورس خودروها استفاده میشود، دیفیوزر و اسپویلر (باله پشت) هستند. دیفیوزر کنترل نیروی درگ و لیفت و اسپویلر، کنترل نیروی داونفورس را بر عهده دارند.
جالب است بدانید که در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، نیروی درگ وارد بر خودرو ۴ برابر نیروی وارد بر آن در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
برای اندازهگیری راندمان آئرودینامیکی یک خودرو در شرایط واقعی، مهندسان از ابزاری مشابه آنچه در صنایع هواپیماسازی استفاده میشود، به نام تونل باد، استفاده میکنند. تونل باد یک سازه لولهای شکل است؛ خودرو یا ماکتی با ابعاد اصلی خودرو را در میان سازه قرار میدهند. برای این کار نیازی به حرکت خودرو نیست و یک پنکه غولپیکر وظیفه به حرکت درآوردن هوا را با سرعتهای مختلف بر عهده دارد و در کنار آن حسگرها، دوربینها و رایانههای تعبیه شده، به پایش و اندازهگیری پارامترهای مربوط به ضریب درگ میپردازند. البته برای درک مهندسان نیز گاهی از دودهای رنگی که بهصورت لایهای در پیرامون وسیله مورد نظر حرکت میکنند، بهره گرفته میشود.
در ادامه کار طراحی، خودروسازان مطرح، طرحهایی را برای کاهش ضریب درگ بدنه وسیلهشان به کار میبرند؛ برای مثال، با کاستن از فرم جعبهای و افزودن انحنا به بدنه، استفاده از کانالهای عبور هوا، نصب رینگهای مسطح با منافذ کم، استفاده از لاستیکهایی با فاق کوتاه، افزودن باله (اسپویلر) و دیفیوزر، نصب آینههای بغل آئرودینامیک و موارد دیگر، در تلاشند تا مقاومت خودرو را در برابر جریان هوای عبوری در خلاف جهت حرکت، بکاهند.
پورشه، اسپرتساز اشتوتگارتی که به استفاده از فناوریهای مدرن موتور اسپرت شهره است، در طراحی مدل ۹۱۸ رویههایی را اجرایی کرده که به نصب مهارگر (کنترلر) دریچههای ورودی جلو، اسپویلر الکترونیکی پشت و صفحههای متحرک در زیر انجامیده است.
بامو، رقیب هموطن پورشه، در برخی مدلهای سری M از دریچههای درون و روی گلگیر (Fender Vents) استفاده میکند که باعث بهبود گردش هوای درون گلگیر و اتاق پیشرانه میشود.
شاید جالبترین ابتکار، دریچههای هوای کناری بوگاتی باشد. سازنده هایپرکارها، در مدل ویرون و شیرون ابتکار جالبی داشته که با جایگذاری کانالهای عبوری متعدد در دریچه کناری، بینظمی جریان هوا را خنثی کرده و برای پایداری بهتر در سرعت بالا از آن بهره میکشد.
و البته مورچیهلاگوی لامبورگینی را نباید فراموش کرد که بالههای کناری منحصر به فردی را در طراحیاش پذیرفت که نمونه آن در هیچ خودروی دیگری دیده نشده. این بالهها به نوعی دریچههای هوایی بودند که سه حالت به خود میگرفتند؛ تا سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت بسته بودند، تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت تا نیمه و بالای ۲۲۰ کامل باز میشدند.
با وجود علاقه خودروسازان به این موضوع، به نظر نمیرسد که تسلا در طراحی سایبرتراک توجهی به قوانین آئرودینامیک کرده باشد.
آیا تاکنون به این فکر کردهاید که آئرودینامیکیترین شکل چگونه است؟
از این به بعد هر زمان که بارش باران را دیدید، به این فکر کنید که قطرههای بارانی که کیلومترها آسمان را میپیمایند تا به سطح زمین برسند، چه شکلی به خود میگیرند. یا دنبالهدارها پس از برخورد با جو زمین چطور حالت میگیرند.
در تصویر زیر میبینید که قطره آب بزرگ پس از تقسیم شدن حالت دوکیشکل (یک سر منحنی و کمی نوک تیز و سر دیگر بلند و کاملاً تیز) پیدا میکند.
