با وجود خودروهای هیبریدی متفاوت در بازار، هنوز هم افراد زیادی هستند که از طرز کار این نوع خودروها آگاهی چندانی ندارند. در زمان خریدن یک خودروی جدید، خریداران نهتنها به جنبههای زیستمحیطی توجه میکنند بلکه دنبال گزینههایی جایگزین نیز هستند.
از زمان عمومیت یافتن تویوتا پریوس در جامعه، خودروهای دوست دار محیطزیست زیادی عرضه شدهاند. هماکنون در کنار خودروهای دیزلی کممصرف، خودروهای کارای متفاوتی نیز در بازار فروخته میشوند که از آن جمله میتوان به خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) و همچنین خودروهای تمام الکتریکی اشاره کرد.به منظور آشنایی هرچه بیشتر با این دسته از خودروها ما سیستمهای هیبریدی متفاوت را در همه نوع وسایل نقلیه شرح دادهایم.
-
خُب خودروی هیبریدی چیست؟
یک خودروی هیبرید به بیان ساده مدلی است که از دو منبع انرژی مختلف برای به حداکثر رساندن راندمان و کارایی استفاده میکند. این سخن معمولاً به این معنی است که ترکیب کردن انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتریها با انرژی احتراقی سوختهایی چون بنزین، دیزل و یا گاز مایع یک خودروی هیبریدی را میسازد. البته موضوع پیچیدهتر از این حرفها است زیرا در سیستمهای هیبریدی متفاوت انرژی الکتریکی شاید مثلاً توسط پیشرانهی احتراق داخلی و یا از ترمزهای احیا شونده تولید شود درحالیکه در دیگر سیستمها شما میتوانید برای شارژ باتریها از پریز برق استفاده نمایید.
همچنین تفاوتهایی در چگونگی استفاده از الکتریسیتهی ذخیره شده وجود دارد. برخی سیستمهای هیبرید شاید بهطور انحصاری توسط یک یا بیش از یک پیشرانهی الکتریکی و پیشرانهی احتراق داخلی حرکت کنند که اکثراً به عنوان هیبریدهای گسترش دهندهی محدودهی حرکتی شناخته میشوند. دیگر خودروها پیشرانههایی الکتریکی دارند که میتوانند همزمان با پیشرانهی احتراق داخلی عمل کنند و یا از تنظیماتی برخوردار هستند که میتواند بین این دو پیشرانه بهطور متناوب سوئیچ نماید.
در ادامه با محبوبترین سیستمهای هیبریدی موجود در بازار امروزی آشنا میشویم:
- هیبریدهای سری
در هیبریدهای سری همانند خودروی فیسکر کارما و یا برخی نسخههای ب ام و i3، خودرو به تنهایی توسط الکتریسیته حرکت میکند و درحالیکه شما در حال رانندگی هستید، پیشرانهی احتراق داخلی با شارژ کردن باتریها به محدودهی حرکتی شما اضافه میکند.
هیبریدهای سری میتوانند بسیار پاک باشند زیرا تمام اهداف و نیات یک خودروی تمام الکتریکی را در مسافتهای کوتاه برآورده میکند.
- هیبریدهای موازی
سیستم سینرژی هیبرید تویوتا بیشک شناختهشدهترین مثال سیستمهای هیبرید موازی است. هوندا Insight نیز دیگر مثال محبوب است. در هر دو مورد خودرو در ابتدا با پیشرانهی احتراق داخلی حرکت میکند اما واحد الکتریکی نیز به همین قوای محرکه متصل میشود بنابراین میتواند قدرت بیشتری را در هنگام شتابگیریها ایجاد کند. به همین دلیل در مصرف سوخت صرفهجویی میشود.
هیبرید موازی میتواند به تنهایی با حالت الکتریکی نیز عمل کند اگرچه که معمولاً تنها در سرعتهای پایین و برای رانندگی در شهر و محدودههای بسیار محدود این کار صورت میپذیرد. البته اندازهی کوچک باتریها باعث می شود که رسیدن به حداکثر ظرفیت شارژ به سرعت امکانپذیر شود و هرگز نگرانی از بابت محدودهی حرکتی وجود نخواهد داشت.
