آموزشهفته نامه

دودهای خارج شده از پیشرانه و دلایل آن

خروج دودهای غیرمعمول از اگزوز به ندرت نشان دهنده‌ی نشانه‌ای خوب است بنابراین اینجا انواع دودهای خارج شده و دلایل عمده‌ی آن‌ها را برای شما شرح داده‌ایم.

همه‌ی ما با صحنه‌ای مواجه شده‌ایم که در آن از آینه‌ی عقب دود خارج شده از اگزوز را دیده‌ایم. محفظه‌ی احتراق داخلی پیشرانه محصولات متنوعی تولید می‌کند که برای چرخش میل‌لنگ بکار می‌رود. این محصولات از طریق اگزوز به هوا وارد می‌شوند؛ و این گازهای خارج شده هستند که می‌توانند باعث نگرانی ماشین بازها شوند.

engine-smoke-01
خب بیایید نگاهی با ترکیب آلاینده‌های قابل مشاهده‌ی اگزوز خودرو بیندازیم و ببینیم دلایل خروج این گازها چیست.

  • دود سیاه

black-smoke
دودهای سیاه خارج شده از اگزوز معمولاً نگرانی زیادی را ایجاد نمی‌کنند و این موضوع با توازن احتراق کنترل شده توسط ECU در ارتباط است. دود تیره‌تر قابل مشاهده به علت به هم خودرو مخلوط سوخت و هوا و در زمانی است که نسبت هوا/سوخت به زیر استوکیومتری بهینه می‌رسد (۱۴.۷ به ۱ در پیشرانه‌ی بنزینی، ۱۴.۵ به ۱ در پیشرانه‌ی دیزلی).

شمع تنها می‌تواند میزان معینی از سوخت را در یک دوره مشتعل کند بنابراین سوختی که مشتعل نشده به داخل سیستم اگزوز وارد شده و در آنجا می‌سوزد.

air-filter
این شرایط می‌تواند به علت نشتی انژکتور سوخت، لوله‌ی برگشت سوخت مسدود شده، سنسور اکسیژن شکسته شده و یا بسته شدن تنظیم کننده‌ی فشار سوخت ایجاد شود. فیلتر هوای کثیف نیز از ورود هوای تمیز به محفظه احتراق جلوگیری کند. این موضوع نه‌تنها حجم هوای ورودی را محدود می‌کند بلکه به علت حضور آلاینده‌های ناخواسته راندمان احتراق را نیز پایین می‌آورد.

  • دود آبی

blue-smoke
دود آبی در خودروهایی که مخلوط ناخواسته‌ی روغن داخل ترکیب هوا/سوخت داشته‌اند دیده می‌شود. این دود به این معنی است که اجسام آلوده‌کننده‌ای داخل سیلندرها وجود داشته و به همراه سوخت و هوا می‌سوزند.

این آلاینده‌ها به دلیل ایجاد اختلال در سیلندرها، پیستون‌ها، سوپاپ‌ها و نقص قطعاتی نظیر رینگ پیستون‌ها ایجاد می‌شوند. پیشرانه‌ها به منظور تحمل شرایط سخت ساخته می‌شوند بنابراین هرگونه انحراف در ابعاد به علت پوشش ثابت و پیچ‌خوردگی کوچک در قطعات یاد شده می‌تواند اجازه دهد که روغن استفاده شده برای روان‌سازی به داخل سیلندرها وارد شود.

سوپاپ آسیب دیده به روغن اجازه می‌دهد تا از مجموعه سوپاپ بالای سر سیلندر راه خود به داخل سیلندر را پیدا کند. همچنین در صورت آسیب رینگ پیستون نیز روغن از محل اتصال میل‌لنگ به داخل سیلندرها وارد خواهد شد.

فشارهای متنوع داخل محفظه احتراق در سراسر چرخه‌ی پیشرانه می‌تواند منجر به مکش روغن از همان راهی شود که مخلوط سوخت/هوا مکیده می‌شود. این امر می‌تواند به فقدان تراکم داخل سیلندرها منجر شده و فشار داخل میل‌لنگ را افزایش دهد که نتیجه‌ی آن کاهش قدرت خواهد بود.

دود آبی در خودروهای تیون شده و توربو دار معمول‌تر است. با افزایش قدرت خروجی پیشرانه، فشار بیشتری به قطعات آن وارد شده و این امر احتمال نشتی روغن را افزایش می‌دهد. پیشرانه‌های توربو نیز می‌توانند آسیب ببینند و روغنی که برای روان‌سازی چرخش توربین بکار می‌رود به داخل سیلندرها وارد شود.

  • دود سفید

white-smoke
این ماده احتمالاً دود نیست بلکه بخار است؛ و نباید خیلی نگران موضوع بود. احتمالاً این بخار را در زمانی که هوا سرد است مشاهده می‌کنید. خوشبختانه این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا بخاری است که از احتراق پیشرانه تولید می‌شود.

زمانی که سیستم اگزوز هنوز سرد است بخار می‌تواند متراکم‌تر باشد تا جایی که بعد از خروج قابل مشاهده شود. این بخار هنوز هم در شرایطی که دما زیر ۱۰ درجه سانتی گراد است قابل مشاهده بوده و دما و رطوبت هوا تراکم و قابلیت دید این بخار سفید را تغییر می‌دهند.

