سیستم های دیسترونیک و دیسترونیک پلاس مرسدس بنز به شما این اطمینان را میدهد که زمان رسیدن به خودروی جلویی را در هر لحظه میداند. رادار سیستم کروز کنترل تطبیقی مقدار سرعت مورد نیاز را محاسبه میکند. در صورتی که فاصله از اتومبیل جلویی کاهش یابد، پدال گاز هم تقلیل مییابد یا سیستم در صورت نیاز ترمزها را فعال میکند. در صورتی که از لحاظ شرایط ترافیکی مشکلی نباشد، سیستم به طور خودکار پدال گاز را به مکان اولیه خود قرار میدهد تا سرعت قبلی حاصل گردد.
فاصله زمانی میتواند بدون وقفه توسط اهرمهای کنترلی کروز کنترل در محدوده ۱ تا ۲ ثانیه تنظیم شود. سیستم بهطور خودکار از پدال گاز و ترمز استفاده میکند، ولی توانایی ندارد که در مقابل خودروهای ساکن عکسالعمل نشان دهد. تأثیر بالقوه ترمزگیری به ۳۰ درصد بیشترین نیروی ترمزی خودرو محدود میشود(نزدیک ۴۰ درصد با سیستم دیسترونیک پلاس و ۵۰ درصد با سیستم دیسترونیک پلاس همراه با دستیار فرمان). اگر قدرت ترمز که میتواند توسط DTR یا DTR+ اعمال شود کافی نباشد، به راننده بهطور تصویری و آکوستیکی هشدار داده میشود.سیستم DTR و DTR+ بر روی سرعتهای خاصی کار میکند. ترافیکهای تقاطعی توسط سیستم شناسایی نمیشود و شناسایی خودروی مقابل بهطور کامل قابل اعتماد نیست. موانع ساکن میتوانند برای این سیستم تنها هشدار در پی داشته باشد. از محدودیتهای دیگر این سیستم میتوان به عدم شناسایی کامل خودروها بر سر پیچ است که ممکن است ترمزها بهطور غیرقابل انتظار گرفته شوند یا تأخیر در عمل کردن داشته باشند.
انواع سنسورهای مورد استفاده سیستم دیسترونیک/دیسترونیک پلاس
سنسور ARS 310 و ARS210 برای سیستم دیسترونیک
• برای ارسال امواج رادار در حد فاصلههای طولانی به همراه واحد کنترل
سنسور ARS 310 و LRR3 برای سیستم دیسترونیک پلاس
• برای ارسال امواج رادار حد فواصل کوتاه و طولانی به همراه واحد کنترل
محدوده شناسایی سیستم دیسترونیک پلاس با سنسور ARS310 برای ارسال امواج دوربرد و کوتاه برد در شکل زیر مشخص میباشد که اهداف نزدیک برد را در محدوده ۳۰ متری، اهداف متوسط برد را در محدوده ۶۰ متری و اهداف دوربرد را در محدوده ۲۰۰ متری شناسایی میکند.
محدوده شناسایی سیستم دیسترونیک پلاس با سنسور LRR3 در شکل زیر مشخص میباشد که اهداف نزدیک برد را در محدوده ۳۰ متری، اهداف متوسط برد را در محدوده ۱۰۰ متری و اهداف دوربرد را در محدوده ۲۰۰ متری شناسایی میکند.
