در این مطلب میخواهیم شرایط هر کدام از انواع مختلف سیستمهای دیفرانسیل مورد استفاده در صنعت خودرو را بررسی کنیم. هر کدام از این سیستمها، دارای محدودیتها و همینطور مزیتهای خاص خود هستند که در ادامه به آنها پرداخته میشود.
دیفرانسیل جلوبسیاری از وسایل نقلیه به صورت تکدیفرانسیل (2WD) هستند و در آنها نیروی خروجی موتور تنها به یک جفت از چرخها منتقل میشود. بسیاری از خودروهای امروزی، مینیونها و حتی برخی شاسیبلندهای کراساور نیز از سیستم دیفرانسیل جلو استفاده میکنند؛ چرا که کاربرد این سیستم، هم از نظر اقتصادی مقرونبهصرفه است. همینطور فضای بهینهای در طراحی ایجاد میکند و نفش تعیینکنندهای در ایجاد فضای مناسب برای پاها در صندلیهای عقب دارد. در شرایط لغزنده، سیستم FWD از توزیع وزن مناسب بر روی چرخهای جلو بهره میبرد؛ چرخهایی که در این حالت، هم برای سیستم فرمان و هم برای ایجاد کشش استفاده میشوند. دیفرانسیل عقب
سیستم دیفرانسیل عقب (RWD) معمولاً در پیکاپها و شاسیبلندهای مبتنی بر تراکها و همینطور خودروهای اسپورت و سدانهای با عملکرد بالا مشاهده میشود. برای تراکها، دیفرانسیل عقب امکان استفاده از قطعات سنگین و حجیم را فراهم میآورد و هنگام بارگیری با وزن بالا، کشش بهتری را ایجاد میکند. برای یک خودرو با عملکرد بالا، دیفرانسیل عقب با توزیع وزن با تناسب بیشتر بین دو محور، هندلینگ را بهبود میبخشد و با کاستن از وظیفه چرخهای جلو، آنها را در شرایط بهتری برای سیستم فرمان قرار میدهد. امّا در همین حال، باید توجه داشت که استفاده از دیفرانسیل عقب، کشش کمتری را در مسیرهای لغزنده به همراه خواهد داشت. تمام تراکهای سبک موجود در بازار امریکا از مدل سال ۲۰۱۲ دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی در کنار کنترل کشش هستند که باعث بهبود قابلتوجه رانندگی در شرایط زمستانی، بهخصوص برای وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب میشود. با این وجود، مشاهده شده که سیستمهای دیفرانسیل تمامچرخ و چهار چرخ متحرک، کشش به مراتب بالاتری در شرایط لغزنده ایجاد میکنند. دیفرانسیل تمامچرخ متحرک
همانطور که از نام این سیستم برمیآید، سیستم AWD نیرو را به هر گوشه از خودرو منتقل میکند. این سیستم در هنگام شتابگیری، بیشتر کشش را در جلو ایجاد میکند. ولی مزیت و کارآیی آن بیشتر در شرایط زمستانی و رانندگی در یک مسیر متعادل خارج از جاده است. بسیاری از سیستمهای AWD در ابتدا نیرو را به یک جفت از چرخها، عقب یا جلو، منتقل میکنند و وقتی لغزش تشخیص داده شده، نیرو به چرخهایی که بیشترین کشش را دارند، ارسال میشود. سیستمهای دیفرانسیل AWD بهویژه در شرایط آبوهواییای که مدام در حال تغییر باشد یا رانندگی در مسیری با بارش متناوب برف و یخبندان مفید واقع میشود. از این سیستم معمولاً در شاسیبلندهای مبتنی بر خودروهای ساده و همینطور بسیاری از خودروها و مینیونها استفاده میشود. دیفرانسیل چهار چرخ متحرک
با اینکه در تبلیغات خودرویی معمولاً از عناوین AWD و 4WD به جای یکدیگر استفاده میشود، ولی ایندو در واقع، دو چیز متمایز هستند. در حالت کلی، سیستم دیفرانسیل چهار چرخ محرک (4WD) برای شرایط سخت رانندگی آفرود مانند بالا رفتن از تختهسنگها، عبور از آبهای عمیق و رانندگی در سراشیبیهای تند با سطح لغزنده و با کشش کم بهینهسازی شده است. برخی از سیستمها، دارای دیفرانسیلهایی هستند که امکان قفل شدن برای ایجاد بیشترین کشش را فراهم میکند و در همین حال میتواند