حتی اگر شارژ باتریها بهطور کامل تخلیه شود شما میتوانید به تنهایی با پیشرانهی احتراق داخلی به رانندگی خود ادامه دهید. این سیستم به همراه هیبریدهای ملایم عموماً به عنوان بهترین گزینههای هیبریدی در نظر گرفته میشوند. همچنین یادآوری این نکته مهم است که حالت الکتریکی هرچند در شهر از آلودگی جلوگیری میکند اما الکتریسیتهای که شما استفاده میکنید عموماً با سوختن سوخت در پیشرانه تولید میشود. معنی سخن این است که رانندگی در حالت فقط الکتریکی در حقیقت راندمان کمتری نسبت به حالت هیبریدی دارد.
- هیبریدهای ملایم
سیستم هیبرید ملایم (Mild) اساساً مشابه سیستم هیبرید موازی است و در آن پیشرانهی الکتریکی در زمان نیاز خودرو به قدرت بیشتر با پیشرانهی احتراق داخلی همکاری میکند.
به عنوان نتیجه این سیستم عموماً از کوچکترین باتریها استفاده میکند و به تنهایی نیز نمیتواند با باتریها کار کند. البته شما از مزیتهای کاهش مصرف سوخت بهره مند میشوید و انرژیای که معمولاً در هنگان ترمز گیری هدر میرود میتواند به الکتریسیته تبدیل شده و در باتریها ذخیره شود و در هنگام نیاز به سیستم رانندگی وارد گردد. درحالیکه این سیستم به عنوان هیبرید ملایم طبقهبندی شده اما این همیشه تعریفی مناسب نیست. فراری لافراری ۹۶۳ اسب بخاری از سیستمی شبیه این سود میبرد که با نیروی الکتریکی میتواند به کارایی بسیار بالایی دست پیدا کند.- پلاگین هیبریدها
سیستمهای پلاگین هیبرید یا PHEV تازهترین نوع قوای محرکه هستند و به سرعت محبوبیت خود را افزایش دادهاند. این سیستمها با اضافه کردن باتریهای بزرگتری که میتواند از منبع انرژی خارجی تغذیه شود اساس مفهوم هیبریدهای موازی را به خودروهای تمام الکتریکی نزدیکتر کردهاند.
خودروهای هیبرید موازی بهطور چشمگیری با آپشن پلاگین هیبریدی سفارش داده میشوند بنابراین برای مثال میتوان جدیدترین نسخهی تویوتا پریوس PHEV را نام برد که ادعا میشود در حالت فقط الکتریکی ۴۸ کیلومتر را طی کند. در شرایط رانندگی عادی پریوس هیبرید معمولی شاید تنها ۱.۶ کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی و پیش از آنکه پیشرانه وارد مدار شود حرکت نماید.
هرچند درحالیکه خودروهای پلاگین هیبریدی برای رانندگی روزمره بسیار مناسب هستند اما اگر شما معمولا مسافتهای زیادی را رانندگی میکنید، مزیتهای کاهش مصرف سوخت محدودهی حرکتی ۴۸ کیلومتری میتواند با هزینههای بیشتر این تکنولوژی خنثی شود. شاید یک خودروی دیزل کممصرف گزینهی بهتری باشد.
جدای از پریوس، دیگر خودروهای پلاگین هیبریدی هم وجود دارند که در بین دوست داران خودرو از محبوبیت بالایی برخوردارند از جمله شاسیبلند میتسوبیشی اوت لندر، مرسدس C350e و ولوو V60. ابرخودروهای مک لارن P1 و پورشه ۹۱۸ نیز در این دسته جای میگیرند.
titan
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ماشین هیبریدی یعنی لگن وقتی ماشینو گاز میدی باید شلاق سوپاپ رو بشنوی نه اینکه از اگزوز بخار اب بیاد بیرون
Developer
۱۳ مرداد ۱۳۹۵پس با این استدلال شما پورشه 918 و فراری لافراری و مکلارن P1 لگن به تمام معنا هستن!
بعد بخار آب چه ربطی به الکتریکی بودن و هیبرید بودن داره ؟؟ مگه ماشین های هیبرید بخار آب میدن بیرون؟؟ یعنی قشنگ تو دو خط کل علم مهندسی خودرو رو نابود کردی رفت!
اصلا به وجد میام سطح علمی کارشناسان عزیز سرزمینم رو میبینم…!
