بارها پیش آمده که با دیدن رانندگی یک نفر در خیابان یا جاده، از خود پرسیده باشید که چگونه به چنین فردی گواهینامه رانندگی داده شده و یا چگونه آموزش رانندگی دیده است. در آمار پلیس نیز از عوامل انسانی و خطاهای راننده به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات نام برده می شود. برخلاف روشهای سریع و گزیده آموزش رانندگی در ایران، در بسیاری از کشورهای پیشرفته، آموزش رانندگی را نقطه آغاز پیشگیری از حوادث رانندگی نیز می دانند. بد نیست نگاهی به روش آموزش رانندگی و مراحل کسب گواهینامه در سوئد داشته باشیم و آن را با روش متداول آموزشی کشورمان مقایسه کنیم.
در ابتدا شما باید در محلی که شبیه به پیست مسابقات اتومبیل رانی است حاضر شوید و پس از یک توضیح ۱۰ دقیقهای از طرف تیم پلیس رانندگی وارد پیست می شوید. سپس در گروه هایی ۵ نفره (که البته هر فرد یک اتومبیل) تقسیم شده و از طریق یک دستگاه رادیو بیسیم با کنترل کننده گروه در ارتباط هستید. مثلاً برای شروع، در یک پیست که زمین آن با روغن و آب آغشته است و بسیار لغزنده می باشد، به شما می آموزند که در شرایط سخت برفی و جاده های لغزنده چه حوادثی در کمین شماست و چگونه کنترل خودرو در چنین شرایطی را باید به بهترین نحو انجام داد. برای مثال، ترمز ناگهانی روی زمین سر و احتساب میزان سر خوردن اتومبیل و مراحل مختلف دیگر. پس از اتمام کار و پس از یک سخنرانی حدوداً ۱۰ دقیقهای آموزشی نتیجه توسط گروه پلیس اعلام می شود که با توجه به اینکه این یک پروسهای آموزشی است ۹۹ درصد قبولی دارد.
در مرحله بعد کلاسی ویژه تشکیل می شود برای آگاهی از تبعات مصرف مشربت الکلی پشت فرمان و اتفاقاتی که ممکن است برای خود شما و سایر افراد بی افتد. سپس وارد مرحلهای تئوری یا آئین نامه می شوید. سوال ها به صورت ۴ جوابی بوده و از ۶۵ امتیاز برای قبولی، شما حداقل باید به ۵۲ مورد صحیح پاسخ دهید. نکته قابل ذکر این است که در صورت قبول نشدن هم شما می توانید در مرحله بعد که رانندگی می باشد شرکت کرده و حداکثر تا ۱ ماه اجازه دارید که دوباره امتحان کتبی بدهید. قبل از مرحله رانندگی باید ذکر کنم که در سوئد شما ۲ سال قبل از سن قانونی برای رانندگی می توانید با حضور شخص دومی که دوره تعلیم ساده رانندگی را گذرانده باشد و از مدت گواهی نامه خودش هم تاریخ مشخصی گذشته باشد، فقط با یک نوشته کوچک در پشت خودرو رانندگی نمائید! در ابتدای مرحله عملی چیزی که برای من خیلی جالب بود اینکه شما به دفعات اجازه دارید که پس از خاموش شدن خودرو دوباره استارت زده و حرکت نمائید بدون هیچ استرسی و چیزهایی که به آن ها اهمیت می دهند در ابتدا رانندگی مناسب برای حفظ محیط زیست است به این معنی که شما از دنده یک و دو فقط برای حرکت استفاده می کنید نه پر کردن دور موتور تا ۶۰۰۰ ! و با این مدل رانندگی هم میزان مصرف پائین می آید هم محیط زیست در امان می ماند.
از نکات قابل ذکر دیگر در یک رانندگی ۳۰ تا ۴۰ دقیقهای در شهر و اتوبان است که شامل سرعت مجاز، حق تقدم و استفاده درست از چراغ راهنما می باشد یعنی اینکه شما بدانید صرفاً با زدن راهنما در آن واحد نمی توانید دور بزنید یا لاین عوض کنید. داشتن جلسات مشخص هم با جاهایی مانند آموزشگاه رانندگی اجباری نیست.
پس از اتمام مراحل و اخذ گواهینامه نداشتن تخلف جدی تا ۲ سال مهم می باشد. در غیر این صورت گواهینامه ابطال و نیاز به آموزش مجدد است. . لازم به ذکر است که کل این مراحل با هزینهای حدود ۴۰۰۰ کرون سوئد انجام میشود که این رقم در صورت قبولی در مرحله اول از شما گرفته می شود.