چه اتفاقی برای یک دنبالهدار هیدروژنی میافتد؟ دنبالهدار نیز پس از برخورد با جو زمین در وضعیت نسبتاً دوکیشکل قرار گرفته، سپس گازهای به جا مانده از دم، در هوا پخش میشوند و درواقع شما آنها را با دم پراکنده میبینید.
حالا ببینید مکلارن در طراحی اسپیدتیل چه شکلی را به کار گرفته.
بنابراین مشخص است که برای بهتر کردن وضعیت آئرودینامیک یک پژو ۲۰۶، بهتر است آن را دنده عقب برانید.
اکنون شما بگویید که یک مرسدس EQS آئرودینامیک را ترجیح میدهید یا یک ماسلکار جعبهای؟
نویسنده و گردآورنده: آرین (twt:ronin27th)
مازیار
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی خوب بود خیلی ممنون
R@m!n
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰آقا آرین خسته نباشید مثله همیشه عالی بود فقط کاش اسمی از تکنولوژی ALA لامبورگینی هم می آوردین.
آرین
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ممنون از شما و دوستان
اگر فرصتی باشه حتما
Mr.t.e.s.l.a
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰جناب آرین
مطالبی که میزارید خیلی خوبه و کاملا اطلاعات بالایی داخلش هست ممنون
در مورد این مطلب یه نکته ای رو من دیدم گفتم بگم بهتون ( شاید هم من اشتباه میکنم)
اونجایی که گفتین خودرو سازان مطرح برای کاهش ضریب درگ از اسپویلر استفاده میکنن
اصولا استفاده از اسپویلر به دلیل استفاده کردن از باد و ایجاد داون فورس باعث میشه ضریب درگ بره بالا( چون رد کردن باد از بدنه با تولید داون فورس دو معقوله جداست، تو فرمول یک هم بدنه ردبول رد کردن بادش از بنز بهتره، از اون ور بنز تولید داون فورسش بهتره) برای همین تا جایی که بنده میدونم اسپویلر ضریب درگ رو بالاتر میبره
در مورد سایبر تراک به دوستان سایت بگم
طبق گفته تسلا دارن روی این مدل کار میکنن تا ضریب درگ رو برسونن به 0.30!!!
در حالی که وانتی مثل رم ضریب درگ 0.40 داره
این عدد سایبر تراک نشون دهنده آیرودینامیک بودن و عبور دادن بشدت خوب باد از بدنه هستش
خسته نباشید ♥️
Erfan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰طبق سخنان علمی مهندسان هرچقدر شکل دوکی شکل تر باشه باد رو بهتر عبور میده
ولی هر چقد شبیه جعبه کفش له شده (سایبر تراک) باشه بدتر.
بهتره این آزمایش رو در خونه انجام بدید یکبار با یک مکعب کاغذی یکبار هم با کاغذی که به شکل بال هواپیما هستش امتحان کنید ببینید چی میشه.☺️?
Zakaria
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰پاسخ به Mr.t.e.s.l.a:
بله به نظر من حق با شماس و اسپویلر وظیفه ایجاد داون فورس داره اما در عوض دریگ ایجاد میکنه. برای مثال توی فرمول یک دیده باشید سیستم DRS (Drag Reduction System) وقتی که فعال میشه، اسپویلر به صورت افقی درمیاد تا از ایجاد درگ جلو گیری کنه و سر پیچ که به داون فورس نیاز داریم به حالت خودش برمیگرده.