Hekmat
۱ آذر ۱۳۹۵اون خودرو که بخار اب میده هیدروژنیه نه هیبری
ami2reza
۱۷ بهمن ۱۳۹۶هیدروژن و بنزین هم میشه هایبرید قرار نیست که خودرو های هایبرید برقی و بنزینی باشند
کلا به خودرو هایی که دو منبع سوخت دارن میگن هایبرید
حتی دوچرخه هایبرید هم داریم ولی برقی نیست اما دو کاره هستند مثلا هم تو شهر میتونید استفاده کنید هم تو کوهستان و از اینجور جاها
سید مهران میرابوالقاسمی
۱۳ مرداد ۱۳۹۵دقیقا خیلی عشقی نظر دوستمون یعنی ماشین های مثل تسلا وپریویس این چیزا نه فراری و مکلارن به قول دوستمون وقتی ماشینا گاز بدی باید صداش ادما دیوونه کنه ماشین های تمام الکتریکی وقتی گازشون میدی صدا ماشین شارژی اسباب بازی میدن.
سعید اسی
۱۴ مرداد ۱۳۹۵خودمونیم … ابروی هر چی فراری و مک لارن با اون ابهت رو بردی زیر سوال ???
علي رضا
۱۴ مرداد ۱۳۹۵به نظر بعضی ها ماشین فقط باید صدا خفن بده و طراحیش مثل لامبورگینی باشه…
بقیه هم بوقن
hybrid
۲۹ فروردین ۱۳۹۷هیبرید یعنی آری به پیشرفت نه به لگن :)))
M.K karimi
۸ مهر ۱۴۰۰داداش از ماشین های هیبریدی و برقی بخار آب نمیاد بیرون 😂😂😂 مدیونید فکر کنید دوستمون سیستم هیبریدی رو نمیشناسه ….😂 ( صرفا جهت شوخی)
مجید
۱۳ مرداد ۱۳۹۵همیشه تو کشورهای پیشرفته از این خودرو ها همایت شده و تو کانون توجه بودن ولی تعداد کمی از اونا واقعا به شرایطی که تو کاتالوگ گفته شده در واقعیت رسیدن اما من به شخصه نوع دوم یعنی موازی رو دوست دارم چون تو دنیای واقعی کاربردی تره و قیمتش هم به نسبن نمونه های دیگه منطقی تر.ولی به هر حال اگر میخواید بهترین کارایی رو از ماشین های هیبرید بگیرید باید رانندگی یکنواخت و ملایم داشته باشید
Davood
۱۳ مرداد ۱۳۹۵سلام آقا همه چیز گازشو بگیر نیست مثلا من ال۹۰ داشتم شتابش نسبت به پولش خو ب بود الان یاریس دارم با اینکه از اون شتابش کمتره ولی دنیای دیگه ای داره
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ مرداد ۱۳۹۵چرا فراری هیبریدی تولید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
مدل لافراری
M4 Sherman(مجید)
۱۳ مرداد ۱۳۹۵فعلا با توجه به سطح تکنولوژی دیزل های کم مصرف گزینه ی بهتری هستن.
ehsan
۱۳ مرداد ۱۳۹۵دقیقاَ، در این خودرو ها زمانی که باتری خالی می شود موتور احتراق داخلی ژنراتور را به حرکت درآورده و ژنراتور باتری را شارژ میکند.در مورد خودروهایی مانند لافراری توان مجموع و یا حداکثر تنها زمانی در دسترس است که باتری شارژ باشد.
امیرحسین
۱۳ مرداد ۱۳۹۵دوست گرامی که میفرمایید هیبریدی ها بخار میدن بیرون!!!!!!!!!عزیزم اون ماشین ها هیدروژنی هستن و نه الکتریکی
ehsan
۱۳ مرداد ۱۳۹۵مقاله کاملی بود اما در آن به دلیل اصلی استفاده از سیستم هیبرید در خودروها اشاره ای نشده. به بیان کاملا ساده در یک خودرو هیبرید انرژی مکانیکی موتور احتراق داخلی به انرژی الکتریکی تبدیل شده و این انرژی در باتری ذخیره می شود. سپس انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری توسط یک الکتروموتور مجددا به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. در نگاه نخست با توجه به این که در اغلب خودروهای هیبرید انرژی الکتریکی از بیرون خودرو تامین نمی شود و در آنها تنها تبدیل انرژ ی صورت میگیرد و همچنین راندمان تبدیل انرژی هیچ گاه صد در صد نمی باشد، راندمان مصرف انرژی یک خودرو هیبرید نه تنها از یک خودرو معمولی بیشتر نباید باشد بلکه به دلیل اتلاف انرژی در جریان تبدیل آن این راندمان کمتر نیز باید باشد !!!
