طریقه رانندگی در شرایط زمستانی با سایر ماههای سال کاملاً متفاوت است. در این نوشتار میخواهیم مجموعه اقدامات لازم برای سپری کردن زمستانی بیخطر را خدمت رانندگان عزیز ذکر کنیم. با پدال همراه باشید.
دماهای بسیار پایین روی تمامی بخشهای خودرو تأثیر میگذارند و به همین خاطر آماده کردن خودرو برای فصل زمستان اهمیت بالایی خواهد داشت. بررسیهای ساده بخشهای مختلف خودرو باعث کاهش احتمال از کار افتادن آن خواهند شد و رانندگی در جادههای برفی و یخزده را به امری راحتتر بدل خواهند کرد.
بررسی مایعات و روغنها
بخشهای مهم خودرو را پیش از شروع زمستان بررسی کنید. در اولین قدم میزان روغنموتور را نگاه کرده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید. همچنین مطمئن شوید ضدیخ به اندازه کافی در رادیاتور وجود دارد. بررسی میزان باد لاستیکها قدم بعدی خواهد بود. به یاد داشته باشید در فصل زمستان روزها کوتاه و شبها بلند است و به همین خاطر باید هم ببینید و هم دیده شوید. توصیه میکنیم چراغها را چک کرده و در قدم بعدی نیز نگاهی به روغن ترمز بیندازید و اگر از موعد تعویض آن زمان زیادی گذشته آن را هم تعویض کنید.
مشکلات کوچک را قبل از بدتر شدن حل کنید
کنار آمدن با یک مشکل فنی بجای تعمیر و رفع آن گزینه خوبی نیست. شما پول خرج نمیکنید و یا حداقل آن را به مدت بیشتری در حساب خود نگه میدارید اما این استراتژی خوبی نیست یک صدای نه چندان حساسیتبرانگیز یا روشن بودن یک چراغ هشدار در پشت آمپرها میتواند در نهایت به بدترین موضوع بدل شود. در فصل زمستان این مشکلات نمود بیشتری خواهند یافت و شاید خودتان را کنار جاده و داخل خودرویی خاموش شده ببینید.
بررسی لاستیکها
اهمیت استفاده از لاستیکهای مناسب فصل زمستان را اصلاً نمیتوان نادیده گرفت. قبل از آنکه هوا کاملاً سرد شود به دنبال لاستیک مناسب خودروی خود باشید. چیزی که لازم دارید عمدتاً به نوع رانندگی و مقصد شما بستگی دارد. شاید لاستیکهای چهارفصل گزینه خوبی باشند و یا اینکه در مناطق پربارش از لاستیکهای برفی استفاده کنید و یا حتی به فکر زنجیر چرخ باشید.
بررسی سیستم خنککننده
به یاد داشته باشید که سیستم خنککننده خودرو فصل تابستان را پشت سر گذاشته و استهلاک قطعات آن در ماههای گرم سال میتواند در فصل زمستان مشکلساز باشد. در ابتدا پیشرانه را گرم کرده و سپس بررسی بصری بخشهای کلیدی همچون رادیاتور، بست ها و واترپمپ را انجام دهید. در این بخشها به دنبال نشتی، بوی غیرعادی و هرگونه آسیب ظاهری باشید. نکته مهم اینکه در زمان بررسی موتور خودرو حتماً مواردی همچون کاپشن و شال خود را از قطعات متحرک دور نگه دارید.
محافظت از کف خودرو
این موضوع به ویژه زمانی که در مناطق پربارش زندگی میکنید اهمیت بیشتری خواهد داشت. خرید کفپوشهای لاستیکی باکیفیت ارزشش را دارد تا به این ترتیب از کف خودرو حفاظت کنید. در غیر این صورت نمک وارد کف خودرو شده و در درازمدت به آن و بخشهای دیگر صدمه خواهد زد.
بررسی باتری
همه ما تأثیر منفی دماهای بسیار پایین روی باتری خودرو را میدانیم. در دمای پایین روغن سفت تر شده و بنابراین استارتر انرژی بیشتری را صرف روشن کردن پیشرانه خواهد کرد. این حقیقت که باتری در دمای پایین عملکرد ضعیفتری دارد اوضاع را پیچیدهتر میکند. درحالیکه باتری باید قویتر کار کند ضعیفتر میشود. به همین خاطر باید از مولتی متر برای بررسی باتری در زمان خاموش و روشن بودن استفاده شود تا از وضعیت مطلوب سیستم شارژ خودرو اطمینان حاصل شود. این تست ساده و دو دقیقهای را همه میتوانند انجام دهند.