پاسخ به Erfan:
این طرز فکر شما اشتباهه چون به یک چیز مهم توجه نکردید اونم این هست که ماشین های درونسوز مثل همین amg gt پروفایل شما یه جلوپنجره بزرگ دارن که هوا از اونجا وارد محفظه موتور میشه و با رادیات و موتور که اصلا آیرودینامیک خوبی ندارن برخورد میکنه و در نهایت زیر کاپوت محبوس میشه( میدونم از خروجی روی کاپوت بخش زیادیش میاد بیرون اما بازم اونجا برای خروج به نیرو نیاز داره که درگ ایجاد میکنه) درحالی که سایبرتراک همچین ورودی هوایی نداره و همچنین جلوش صاف صاف نیست و کمی انحنا داره. من آنچنان طرفدار تسلا نیستم اما طراحای سایبرتراک واقعا نابغه هستن. اگر گراف تحلیل آیرودینامیک سایبرتراک رو توی سرعت 60 مایل نگاه کنید میبینید که علاوه بر آیرودینامیک خوب برای خودش، اسلیپ استریمی که پشتش ایجاد میکنه باعث ایجاد وضعیت بهتری برای ماشینای پشتی میشه
R@m!n
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰مشکل اسپویلر با تنظیم زاویه و جاگذاریش تا حدود زیادی حل میشه و البته تو نمونه های سوپراسپرت که به طور خودکار با توجه به شرایط تغییر می کنه.
Mr.t.e.s.l.a
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰دوست عزیز آقای عرفان نیاز نیست این حرکات رو بزنیم
کافیه به نقاط کم فشار و پر فشار و خلا روی عکس تسلا سایبر تراک نگاه کنیم تا ببینیم این طراحی اصن برای این هستش که کمتری میزارن درگ رو داشته باشه!!
در جواب دوست عزیز ذکریا بله دقیقا همینه ?
در جواب به آقا رامین
همین که شما باله رو نصب میکنین
یعنی یه چیزی رو میزارید که جلوی باد مقاومت داشته باشه حتی اگر اون باله فعال باشه و باز و بسته بشه
بازم خود کلیت اون باله ایجاد درگ میکنه نه کاهش درگ امیدوارم بتونم منظورم رو برسونم
R@m!n
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰نکته شما رو همون اولم هم متوجه شدیم و کاملا درست بود. من صرفا منظورم این بود که راهکارهایی هستن مشکلو کمتر می کنن و به جز اون مواردی که گفتم استفاده از متریالی که هوارو بهتر عبور میدن هم تاثیر گذاره.
آرین
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ممنون تسلا جان
بله حق با شماست. اون قسمت رو اشتباه کردم. ولی در سه پاراگراف قبل از اون منظور رو درست رسوندم.
درباره سایبرتراک بیشترین اشکال مربوط به جلو هست که در تصویر هم مشخصه. به نظرم بهترین کاری که میتونه بکنه اینه که دریچههای هوا اونجا قرار بده. این هم نیروی درگ رو کاهش میده هم برای خنک کردن باتریها میتونه مفید باشه.
البته که سایبرتراک در اصل یک تراک هست و نیاز چندانی هم به این کار نداره. به امید موفقیت بیشتر تسلا.
legatuspropraetore
۱ بهمن ۱۴۰۰تلاش شرکت تسلا اینه که کلا تصور ذهنی و چیزی که در واقعیت وجود داره از خودرو عوض کنه طراحی ت،خ،،،می تخیلی خودشو بدون هیچ قوانینی غالب بکنه مثال ساخت سدانی که بیش از ۱۰۰۰اسب قدرت داره اخه کدوم شرکت میاد ماشین خانوادگی با ۱۰۰۰اسب بخاری با ۳تا موتور الکتریکی بسازه بعد بیاد با ماشینا درون سوز زیر ۸۰۰،۷۰۰اسب درگ ببنده بعد بگه الکتریکی و تسلا پلاد و فلان با یه ماشینی که معلوم نی چیه فقط تو فیلما هم به زور شبیهش رو دیدیم یعنی طراحی آینده خودشون تو فیلما ۲۰سال پیش که بش میگن سایبر تراک ، تنها از مدل y خوشم اومد که واقعا عالی بود بیشتر اونا با عقل جور در میومد
Ninja
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰اره پیشرفته ترین تکنولوژیه لامبورگینیه برای ایرودینامیک دوستانی که نمیدونن تکنولوژیه ALA چیه همونی بود که باعث شد پرفورمانته رکورد دار نوربررینگ بشه
R@m!n
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰و نسل دومشم در اونتادور SVJ رونمایی شد و اونم رکورد نوربرگرینگ رو شکوند. اگر پدال مطلبی نرفت تو اولین پست مرتبط با لامبورگینی یه توضیح مفصل راجبش میدم چون تکنولوژی بسیار مهمی تو صنعت خودرو به حساب میاد.