سرعت چرخهای راست و چپ و همینطور محورهای جلو و عقب را تنظیم کند. سیستمهای مدرن 4WD میتوانند به تماموقت، اتوماتیک یا پارهوقت باشند. «تماموقت» به این معناست که این سیستمها همیشه فعال خواهند ماند. در حالت «اتوماتیک»، خودرو به صورت خودکار بین دو حالت تکدیفرانسیل و دو دیفرانسیل سوئیچ میکند. در حالت «پارهوقت» نیز راننده باید به صورت دستی بین دو حالت دو و چهار چرخ متحرک شیفت انجام دهد. در خودروهای با سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک به صورت «پارهوقت»، نباید در زمینهای خشک در حالت 4WD رانندگی کرد، زیرا این امر میتواند به سیستم پیشرانه خودرو آسیب بزند. اگر آفرودبازهای حرفهای را کنار بگذاریم، بسیاری از رانندگان هیچوقت به قابلیتهای بیشتری که سیستمهای 4WD نسبت به AWD ها در دسترس قرار میدهند، احتیاج پیدا نمیکنند. برای شرایط بارندگی و برفهای بسیار کم، سیستمهای دیفرانسیل دو چرخ محرک عملکرد خوبی خواهند داشت و برای بسیاری از وسایل نقلیه، دیفرانسیل جلو، تنظیم مناسبی خواهد بود. البته برای خودروهای با عملکرد بالا، سیستم دیفرانسیل عقب ترجیح داده میشود، ولی در همین حال، سیستم AWD میتواند باعث افزایش کشش شده و هندلینگ شرایط آبوهوایی خشک را بهبود بخشد. سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک بهویژه در هوای طوفانی، به قابلیت حفظ خودرو در مسیر در هنگام شتابگیری اضافه میکند و برای بسیاری از شرایط برفی نرمال و گشتهای ساده خارج از جاده مناسب است. ولی اگر میخواهید در یک شرایط برفی سخت یا آفرود واقعی رانندگی کنید، و یا به رانندگی خارج از جاده عادت همیشگی دارید، حتماً باید به سراغ گزینه 4WD بروید و همینطور فاصله زیادی نسبت به سطح زمین ایجاد کنید. در همین حال، باید توجه داشته باشید که استفاده از هریک از سیستمهای AWD یا 4WD وزن قابلتوجهی را به خودروی شما اضافه میکند و مصرف سوخت آن را نیز تحتتأثیر قرار میدهد. یکی از دلایلی که بیشتر افراد به سراغ یک وسیله نقلیه کاربردی اسپورت میروند، وجود اطمینان بیشتر در کشش با دیفرانسیل چهار چرخ متحرک است. این در حالی است که بسیاری از محدودیتهای AWD و 4WD باخبر نیستند. با اینکه توزیع نیروی به کل چهار چرخ موجب افزایش کشش در خط مستقیم میشود، ولی هیچ تفاوتی در زمینه ترمزگیری در مقایسه با یک سیستم 2WD ایجاد نمیکند؛ چرا که همه وسایل نقلیه دارای ترمزهای چهار چرخ هستند. همچنین رانندگان معمولاً هنگامی با یک خودروی AWD یا 4WD رانندگی میکنند، نسبت به هشدارهای رانندگی در شرایط لغزنده کمتوجه هستند؛ موضوعی که میتواند عواقبی چون انحراف از جاده و یا غلتزدن در هوا را برای آنها به همراه داشته باشد. سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک امکان شتابگیری بیشتر را در شرایط لغزنده برای خودرو فراهم میکند. دقیقاً به همین دلیل است که نباید از احتیاط و هوشیاری راننده کم شود. شرایط لغزنده، فارغ از هر نوع وسیله نقلیهای که با آن در حال رانندگی باشید، همیشه توجه بیشتری را میطلبد.
AliZeus
۷ تیر ۱۳۹۴خیلی ممنون از نویسنده محترم، مقاله مفیدی بود :)
مخصوصا تفاوت AWD و 4WD
محمد
۷ تیر ۱۳۹۴این جز معدود پست هایی بودکه واقعا مفید بود منم فکر می کردم 4WDوAWD یکی هستند
امیدوارم بیشتر از این پست ها در سایت ببینم به جای پست های ماشین هایی که تا آخر عمرمون هم نمی تونیم ببینیمشون چه برسه به اینکه بتونیم بخریم و دونستن اطلاعاتشون هم به هیچ دردمون نمی خوره.