گواهینامه های رانندگی موتور سیکلت در سوئد با علامت A و برای سن ۱۵ سال شامل راندن موتورهای گازی و تا سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت، ۱۶ سال با اجازه راندن موتورهای 125cc و در محدوده سن ۱۸ تا ۲۰ سال بااجازه راندن وسایل با قدرت کمتر از ۲۵ کیلو وات و سن ۲۰ سال و بالاتر برای راندن هر نوع موتور سیکلت مشخص می شوند.
برای گواهینامه رانندگی با خودرو از نشانهای B برای سواری ها و خودروهای سبک، C برای ماشینهای سنگین تا ۳.۵ تن و D برای خودروها و کامیونهای سنگین استفاده می شود. برای رانندگی آفرود نیز نیاز به مجوز جداگانه ای می باشد.
نویسنده مهمان: مهدى عبدالملکى
Farshid
۲۳ آبان ۱۳۹۱توجه کنید اونا با بی ام وامتحان میدن ما با پراید 1400سی سی خوش به حالشان
مسی
۲۳ آبان ۱۳۹۱من 8 سال پیش با پیکان امتحان دادم…
اونم چه امتحانی
افسره میگفت پارک کن … اگه از لبه جدول 30سانت شد قبولی ! فقط همین
احمد.ف
۲۳ آبان ۱۳۹۱پراید ۱۳۰۰ سی سی است!
maziyar
۲۴ آبان ۱۳۹۱کاش توی ایران با بی ام و آموزش میدادن،من هیچوقت نمیخواستم قبول بشم
اشکان
۲۸ آبان ۱۳۹۱مازیاریه ارزویی کن که بشه
sina
۲۴ آبان ۱۳۹۱میدونی چرا اونا با بی ام و امتحان میدن؟؟؟
به خاطر اینکه اکثریت مردم در اونجا ماشین هایی در همین حد دارند ولی تو ایران چون مردم اگر زور بزنند میتونن یه پراید بگیرند پس باید تو ایران همین پراید باشه چون طرف تا آخر عمرش با همین پراید باید سر کنه بنابراین باید با سیستم این ماشین آشنا بشه…
رضا
۲۵ آبان ۱۳۹۱درسته خیلی مهمه که با چی امتحان میدیم.
به نظر من دلیل اول مشکلات رانندگی فقر بالای فرهنگیه. یعنی من خیلی وقتا تو خیابونمون میبینم پسری 18 یا 19 ساله که 4 یا 5 سال ازم کوچیکتره با بی ام دبلیو 630 فقط خلاف میکنه و اصلا هم واسش مهم نیست. همه هم به خاطر ماشینش بهش احترام میزارن. خلاصه اول فقر فرهنگی و بعد هم ماشین های از رده خارج طوری که آدم خیلی حوصلش سر میره پشت فرمون این ماشینا. من قبلا 206 داشتم و خیلی تو ترافیک کلافه میشدم با توجه به این که دنده دستی هم بود. خب آدم کلافه پشت فرمون احتمال داره هرآن تصادف بکنه. خلاف نمیکردما……..من همیشه پشت خط عابر می ایستم.از لاین هم تغییر جهت میدم راهنما میزنم. عاشق قانون مداری هستم دوس دارم همه به هم احترام بزارن.
hesan
۱۸ بهمن ۱۳۹۱اسون ترین جایی که میتونی گواهی نامه بگیری ایرانه.
شاسی
۱۷ مرداد ۱۳۹۴بهترین و سرسخت ترین راننده های دنیا رو ایران داره، خیلی واضحه که اسون ترین قبولی رو هم داره… در حالی که اشتباه میکنی، اگه همون خارجی بیاد ایران به سختی میتونه گواهینامه بگیره، چون اولا تو ایران تو باید با پرایدی سر و کله بزنی که بدترین کلاچ و دنده و فرمون پذیری رو داره، نقاط کور که بماند. بعدشم گواهینامه تو خارج به اصل و روش رانندگی داده میشه و همه به قوانین احترام میگذارن ولی تو ایران گواهینامه به سانتی متر پارک دوبل و عدم خاموش کردن راهنما و…. داده میشه.