اما یک نکته بسیار مهم در این بین نهفته است : یک موتور احتراق داخلی حداکثر راندمان خود را در سرعت و دور موتور مشخص تولید میکند در صورتی که در یک موتور الکتریکی راندمان همیشه ثابت است. به بیان دیگر در تردد شهری و به ویژه در ترافیک سنگین یک موتور احتراق داخلی به ندرت در حالت بهینه مصرف سوخت و تولید گشتاور قرار میگیرد و در این شرایط خودرو سوخت مصرف میکند اما معادل آن توان تولید نمی کند. رمز کاهش مصرف سوخت در یک خودرو هیبرید در این نکته نهفته است: در این خودرو ها در سرعت های پایین که موتور احتراق داخلی در حالت غیر بهینه قرار دارند موتور الکتریکی وظیفه حرکت دادن و یا کمک به حرکت خوردو را دارد و در سرعت بالا این وظیفه به موتور بنزینی منتقل می شود.
lmbx
۱۳ مرداد ۱۳۹۵خیلی مطلب جالبی رو ذکر کردید این همون قانون دوم ترمودینامیک است (ساخت ماشین گرمایی با بازدهی ۱۰۰ درصد غیرممکن است)اما پس چرا توان خودروی هیبرید از توان خودروی معمولی بیشتر اسب ایا این توان بیشتر فقط زمانی هست که باتری ها شارژ هستند و موتور خودرو ژنراتور را به حرکت در نیاورده؟منظور من از توان اسب بخار تولیدی مجموع است
uss zumwalt DDG-1000
۱۴ مرداد ۱۳۹۵ولی میگن شاید بشه قانون دوم ترمودینامیک نقض کرد
ali
۱۳ مرداد ۱۳۹۵هیبرید ها رو فقط با لافراری .918.p1 میشناسم .جذاب ترن
akbar
۱۳ مرداد ۱۳۹۵استفاده از تکنولوژی خودروهای هایبرید سری برای اتوبوسهای درون شهری بسیار عالی است ، وجود فضای بسیار برای نصب باطریها کار را برای استفاده از این تکنولوژی آسان می کند . به جای استفاده از یک موتور چندهزار سی سی غول پیکر که در دورهای مختلف کار می کند ، استفاده از یک موتور 2000 سی سی که در دور بهینه تنظیم شده است کافی خواهد بود . ضمن اینکه علی الرغم عدم اصلاح فرهنگ خاموش کردن موتور اتوبوسها در دو انتهای مسیر دیگر نگران اتلاف انرژی نخواهیم بود ، چون اتوبوس در حال شارژ می باشد .
امین
۱۳ مرداد ۱۳۹۵کمی بی ربط:
کسی میدونه چرا ایرتویا فروش کمری هیبریدی آمریکایی رو متوقف کرده و نسخه ژاپنی رو جایگزینش کرد؟
Amir52
۱۴ مرداد ۱۳۹۵سلام به این علت که واردات خودرو های تولید آمریکایی به ایران ممنوع شد و حتی امکان تردد در مناطق آزاد هم ازشون گفته شد ، به این علت شرکت ایرتویا نسخه ژاپنی این خودرو رو وارد کرد که از نسخه امریکایی هم زیبا تر هم آپشنالتر و هم ایرانی پسندتر هست رو وارد میکنه .
امین
۱۴ مرداد ۱۳۹۵ممنون
بله نسخه ژاپنیش واقعا کامل تر هست
Amir52
۱۴ مرداد ۱۳۹۵به این علت که واردات محصولات ساخت آمریکا به ایران ممنوع شد حتی به مناطق آزاد .
به نظر من این نسخه ژاپنی هم زیباتر هم آپشنالتر از نسخه امریکاییشه،یه جورایی ایرانی پسندتره
محمد حسین
۱۴ مرداد ۱۳۹۵یه اشتباه تایپی کوچیک وجود داره
قسمت نقاط ضعف هیبریدهای سری ، خط دوم :
باتریهای بزرگتر موردنیاز هیبریدهای “”سری”” گرانتر از باتریهای کوچکتر سیستمهای هیبریدی موازی هستند
احمد باقری
۱۴ مرداد ۱۳۹۵تکنولوژی خیلی جالبی دارن.