شاهین
۷ تیر ۱۳۹۴دوست عزیز این حرف شما درست نیست.آگاهی از خودروهای جدید و روز بخش مهمی از اخبار خودرویی رو تشکیل میده و بخش کوچکی به آموزش اختصاص پیدا میکنه متاسفانه.ضمن اینکه تجربه نشون داده که میزان استقبال از پست های فنی و تخصصی کمتر بوده و هست.
همین سیستم هارو هم فکر نکنم بتونیم مثل همون ماشین ها ببینیم!
محمد
۷ تیر ۱۳۹۴بله حق با شماست. بنده غلط کردم قول میدم دیگه تکرار نشه.
شاهین
۷ تیر ۱۳۹۴:|
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۸ تیر ۱۳۹۴:-|
محمد رضا معتمدی
۲۶ آبان ۱۳۹۴سانتافه 4wd هست
امیر مرادی
۷ تیر ۱۳۹۴آقا بسیار عالی.خلاصه و مفید.ممنون آقا مسعود
اتفاقا دنبال این مطلب بودم که زحمت منو کم کردی
جی تی ار
۷ تیر ۱۳۹۴مقاله ی خوبی بود. ممنون…
Frankenstein
۷ تیر ۱۳۹۴ممنون از آقای حسینی…..بسیار آموزنده و کاربردی بود
متین
۷ تیر ۱۳۹۴سلام …
مقاله مفیدی بود … با اینکه 4WD و AWD بهتره (در هر شرایطی) ولی من باشم ماشینی که RWD باشه میخرم چون کیفش بیشتره :-D:-D !!!!!!!! … ممنون از آقای حسینی بابت مقاله خوبشون …
روز خوش …
shahryar
۷ تیر ۱۳۹۴مقاله خلی خوبی بود،مرسی.
راسی نیسان جوک ی رکوردی زده،پدال پوشش بده!
Elring-aventador
۷ تیر ۱۳۹۴منظورتو از پوشش توضیح بده با رسم شکل
محمد داوری
۷ تیر ۱۳۹۴با اینکه خیلی روی کیفیت رانندگی fwd کار کردن, اما اصلا باهاشون حال نمی کنم.
لکن به جز موارد خاص که 4wd یا awd لازمه , فقط و فقط rwd.
نوید جهرمی
۷ تیر ۱۳۹۴مسعود خان دستت درد نکنه مختصر ومفید.
تنها چیزی ک کم بودش ب نظرم حس میشه مثالی برای هرکدوم ازنظر شتاب و تست اسلالوم یادرگ بود. خودم دنبال این بودم ببینم دیف عقب بهتره یا چهارچرخ.
بازم ممنون
ab12
۷ تیر ۱۳۹۴دوستان برندhaval زیر مجموعه لوکس ساز great wall هست ؟
یعنی مثه لکسوس وتویوتا؟
واقعا چینی ها با سرعت دارند پیشرفت میکنند مخصوصا از نظر پختگی طراحی ظاهری .از نظر کیفیتی هم که اولین برند گریت وال هست که ظاهرا به بازار ایالات متحده راه پیدا کرده .احتمالا هم بعد از اون چانگان هست.تصاویر خودروهای کانسپترو ببینید:
http://www.carnewschina.com/2015/04/20/haval-concept-b-hits-the-shanghai-auto-show-in-china/
http://www.carnewschina.com/2015/04/20/haval-concept-r-hits-the-shanghai-auto-show-in-china/
http://www.carnewschina.com/2015/04/20/changan-raeton-cc-concept-debuts-on-the-shanghai-auto-show-in-china/
http://www.carnewschina.com/2013/12/04/rendered-speculation-changan-cs95-suv-for-the-china-car-market/
MRK
۷ تیر ۱۳۹۴سپاس و تشکر فراوان از نویسنده ، کاش در آخر مقاله فایل PDF از این مقاله قرار میدادید ، نه در این مقاله بلکه در تمامی مقالاتی که نوشته شده و خواهد نوشته شد .