ولی بازم میگم مطمین باشید بهترین راننده های دنیا رو ایران داره در حالی که بدترین های دنیا رو هم همین کشورمون داره
ali343
۲۳ آبان ۱۳۹۱آقا این جا همه گواهینامه در شان تولیدات ملی دارند-شما از رئیس جمهور بخواهید اینقدر بی خود با تعرفه ها و قوانین واردات بازی نکند
و بفکر راه چاره باشد آخه ما جوانان این مملکت بتوانیم حداقل این چند سالی که برامون مانده به آرزوهامون برسیم و یک ماشین کم مصرف با کیفیت بخریم و لذتش را ببریم آخه ما از عربها چی کم داریم؟!
پیشنهاد و راهنمایی یکی از عزیزان برای رئیس جمهور و دیگر روسا : بروند از کشور همسایه ، ترکیه یاد بگیرند چطور چندین کارخانه معتبر خارجی آورده و اول همه جوانها را سر کار برده و هم خودرو عالی مونتاژ و صادر می کنند ، و هم سوار ماشینهای روز شده(مصرف شخصی و عمومی)و هم اقتصادشان پیشرفت کرده است
(به همین راحتی – حالا شما گوش نکن برو مثل بچه ای که تازه بدنیا آمده هی سعی و خطا کن)
با سپاس فراوان
سهیل 561
۹ آذر ۱۳۹۱علی جان ما به همون پراید 7میلیونی راضی شدیم که شد 14میلیون .
توی ایران همین ماشین پراید 14میلیونی رو دارید شکر بکنید که فردا روز میشه 30میلیون
ایران ما قانون که نداره .ماشینایی که کشورای دیگه 15میلیون یا بیشتر هست حداقل توی ایران بالای 100 میلیونه
Just iPhone
۶ آبان ۱۳۹۴با کدوم تعرفه و قیمت دلار حساب کردى!!!!ریاضىت رو قوى کن عمو جان!!!!!
محمد رضا
۲۳ آبان ۱۳۹۱توی ایران این آموزش ها نیاز است
1-نوع برخورد با رانندگانی که خلاف میاند و حق به جانب نیز هستند
2-رویاروئی با چاله های چند متری در اتوبان با سرعت 120
3-نحو بخورد با پلیس هائی که از بیکاری می خواند به نبستن کمر بند شلوارتم گیر بدند
و . . .
محمد رضا
۲۳ آبان ۱۳۹۱گزینه 3 اصلاح می شود نحو برخورد
Mostafa
۲۳ آبان ۱۳۹۱کدوم کار ما رو حساب کتابه که امتحان دادنمون چی باشه. باید بشنیم به حال امروزمون گریه کنیم اونا کجا ما کجا.
میثم
۲۳ آبان ۱۳۹۱مصطفی جان اول باید از خودمون شروع کنیم!!
محمد
۲۳ آبان ۱۳۹۱بابا اونارو با ما مقایسه میکنید.فقط این تفاوت و نگرش رو بدون که اگه اونجا یه چیزی گرون یا کمیاب بشه نمیخرن و ارزون می کنندولی ماها چه؟… شما اینو بدونین که هر وقت Bmv جایگزین پراید بشه که تقریبا 10سال طول کشید تا پراید جایگزین پیکان بشه با این حساب 600 سال نسبت به اونا در گذشته زندگی میکنیم.تقریبا 200سال بعد زمان انقلاب صنعتی مونه.
amir
۲۳ آبان ۱۳۹۱با سلام خدمت دوستان عزیز و کاربران سایت پدال.من 18 ساله هستم!البته از نظر اکثر 18 ساله ها این مایه ی سر افکندگی است چون باید افسر ها و مربیان بد اخلاق هر آموزشگاهی را تحمل کنند آن هم برای اجازه داشتن برای رانندگی با یک فروند پراید مطمئن(سایپا مطمئن!!!!)15 میلیونی تهیه شده با وام دو ضامنه ی 7 میلیونی!موقع گواهینامه هم که هیچی افسر پیاده میشه با خط کش و متر میفته به جونه پارکمون میشه بلای جونمون تازه اگه بتونیم 150000 تومان واسه کلاس هاش از یکی قرض کنیم…باقی بماند به قضاوت شما دوستان گرامی…
hojjat.panahzadeh
۲۴ آبان ۱۳۹۱با نگین توروخدا.
از فردا میان تو ایران هم عملی میکنن ما بدبخت میشیم.
Ferya
۲۴ آبان ۱۳۹۱پس برای این بود این فامیلمون از سوِئد اومد اینجا گواهینامه گرفت.(چون اگه اینجا گواهی نامه داشته باشی اونجا همونو از قبول می کنن).