سیستم PRE-SAFE
ایده ترمز PRE-SAFE از سوی مرسدس بنز توانایی راننده را در کاهش دادن تصادف از پشت سر بهواسطه هشدارهای آکوستیکی و تصویری، افزایش میدهد. برای این کار از حسگرهایی مشابه دیسترونیک پلاس استفاده میکند. سیستم میتواند بهطور خودکار بهمنظور کاهش تصادفات جادهای ترمزگیری کند. اگر سیستم از فاصله مجاز تعریفشده تا خودروی جلویی تجاوز کرد، هشدار تصویری “فاصله” به مدت ۳ ثانیه نمایش داده میشود. بعد از این هشدار “تصادف” در قدم اول بر روی صفحه نمایش نقش میبندد که تقریباً ۲.۶ ثانیه قبل از برخورد است. در ادامه اگر راننده پاسخی نداد سیستم بهطور خودکار از ۴۰ درصد توان ترمزی استفاده میکند که بهعنوان دومین قدم در ۱.۶ ثانیه قبل برخورد خودرو اتفاق میافتد. در همین لحظه PRE-SAFE وارد عمل میشود. قسمتی از ترمزگیری ممکن است بهوسیله حرکت فرمان یا عکسالعمل راننده بر روی پدال ترمز باشد. اگر راننده دخالتی نکرد، سیستم ترمز اضطراری بهعنوان سومین قدم مداخله را انجام میدهد که تقریباً ۰.۶ ثانیه قبل برخورد این اتفاق صورت میگیرد. در این موقع، سیستم توانایی جلوگیری از برخورد را ندارد، که تنها این مراحل شدت برخورد و تصادف را کاهش میدهد.
در شرایطی که تصادف قریبالوقوع باشد، هشدارهای تصویری و آکوستیکی برای ترافیکهای طولی و تقاطعی و همچنین افراد پیادهای که در مسیر خودرو قرار دارند، راننده را هوشیار میکنند. هنگامی که عابر پیاده در مسیر خودرو شناسایی شد، سیستم ترمز اضطراری بهطور کامل یا جزئی وارد عمل میشود. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۸۰۹۱۹″]
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۳آقای طهوری ممنون،مثل همیشه جالب و آموزنده بود.
دوستان آیا کمپانی های دیگری هم از این سیستم یا مشابهش استفاده میکنن؟ من ولوو رو میدونم با BMW.از بقیه چندان اطلاعی ندارم.ممنون میشم اگه بگید.
carbonado aventador
۳۱ تیر ۱۳۹۳شاهین حالا که داری سرچ می کنی اینو هم سرچ کن!!!!!
(((84.5mm*92.8mm)))
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۳داداش فکر کنم مقایسه ی بین فراری FF و لامبورگینی آونتادور هستش.درسته؟
راستی فردا حتما یه سر به سایت بزن.
carbonado aventador
۳۱ تیر ۱۳۹۳در خدمتم!!!!!
این همه فراری هست بعد یهو بند کردی به ff!!!!!!!
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۳آخه سرچ که کردم FF رو آورد.
carbonado aventador
۳۱ تیر ۱۳۹۳کدوم یکی مال FF بود؟؟؟؟؟
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۳سرچ کردم اینارو آورد
★Ferrari FF★
4907mm
1953mm
1379mm
2990mm
★Lamborghini Aventador LP700★
4780mm
2030mm
1136mm
2700mm
carbonado aventador
۳۱ تیر ۱۳۹۳اینا که اندازه ی ماشین هست!!!!!! من منظورم یه چیز دیگست!!!!!!!!!!!
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۳غیر از این چیزی نفهمیدم.فردا با دیدن اون چیزی بهت قولش رو داده بودم خودت بگو داداش. ;)
خاوری
۳۱ تیر ۱۳۹۳کورس پیستون یا اندازه یه قطعه موتوری نیست ؟ ها کربونادوجان
carbonado aventador
۱ مرداد ۱۳۹۳یکم نزدیک شدی ولی برای کدوم ماشین ها؟؟؟؟؟
Ahmad..F12
۱ مرداد ۱۳۹۳آقای طهوری عالی بود ممنون
فرید
۱ مرداد ۱۳۹۳بله…لکسوس خیلی وقته از این دوتا سیستم داره استفاده میکنه…به نام pcs و راداری که روی ماشیناش هست…
meysam
۱ مرداد ۱۳۹۳این سیستم تو ایران هیچ کاربردی نداره. چون همه دائم میپیچن جلوت، اونوقت یا هنگ میکنه یا باعث میشه با سرعت 10 km به مسیرت ادامه بدی.
ASTON MARTin
۱ مرداد ۱۳۹۳گل گفتی :))
اینجا پا باید توی هزارم ثانیه ها از ترمز به گاز تغییر مکان بده
datsun
۳۱ تیر ۱۳۹۳مرسدس کارش درسته.
مرسدس همیشه یه نو آوری دور از تصور داره، که بعد از مدتی میشه آبشن بقیه خودروسازها
Ahmad..F12
۱ مرداد ۱۳۹۳دقیقاً..
و هنوز تکنولوژی هاش تو راهه
ینی این روند همچنان ادامه داره
صادق
۳۱ تیر ۱۳۹۳الان بچه ها سیستم کروز کنترل تطبیقی و این چه فرقی دارن؟؟
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۳داداش صادق توی این سیستم فکر کنم اول هشدار میده بعد وارد فاز عملیاتی میشه و خودش ماشین رو متوقف میکنه.این سیستم Pre safe علاوه بر اون وقتی تشخیص بده وقوع تصادف قطعیه،کمربندهارو محکم میکنه،سانروف رو میبنده،پشت سری هارو استاندارد میکنه و…
حسين
۳۱ تیر ۱۳۹۳آخه شاهین جون اینجا که نوشته ماشین کاملا متوقف نمیشه و فقط شدت تصادف کم میشه!!!
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۳حسین جون من چند سال پیش تو مجله مقایسه ی همین سیستم هارو توی بنز و BMW و ولوو خوندم.اونجا موانع مصنوعی گذاشته بودن و عکس العمل خودروهارو بررسی میکردن.فکر کنم بنز اول شد،ولوو دوم و BMW سوم.
اونجا فکر کنم ماشین به طور کامل متوقف میشد.توی سرعت های کم فکر کنم ماشین رو متوقف میکنه.
حسين
۳۱ تیر ۱۳۹۳شاهین جان فکر کنم او مقایسه رو خونده باش. مال خیلی وقت پیش بود، نه؟
من حدس میزنم این سیستم از یه سرعتی به پایین دیگه کار نمیکنه و برای توقف ماشین در سرعت های پایین مثلا در ترافیک یه سیستم دیگه وارد عمل میشه!!
به نظرم اینجا جا داره بگم ب ام و در بسیاری از سیستم هاش بجای رادار از دوربین استفاده کرده (شایدم بزودی استفاده خواهد کرد) و معتقده دوربین، ضعف های رادار رو نداره
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۳آره مال چند سال پیش بود.فکر کنم تا سرعت 30 یا 40 بود که ماشین رو متوقف میکرد.
صادق
۳۱ تیر ۱۳۹۳شاهین و حسین جان
ممنون از هر دوی شما، یه چیزایی دستگیرم شد
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۳مخلصم داداش
خاوری
۱ مرداد ۱۳۹۳این مطلب که شاهین جون میگن رو من تو مجله ماشین خوندم..مقایسه میان بی ام دبلیو سری 7، مرسدس E classو وولوو (فک کنم شاسی بلنداش)بود..خیلی مقاله جالبیه
Ahmad..F12
۱ مرداد ۱۳۹۳نه حسین جان کامل ماشینو متوقف میکنه
من حتی میتونم از مرسدس آکتروس مطلبی رو همراه با ویدئو بزارم ببینی چطور اون غول سنگین وزن خودشو چند متر قبل از از مانع متوقف میکنه
واقعاً که جالبه
حسين
۱ مرداد ۱۳۹۳ممنون از همه ی دوستان. من اینجوری فهمیدم که این سیستم تا یه سرعتی توان متوقف کردن ماشینو داره و از اون سرعت به بعد فقط از شدت خسارت کم میکنه. یه سیستم دیگه هم هست برای سرعتهای خیلی کم و حرکت توی ترافیک شهری که کاملا اتوماتیکه و هی هشدار نمیده. یه جورایی رانندگی خودکاره
حسين
۳۱ تیر ۱۳۹۳درود. یعنی هیچ سیستمی وجود نداره که کاملا ماشینو متوقف کنه؟ حتما هست! دوستان عزیز اگر کسی میدونه این سیستم چیه و چجوری کار میکنه و اینکه سیستم کروز کنترل انطباقی چه فرقی با این داره و … ما رو از جهل به سوی علم هدایت کنه. ممنون
شاهین
۳۱ تیر ۱۳۹۳حسین جان تا جایی که من میدونم همین سیستم تا سرعت خاصی که دقیق یادم نیست خودرو رو کاملا متوقف میکنه.