بررسی چراغها
حتی اگر از بهترین لنزهای داخلی چراغهای خودرو استفاده کنید هم نمیتوانید روشنایی خوبی را با کاسهچراغهای مات شده داشته باشید. به همین خاطر شفافیت آنها اهمیت بالایی دارد و شما میتوانید آنها را بهصورت شخصی تمیز کرده یا کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. البته در صورتی که از نظر مالی مشکلی نداشته باشید خرید چراغهای جدید نیز گزینه دیگر خواهد بود.
بررسی ترمزها
لرزشهای عجیب، صداهای غیرعادی و پدال ترمز نرم نشانههای وجود مشکل در سیستم ترمز بوده و شما سریعاً باید به دنبال رفع آن باشید. در زمان بارش برف و باران فاصله توقف خودرو بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد و ترمزهای معیوب نیز اوضاع را بدتر خواهند کرد. هر تعمیرکاری میتواند ترمزهای خودروی شما را بررسی کند اما خودتان نیز میتوانید با ابزارهای ساده در خانه این کار را در عرض ۱۵ دقیقه انجام دهید.
بررسی آینهها و تیغههای برفپاککن
حتماً با آغاز فصل زمستان تیغههای برفپاککنها را بررسی کنید. تا رسیدن فصل زمستان چندین ماه سپری از تابستان داغ سپری شده و در فصل پاییز نیز استهلاک آنها بیشتر بوده است؛ اما در زمستان اوضاع فرق میکند و بنابراین بهتر است به فکر تعویض تیغهها و خرید نمونههای اصل باشید. همچنین قبل از شروع به حرکت در زمستان اقدام به تمیز کردن آینهها و شیشههای خودرو بکنید. برای پاک کردن برف روی سقف و بدنه از برس نرم استفاده کنید چراکه برف مانده روی سقف میتواند برای دیگر رانندگان جاده خطرناک باشد.
بدنه خودرو را بشویید
نمکپاشی جادهها میتواند باعث خوردگی بدنه خودرو شود. اگر خراشی در بدنه وجود دارد آن را رفع کنید تا از عدم زنگزدگی در ماههای آینده اطمینان حاصل شود. برای تمیز کردن بخشهای زیرین بدنه خودرو میتوانید از آب پرفشار استفاده کنید. همچنین داخل چرخ ها و گلگیرها را نیز بهصورت کامل بشویید تا نمک در آنها باقی نماند.
استفاده از گل پخشکنهای مناسب
گل پخشکنها را میتوان برای فصل زمستان توصیه کرد. این قطعات توسط خودروسازان و فروشندگان متفرقه عرضه میشوند و باعث میشوند برف و یخ فاصله بین چرخ ها و گلگیر را پر نکند. همچنین نصب گل پخشکن میتواند میزان نمک پاشیده شده روی رنگ بدنه را کاهش دهد. علاوه بر این گل پخشکنها از بخشهای زیرین بدنه در برابر سنگریزهها نیز محافظت میکنند.
شکستگیهای کوچک شیشه جلو را رفع کنید
شکستگیهای کوچک موجود در شیشه جلو منتظر یک فرصت مناسب هستند تا شیشه جلوی خودرو را به دو نیم تقسیم کنند. آب در نهایت راهی را به این شکستگیهای کوچک خواهد یافت و با یخ زدن در فصول سرد سال شاهد بزرگ شدن ترکها خواهید بود. اگرچه حل کردن این شکستگیهای کوچک کار راحتی خواهد بود اما تعویض شیشه جلو اینطور نیست!
قفلها و لولاها را اسپری کنید
لوبریکانت سیلیکونی را بخشهایی همچون لولاها، قفلها و اتصالات مختلف بدنه اسپری کنید تا با کاهش دما چیزی به آنها نچسبد. همچنین مکانیسم باز شدن کاپوت را فراموش نکنید. ما همچنین استفاده از سیلیکون در زههای لاستیکی را نیز توصیه میکنیم چراکه در این صورت دربها یخ نخواهند زد.
مراقب پلاستیکهای شکننده باشید
هرچقدر دمای کابین کمتر باشد پلاستیکهای شکننده بیشتر به چشم خواهند آمد. اگر حس میکنید قطعاتی همچون دستگیره دربها در آستانه شکستن هستند به احتمال زیاد این اتفاق رخ خواهد داد. اگر امکانپذیر باشد تا گرم شدن کابین صبر کرده و سپس بخشهایی همچون دستگیرهها، دکمهها و اهرمها را لمس کرده و هرگز با نیروی زیاد آنها را جابجا نکنید.
