غالباً مبحث ایمنی اولویت اول خریداران خودروهای جدید است. بدین ترتیب آزمونهای تصادف یورو انکاپ منبعی اساسی و حیاتی از اطلاعات برای افرادی است که به دنبال خودرویی ایمن میگردند. از سال ۱۹۹۷ تاکنون، این موسسه هزاران خودروی جدید را در تستهای وسیعی آزموده تا ببیند که ایمنی هرکدام در چه سطحی قرار دارد. روشها و نتایج موسسهی یورو انکاپ به عنوان استاندارد صنعت خودرو شناخته میشوند.
بسیاری از دولتها تجهیزات ایمنی پایه برای خودروهای جدید فروخته شده را اجباری کردهاند اما تستهای یورو انکاپ در میان دقیقترین تستها قرار میگیرند. از زمان شروع به کار این موسسه، یورو انکاپ استانداردهایی را وضع کرده که طبق آن قریب به اتفاق خودروهای جدید را دربر میگیرد. هر چند سال یکبار، قوانین یورو انکاپ ارتقا مییابند و به دست آوردن ۵ ستارهی ایمنی برای خودروسازان سختتر میشود. خب این موسسه چگونه خودروها را آزمایش کرده و امتیازهای آن به چه معنی است؟
- یورو انکاپ چگونه خودروها را تست میکند؟
یورو انکاپ به منابع مالی دولتهای اروپایی متکی بوده و بدین ترتیب تحقیقات خود را انجام میدهد. در کل خودروهای حاضر در تستها از دو راه به دست میآیند: معمولاً خودروسازها محصول خود را قبل از عرضه به این موسسه میدهند بنابراین میتوان قبل از عرضهی آن امتیازهای ایمنی را مشخص کرد. راه دوم نیز خرید خودرو از سازنده است.
سپس هر خودرو در ۴ بخش ایمنی بزرگسالان، کودکان، عابران پیاده و تجهیزات ایمنی تست شده و از ۱ تا ۵ ستارهی ایمنی به آن تعلق میگیرد.
- ایمنی بزرگسالان
امتیاز این بخش بر مبنای عملکرد خودرو در ۶ تست مشخص میشود. دو ارزیابی حفاظت از جلو، یک برخورد به مانعی سخت و دیگری برخورد ۴۰ درصدی بخش جلو به مانعی شکلپذیر (هر دو برخورد با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت) صورت میپذیرد. تست برخورد کناری نیز شبیهساز برخورد خودرو بوده درحالیکه تست دومی شبیهساز برخورد با یک درخت یا تیر برق است. پنجمین تست که به اصطلاح تست شلاقی نام دارد چگونگی جراحت سر و گردن در برخورد از عقب را شبیهسازی میکند. در نهایت تست ترمز اضطراری خودکار را داریم که چگونگی توانایی خودرو در تشخیص برخورد از جلو و عملکرد خودکار در توقف اضطراری را نشان میدهد.
- ایمنی کودکان
یک صندلی کودک که بهصورت نادرست نصب شده باشد میتواند در زمان تصادف ریسک بزرگی برای کودک به شمار رود. به همین خاطر یورو انکاپ میزان سهولت نصب امن صندلی راننده در خودرو را آزمایش میکند. این موسسه همچنین چگونگی حفاظت از کودک در زمان تصادف و چگونگی نصب تجهیزاتی چون ایزوفیکس (بهصورت استاندارد یا بهصورت آپشن) را تست میکند.
- عابران پیاده
در این بخش عملکرد بخش جلویی خودرو در زمان برخورد با عابر پیاده بررسی میشود. نقاط سخت زیر بدنه که میتوانند باعث ایجاد جراحت شوند باعث پایین آمدن امتیاز میشوند درحالیکه استفاده از ویژگیهایی چون کاپوتهای برآمده یا ایربگ های اضافی میتواند امتیاز اکتسابی را بالا ببرد. اگرچه AEB میتواند غالباً از برخورد خودروها با وسایل نقلیهی دیگر جلوگیری کند اما بهترین سیستمها میتوانند عابران پیاده را نیز تشخیص داده و در صورت عبور ناخواستهی عابر پیاده از جلوی خودرو آن را متوقف کند. خودروهای مجهز به این سیستم بهترین امتیاز این بخش را به دست میآورند.
- تجهیزات ایمنی
یورو انکاپ همچنین امتیاز اضافی را برای تکنولوژیهای هوشمندی که بتواند در رتبهی اول از وقوع تصادف جلوگیری کند در نظر میگیرد. کنترل پایداری الکترونیکی و یادآور کمربند ایمنی از مدتها پیش ویژگی ضروری بخش تجهیزات ایمنی بودهاند. بالاتر از همهی اینها عملکردهای محدودکنندهی سرعت، هشدار خروج خودرو از خط و AEB قرار دارند. اگر قرار است خودرویی ۵ ستارهی ایمنی کسب کند باید اکثر این تجهیزات را داشته باشد. این موضوع را میتوان در کسب دو ستارهی ایمنی توسط فورد موستانگ ۲۰۱۷ دید.
Sina
۲۷ فروردین ۱۳۹۶با تشکر از اقای احمد زاده
تو فیلمه ببینید راننده روور چجور با وجود ایربگ با گوشه داشبورد برخورد میکنه، دقیقا اینجا راننده مستقیم دار فانیو وداع میگه و این دقیقا اوضاعه الان پراید و ۹۰ درصد خودروهای داخلیمونه
Mehrbod
۲۷ فروردین ۱۳۹۶من نظر خوشبینانه ای به آزمایش های انکپ ندارم..
امروزه ایمنی خودروها بیش از آنکه به ایمنی پس از برخوردها بستگی داشته باشد ، به ایمنی های پیشگیرانه بستگی دارد که بسیاری از آنها در تست های انکپ نادیده گرفته می شود .
اگر بپذیریم که رخدادهای جاده ای هم اکنون با ده سال پیش ، دگرگون شده و بیش از آنکه حوادث رخ دهند ، حوادثی در کمین ، رخ نمی دهند و رانندگان به کمک فناوری ها و کیفیت های ارتقا یافته اجزای خودروها ، آنها را از سر می گذرانند ، جای آزمایش هایی از جنس آزمون VDA (تست گوزن) و برخورد از پشت و واژگونی و غلتیدن خودروها که بسیار پیش می آید و همچنین وجود وسایل ساده الکتریکی همچون بلوتوث یا GPS که در پیشگیری از تصادف بسیار موثر و کارا هستند و یا حتی جنس و کیفیت لاستیک ها و نیز تقسیم وزن جلو و عقب خودرو و ارگونومی و قابل دسترس بودن چینش شصتی ها و دگمه ها و دید مناسب شیشه جلو و آینه های کناری و سنسور های نور و آینه الکتروکرومیک و … در تست های مربوط به ایمنی خودروها خالی است .
مثالی میزنم : آیا خودرویی که صندلی های مناسبی به ویژه برای راننده دارد و پهلو ها را دربرمی گیرد ، در مواقع خطر و مانور ناگهانی ، در سرنوشت نهایی حادثه بی اثر است؟ آیا راننده ای که تعادل خود را نتواند روی صندلی حفظ کند ، مانور موثر و دقیقی خواهد داشت ؟! پس چرا هیچ امتیازی برای ارگونومی هایی این چنینی در رتبه بندی ایمنی خودروها در نظر گرفته نمی شود؟ یا مثلا خودرویی که لاستیک میشلن و مناسب با وزن و ابعاد خودرو دارد با خودرویی که این امتیازات و ویژگی ها را ندارد ، در یک جاده در وضعیت برابری هستند؟؟ پس چرا لاستیک ها و سایزشان در معیارهای ایمنی انکپ نقشی ندارند؟ چرا مسافت خط ترمز در انکپ اندازه گیری نمی شود و امتیاز ندارد؟ و …
در پارامترهای انکپ ها باید بازنگری اساسی و فلسفی انجام شود..!
كاپيتاليسم
۲۷ فروردین ۱۳۹۶درمورد لاستیک ها اطلاعی ندارم اما صندلی راننده یکی از موارد بررسی است میزان دربرگیری راننده در ترمزها بررسی میشه
ASTON MARTIN
۲۷ فروردین ۱۳۹۶تست ترمز نیستن تست واکنش بدن به برخورد از پشتن
ASTON MARTIN
۲۷ فروردین ۱۳۹۶با بعضی حرفات موافقم با بعضی ها هم مخالف
تو حوزه ی تجهیزات پیشگیری که ان کاپ واقعا سنگ تموم گذاشته و داره میعار هاش رو با اون تطبیق میده
تو حوزه واژگونی و برخورد از پشت هم بنظرم کم کاری میکنن واقا چنان که هیچ تستی ند یدیم توشون. البته حق هم دارن تو اروپا واقا چقدر واژگونی خودرو داریم؟ چون نه ماشین هاشون به راحتی چپ میکنه نه مردمشون ماشین چپ کن حرفه این و از همه مهم تر جاده هاشون خطر واژگونی رو داره. به همین خاطره که بنظرم خیلی بها داده نمیشه به این نوع تست
شما ایران رو نبینید که جاده هاشون همیشه از سطح زمین یک متر فاصله دارن و فقط کافیه که یه لحظه از آسفالت خارج بشی تا این اشتباه اخرین اشتباه زندگیت بشه
ماشین هامونم که ماشالا ساخته شدن برای چپ کردن
آریو
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ایراد در تستهای تصادف یورو ان کاپ نیست ایراد در تعریف گروهیست که نتیجه تست تصادف را برابر با ایمنی کلی ماشین میدونند در حالی که تنها بخشی از ایمنی ماشین به نتایج تست تصادف بر میگردد و مابقی که به نام ایمنی فعال شناخته میشود همانطوری که گفتید به شاخصهای دیگری مانند هندلینگ و پایداری ماشین .قدرت ترمز ماشین که مهمترین عنصر ایمنی است و …..مربوط میشود.
Ace
۲۷ فروردین ۱۳۹۶.
مرسدس بنز بزرگترین و گران ترین مرکز تست تصادف و امنیت خودرو در بین تمام ماشین سازان داره.
ASA
۲۸ فروردین ۱۳۹۶ای کاش با سرعت بالاتری تست میشدن
عارف
۲۸ فروردین ۱۳۹۶دولت ما برای مردمش هیچ ارزشی قائل نیست وگرنه با وجود آمار بالای تصادفات باید یه همچین مرکزی تو ایران هم می بود.
مسعود
۱۸ فروردین ۱۳۹۷با این حساب برای ارزیابی یه ماشین، یورو انکاپ به چنتا ماشین برای تست نیاز داره؟؟؟؟
یکی برای برخورد از پهلو، یکی برای جلو، یکی 40 درصد جلو، یکی از عقب و …