حی آدم زرنگ !!!
مهدى ع.م
۲۵ آبان ۱۳۹۱نه دوست من ”’فقط یکسال میتونه سوئد اونو استفاده کنه …..
احمد.ف
۲۴ آبان ۱۳۹۱کاشکی از ما هم این طوری امتحان میگرفتن لااقل یه چیزی یاد میگرفتیم که در مواقع خطر به دردمون بخوره!
راستی امتحان من ۵ دقیقه هم طول نکشید.
:-)
جواد
۷ شهریور ۱۳۹۲خوشبحالت 5 دقیقه که خیلی زیاده من کمتر از یک دقیقه بود !!!!!
mehrdad
۲۶ آذر ۱۳۹۲شماها خیلی خوش بحالتونه بابا. من رفتم واسه امتحان افسره دید با ماشین خودم اومدم گفت تو که بلدی نمیخواد امتحان بدی پاشو برو و امضاش کرد :D
فرید
۲۵ آبان ۱۳۹۱اینجا به جای یاد دادن نکات ضروری هنگام خظر اول میگن پایان خدمت.
برای مردا مهمتر از مهارت رانندگی و دانستن آیین نامه و مقررات همین پایان خدمت است.
یه فامیل داریم 35 سالشه هر کی می خواد رانندگی یاد بگیره میره پیش اون چون هم رانندگیش خوبه هم آیین نامه رو از حفظ بلده و هم با صبر و آرامش به آدم یاد میده ولی خودش بنده خدا گواهینامه نداره!
به خاطر نداشتن معافی خدمت.
جالب اینجاست که بچه بزرگش 5-6 سال دیگه می تونه گواهینامه بگیره ولی به باباش نمیدن، آخر کمدی درام.
محمد رضا
۲۷ آبان ۱۳۹۱خب عزیزم چرا نرفت خدمت؟؟؟
خودم با خدمت موافق نیستم ولی این فامیلتون دار جور اون روزائی رو می کشه که رفقاش تو خدمت بودند و فامیل شما خونه خاله
احسان
۲۸ آبان ۱۳۹۱بیا اینم یکی دیگه از آثار بی فرهنگی و بی احترامی به قانون و حتی طلبکار بودن !
خدمت نرفته رانندگی بی گواهینامه هم انجام میده تازه آموزش هم میده و در انتها انتظار دارن به خاطر اینکه کشورش رو پیچونده گواهینامه بهش بدن !
جواد
۷ شهریور ۱۳۹۲دوست عزیز زرنگ نیستید شماها ،،،،، خیلی راحت بدون پایان خدمت و معافی هم میشه گواهینامه گرفت مثل خود من با یه گواهی اشتغال به تحصیل البته تو دوستای ما هستند که با گواهی جعلی هم گواهینامه گرفتن !!!!!!!!!!!! البته بین خودمون بمونه ها
محمد
۲۵ آبان ۱۳۹۱به نظر من باید برای گواهی نامه گرفتن باید یک مرحله دیگه اضافه کنن اونم نحوه دریفت رفتن با ماشین اموزش خیلی گرنمون (پراید) چون الان خیلی ها در ایلام در سر پیچ ها که معلوم نیست و پشتشون دره هست میمیرن. باید یاد بدن که چجوری در سر اینطور پیچ ها چگونه دریفت برن تا وارد دره نشن .همون طور که بیشترتون میدونین دریف برای چه موقع هایی خوب هست . اصلا خودم نفهمیدم چی نوشتم :)) “)
فرید
۲۷ آبان ۱۳۹۱جاده ها که وضعشون خیلی خرابه، جاده دو لاینه اس تو شب داری میری چشمت به خطوط جادس یهو مببینی خطوط ناپدید شد جاده تک لاینه شد و اون لاینی که توش بودی شده شونه خاکی.
هر چی مردم خوب رانندگی کنن باز هم وضع جاده ها باعث انحراف از مسیر میشه مخصوصن جاده هایی که برای اولین بار میری.