محمدرضا
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰یک ماسل کار جعبه ای
یا یک g
Mad.z.Max
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰اومدم همین کامنت رو بنویسم :))
اینجا فاکتور علاقه و سلیقه هم خیلی مهمه
hssn
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰کل مطلب یک طرف اون جمله مربوط به آیرودینامیک 206 یک طرف??
درکل مطلب خیلی خیلی خوب و مفیدی بود ، مدتها راجب آیرودینامیک تحقیق میکردم اما چیز مفیدی پیدا نمیکردم ، خسته نباشید
Ali_x76
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰یه نکته که تو رسانه های فارسی ندیدم کسی بهش اشاره کنه و از اقای فرهاد کاشانی شنیدم :
ضریب ایرودینامیک یا پسار که ملاک تمام مجلات برای مقایسه خودرو هاست رو همه میشناسیم. اما برای بررسی وضعیت ایرودینامیکی هر جسم، باید علاوه بر این ضریب، سطح مقطعش رو هم در نظر بگیریم. در اصل، حاصل ضرب ضریب ایرودینامیک در سطح مقطع جسم، که میشه بهش گفت سطح مقطع موثر، فاکتور اصلی و قابل مقایسه در باره مقاومت ایرودینامیکیه.
برای روشن شدن موضوع، دو گوی کروی، یکی با شعاع 1 متر و دیگری 2 متر رو در نظر بگیرید. ضریب ایرودینامیکی هر دو شون برابره، مثلا 2. ، اما سطح مقطع دومی 4 برابر اولیه و در نتیجه مقاومت ایرودینامیکیش هم ۴ برابره.
این موضوع اونجا اهمیت پیدا میکنه که یه ماشین بزرگ مثل بنز GLS با ضریب ایرودینامیک فرضی25. ، مقاومت ایرودینامیکیش از بنز A250 با ضریب فرضی 3. ، بیشتره.
Zakaria
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰دستمریزاد دقیقا به نکته مهمی اشاره کردی که کسی بهش توجه نمیکنه. با توجه به علاقه ای که داشتم یکسری مطالبی که درباره آیرودینامیک یادگرفتم رو برای دوستانی که علاقه دارن میگم که انشالله مفید باشه
1- توی فرمول درگ چهارتا پارامتر موثر داریم که شامل ضریب آیرودینامیک (C)، سطح مقطع (A)، چگالی سیال(ρ) و سرعت (V) که فرمولش میشه: D=C*A*ρ/2*V^2
2- اجزای موثر در لیفت، درگ و داون فورس عبارت اند از:
1- اسپلیتر (قسمت زیرین سپر جلو) که باعث جداشدن جریان عبوری از زیر و روی ماشین میشه و از ایجاد جریان گردابی تو این ناحیه
جلوگیری میکنه
2-دیفیوزر (بسته به نوع خودرو ممکنه از زیر سپر جلو یا از قسمت میانی خودرو شروع بشه تا انتهای ماشین) که فشار هوای زیر ماشین
رو کم میکنه تا لیفت (نیروی رو به بالا) کم بشه.
3- اسپویلر (باله پشتی) سطح مقطعش (air foil) مثل بال هواپیماس اما با این تفاوت که زیر و رو شده یعنی طول روی بال کمتر از
طول زیر بال هستش(دقیقا برعکس هولپیما) که فشار هوای زیر بال رو کم میکنه و باعث کشیده شدن بال و ماشین به سمت پایین
میشه
4- کانارد یا canard که کارش صرفا هدایت هوا به جایی هست که لازمش داریم. مثلا به سمت اسپویلر یا ورودی هوای موتور که بیشتر
توی ماشینای مسابقه کاربرد داره.
R@m!n
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰چه کامنتای مفیدی تشکر از شما و دوستمون Ali_x76
Ali_x76
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰البته المان های ایرودینامیکی دیگه ای هم هستن که کمتر مرسومن
مثل مولد های جریان گردابی که روی سقف سیویک تایپ R و لنسر ایوو X FQ400 نصب شده.