آرش قدوسی ( کارشناس زیست سلولی و مولکولی( بیوشیمی ))
۱۴ مرداد ۱۳۹۵به نظر من آینده ی خودرو در موتور های پیل سوختی ( هیدروژنی ) هست . برد بسیار بالا ، عدم نیاز به موتورهای کمکی بنزینی ویا دیزلی ، استهلاک پایین و همچنین عدم تولید آلودگی توسط این نوع از موتورها همگی فاکتور هایی هستند که می تونن به عنوان برگ برنده ی این نوع ازموتورها باشند . و همانطور که مشاهده می کنیم شرکت های بزرگی همچون مرسدس ، BMW ، تویوتا ، هوندا ، هیوندایی و … در حال توسعه فناوری و به کار بستن این نوع از پیشرانه ها هستند و به نظر من فناوری پیشرانه های هایبرید و تمام الکتریکی در نهایت در مقابل این نوع از پیشرانه ها شکست خورده خواهند بود . ضمنا نباید فراموش کنیم که باطری های مورد استفاده در خودرو های الکتریکی و همچنین فرایند تولید برق برای شارژ این خودرو ها آلودگی های بسیاری رو برای محیط زیست به وجود می یاره ضمنا پس از خرابی باطری ها فرایند دفع و معدوم سازی به دلیل نوع مواد به کار رفته در باطری ها مشکلات بسیار جدی ای رو متوجه محیط زیست می کنه .
حسام هاشمی
۲۱ اسفند ۱۳۹۵باطری هارا میشود مدیریت کرد ودر یک پروسه نگهداری از آلودگی به دور داشت وبازیافت نمود
ولی موتورهای هیدروژنی را تا ارتقاء راندمان صددرصد و صدمات ناشی از بخارات خروجی در ایجاد رطوبت بالا وضررهای ناشی از زنگ زدگی اجسام میتواند زیانهای فراوانی را سبب ساز شود البته درهر محصولی علاوه بر سلامت جامعه بحث هزینه فایده نیز فاکتور تایین کننده در تولید انبوه مداقه نظر سرمایه گزاران است…
علی
۱۳ خرداد ۱۳۹۶سلام دوستان این نظرات قبل از من خیلی پخته و زیبا بود.خیلی قشنگ و مهندسی بحث کردید.
تشکر
جواد
۲۳ شهریور ۱۳۹۶واقعا تاپیک خوب و مفیدی بود
ممنون از دوستان که نظراتشونو ارائه دادند.
پیمان
۲ دی ۱۳۹۶سلام . مقاله و همه نظرات بسیار عالی مفید و تخصصی بود مرسی از همه . استفاده کردیم.
حمید
۱۳ بهمن ۱۳۹۶من یک کرولا هایبرید دارم و بسیار راضی هستم از انتخابم. نرم و بی صدا و کم مصرف.مهم است که چطورباهاش رانندگی کنی و از دکمه پاورش بموقع استفاده کنی تا حداکثر توان رو در جای لازم داشته باشی . شتابش هم خوبه .
تقوی
۱۱ اسفند ۱۳۹۶از نظرهایی که عموما کارشناسانه به نظرم رسید متشکرم. خیلی مفید بود برام. همین طور از مدیریت وب سایت متشکرم. پاینده باشید
محمد رضا
۸ تیر ۱۳۹۷وااااااای وقتی میگن خودروی هیبریدی منظور نابودی خودروهای بنزینی که نیست اینجور به به بعضیا بر میخوره هرچند کسایی که با هیبریدی مخالفن من شک ندارم از دارو دسته ایران خودرو وسایپای لعنتی هستن که با خودروهای منتاژیشون آبروی صنعت خودروی ایران رو بردن.خ.دروهای برقی ویا هیبریدی آینده صنعت خودروست این رو هرکسی نمیتونه درک کنه…
وحید
۱۵ شهریور ۱۳۹۷سلام دوستان مطالبتون و نظراتتون خیلی مفید و کار بردی بود ممنون از همتون
حمید موذنیان
۲۰ شهریور ۱۳۹۷من شخصا خیلی ازنظرات کارشناسی اسنفاده کردم.
ازمدیریت سایت تشکر میکنم.
حمیدرضا احدی
۲۹ شهریور ۱۳۹۷سلام دوستان چرا از توربین بادی برای شارژ استفاده نمیکنند یعنی هوای وارده به خودرو را جهت به حرکت دراوردن توربین استفاده کنند . و باطری را شارژ کنند و دیگر نیازی به سوخت فسیلی نیست.
فرشاداباداني
۲۱ خرداد ۱۳۹۸خودروهای هیبریدی عالی هستن لطفا مقداری مهندسی نگاه کنیم متوجه میشویم باید به اون سمت بریم