حمید
۲۵ آبان ۱۳۹۱خیلی جالبه من همین دو هفته پیش همین که وارد اتوبان قزوین تهران شدم پلیس بهم ایست داد بعدش تمام مدارک ماشین رو خواست بعد 5 دقیقه هفسره تو ماشین نشسته یه قبض 30تومنی برام صادر کرد اونم به خاطر چراغ خطر عقب
من موندم چه جوری ازجلو چراغ عقب ماشینم که پیکانه رو دیدند رفتم تست کردم دیدم درسته اومدم به افسره گفتم گفت تو نمیفهمی فرق چراغ خطر با چراق عقبو من که
جلوی خدمو گرفتم ولی پسر عموم گفت کوری مگه ببینی سالمه دیدم افسره با همکارش با گفتن فحش حمله اوردن پسر عموم رو بزنن اما مردم جلوشونو گرفتن افسره گفت ماشنو مبخوابونم اکه نگید غلط کردم من که ترسیده بودم گفتم چی کنیم ماشینم سالم بود ولی چون اسمش پیکان بود جریمه کردند الانم نرفتم شکایت چون افسره درگیری فیزیکی با همراهم داشتند و میدونم فایده نداره
فرید
۲۷ آبان ۱۳۹۱پسرخاله منم با یه خان.مه تصادف کرد خانومه مقصر بود افسر هم اومد گفت خانوم مقصره بعد شوهر خانومه اومد گفت قبول ندارم زنگ زد یه افسر دیگه که آشناش بود اومد گفت پسر خاله من مقصره!
پسر خاله ی منم گفت قبول ندارم الان زنگ میزنم افسر دومیه گفت زنگ بزنی دوباره خودم میام ماشینتو می خوابونم و ال و بل میکنم افسر اولی هم گذاشت رفت.
پسر خاله منم گفت سگ خورد قبول کرد.
این بنده خدا آدم قانونمندی بود و همه چیو رعایت میکرد ولی از وقتی اینجوری خود مجریان قانون در حقش بی قانونی کردن اینم دیگه بی خیال رانندگی میکنه یجورایی میشه گفت از قانونمند بودن نا امید شده است.
امیر
۲ بهمن ۱۳۹۱خداوکیلی همیشه همین جوری بوده واست و خواهد بود..
کاریش نمیشه کرد…ولی من زیر بار ظلم نمیرم من بودم میزدم ماموره رو سرویس میکردم.
سیاوش
۱۸ خرداد ۱۳۹۳اگه همه مثل شما فکر میکردن دیگه کسی به این راحتی نمیتونست حق دیگرانو بخوره.
سالار
۲۷ آبان ۱۳۹۱توجه هزینه پس از قبولی دریافت می شود نه مثل ایران 50فیش قبل از امتحان با ید تهیه کنی .
مهدی
۱ آذر ۱۳۹۱عیبی نداره ما هم خدایی داریم
علی
۵ آذر ۱۳۹۱به نظر من این چند نکته در ایران باید اموزش داده شود: 1- لایی کشیدن از چاله های چند متری در اتوبان ( خودم یک بار داشتم از قم به تهران با سرعت بالا می اومدم که یه چاله چند متری جلوم سبز شد چرخ ماشین افتاد توش و رینگ ماشین کج شد) 2-اموزش نگاه کردن به ایینه هنگام تغییر مسیر (خیلی وقتا طرف راهنما می زنه اما ایینه نگاه نمی کنه سر خر و کج می کنه میزنه به یه بدبختی) 3-حرکت بین خطوط تو ترافیک سنگین ( که باعث میشه اعصابمون بیخودی خورد نشه)
امیر
۲ بهمن ۱۳۹۱سلام علیکم جمعیا
من یه 1-2 ماهی میشه که گواه گرفتم..والا اون آموزشگاهی که من بودم فک کنم تو شهری اصلی از60نفر 4 ال 5 نفر قبول شدن ..از خواهران که الاماشالا هیچ کدوم قبول نشد البته اینی که گفتم سری اول بودا..در کل یکی من قبول شدم وچندتا دیگه از دوستان..حالا من میونمد تو 10 جلسه ای آموزشی اینا چی یاد گرفتن آخه..یاخداااااااااا…دختره میخواد دوبل بزنه پشت ماشینو میچرخونه تو کوچه..معلومه هنوز چپ و راستشو نمیتونه تشخیص بده اومده گواه بگیره..اونجا من به خودم خیلی خیلی امیدوار شدم که خودم هستم…چندروز پیش افسر جلومو گرفت گفت مدارک .منم سینه سپر صدا کلف !!بفرما..کوبیدم تو صورتش گواه رو (این و تو مخی عرض کردم)…خلاضه هرچه زودتر گوهینامه بگیرید..دارن میکننش 300 تومن هزینه هاشو..من که 130-40 تومن دادم جمعا..