در کل علاقه مندان به این زمینه، بهترین منابع و مطالب رو باید در زمینه هواپیما ها مطالعه کنن.
برای مثال تاثیر مساحت و فرم بال و همچنین نوت المان نصب شده روی نوک بال ها در سرعت های مختلف.
mahan
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰جناب zakaria و علی جان اطلاعاتتون خیلی جامع و مفید بود.خواسم به نوبه خودم تشکر کنم که وقت گذاشتید و نوشتید
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰مثله همیشه عالی بود.واقعا ممنون که انقدر روان وقابل فهم ترجمه میکنید.لطفاً به صورت هفتگی از این سبک مقالات توی سایت قرار بدین
حسین دهمرد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ماشین دیگه ای هم مثه اون دریچه های لامبورگینی داره؟ محشره لامصب
Ninja
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ایرودینامیک پروفورمانته هم حرف نداره و همینطور اس وی جی ۴۸۸ و ۴۵۸ و اس اف ۹۰ همینطور دریچه های هوایی ۷۲۰اس هم جالبه
حسین دهمرد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰در جالب بودنشون که شکی نیست ولی کدومشون به اندازه ی دریچه های هوای متحرک جانبی مورسیه لاگو حس زنده بودن داره؟
Ninja
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰هیچکدوم ?
Erfan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰“با وجود علاقه خودروسازان به این موضوع، به نظر نمیرسد که تسلا در طراحی سایبرتراک توجهی به قوانین آئرودینامیک کرده باشد”
با وجود بعضی طراحی های زیبا از خودروسازان دیگر بنظر میرسد تسلا اصلا به طراحی خودروهایش اهمیت نمیدهد ?
محمد امین
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰مگه تسلا مهندس طراح هم داره؟
من فکر میکردم ایلان ماسک با پینت طراحی شون میکنه
Erfan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰آخ آره اشتباه کردم راستی اصن طراح ندارن البته فک نکنم ایلان ماسک سیستمش رو هم روشن کنه برای طراحی همینطوری میده بچه هاش(اون تعداد عجیب) میکشن
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰میدونی چیه ، تسلا ماشین هاشو میده به شیرین عقل ها تا براش طراحی کنند
زشت ترین ماشین دنیا: تسلا
بی کیفیت ترین ماشین دنیا: تسلا
بی ارزش ترین ماشین دنیا: تسلا
بی روح ترین ماشین دنیا:تسلا
متعصب ترین طرفداران دنیا:طرفداران تسلا
پیرمردی ترین شرکت دنیا: تسلا
بَد مونتاژ ترین شرکت دنیا:تسلا
دروغ گو ترین شرکت دنیا؛ تسلا
پلاستیکی ترین ماشین دنیا بعد از پراید: تسلا
دروغ گو ترین مدیران دنیا: مدیران تسلا
(JONATHAN (TESLA
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰اقای خوش نمک خوبه شما و دوستاتون و همچنین سایت و نویسنده
بدونید طراح سایبرتراک اقای Franz von Holzhausen هستش
کسی که قبل از تسلا برای فلکس واگن و مزدا و البته جنرال موتورز طراحی میکرد
و سابقه بسیار خوبی داره طراح با این عقبه بهتر میدونه آئرودینامیک چیه مگه نه
مشکل شما اینه در اکثر مواقع جلوپنجره سازان مورد علاقتون توسط یه خودرو ساز 20 ساله تحقیر میشن
وگرنه نه عاشق این خودرو های تسلا میشدید اگه مارک دیگه ای روش میخورد
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰مگه قرار نبود تو توی اینطور پست ها نیایی
اگه یک بار دیگه بگی جلوپنجره سازان
با دوستان میدونیم توی کامنت ها چه کنیم
خودشون میدونن چی میگم
کاملا با کاربر برقیه جارو برقیه و مثل ایشون ، پست های زیبای تسلا رو خودمون پوشش میدیم تا بفهمی
مازیار
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰” مگه قرار نبود تو اینطور پست ها نیایی ”
خدای من اینجا چخبره؟
یه نفر داره برای دیگری تعیین تکلیف میکنه کجا بیاد و کجا نیاد!!