کیت اضطراری به همراه داشته باشید
جدای از فصول مختلف سال همراه داشتن کیت اضطراری همواره ایده خوبی خواهد بود. قطعاتی همچون لامپ، فیوز، کابل اتصال، آچار و پیچگوشتی، تسمه یدکی و… را در کیت اضطراری داشته باشید. همچنین در فصل زمستان دستکش را نیز به این مجموعه اضافه کنید.
با پیشرانه به نرمی رفتار کنید
تا زمانی که خودروی شما کاربراتوری نباشد نیازی به گرم کردن طولانیمدت پیشرانه نیست اما در چند کیلومتر اولیه رانندگی در فصل زمستان بهتر است با پیشرانه مدارا کنید. از شتاب و ترمز گیری سنگین در این فصل اجتناب کنید. همواره چشمتان به دمای آب پیشرانه باشد و اگر امکانپذیر باشد تا زمان گرم شدن پیشرانه شتاب گیری یکنواخت و سنگین نداشته باشید.
با دقت رانندگی کنید
رانندگی در برف و یخ امری خطرناک است اما غیرممکن نیست. به نرمی از پدال گاز و ترمز استفاده کنید و فاصله خود با خودروی جلویی را بیشتر کنید تا در صورت ترمز کردن حادثهای پیش نیاید. همچنین از کروز کنترل در جادههای برفی استفاده نکنید و زمان بیشتری را نسبت به حد معمول برای رسیدن به مقصد در نظر داشته باشید. اگر جاده یخی باشد رسیدن به مقصد ۱۵ دقیقهای در نیم یا یک ساعت غیرمعمول نخواهد بود.
مراقب حیوانات وحشی باشید
در فصل زمستان حیوانات وحشی معمولاً برای یافتن غذا نزدیک شهرها میشوند و این موضوع در شبهای سرد نمود بیشتری دارد. در شبها دیدن این حیوانات سختتر میشود و بنابراین در زمان رانندگی در جادههای روستایی و به ویژه با سرعتهای بالاتر مراقب باشید. همواره جاده را بررسی کنید تا از عدم حضور حیوانات در وسط آن مطمئن شوید.
وجود سیستم چهار چرخ محرک شما را شکستناپذیر نمیکند!
سیستمهای دو دیفرانسیل و چهار چرخ محرک کمک شایانی به رانندگی در جادههای برفی میکنند اما هیچکدام از آنها شما را به راننده رالی تبدیل نخواهند کرد. اگرچه وجود چهار چرخ متحرک به شما اجازه خواهد داد با راحتی بیشتری به کشش موردنظر دست پیدا کنید اما فاصله ترمز گیری یا توقف در خط مستقیم را کاهش نخواهد داد. حتی اگر خودروی روزمره شما جیپ رانگلر هم باشد برای حرکت بعدی خود در فصل زمستان برنامهریزی کنید و مانورهای ناگهانی و سریع انجام ندهید.
فعالیتهای غیرضروری را لغو کنید
واقعیت این است که رانندگی در برف و یخ خطرناکتر از رانندگی در جادههای خشک یا یک روز تابستانی است. اگرچه انجام برخی سفرهای زمستانی اجتنابناپذیر است اما باید بدانید که کدام فعالیتها میبایست لغو شوند. ما نمیگوییم با دیدن اندکی ابر در روز فعالیتهای خود را متوقف کنید اما رفتن به خرید در یک شب سرد زمستانی کار عاقلانهای نیست مخصوصاً اینکه میتوان صبح روز بعد نیز این کار را انجام داد. ویدئوی اختصاصی پدال برای چک لیست سفرهای زمستانی را هم حتماً ببینید:
تماشا در یوتیوب:
تماشا در آپارات:
شاهرخ
۲۳ آذر ۱۴۰۱کاش میشد مطالب رو لایک کرد
NAVID۰۰۹۸
۲۳ آذر ۱۴۰۱آقا
این گِلپخشکن یکی از موارد بسسسسیار مهمی هست که کمتر کسی به اون اهمیت میده و خودروهای پشت کامیونها این چالش رو خوب درک میکنند در روزهای برفی و بارانی !!!
طیبه
۲۰ بهمن ۱۴۰۱دقیقاااا. البته روز عادی هم باید اضافه میکردید تو روز عادی سنگ عاید شیشه ماشینت میشه. نمیدونم برای چی بعضی تریلی ها چرخ آخرش گل پخش کن نداره. اصلا این مورد باید الزامی کنن
همایون
۷ اسفند ۱۴۰۲آخ آخ به جا گفتی برار دلم خینه از دست این کامیونها.اگه مجبور شی پشتشون راه بری که سنگ ریزه و گل عایدت میشه اگرم سبقت بگیری ملاقات با حضرت عزرائیل
parhamiof
۷ اسفند ۱۴۰۲پشت یه کامیون تو جاده خاکی قشنگ حس سنگسار بهت دست میده.