علی یارتون
امیر
۲ بهمن ۱۳۹۱ولی خدایی اگه بری سوئد گواهینامه بگیری بیای ایران میشی راننده فرمول 1 ..کف همه میبوره
امیر
۲ بهمن ۱۳۹۱ولی خدایی اگه بری سوئد گواهینامه بگیری بیای ایران میشی راننده فرمول 1 با اون آموزشهایی که اونا میدن ..کف همه میبوره
آها اینو میخواستم بگم..ماها اگه میخوایم رانندگیمون درست بشه اول باید از نیسانا شروع کنیم..تا وقتی که این نیسانا در سطح شهر تردد میکنن ..یک دلهره ای همیشه با مردم هست برای رانندگی
احسان
۱ آبان ۱۳۹۲من خودم با گواهی اشتغال به تحصیل گواهینامه گرفتم . رفیقم با گواهی اشتغال به تحصیلی قلابی
یه روش برای دوستانی که مدرسه تموم میکنن و مدرسه بشون گواهی تحصیل نمیده چون میگه تو مدرسه رو تموم کردی و اون طرف هم کنکور قبول نمیشه (که از دانشگاه گواهی بیاره) و سربازی هم نمیخواد بره و پشت کنکوری هست.
یک روش خیلی ساده
امتحانات پیش دانشگاهی : یه درس عمومی مثلا ادبیات رو پاس نکنید و بزارید مشروط شید که مجبور شید شهریور امتحان دهید
حالا اگه متولد تابستون هستین بعد پایان امتحان خرداد ماه یه گواهی از مدرسه بگیرید و برید برا گواهینامه . به طور قاطع اواخر کار که تموم کردین اموزشگاه از شما یه گواهی دیگه میخواد حالا خیلی تمیز میرید مدرسه و میگیرد :D چون شما مشروطی هستین و تموم نکردین مدرسه رو پس بهتون میده. حالا چندماه دیگه (ابان) گواهینامت تو جیبته
من
۸ دی ۱۳۹۲خب بعدش که معافیت باطل بشه گواهینامه هم باطل میشه!!!
مهتاب
۱۰ بهمن ۱۳۹۳من سوئدم حالا بعد دوسال از اومدنم و یادگیری زبان سوئدی تصمیم دارم گواهینامه بگیرم منی که تو ایران حتی نمی تونستم تنها از خیابون رد شم حالا میخوام گواهینامه بگیرم این دیگه واقعا محشره اگه به این رویای دست نیافتنی دست یافتم حتما بهتون خبر میدم ´!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سروش
۱۶ مهر ۱۳۹۴دوستان من سال 84 سرباز بودم شرکت کردم برای گواهینامه، (آنموقع آموزشگاه نبود،راهنمایی آزمون میگرفت) موقع امتحان آخر نفر بودم تو ماشین، به افسر ه گفتم جناب سربازم هوامو داشته باش، گفت انشاا… قبول میشی
موقع پارک گفت فاصله زیاده. بعد از درست شدن فاصله زدم دنده عقب یواش یواش راه افتادم گفت تمام فرمانوبچرخون. بعد گفت حالا برگردون
تو پارک که وایسادم ی لحظه چشمم به پای افسر افتاد که رو کلاج و ترمز بود که اگه خراب کردم خودش ترمز بگیره ( آنموقع با پیکان امتحان میگرفتن،با پیشرفت علم پراید وارد ناوگان راهنمایی شد برید خدارو شکر کنید)
وبنده با این همه مشقت قبول شدم
علیرضا
۲۱ خرداد ۱۳۹۵سلام خسته نباشید جالب بود اگه امکان داره برامون توضیح بدید چطور در سوید باید گواهی نامه برای ماشین های سنگین مثله تریلی رو گرفت وبرای گرفتن گواهی نامه لودر و بیل مکانیکی باید چیکار کرد یا از چه سایتی که فارسی باشه اطلاعات بگیرم اگر جواب بدید خیلی ممنون میشم با تشکر.
مجید
۱۸ تیر ۱۳۹۵حالب و تاثیر گذار بود ممنون
زمستانم
۲۴ آذر ۱۴۰۱ما چقدر سرخورده و بیچاره ایم که باید حسرت قوانین گرفتن گواهینامه هم به دلمون بمونه اگر این قوانین تو ایران اجرا بشه روزی سه نفر همم قبول نمیشن در سطح کشور بعد جالب اینجاست که هیچ جایی واسه بیا این مطالب هم نیست دولت مردان هم که الا ماشالله سواد از سر و گوششون میریزه بیرون باز دم امثال پدال گرم