دوست عزیز آقای رستمی نژاد لطفا زیاد هیجان زده نشید و روی روال حرکت کنید
ضمن اینکه اگه قرار به نیومدن باشه منطقی تره کسانی که موافق تسلا و الکتریکی ها نیستن خیلی وارد بحثش نشن اما شما ظاهرا متنفر از تسلا هستید و در عمل فعال ترین کاربر در هر جایی که حرفی از تسلا هست
واقعا عجیبه
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰وقتی پست تسلا اومد ، با دوستان پوشش میدیم ، طبق مصوبات ، هر نفر باید حداقل ۲۰ تا کامنت بده
واقعا زیباست ، هر نفر ۲۰ تا کامنت
Farzad
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰آقای رستمی نژاد بنده خودم انتقاداتی به تسلا دارم که حتما خوندی اما این رویه که شما پیش گرفتی درست نیست .
نفری ۲۰ تا کامنت ؟نمیدونم چی بگم ولی حرفای تکراری زیاد جالب نیست و اینجا هم اینستاگرام نیست .
شما هم حرفات رو در یک کامنت خلاصه کنی بهتره ، با احترام .
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰میدونی چیه
وقتی میاد میگه جلوپنجره سازان ، خب چه باید کرد
کاملا بی احترامی میکنه
بعد قرار بود اینا فقط توی پست تسلا باشه
نه توی پست های دیگه
درضمن تازه بیان درباره ماشین های عشق صحبت کنن(بنزینی)
خب شما چی میگین
محمد رستمی نژاد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰شما در هرصورت لطف داری آقا فرزاد
ولی خب این تسلا دوستان خیلی خیلی متعصب هستن و مدام حرف های روی مخ میزنن
میان بنز رو با برقی جارو برقی تسلا مقایسه میکنن و یه حرف هایی میزنن آدم شاخ درمیاره
دوباره شما چه میفرمایید آقا فرزاد (❤)
آقا فرزاد من اصلا اینستاگرام را ندارم و دوست ندارم
بیشتر توی یوتیوب هستم یا پدال میخونم .
اینستاگرام خیلی مزخرف هست
شاهرخ
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰داش تمومش کن دیگه یه بحث غیر منطقی رو شروع کردی حالا طلبکار هم هستی
Erfan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰حتی اگر Holzhausen هم این ماشین رو طراحی کرده باشه مطمئنا تحت محدودیتی که مدیریت تسلا براش قرار داده و در چارچوبی که اونا براش قرار دادن این جعبه کفش از ته له شده رو طراحی کرده.
مثل اینه که بگی سمند رو اون طراح مشهور انگلیسی طراحی کرده بود ولی چون ایرانخودرو محدودیت هایی برای طراحی قرار داد این موجود زشت از آب درآمد هرچند طراحی سمند از سایبرتراک بهتره بنظرم ?
Erfan
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰در ضمن جناب مدعی آیرودینامیک رو طراح به نظرات گروه مهندسین اتاق باد اهمیت میده و طبق اون دیساین میکنه.
همچنان EQS آیرودینامیک ترین ماشین تولیدی تاریخ که فک کنم تسلا برددش به پارکینگش تا یذره ازش درس بگیره تا جعبه کفش تولید نکنه. ?
Amirreza
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰خو آقایی که فرمودرد موقع طراحی سایبر تراک داشته یه چیزی میزده که اون بالا بالاها خواب جعبه کفش میبینه و همین باعث شباهت تسلا و جعبه کفش میشه?
taha malek
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰خیلی هم عالی با نکته های جذاب و جالب
taha malek
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰پدال درباره طراحی خودرو و ایرودینامیک و اینا لطفا بیشتر مقاله بزارید
Farzad
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰عالی بود ?
لطفا راجب مهندسی بی حد و مرز و در حد جنون محصولات کونیگزگ هم مطلب بزارید چیزی که تو پدال خیلی کم بهش پرداخته شده .