Amir
۲۴ آذر ۱۴۰۱مطلب مفیدی بود واقعا ولی کاشکی به صورت جزئی هم بررسی میشد
مثلا بین تیغه برف پاک کن های عادی و هیبریدی کدومشون بهتره
یا زنجیر چرخ پلاستیکی خوبه یا فلزی
ممد ژانگولر
۷ اسفند ۱۴۰۲همیشه یادتون باشه ی بطری آب معدنی کنج صندوق عقبتون جاساز کنید خیلی به درد زمستونا میخوره. قبل استارت ی مقدارشو خالی کنید روی موتور و شیشه جلو و آیینه اگر هم چیزی تهش موند خودتون بخورید برای تعادل و گرمای بدن خوبه. سرمای زمستونو با گرمای وجودتون شروع کنید.
۷ اسفند ۱۴۰۲۵ ستاره بده
امیرحسین
۲۳ آذر ۱۴۰۱سلام اقای احمد زاده به نظر من ی زمانی مدل پایین ترین ماشین امریکایی از پس همه موارد اینا برمیومد قبول دارید ؟
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲۳ آذر ۱۴۰۱داداش از پس چی بر می اومد؟
TESLA
۲۳ آذر ۱۴۰۱با تشکر از سایت پدال بابت این مطالب مفید و کاربردی ، من هم خودم یه توصیه دارم : زمانی که وارد جاده های برفی یا یخبندان میشید ، اگر براتون امکانش وجود داشت به راه خودتون ادامه ندین و از همون راهی که اومدین برگردین چون واقعا به ریسک و خطرش نمی ارزه ، ولی اگر چاره ای جز طی کردن مسیر ندارید باید در تمام طول مسیر با دنده سنگین حرکت کنید و اکیدا از گرفتن ترمز پی در پی پرهیز کنید چون ترمز روی یخ همانطور که میدونید باعث میشه کنترل ماشین بدتر از دستون بره ، و اینکه حتما توی زمستون همیشه زنجیر چرخ به همراه داشته باشید
محمد
۲۳ آذر ۱۴۰۱البته خیلی از این نگهداری ها تو سال های بعد با رسیدن ماشین های برقی کلا رفع میشه ، نه گرم کردن میخواد نه اتصالات و قطعات متحرک زیاد داره که مرتب بخوای چک کنی ، فقط مشکل باتری ها تو دمای خیلی پایین وجود داره که اونم داره رفع میشه
Regra loaded
۲۳ آذر ۱۴۰۱یه بار سال ۹۸با یه پراید بدونه زنجیر از خرم آباد به سمت دلفان حرکت کردیم ساعت ۷ شب بود فک کنم ،راننده فوقالعاده نابلد بود،یه بارونی خیلی کمی در خرمآباد جریان داشت ولی وقتی حدود ۲۰کیلومتر از خرم آباد فاصله گرفتیم فهمیدیم چه اشتباهی کردیم ،
فاجعه بود وضعیت،برفی میبارید که اصن نمیشد جلوی خود ماشین رو دید چه برسه جاده
وقتی رسیدیم به اواسط راه به یه بخش کوچک به اسم فیروز آباد،وقتی از ماشین پیاده شدم می لرزیدم از سرما واقعا می لرزیدم
ماشین های زیادی گیر کرده بودن در اون سر بالایی که میرفت سمت دلفان و استان کرمانشاه اون شب هوا منفی۲۵ درجه بود،بلاخره همراهم راضی شد بریم منزل یکی از آشنا هامون در اون جا و بیخیال رفتن در اون شب شدیم.