موفق باشید
شاهین
۷ تیر ۱۳۹۴ممنون بابت مقاله فقط کاش یکم هم از علت تفاوت AWD و 4WD میگفتید…
FLUID
۷ تیر ۱۳۹۴سلام
شاهین جان داداش به نظرت بنز ای کلاس دف عقبش با 4 چرخش کدوم بهتره؟
چه مزایایی نسبت به هم دارن؟کلا منظورم توی این کلاسه خودرویی بود چون
مطلب چاپ شده خیلی کلی بود.دوستان دیگه هم ممنون میشم اگه ج بدن
شاهین
۷ تیر ۱۳۹۴نمیدونم منظورت منم یا یه شاهین دیگه اما کلا سیستم 4 چرخ متحرک فرمان پذیری بهتری رو دارن و البته سنگین تر هستند.. بعضی کارخونه ها هم بیشتر محصولاتشون رو 4 چرخ هست مثل سوزوکی، audi و بعضی از مدل های پورشه حالا نمیدونم اینا 4WD ه یا AWD
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۸ تیر ۱۳۹۴خب معلومه AWD
همش مزیته
رانندگی لذت بخش
هندلینگ بهتر
عملکرد خوب در شرایط سخت
و …
بهراد
۷ تیر ۱۳۹۴،ممنون من تا امروز فکر میکردم awd و 4wd یکی هست
AHMADREZA
۷ تیر ۱۳۹۴فکر کنم روی ماشین های اسپورت مثل R8 که دو دیفرانسیل هستن از AWD استفاده میشه
ارمان
۷ تیر ۱۳۹۴به به؛ به این میگن یه مطلب درست درمون که خیلی کم شده در پدال
مرسی اقای حسینی بسیار زیبا بود یه درخواست از شما داشتم اون هم اینکه اگر میشه یکم تخصصی تر به این موضوعات پرداخته بشه و بیشتر ریز بشیم داخل این مساعل تا بتونیم از شما و دیگر دوستان یاد بگیریم , بازم ممنون . خدا قوت
american and japan
۸ تیر ۱۳۹۴جای لنسر اوو توی عکسا کنار سوبارو خالیه!ولی عشقست 4wd و عشق است بهترین 4wd یعنی jeep ○||||||○
از سدان دیف عقب متنفرم.توی جنسیس که دیف عقبه میشینی و میخوای بپیچی انگار که داری دریفت میکشی ته ماشین لیز میخوره.دوست ندارم :/
امیر
۸ تیر ۱۳۹۴همان طور که نویسنده عزیز گفتند دف جلو اقتصادی تره (برای تولید کننده) ولی برای مصرف کننده هزینه بیشتری داره و در هنگام پیچیدن با سرعت بالای 80 نا پایداری وعدم فرمانپذیری (بدون کنترل پایداری)مشهوده. به این علت سوپر ماشینها و ماشینهای مسابقه دف عقب هستند
Reza.nur Deutschland.nur der Mercedes
۸ تیر ۱۳۹۴تا جایی که من میدونم AWD رو میشه یک نوع خاص Full time 4WD حساب کرد
Archi KHAN
۹ تیر ۱۳۹۴همیشه که نباید مقاله ها بحث برانگیز باشه…
بزارید بعضی وقتها آموزنده هم باشه !
بهرام
۱۶ تیر ۱۳۹۴یه سوال. الان سوباره توی مودل فارستر مدام روی حالت ایکس مود داره تبلیغ میکنه که توی ویدیو هاشم نشون میده تمام چیزهایی که در 4WD توسط شما گفته شد ه روی این سیستم فارستر صدق میکنه ولی این ماشین AWD هست.اگه توضیح بدید ممنون میشم.
shahab
۲۳ شهریور ۱۳۹۴4WD از همه کاربردی تره
در همه شرایط بالاخره راه خودشو میره
حسن
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵4wdدر ماشین افرود کاربرد بهتری داره یا حداقل ماشینهایی که توان افرود داشته باشن .نیرو به طور معین و از پیش طراحی شده 50 به50 ویا 60 به 40 به محورهای جلو و عقب منتقل میشه ودر حالت قفل بسیارقویتر از awd عمل میکنه اما سیستم awd بر حسب شرایط ونیاز نیرو را تقسیم کرده وبه هر چرخ جداگانه وبا محاسبه نیرو منتقل میکند awd پیشرفته تر وبرای جاده وبخصوص سدانها بسیار بهتر است در ضمن اصطهلاک لاستیک در 4wd بیشتر از awd است
کاپیتان عزیزی
۲۹ بهمن ۱۳۹۵۴wd را میشه زیر مجموعه awd حساب کرد چون ماشینهای awd ابشن قفل و تبدیل به ۴wd را دارند و نیرو ۵۰:۵۰ اکسل جلو و عقب تقسیم میشود