این که مثلا یک جفت آینه بغل چطور ۳۶ کیلوگرم داونفورس تولید میکنن یا چطور از یه سه سیلندر فسقلی ، ۶۰۰ اسب بیرون میکشن با ردلاین ۸۵۰۰ یا اینکه چرا و چطوره که فرایند رنگ آمیزی یک خودرو نزدیک به ۸۰۰ ساعت کاری زمان میبره یا …
مازیار
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰موافقم . واقعا جای همچین مقاله ای خالیه چرا که هر جزء از این ماشین داستان مفصلی داره از موتور خارق العاده اش تا چرخهاش و همینطور مواردی که شما اشاره کردید
محمد رستمی نژاد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰به نظرم بهترین هایپرکار ها ، گویینیگ زگهست
هر ماشینی ازش ، مغز آدم رو منفجر میکنه
شاهرخ
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰آیرودینامیک اصلا بدرد نمیخوره فقط یه دونه ر داره
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰من گ واگن را ترجیح میدهم!
شاهرخ
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰فک کنم منظورت جی واگن هستش
PHILIPP
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰همون گِ واگن درستشه
میثم
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰عالی بود این مقاله
عالی
دمتون گرم
BenzSLR
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰اطلاعاتم به فضا رفت.
محمدرسول صمدی (◕‿◕)
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰این مقاله گذری است بر تاریخ آیرودینامیک از کوشش های اولیه برای پرواز در زمان های قدیم که بیشتر بر باورهای افسانه ای پا گرفته اند تا پیدایش دانش آیرودینامیک.
در واقع اولین تعریف های مفید برای آگاهی از قوانین حاکم بر حرکت جسم در شاره در سده ی شانزدهم به هنگام پایه گذاری مکانیک بیان شد.
گالیله اولین کسی است که در جریان مطالعه ی حرکت آونگ به مقاومت هوا پی برد. او متوجه شد که حرکت آونگ به تدریج کند می شود و کوشید رابطه ی بین سرعت و مقاومت هوا راتعین کند. آزمایش گالیله عبارت بود از دو آونگ همانند که از دو کره ی با وزن یکسان آویزان از نخ های با طول برابر تشکیل می شدند. یکی را به اندازه ی 10 درجه و دیگری را به اندازه ی 160 درجه از وضع قائم منحرف و سپس رها کرد. بعد از مدت معینی تعداد نوسان هایی که آونگ ها انجام داده بودند با هم برابر بود. گالیله با توجه به نسبت متفاوت سرعت ها، فهمید مقاومت هوا با سرعت متناسب است و در نتیجه هر دو آونگ نوسان های مساوی انجام داده اند.
بعدا نیوتن بود که ارتباط بین 4 متغیر: مقاومت هوا، مجذور سرعت، مجذور ابعاد خطی جسم و چگالی هوا را بیان کرد. نیوتن همچنین اساس کار تونل باد را بنا نهاد که سه قرن بعد تحقق یافت.
مقاومت هوا = ضریب کشش x مساحت در معرض جریان x سرعت به توان دو x چگالی هوا
بعدها برای سرعت های بالاتر نادرستی رابطه نیوتن به اثبات رسید. در واقع آزمایش های حرکت های پرتابی با سرعت های بالاتر نشان داد که مقاومت هوا در مقابل پیشروی پرتابه ها خیلی بیش از مجذور سرعت افزایش می یابد.
از همان هنگام کوشش های مربوط به پیشبرد هیدرودینامیک و مکانیک نظری سیالات در جریان نیمه دوم قرن هجدهم و تمام قرن نوزدهم به پیشرفت های بزرگی نایل آمد.
محمدرسول صمدی (◕‿◕)
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰عالی و مفید دمت گرم آرین جان
آرین
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ممنون و همچنین تشکر برای روشن کردن اشکال فرمول نیوتن.
Moein
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰سلام خیلی ممنونم آرین جان??
لطفا بیشتر از این مطالب بذارید و درباره اصتلاحات خودرویی هم مطلب و توضیح بذارید تا دوستانی(تقریبا مثه خودم) که تازه کار هستند اطلاعاتشون زیاد بشه
تشکر