فرداش گفتن چند نفری( ۵نفر فک کنم )در همون جاده افتادن پایین از جاده جوری که دیگه در نیومدن و یخ زدن و مردن
Payfast
۲۴ آذر ۱۴۰۱توی ایران: بعد از نصب زنجیر چرخ: ok, we are invincible
Jamshid
۲۵ آذر ۱۴۰۱-یک خودروی دو دیفرانسیل شمارا شکست ناپذیر نمیکند-
درست ولی صد درصد عملکرد خیلی خیلی بهتری دارن
و راجع گل پخش کن ، شما تو اتوبان با سرعت زیاد آب ها میپاشن رو شیشه دیگران و حادثه آفرین هست و واقعا تو خودروهای بلند مثل جمس یا رام که صد درصد لازمه یا تویوتا لند سری صد یا هفتاد واقعا لازم هست
Taha Ayoobi
۷ اسفند ۱۴۰۲داداش اوکیه، کلمات درست بگو😂
Jamshid
۲۵ آذر ۱۴۰۱-یکک خودروی دو دیفرانسیل شمارا شکست ناپذیر نمیکند-
درست ولی صد درصد عملکرد خیلی خیلی بهتری دارن
و راجع گل پخش کن ، شما تو اتوبان با سرعت زیاد آب ها میپاشن رو شیشه دیگران و حادثه آفرین هست و واقعا تو خودروهای بلند مثل جمسس یا رام که صد درصد لازمه یا تویوتا لند سریی صد یا هفتاد واقعا لازم هستت
Jamshid
۲۵ آذر ۱۴۰۱باباا پدال هررر چییی میینوییسم میگیی قبلا گفتمم سیسسستم رو عوضض کنن
همیینن کاممنننتتت همم همیین اررووورررر داددد
همایون
۷ اسفند ۱۴۰۲اگه این ارور اومد بدون کامنتت ارسال شده زیاد اسرار کنی مثل الان دوبار باید بفرستی
علی جردن
۲۰ بهمن ۱۴۰۱موقع بارش برف حتما از لاستیک نو و ۱۰۰درصدی استفاده کنید با لاستیک کارکرده حتی اف جی کروز هم تو برف و یخ لیز می خوره با لاستیک نو حتی تو پراید هم با اطمینان رانندگی کنید (تجربه شخصی)
امیرحسین
۲۰ بهمن ۱۴۰۱اقای اشتری چرا پست های قبل گذاشته میشه دوباره پیام های کاربرا دوباره گذاشته میشه فکر کنم سایتتون دوباره باید بروزرسانی بشه ؟
۷ اسفند ۱۴۰۲نه بخواطر اینه پست رو بروزرسانی میکنن
وگرنه کامنت تو هم مال پارساله😂😂😂😱😱😱😐
امیرحسین
۲۰ بهمن ۱۴۰۱چراغ زیبای کادیلاک ای تی اس و رینگ و لاستیک زیبای کادیلاک سی تی اس وی
Taha Ayoobi
۷ اسفند ۱۴۰۲👏👏👏
حسن
۲۰ بهمن ۱۴۰۱از نظر من تا میتونید از رانندگی در جاده ای که برف گرفته و صیقلی و لیز شده یا یخ زده تا جای ممکن خودداری کنید اگه کاری هست و میشه فردا که برف نیست انجامش داد حتما بذارید یه روز دیگه نامردتر از جاده ی لیز و یخ زده نیست شما راننده ی خوبی هستی اما دیگران همه ی نکات را رعایت نمیکنند
زمستانم
۲۰ بهمن ۱۴۰۱چگونه خودرو را برای فصل زمستان آماده کنیم؟
هیچی شب به شب یه قاشق دیفین هیدرامین میکنیم تو باکش خخخخخخخخخ
ایران فرانسه
۲۰ بهمن ۱۴۰۱یک نکته خیلی خیلی مهم که توی مقاله اشاره نشده بود، استفاده از مایع شیشه شور مخصوص زمستان و نه چهارفصل ه من دو هفته پیش حواسم نبود که چهارفصل ریختم توی گردنه گدوک مایع یخ زد و چون بارندگی قطع شده بود و آب نمک می پاشید روی شیشه چه مصیبتی کشیدم تا رسیدم پل سفید و دوباره جریان برقرار شد خلاصه حتما حواستون به مایع شیشه شور باشه اگر به زمستان ه دسترسی ندارید الکل بریزید داخل منبع ، البته ممکن برای رنگ ماشین مضر باشه
Genius
۲۰ بهمن ۱۴۰۱این مقاله باید پونزده آذر کار میشد نه ۲۰ بهمن که عملا زمستون تموم و بوی بهار داره میاد!
شاهین
۲۰ بهمن ۱۴۰۱احتمالا شما جنوب کشور تشریف دارین چون در شمال، شمال غرب و غرب کشور بارندگی برف و بارون داریم و همین الان تو تهران برف میاد :)
۷ اسفند ۱۴۰۲ماهم تهرانی طرفای ما فقط سوز میاد سرویس شدیم ☹️
محمد
۲۱ بهمن ۱۴۰۱زمستون داره تموم میشه که
Taha Ayoobi
۷ اسفند ۱۴۰۲عالی
18:45
۷ اسفند ۱۴۰۲👏👏👏👏
۷ اسفند ۱۴۰۲به سختی