اگر خودروی شما به‌طور کامل گرم شده دمای محیط معقول بوده و خودرو هنوز هم بخار تولید می‌کند بهتر است نگاهی به واشر سرسیلندر و یا حتی خود سرسیلندر برای بروز داغی بیش‌ازحد بیندازید.

head-gasket-failure
واشر سر سیلندر برای جدا نگه‌داشتن روغن و سیستم‌های خنک کننده طراحی شده و همچنین باعث به هم‌پیوستگی سر سیلندر و محفظه‌های احتراق می‌شود. شکاف یا ترک در این واشر که اکثراً به علت گرم شدن بیش‌ازحد یا عدم اجازه دادن به گرم شدن تدریجی خودرو اتفاق می‌افتد مایعات را به مکان‌هایی که در حالت معمول نباید آنجا باشند می‌فرستد. اگر واشر سرسیلندر در بخشی ویژه خراب شود مایع خنک‌کننده به داخل سیلندرها وارد خواهد شد.

پس از این واقعه پیشرانه تلاش خواهد کرد تا آب را متراکم کرده و بسوزاند که این امر منجر به آسیب شدید پیشرانه خواهد شد. ابعاد نشتی میزان بخار تولیدی را تعیین می‌کند اما غالباً زمانی که واشر سر سیلندر خراب می‌شود شما نخواهید توانست از آینه وسط بیرون را ببینید زیرا دود سفیدی همه‌جا را فرا خواهد گرفت.

موادی که از اگزوز خارج می‌شوند بسته به رنگ، تراکم، حجم و همچنین معنی آن‌ها متغیر است. بهتر است همیشه به کوچک‌ترین موارد نیز توجه نموده و به‌محض دیدن شرایط غیرعادی در کارکرد پیشرانه و همچنین مواد خروجی از اگزوز سریعاً خودرو را به مکانیک قابل‌اعتماد و کاربلد نشان دهید.

منبع: carthrottle

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Viper ACR

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    خیلی مفید بود.
    ممنون.

    دود سفید رو پشت لامبورگینی دیدم نگران شدم یک وقت مشکلی واسش پیش نیومده باشه.

    خدا رو شکر ؛ مثکه بخاره.???

  2. KING 918

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    اقا به خدا اعصابم داغونه ………
    یه سمند دارم داره دودمانمو به باد میده ………
    لعنتیا اومدن برا تنظیم اینه های بقل که برقیه یه چیز چرتی به اسم موس گذاشتن اقا بر حسب گیر کردنش به شلوارم کنده شد زمین و زمانو به هم دوختم درست بشو نی بردم نمایندگی میگه باید کل قسمت شیشه بالا بر و و پنلش به کل عوض بشه 300 تا 400 تومن هزینه داره …… :-(
    اون وقت میگن تامین قطعات تضمین خدمات و فلان و فلان … ***** تولید ملی …..
    الان من سرمو باید کجا بکوبم ………

    1. الف.ی

      ۲۴ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1765 ديدگاه)

      تو آینه سمند!!!!!!!

      1. KING 918

        ۲۴ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (2493 ديدگاه)

        جانم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. Daniel

          ۲۴ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (955 ديدگاه)

          ممدرضا اگه منظورت اون چرخشیه که رو دره و تنظیم میکنه که کدوم آینه رو بچرخونی…. نگرد گیر نمیاد. باید بری پیش ی برق کار حرفه ای پوسته درب رو بازکنی و یه پایه فلزی یا همچین چیزی رو بهش بچسبونی یا بهش حرارت بدی(به جای پایه اون چرخشیه) بعد پوسته درب رو بگردونی و اون توپیه رو بچسبونی روش.
          ی رفیق داشتم همین دردسر واسش درست شد مجبور شد همین کار رو بکنه.
          البته اگه منظورت اونی باشه که من متوجه شدم.

        2. KING 918

          ۲۵ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (2493 ديدگاه)

          دقیقا همین مشکل برام پیش اومده رفیق ممنون بابت راهکارت ……..
          ولی متوجه حرف الف ی نشدم …………

        3. الف.ی

          ۲۵ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (1765 ديدگاه)

          هدفم مسخره کردن سمند بود.

    2. ASTON MARTIN

      ۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      حاجی تو فقط با رسم شکل ترجیحا به من بگو چجوری گیر کرد به شلوارت و کنده شد بد بیا مال منو ببر بزا برا خودت :| :| :| :|

  3. datsun

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (3946 ديدگاه)

    اگه اشتباه نکنم تصویر چهارم یه نیسان 180sx داره دریفت میکشه

    1. ASTON MARTIN

      ۴ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      پدال کاش بجا عکسای تزیینی که حتی بعضی جاها دود اگزوز هم و مال تایر ماشین بود ” دود آبی همونطور که دوستمون در بالای این کامنت هم اشاره کرد ” عکسای واقعی میزاشتی تا بهتر درک کنیم مطلب رو
      الان تصویر دقیقی ندارم هنوز

  4. رامکال

    ۲۴ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (594 ديدگاه)

    من قبلا اینفینیتی رو دیدم که بشدت از پشتش دود خارج میشد و تنها ماشینی که دیدم اینجوری شده همین اینفینیتی بود.

  5. آرش

    ۲۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    انتظار داشتم تو این مقاله ارتباط دود اگزوز با روغن سوزی رو بخونم اما انگار به نظر نویسنده مقاله دود رنگی اگزوز خیلی مهم نیست در حالی که دود آبی اگزوز یکی از نشونه های مهم تعطیل شدن موتوره

  6. یاس ی

    ۲۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    جناب کینگ918نمیشه پنلی که تنظیمات آینه روش قرار داره عوض کرد ؟
    اون موس به تنهایی گیر نمیاد، یا پنل عوض کنید یا در نهایت اگه مثل من آدم حساسی هستید رودری را عوض کنید،

  7. ferrari italia

    ۲۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا دلیل وجود سر سیلندر و واشر سر سیلندر چیه ک اینهمه مشکلات داره چرا موتورو یک پارچه نمیسازن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا