روغن موتور چیست؟
روغن موتور از ترکیب روغن پایه نفتی به اضافه ادتیوها بدست می آید. وظایف مهم روغن موتور عبارتست از:
روانکاری(کاهش دهنده اصطکاک بین قطعات)، کاهش سایش قطعات موتور، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات، آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون، خنک نمودن قطعات داخلی موتور، کارکرد بهینه قطعات،متحرک موتور در دماهای مختلف و محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و ضربه گیری.
طبیعی است با توجه به ترکیب گفته شده در خصوص ساختارروغن موتور، کیفیت آن را وابسته به افزودنیهای آن بدانیم و هم اینکه دقت کنیم تشخیص کیفیت مواد افزودنی با دیدن، استنشاق و لمس کردن امکانپذیر نمی باشد. باید به این نکته توجه کنیم روغن موتور در مدت زمان مشخصی از کارکرد خودرو باید تعویض گردد، زیرا مواد افزودنی خواص خود را طی عملکرد از دست می دهند.
نقش مواد افزودنی اصلی به موتور:
1) مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی. به جریان روغن موتور کمک می کند.
2) مواد ضد اکسیداسیون از اکسیداسیون روغن و درنهایت تشکیل لجن جلوگیری می نماید.
3) مواد صابونی(پاک کنند) برای پاکیزه نگهداشتن موتور استفاده می شود، چون آلودگیهای مختلف را در حالت معلق نگه می دارد و مانع از نشستن آنها بر روی قطعات موتور میشود
4) مواد ضد خوردگی
5) مواد ضد زنگ
6) مواد ضد کف کردن روغن
7) مواد کاهش دهنده اصطکاک
استانداردهای API برای موتورهای بنزینی | ||
---|---|---|
دسته | وضعیت | سرویس |
SL | جاری | برای همه موتورهای خودرو در حال حاضر مورد استفاده است. معرفی شده در ۲۰۰۱. روغن SL برای ارائه عملکرد بهتر در دمای بالا طراحی شده و روغن کمتری مصرف می شود. |
SJ | جاری | برای موتورهای سال های ۲۰۰۱ و قدیمی تر |
SH | منسوخ | برای موتورهای سال های ۱۹۹۶ و قدیمی تر |
SG | منسوخ | برای موتورهای سال های ۱۹۹۳ و قدیمی تر |
SF | منسوخ | برای موتورهای سال های ۱۹۸۸ و قدیمی تر |
SE | منسوخ | برای موتورهای سال های ۱۹۷۹ و قدیمی تر |
SD | منسوخ | برای موتورهای ۱۹۷۱ و قدیمی تر |
SC | منسوخ | برای موتورهای ۱۹۶۷ و قدیمی تر |
SB | منسوخ | برای موتورهای بزرگتر است. فقط در زمانی که به طور خاص توسط سازنده توصیه شود. |
SA | منسوخ | برای موتورهای قدیمی تر. فقط در زمانی که به طور خاص توسط سازنده توصیه شود. |
طبقه بندی روغن موتور :
2) از نظر غلظت
طبقه بندیهای گوناگونی دردنیا متداول است که اغلب تولید کنندگان بر اساس استاندارد یکی از موسسات API , USMSCCMC , محصولات خود را معرفی میکنند. و متداولترین آن طبقه بندی انجمن نفت آمریکاست.
الف) طبقه بندی انجمن نفت آمریکا (API: American petroleum institute)
حرف اول، معرف نوع موتور محل مصرف ( حرف C برای خودروهای دیزلی و حرف S برای برای خودروهای بنزینی) و حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن خواهد بود. به این مفهوم که حرف A پایینترین سطح کارایی را نشان می دهد و با بالا رفتن حروف سطح کارایی نیز افزایش خواهد یافت. مانند SG , SJ , SLSM , ,… سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنیهای بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی، شرایط حادتری را تحمل می کنند. افزودنیهای مختلف، مقاومت روغن را برای شرایط سخت حراری و فشار زیاد موتور بهینه می کنند.
ب) طبقه بندی بر اساس ارتش آمریکا و انگلیس USMS ; United state military یا MIL-L ; Military lubricant و به معنای روغن روان کننده از نظر طبقه بندی نظامی است. (از بالا به پایین افزایش کیفیت)
MIL-L-2104A
MIL-L-2104B
MIL-L-2104C
MIL-L-2104D و…
MIL-L-212-60C
MIL-L-45199B
MIL-L-46115
MIL-L-46152A
MIL-L-46152B و…
ج) طبقه بندی سازندگان اتومبیل کشورهای بازار مشترک اروپا که مخفف آن به فرانسه (CCMC) نامیده می شود.
CCMC G1
CCMC G2
CCMC G3 و…
البته طبقه بندیهای دیگری نیز وجود دارد که عمومیت ندارند؛ مانند طبقه بندی شرکت فلکس واگن (VW) یا شرکت مان (man).
1) پیکان(۱۶۰۰-اردی) SE
2) پژو SG 405
3) پژو SJ 206
4) ماکسیما SJ
5) نیسان پاترولSE
6) رنو ۵ (سپند)SE
7) پی کی SF , SG
8 ) پرایدSF ,SG
9) زانتیا SJ
10) رنو ۲۱ SG
11) مزدا SE 1600
12) تویوتا کارینا SC ,SD,SE
13) فولکس(گلف – پاسات)SE
14) اپل(کورسا-استرا)SG
15) دوو(سیلو – ماتیز)SJ
16) بنز(SG(1998 0 1985
17) بنز(۱۹۹۸ به بعد) SJ
*نکته: برای تعویض روغن صرفا به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه و به نکات اشاره شده توجه نمایید. روغنهای توصیه شده توسط شرکتهای سازنده خودرو دارای خواص لازم بوده و نباید افزودنیهای متفرقه موجود در بازار را به آن اضافه نمود. زیرا موجب اختلال در عملکرد و خواصی که در روغن وجود دارد می شوند.
1) از روغن فله به هیچ وجه استفاده نکنیم
2) گرانروی ان را مد نظر داشته باشیم (کتابچه اتومبیل)
3) کیفیت مناسب خودرو انتخاب کنیم (کتابچه اتومبیل)
4) نکته بسیار مهم: همیشه از یک نوع روغن موتور و یک شرکت معتبر استفاده شود چون فرمول شمیایی مواد افزودنی شرکتها متفاوت است و چون در تخلیه روغن کهنه از کاتر مقداری از آن داخل موتور باقی می ماند اگر نوع روغن تغییر کند تاثیر نامطلوبی بر روغن (از نظر انجام وظایف) خواهد داشت. ولی اگر بنا به هر دلیلی خواستیم مارک و نوع روغن را عوض کنیم:
پس از تخلیه روغن قبلی همراه با تعویض فیلتر روغن با استفاده از فشار باد از ناحیه درب قالپاق موجب می شویم تا آخرین ذرات روغن در مجاری نیز به سمت کاتر هدایت شود ؛ پس از بستن پیچ کارتر روغن جدید را داخل موتور می ریزیم و پس از مدتی (حداکثر ۲-۱ روز یا مسافتی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر) روغن را تخلیه کرده و فیلتر روغن را عوض می کنیم و مجددا موتور را از روغن جدید پر می کنیم و در تعویضً های عادی صرفا از همان روغن استفاده می کنیم.
در حالی که موتور گرم است پس از خاموش کردن موتور قبل از آنکه روغن فرصت ته نشین شدن داشته باشد پیچ تخلیه روغن را باز می کنیم تا روغن کهنه تخلیه شود.اجازه دهید اخرین قطرات روغن(بعد از چند ساعت) از کارتر چکه کند که در تعویض روغنیها این مدت به چند دقیقه تقلیل یافته که در این خصوص باید بدانیم آنچه در دقایق اول از کارتر خارج می شود روغن مستعمل همراه مقداری آب است ولی آنچه مهم است خروج قطعات تراشیده شده از قطعات و دیگر مواد زاید است که قطره قطره و پس از زمان یاد شده از کارتر بیرون می آید.
شاید به دفعات شنیده و یا خوانده باشید که روغن موتور را در ۱۰۰۰۰ ، ۵۰۰۰ کیلومتر و یا بیشتر، باید تعویض نمود. دلیل ذکر این اعداد برای کارکرد روغن چیست و چرا برای روغنهای مختلف متفاوت است. روغن از زمان شروع بکار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی قرار گرفته و روغن پایه آن آلوده شده و از کیفیت آن کاسته می شود وهمچنین مواد افزودنی استاندارد آن نظیر مواد افزودنی پاک کننده نیز، مصرف می شوند. در این حالت خاصیت روانکاری، پاک کننده و جذب ذرات معلق و ناخالصیها، کاهش می یابد.
این تصور که سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن وعدم کیفیت آن می باشد، صحیح نمی باشد. و دقیقا برعکس، اگر در دستگاه یا موتور خودرو روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحا سیاه نشود، می باید در اسرع وقت آن را تعویض نمود زیرا، سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاک کنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور می باشد. در غیر این صورت، ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرک موتور رسوب کرده و باعث جلوگیری از انتقال حرارت، ساییدگی زودرس قطعات، روغن سوزی، کاهش راندمان و توان موتور می شود.
1. شرایط کاری موتور، مانند رانندگی با سرعت بالا، رانندگی با بار بیش از حد استاندارد در جاده هایی با شیب زیاد، در جا کارکردن زیا موتور در ترافیک های سنگین، رانندگی با سرعت بالا در هوای سرد قبل از گرم شدن روغن موتور، خاموش روشن نمودن موتور به دفعات زیاد در هوای سرد و رانندگی در جادههای خاکی و گرد و غبار به مدت طولانی
2. کیفیت احتراق موتور (تنظیم به موقع موتور و رفع ایرادات برقی و سوخت رسانی)
3. کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی
4. کیفیت فیلترهای هوا و روغن و تعویض به موقع آنها
سربی که برای بهسوزی به بنزین اضافه می شد، پس از ورود به روغن موتور باعث اکسیده شدن سریعتر روغن و افت کیفیت روغن می گردید که خوشبختانه در حال حاضر حذف شده است. بنزین با اکتان پایین به دلیل ایجاد احتراق ناقص و اضافه نمودن دوده به روغن می شود که این موضوع نیز با کاهش خاصیت روانکاری روغن می شود. استفاده از بنزینهای سوپر متناسب با تکنولوژی موتور، این مشکل را تا حدودی بر طرف می کند.
با پیشرفت تکنولوژی ساخت موتورها، شرایط کارکرد موتور از لحاظ افزایش دور، نسبت تراکم بالا، دمای احتراق بیشتر، فشار زیادتر به یاتاقانهای ثابت و متحرک بیشتر شده است. لذا در این راستا سازندگان روغن موتور را براین داشته است تا روغنهایی متناسب با تکنولوژی موتورها یا زمان تعویض بیشتر تولید نمایند. امروزه با توجه به استانداردهای زیست محیطی، تبخیر و کاهش سطح روغن موتور محدود شده است و سرریز روغن به منظور تامین کسری روغن موتور کاهش یافته است.
از آنجا که در بازار انواع روغنها با درجات و کیفیتهای مختلف موجود میباشد، پیشنهاد میشود با رجوع به دستورالعمل کارخانه سازنده خودرو، نسبت به استفاده از روغن توصیه شده و تعویض به موقع آن با توجه به نکات بیان شده، اقدام نمایید.
برای انتخاب یک روغن موتور خوب، عوامل و پارامترهای مختلفی باید مدنظر قرار گیرد. یک روغن موتور مرغوب، دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخشهای مختلف و قطعات متحرک موتور را ً داراست. ضمنا روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود؛ باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش باشد.
الف: روغنهای تک درجهای MonoGrade (روغنی است که توانایی کار کردن در دمای بالا یا پایین را دارد).
ب: روغنهای چند درجهای یا چهار فصل Multi Grade(این روغنها که به چهار فصل معروف میباشند، توانایی کارکرد در دمای بالا و پایین را توامان دارا هستند و به عنوان مثال به این صورت نمایش داده میشوند که 20w نشاندهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین میباشد و ۵۰ ویسکوزیته در دمای بالا است. به عبارت دیگر روغن 20w50 میتواند برای دمای 100c- تا بالاتر از 40c مورد استفاده قرار گیرد و برای خودروهایی که بین شهرستانهای سردسیر و گرمسیر تردد می کنند، مناسب است)
امروزه استفاده از روغنهای تک درجهای مانند ۳۰ یا ۴۰، در موتورها توصیه نمیشود و روغنهای چند درجههای (چهار فصل)، کاربرد بیشتری دارند. اطلاعات ضروری روغن موتور بر اساس اصطلاحات ذیل قابل درک میباشد از اینرو جهت آشنایی بهتر، باید با این مشخصات آشنایی داشته باشیم:
گرانروی یا Viscosity:
مقاومت یک سیال در برابر جاری شدن را گویند. شاخص گرانروی یا Viscosity Indexکه به طور مختصر به صورت VI بیان میشود و نشان دهنده تغییرات گرانروی نسبت به دماست و به صورت بیان میشود شاخص گرانروی بدون بعد است و بالابودن شاخص گرانروی یک مزیت برای روغن به حساب میآید زیرا هرچه شاخص گرانروی یک روغن بالاتر باشد تغییرات ویسکوزیته آن نسبت به دما کمتر خواهد بود. برای این منظور از مواد بهبود دهنده شاخص گرانروی یا -Viscosity index improver که بهطور خلاصه به صورت VIIبیان میشود استفاده می گردد.
نقطه اشتعال Flash Point:
کمترین درجه حرارتی که در آن دما روغن به حدی بخار شود که مخلوط آن با هوا در اثر آتش زدن یک لحظه آتش بگیرد و خاموش شود نشان دهنده نقطه اشتعال روغن است. هرچه نقطه اشتعال روغن بالاتر باشد بهتر است.
نقطه احتراق:
کمترین درجه حرارتی که در آن روغن به حدی بخار شود که مخلوط آن با هوا در اثر آتش زدن آتش گرفته و احتراق ادامه پیدا کند نشان دهنده نقطه احتراق روغن است. هرچه نقطه احتراق روغن بالاتر باشد بهتر است.
نقطه ریزش یا pour point:
کمترین دمایی که در آن دما روغن میتواند جاری باشد نشان دهنده نقطه ریزش روغن میباشد که به صورت PP بیان میگردد. هرچه نقطه ریزش روغن پایینتر باشد بهتر است. برای این منظور از مواد پایین آورنده نقطه ریزش یا -Pour point depressant استفاده می شود (PPD)
نقطه ابری شدن یا Cloudy point:
دمایی که در آن دما روغن به دلیل تشکیل میکروکریستالها کدر میشود. علت تشکیل میکرو کریستالها پارافین یا واکسی است که در روغن پایه وجود دارد. به عبارت دیگر نقطه ابری شدن معیاری از کیفیت روغن پایه میباشد. از طرف دیگر واکسها یا پارافین موجود در روغن پایه باعث بالارفتن نقطه ریزش pour point میشود.
نقطه آنیلین:
کمترین دمایی که در آن دما مخلوطی از حجمهای مساوی روغن و وانیلین محلول شفاف تولید کنید.
چگالی یا دانسیته Density:
جرم یک سانتیمتر مکعب از روغن را دانسیته یا چگالی روغن گویند.حدود معیارهای پذیرش یک روغن موتور مرغوب برای مشخصات اعلام شده بالابر اساس استانداردهای ملی و بین المللی مشخص میشود.
مهدی فهیمی
۶ تیر ۱۳۹۱ممنون بابت مطالب خوبتون استفاده کردیم…
موفق باشین!
سعید
۵ فروردین ۱۳۹۴پراید رو هر 4هزار کیلومتر روغنش رو عوض کنید
رضا صدیق نیا از ایرانشهربلوچستان
۸ تیر ۱۳۹۱سلام؛خدا قوت و خسته نباشید؛خیلی سایت جامع و کاملی دارید؛؛از دوستان کسی میداند روغن مناسب برای موتور ملی پایه گاز سوز ای اف 7 چی هست؛منتظر جواب هستم؛با تشکر
مهران
۲۱ مرداد ۱۳۹۱سلام دوست عزیز بهترین روغن برای مصرف تو سمندef7 وxu7 روغن موتور total هستش از اون استفاده کن فقط قوطی قرمز رنگشو بگیر از قوطی خاکستری رنگش تو ساوه تولید میشه یادت نره قوطی قرمز رنگ/ فقط خواهشا به تکنولوژی آلمان نگو موتور ملی م به امید موفقیت
فرشاد
۹ شهریور ۱۳۹۱برای موتور ای اف سون باید از روغنی که SAE 10-40 داره استفاده کرد.که total 7000 با کارکرد 12000 کیلومتر یکی از بهتریناست در این مورد.
البته بعضی از تعویض روغنی ها در فصول گرم میگن باید 20-50 بریزی که اشتباهه نکن این کارو.
تو دفترچه سمند نوشته که به هیچ وجه از روغن 20-50
برای ای اف سون استفاده نکنید.اما موتور ایکس یو سون با 20-50 بهتر کار میکنه.
که یکی از نمونه های خوب روغن 20-50,total 5000 هست.که 10000 کیلیمتر هم کارکرد داره.
البته روغنای پارس هم خوبن.
حمید یزدی
۹ آذر ۱۳۹۳با سلام روغن توربو15×40بهران میتونه روغن خوبی برای خودرو ملی باشه
مسعود
۱۸ شهریور ۱۳۹۱ممنون بابت مطالب خوبتون …
رضا هستم
۱۴ مهر ۱۳۹۱با عرض سلام امیدوارم همیشه سلامت باشد .من از این سایت شما استفاده کردم.می خوستم سوال کنم که برای پژو 405 چهروغنی از همه با کیفیتره ……..منون از سایت خوبتون ؟
پویا روان
۳ آبان ۱۳۹۱مشخصات روغن موتور گلف را میخواهیم هیچ چیز پیدا نمیکنیم؟سایت شما کامل نیست.
هابيل
۹ آبان ۱۳۹۱با تشکر از مطالب کامل شما
ارمیا
۱۵ آبان ۱۳۹۱با سلام
چند وقته که روغن استاندارد ریو نایاب شده
لطف میکنید بگین از چه روغنی استفاده کنم بهتره و هر چند کیلومتر تعویضش کنم؟
ایمان
۲۵ آبان ۱۳۹۲سسلام اگر ماشین شما دوگانه سوز هست که طیبعی چون روغن مورد استفاده شما تا214 درجه سانتیگراد رو تحمل میکنه اگر دمای احتراق بیشتر از این باشه که روغن تبخیر میشه چون در احتراق گاز تا 600 درجه میرسه ودر ضمن هر بیشتر توجاده باشی بیشتر روغن کم میکنه که البته به نوع سوخت نداره و طبیعیه ولی اگر فقط بابنزین کار میکنه کاملا غیر طبیعیه که احتمالا رینگ وپیستون مشکل داره وباید برای تعمیرش یه مقدار بیشتر خرج کنی .وروغن مورد استفادت خیلی روغن با کیفیتیه
موفق باشی
ارمين
۱۷ آبان ۱۳۹۱سلام دوستان عزیز من سمند مدل ۸۲ ایکس ۷دارم . خواهشمندم را هنماییم کنید که چرا ماشینم در ۱۰۰۰ کیلومتر ۱.۵ روغن کم میکنه و یک ذره هم دود نمیکنه؟ در ضمن من این ۱۰۰۰ کیلومترو اکثرآ توى جاده هستم با سرعت ۱۱۰تا و روغن بهران سوپر میریزم خواهشمندم یک کارشناس جواب سىوالمو بده ممنون میشم
منوچهر
۲۱ آبان ۱۳۹۱سلام؛ لطفا بفرمایید برای پژو 405tu5 از چه روغنی استفاده کنم؟ سپاس
saman
۲۱ آبان ۱۳۹۱خیلی چیز های جالبی یاد گرفتم .ممنون
ملا
۲۲ آبان ۱۳۹۱مواظب روغنهای تقلبی و بازیافتی باشید!
بسیاری از سودجویان روغن های بازیافتی فاقد کیفیت عرضه میکنند که ممکن است باعث آسیب جدی به خودرو شما شود.
پس حتما به نکات زیر توجه کنید:
– سعی کنید در محل هایی که شناخت کافی دارید تعویض روغن نمایید.
– حتما قبل از باز کردن درب روغن خودتان آن را چک کنید تا از پلمپ بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
– از قبول قوطی هایی که ظاهر کهنه دارند اجتناب کنید.
– حتما به *تاریخ تولید روغن توجه نمایید و از مصرف روغنهایی که تاریخ آنها خدشه دار شده و یا واضح نیست خودداری فرمایید.
– اگر ظرف روغن کافی نبود به هیچ عنوان از روغن باز شده استفاده نکنید و از روغنهای یک لیتری پلمپ همان مارک استفاده کنید.
امید است روزی فرا رسد که دست سودجویان توسط آگاهی مصرف کنندگان قطع گردد.
امیر
۱۶ شهریور ۱۳۹۲با سلام بیشتر این سودجویی ها توسط تعویض روغنیها انجام میشه. به نظرم بهتره از پخش روغن خریده بشه
سحر
۲۶ آبان ۱۳۹۱MS , MM , ML ,DG ,DC در مبحث روغن کاری مخفف چیست؟؟؟؟؟؟
سلیمان
۳ دی ۱۳۹۱سلام روغن 20×60 برای چه خودروهای خوب است
حسین
۱۷ دی ۱۳۹۱با عرض سلام و خسته نباشید , می خواستم بپرسم شما می دونید دفترچه راهنمای ماشین گل رو از کجا می تونم دانلود کنم.ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.
مصطفی م
۲۱ بهمن ۱۳۹۱ممنون…………………
نوید
۲۴ بهمن ۱۳۹۱دوستان روغن موتور دوو نکسیا چیه؟
arash
۱ آذر ۱۳۹۲روغن پیشنهادشده برای دوو سیلو کیفیتSG-15W40
salehi
۵ فروردین ۱۳۹۲با سلام مطالب خیلی خوب و تخصصی بود
لیست روغن های موجود در بازار را چگونه می توان با اینگونه اطلاعات مطابقت داد؟
علیرضا
۴ اردیبهشت ۱۳۹۲با سلام
با تشکر از اطلاعات مفید شما لطف نموده در خصوص اعدادی مانند 5000، 7000 و غیره که بر روی ظروف روغن موتور ثبت می گردد توضیح لازم را ارایه نمایید که آیا این اعداد نشانه کیلومتر کارکرد می باشد و یا ساعت کارکرد آن ؟
pooyan
۱۷ خرداد ۱۳۹۲salam man hyundai coupe daram wase bare aval roghane total 10w40 rikhtam khobe???
رامین
۲۱ خرداد ۱۳۹۲سلام من چه روغن موتوری برای خودرو خود(پی کی)بگیرم که عالی باشه
چه برندی بهترترین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟//
وکیل احمد
۹ تیر ۱۳۹۲باتشکروخسته نباشید. عرض شود که اگه ممکنه روش های تجزیه وتحلیل روغن موتور برام تشریح کنید ممنون میشم وشاخص های که توی اتجزیه اش مهمه را برام بنویسید بازم سپاس عالی بود
Omid
۹ شهریور ۱۳۹۲دوستان گرامی ، اینکه چه روغنی برای خودروی شما مناسبه باید به دفترچه خودروی خودتون مراجعه کنید و ببینید روغن با چه درجه گرانروی براش توصیه شده،صرفنظر از برند روغن شما باید به سطح کیفی،ویسکوزیته و پایه ساخت روغن موتور توجه کنید.
اینکه خودروی شما با روغن پایه معدنی (مینرال) سازگاره یا پایه شیمیایی (سنتتیک) . برای نمونه برای خودروی پژو پارس روغن پایه معدنی با سطح کیفی SL توصیه شده که معمولا همه TOTAL رو میریزن ، میتونیم بجای TOTAL برند دیگه ای با همون مشخصات رو بریزیم که سطح کیفیش SL باشه و پایه معدنی باشه ، پس برند نمیتونه معیار انتخاب روغن باشه ، روغنهای ایرانی کاملا قابل رقابت با نمونه های خارجی هستن ، بهران سوپر پیشتاز و بهران رانا جزو بهترین روغنهای موجود تو بازار هستن که من از اونها استفاده کردم و کاملا راضیم ، بطور حتم برندهای دیگه مثل ایرانول هم روغن موتورهای خوبی به بازار عرضه میکنن و شما با توجه به مشخصات روغنی که با خودروی شما سازگاره میتونید روغن موتورو انتخاب کنید
ahmad2
۱ آبان ۱۳۹۲باسلام لطفاً بفرمایید برای خودروی سواری لیفان 520چه روغنی مناسب است ؟ با تکشر
داود
۱۳ آبان ۱۳۹۲باتشکروخسته نباشیدبا تشکر از اطلاعات مفید شما لطف نموده در خصوص اعدادی مانند 5000، 7000 و غیره که بر روی ظروف روغن موتور ثبت می گردد توضیح لازم را ارایه نمایید که آیا این اعداد نشانه کیلومتر کارکرد می باشد و یا ساعت کارکرد آن ؟
ذاود
۱۵ آبان ۱۳۹۲با سلام
با تشکر از اطلاعات مفید شما لطف نموده در خصوص اعدادی مانند 5000، 7000 و غیره که بر روی ظروف روغن موتور ثبت می گردد توضیح لازم را ارایه نمایید که آیا این اعداد نشانه کیلومتر کارکرد می باشد و یا ساعت کارکرد آن ؟
arash
۱ آذر ۱۳۹۲دوست عزیز اعدادی مانندتوتال 5000وتوتال7000 ویا آترود 15000 یا12000 ویا ایرانول 8000 و12000 و16000 ربطی به کار کرد روغن ندارند(تا حدودی) وفقط اسم و مدل روغن هستند شرکت های دیگه مثلا بهران رغنهاشان را با(توان رخش تکتاز پیشتاز رانا و…) مینامند
ايمان موسوي
۸ دی ۱۳۹۲با تشکر فراوان از اطلاعات مفید شما خصوصا سرکار خانم فاطمه یاری کننده گرد آوردنده محترم مطلب
محد صالح
۱۵ دی ۱۳۹۲با تشکر از اطلاعاتی که در مورد روغن موتور دادید. ایا برای خورویی که در دفترچه ان 10_40 توصیه شده میتوان 20_50 استفاده نمود؟
اسماعیل محمدی
۱۶ دی ۱۳۹۲باتشکرازشماکه زحمت کشیده واطلاعات خوبی دررابطه روغن موتورداده ایدسپاسگزارشماهستم
امیر
۲۵ دی ۱۳۹۲با سلام از راهنمایهایه خوبتون متشکرم وبراتون ارزویه موفقیت میکنم
علی
۱۱ بهمن ۱۳۹۲با سلام و ضمن تشکر خودرو سمند ef7 مدل 90 دارم که دوگانه سوزه و معمولا با گاز کار می کنه بدون داشتن روغن سوزی و یا سایر معایب ظاهری هر 1000 کیلومتر 1 لیتر روغن کم می کنه به نمایندگی ایران خودرو مراجعه کردم چیزی متوجه نشدند اگر تجربه یا معلوماتی در این خصوص دارید راهنمایی بفرمایید متشکر
حبیبی
۱۶ اسفند ۱۳۹۲باسلام علی اقا خودرو بنده هم همین شرایظ رو داره جدیدا روغن ها تقلبی شده شما یک بارروغن ایرانول بریزید امتحان کنید نباید کم کند.علت بعدی شما بیشتربا گاز مصرف میکنید بخاطر دمای بالاروغن تبخیر میشه باید مدام جک کنی
jf
۱۰ دی ۱۳۹۵دوستان کلیه سمند های ef7 تا اوایل سال 93به دلیل تحریما این مشکل کم کردن روغنو دارن ولی از سال 93 در آلمان با تغییر در آلیاز سر سیلندرمشکل کم کردن روغن موتورحل شده
بابک
۵ فروردین ۱۳۹۳با سلام و تبریک سال نو
میخواستم بدانم برای پراید صبامدل87 چه روغن موتوری رو پیشنهاد میدین؟ مثلا بگید فلان مارک با فلان مشخصاتش.ممنونم
صدرا
۹ فروردین ۱۳۹۳رنا 92 دارم که 9000کارکرده هرkm2200تا1لیتر روغن کم کرده دوبار چک کردم,وروغن قبلی golf-w40بودوالان total ریختم وهیچگونه دودی که مشخصه ای دال بر روغن سوزیه نداره وروغن ریزی هم نداره لطفااز دوستانی که دستی توکار دارن راهنماییم کنن ایمیل من.sadr.bahram@yahoo.com