مطالعات نشان میدهد که بسیاری از رانندگان نیروی ترمزی کافی را در مواقع اضطراری به دلیل عدم وجود تجربه اعمال نمیکنند، یعنی از تمام پتانسیل ترمزی خودروی خود به دلیل عدم فشار کافی بر روی پدال ترمز، استفاده نمیشود.
افزایش توان و سرعت خودروها بهعلاوه افزایش حجم ترافیک سازندگان خودرو را به این فکر انداخت که چگونه میتوان بین توان ترمزی و عملکرد بهتر خودرو تعادل برقرار کرد. با پیشرفت علم مکاترونیک و الکترونیک سرعت عمل کردن قطعات مکانیکی در شرایط اضطراری بیشتر شد.سیستم دستیار ترمز چگونه کار میکند؟
برای پاسخگویی به این سؤال، نگاهی به ترمزگیری در حضور مانع بدون وجود سیستم دستیار ترمز بیندازیم. راننده از ترمزگیری ناگهانی راننده جلویی غافلگیر میشود. بعد از لحظهای وارد شدن شوک به راننده، او شرایط و نحوه ترمزگیری را درک میکند. ممکن است راننده به دلیل اینکه تا کنون در شرایط این چنین بحرانی قرار نگرفته باشد نداند که چه میزان ترمزگیری لازم است. احتمالاً پدال ترمز را بهاندازهای که باید فشرده شود، فشار نمیدهد. به تبع آن، قسمتی از نیروی عظیم ترمزی به چرخها انتقال داده نمیشود و مسافت ترمزی افزایش پیدا میکند. در نهایت وسیله نقلیه مورد نظر در زمان مناسب توقف کامل ندارد.
بر اساس سرعت فشردن پدال و نیروی وارده به آن سیستم دستیار ترمز میزان فوریت ترمزگیری را تشخیص میدهد. سیستم دستیار ترمزگیری فشار ترمزی را همزمان با عملکرد ترمزهای ضد-قفل برای جلوگیری از قفل شدن چرخها، افزایش میدهد. از این طریق بیشترین نیروی ترمزی ممکن را که میتوان بدست آورد را به چرخها منتقل میکنیم تا خط ترمز حداقل شود.
می توان سیستم دستیار ترمز به دو دسته کلی تقسیمبندی میشود:
- سیستم دستیار ترمز هیدرولیکی
- ۲. سیستم دستیار ترمز مکانیکی
سیستم دستیار ترمز هیدرولیکی
در سیستمهای هیدرولیکی دستیار ترمز، فشار ترمزی از جریان برگشت پمپ سیستمهای ABS/ESP تأمین میشود.
قطعه اصلی و مرکزی در سیستم دستیار ترمز واحد کنترل هیدرولیکی است که واحد کنترل ABS و جریان پمپ برگشتی را یکپارچه میکند. ارسالکننده فشار ترمزی در واحد هیدرولیکی، سنسورهای سرعت و سوییچ چراغهای ترمز به سیستم دستیار ترمزگیری سیگنال مخابره میکنند تا شرایط اضطراری را شناسایی نمایند.
فشار در سیلندر ترمز بهوسیله عملگرهایی افزایش مییابد که شامل سوپاپ در واحد هیدرولیک و جریان پمپ برگشتی از TCS/ESP میباشند.
عملکرد سیستم دستیار ترمز به دو قسمت تقسیم میشود:
- قسمت اول: شروع مداخله سیستم دستیار ترمزگیری
- قسمت دوم: پایان مداخله سیستم دستیار ترمزگیری
اگر شرایط بحرانی شناسایی شود دستیار ترمزگیری فشار ترمزی را افزایش میدهد. محدوده عملکرد ABS پس از اعمال افزایش فشار بهطور فعال، بهسرعت فرامیرسد (سیستم ترمز ضد قفل عمل میکند).
فاز اول:
وظیفه سیستم دستیار ترمزگیری افزایش فشار ترمزی در کمترین زمان ممکن است. عملکرد ABS که از لغزش چرخها جلوگیری میکند افزایش فشار را محدود میکند تا زمانی که حد نهایی قفل شدن چرخها به ما اجازه میدهد. این بدان معنا است که در این زمان ABS هم وارد عمل میشود تا افزایش فشار دستیار ترمزگیری از حد معینی فراتر نرود.
فاز دوم:
اگر راننده فشار روی پدال ترمز را کم کند، شرایط Trigger ارضاء نمیشود. سیستم دستیار ترمز شامل شرایط اورژانسی است که به فاز دوم منجر شود. اکنون فشار در سیلندر ترمز slave با فشار پدال راننده سازگار است. انتقال از فاز اول به دوم بسیار نرم و بدون شوک انجام میشود. در واقع سیستم دستیار ترمز سهم خود را از فشار نسبی ایجادشده کاهش میدهد تا فشاری که به چرخها وارد میشود برابر فشار زیر پای راننده بر روی پدال ترمز باشد. زمانی که سهم این سیستم به صفر رسید، ترمزگیری معمولی و مرسوم در دستور کار قرار میگیرد. [دانلود ویدئو]
مک میسل
۱۳ تیر ۱۳۹۳به درد کامیون های ولوو میخوره…………..
مک میسل
۱۳ تیر ۱۳۹۳دیروز تو یکی از بلوار های تبریز بودیم.یه نیسان گاوی جلمون بود دیدیم یارو انگار بد جور مست کرده بود. جلوتر یه دور برگردون بود ما ترمز گرفتیم و یک206 اومد از بقلمون سبقت گرفت رفت پیش نیسان گاوی و………………
خودتون میدونید چی شد….هیچی از206 نمونده بود روی صندلی شاگرد یه پسره بود دستش قطع شد فکر کنم.کاملا 206 از بقل نصف شده بود.حالا خوب شد نیسان گاوی جلو 206 رو زد نصف کرد اگر عقبش بود الان خورده بود به محفظه بنزین و کار ما هم تموم شده بود.جالب اینه که وانت هیچیش نشده بود فقط استیل چراغ جلوش کاملا له شده بود……..اگر ما الان بقل اون نیسان گاوی بودیم من باید فاتحه ام رو میخوندم و دیگه با یک دست نمیتونستم تایپ کنم.!!!!!!!!
خاوری مزراتی
۱۴ تیر ۱۳۹۳چقد دلسوزانه و انسانی به این ماجرا نگاه کردید جناب مک میسل..سپاسگزارم!!!!!!!1
hero
۱۶ تیر ۱۳۹۳ممنون مک میسل جان
یاد فیلم اره افتادم!
شاهین
۱۳ تیر ۱۳۹۳بسیار سیستم ضروری هستش،حداقل واسه من که تجربه شو داشتم میگم.
ممنون از آقای طهوری به خاطر مطالب فنی و زیباشون.اون نمودار اولی به بهترین شکل اهمیت این سیستم رو نشون میده.
راستی توی پست قبلی بعضی دوستان خیلی تند رفتن.خوب نیست اینجور برخورد ها.
نباید دوستی هارو به همین سادگی تبدیل به کدورت کرد.
چ مثل چاپلو
۱۳ تیر ۱۳۹۳بیخیال شاهین.
اصلا و ابدا نمیخوام دهنمو وا کنم.
شاهین
۱۳ تیر ۱۳۹۳نه آرمین جون اصلا نیازی به این کارها نیست.من کلی گفتم.خداییش کامنت هارو میخوندم ناراحت میشدم.باور کن ارزش نداره به خاطر یه ماشین اینجوری ناراحت بشیم :(
صد البته رفتار بعضی دوستان هم قابل تایید نبود.اصلا بحث از موضوع اصلیش منحرف شده بود.باور کن یکی از اولین نفراتی که اون مطلب رو خوند من بودم ولی تا کامنت های اولی رو دیدم دیگه رغبت نکردم کامنت بزارم :(
موضوع اصلی رو ول کرده بودن چسبیده بودن به بعضی حرف های ناخوشایند.والله بالله یه ماشین ارزش این همه دلخوری (فرقی نمیکنه مجازی باشه با حقیقی) رو نداره.هممون باید زحمت بکشیم و ماشینی رو که دوست داریم بخریم.به خدا من خوشحال میشم دوستانم بهترین ماشین هارو سوار بشن.باعث افتخاره.همه اینجورین یعنی اگه نباشن باید در رابطه باهاشون تجدید نظر کرد.آرمین جون خیلی ارادتمندتم داداشم.به شخصه از صفا و صمیمیتی که داره لذت میبرم داداش.
Ehsan
۱۳ تیر ۱۳۹۳چیه داداش تو هم مثل من تو مطلب دنا کامنت نگذاشتی
فعلا همه کوچ کردن به اون مطلب بقیه مطالب کامنتی زیاد نداره
شاهین
۱۳ تیر ۱۳۹۳احسان جان باور کن میخواستم کامنت بذارم ولی منصرف شدم.یه حرف هایی زده شد که احساس کردم اگه منم کامنت بذارم باید وارد بحث بشم ولی از اونجور بحث و جدل ها در فضای هیجانی سعی می کنم دوری بکنم.
Ehsan
۱۳ تیر ۱۳۹۳آرمین جان تو پست دنا یک مطلبی نوشتی در مورد دلالی نمایندگی ها
من هم به شخصه اینو دیدم یکی از نمایندگی های سایپا تقریبا همون موقعی که قرار بود قیمت پراید ها تغییر کنه گرفته بود 40 تا پراید نوشته بود ، اون هم درست در زمانی که به قول خودشون سایت بسته شده بود ، که تقریبا از حرف هاش فهمیدم یکی از کارخانه بهشون گفته بود ، طرف ماشین ها رو به قیمت قبل آورد و به قیمت جدید فروخت در عرض چند هفته یک 100 میلیونی کاسبی کرد ، از طریق یکی دیگه از آشنایان فهمیدم این کار همیشگیشونه ، وقتی که نمایندگی ها دلالند ، از بقیه چه انتظاری باید داشت ، کلا سر تا پای این مملکت رو فساد و کلاهبرداری برداشته
چ مثل چاپلو
۱۴ تیر ۱۳۹۳احسان و شاهین عزیز بابت نظراتتون خیلی ممنونم.
ایکاش دوستان تجربه ی منو داشتن.
باور نمیکنید تا حالا با چند تا نمایندگی ایرانخودرو کار کردم ولی افسوس. به خودم گفتم دیگه غلط بکنم برم نمایندگی. الانم به خاطر اینکه تو رودربایسی یکی از دوستان قرار گرفتم تون اپ اونجا رو قبول کردم. ولی بخدا دارم به خودم لعنت میفرستم.
یه چند وقتی بود دور نمایندگی رو خط کشیده بودم و تعویض روغنی کار میکردم قصدم بود واحدامو کم بر دارمو واسه خودم مغازه بزنم ولی این زانو درد لعنتی نزاش(اونم دلیلش مربوط میشه به خر کاریای قبلیم تو نمایندگی). به خاطر پله های چال که باید مدام بالا وپایین میرفتم بیخیال شدم و بعدم که یکی از اشنایان که خدا بگم چی کارش کنه این بدبختی رو سرم اورد لعنت بهش . لعنتی. از هرچی نمایندگیه حالم به هم میخوره.
مک میسل
۱۳ تیر ۱۳۹۳اقای محمد یا همان المان و ژاپن جان..میخوام باهات حرف بزنم…همه در پدال میدونن .تعریف از خود نباشه ها.من ادم شوخ طبع و خوشرویی هستم. ولی در پست قبلی ازت ناراحت شدم خیلی زیاد…….تا حالا در عمرم از کسی اینقدر ناراحت نشده بودم…..ولی من جیمیلمو برات میذارم تا انجا صحبت کنیم با هم .
kasraa.0000@gmail.com…..یک جیمیل سلام با هر نوشته ای برام بفرست
امید
۱۴ تیر ۱۳۹۳مطلب خوبی بود تشکر
Aidin
۱۴ تیر ۱۳۹۳ترمز اتوماتیک خیلی مهمه.بنظرم باید تو تمام خودروها باشه.چون ما واقعا هیچ وقت اون نیروی لازم رو به دلایل مختلف به پدال وارد نمیکنیم.
اما این سیستم حداثر نیرو رو وارد میکنه.
علیرضا.م
۲۵ خرداد ۱۳۹۴آقایان محترم چرا در مورد مطلب نظر نمیدید شما که این همه خودتون رو محترم میدونید خوب آخه اینجا جای این حرف هاست ؟ تو رو خدا این جور کامنت ها رو قرار ندید .
یک ساعت دارم کامنت های شما رو میخونم هیچ کدومش به مطلب ربطی نداره .
اینجا سرویس چت نیست که !!!!!!!!!!!
من
۲۹ مرداد ۱۳۹۴من داشتم همین چند روز پیش راجع به این موضوع فکر میکردم که چطور میشه در شرایط اضطرار و توی اون استرس پدال ترمز رو تا ته فشار داد، یا سوال بهتر :اصلا میشه پدال ترمز رو تا جایی که میشه (به اندازه ایده آل نهایی اون ) ،فشار داد یا نه؟
ُSiamak
۸ شهریور ۱۳۹۵من نمیدونم چرا به هرکسی که متخصص خودرو هست میگم یک مقاله روی ترمز گیری خودرو بر روی جاده ای که سطح آن از شدت یخ زدگی همانند شیشه شده و لغزندگی 100% هست و چه سیستم هایی باید به کمک بیان هیچ کاری نمیتونه بکنه .
من یک روز برفی که دما زیر 18 درجه بود در اتوبانی که به علت بارش برف دید کمی داشت و متاسفاه سرعتم بالا بود در اون شرایط ( 100 کیلومتر در ساعت ) از فاصله 230 متری به علت هشدار چند نفر که کنار اتوبان بودند ترمز گرفتم و بعد از 150 متر سر خوردن کم کم دیدم توی اتوبان دیوار کشیدن ( یک تریلی قیچی کرده بود) و سپس با اینکه پام روی ترمز بود 80 متر بقیه رو هم طی کردم و با سرعت ( متاسفانه نگاه نکردم رو چند بدم لحظه اثابت) تا زدم به باک تریلی ( زمان زیادی داشتم برای اشهد خوندن و اینکه به چه نقطه تریلی بزنم) قابل ذکر است خودرو من دارای سیستم فقط ABS و EBD بود و دیسک های عقبم کاسه ای و خودروام فاقد هرگونه سیستم دیگری بود.
لطفا اگر میتوانید یک مقاله و یل حداقل یک توضیح برای همچین موردی بنویسید.