عدنان
۳۱ تیر ۱۳۹۳پیکان من هم داری این سیستمه ،ولی نیمه اتوماتیکه اول بوق مزنه اگه جواب نداد فوش می دمه …………… …….
احسان آرسنالی
۱ مرداد ۱۳۹۳شاهین تو جنیسس نسل جدید 2015 تو سرعت زیر 80 کامل متوقف میکنه
PEUGEOT
۳۱ تیر ۱۳۹۳ممنون آقای طهوری
این تکنولوژی خیلی در مسافرت به درد می خوره رانندگی رو خیلی راحتر میکنه
خیلی تکنولوژی باحالیه
باید منتظر موند تا ضعف های این تکنولوژی در آینده برطرف بشه
مرسدس نماد تکنولوژی در جهان
hero
۳۱ تیر ۱۳۹۳چند روز پیش با فقط یک اشتباه 295 انسان بیگناه از بین رفتند
این اتفاق میتونست برای هرکدام از ما بیوفته
فردا در هلند عزای عمومی اعلام شده
برای شادی روح کشته شدگان این حادثه فاتحه بخونیم
دادا
۱ مرداد ۱۳۹۳آقا هرو ضمن ادای احترام به همه کشته شدگان.تو هم داستان داری…مافاتحه بخونیم برای اونا.که اصلا اکثرشون تو رو قبول ندارن وهم کیشت نیستن…چرا به کشته های هم کیشان وهمسایه هات نمیگی فاتحه بخونیم…شرمنده.قلب رئوف برا همه باید باشه نه یه عده از کشورای خاص.راستی کله های متلاشی دختران موصلی وفلسطینی وسربریده ی بچه ی سوری رو دیدی…ای کاش بنز یکی از سردمداران تکنولوژی برتر تفنگی میساخت که وقتی لوله اش طرف بچه یی گرفته میشد خودبخود غیرفعال میشد…اگه میشد دیگه بچه یی متلاشی شده نداشتیم.باورکن تخیلی نمیگم.اگه بنز میخواست ونفعش بود احتمال زیاد انجام میداد ومیشد…
hero
۱ مرداد ۱۳۹۳اولا بخاطر داشتن چنین افکاری خیلی برات متاسفم!
دوم اینکه میخواستم بصورت فنی جوابتو بدم ولی میبینم باید جواب کسی بدم که حتی اسم منو بلد نیست درست تلفظ کنه! فعلا شما اندر خم یک کوچه ای!
احمدرضا فقط آلمان فقط بنز
۱ مرداد ۱۳۹۳یه تبلیغی چند سال پیش دیدم از بنز یه مردی داش رانندگی بعد داشت با سرعت به سمت جاده تحت تعمیر میرفت یه دره بود بعد میدونست که میمیره بعد عزراعیل اومد کنارش گفت تو داری میمیری بعد یه دفعه ماشین وایساد (همین سیستم عمل کرد) بعد مرده به عزراعیل گفت متاسفم نه تا وقتی سوار مرسدس بنزم
فرزین
۱ مرداد ۱۳۹۳واقعا ممنون از این برنامه خوب و آموزنده!!
Ehsan
۱ مرداد ۱۳۹۳ممنون اقای طهوری بسیار اموزنده بود
از نویسندگان سایت تقاضا دارم از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنند
مطالبی در مورد تکنولوژی های جدید و نحوه کارشون
ASTON MARTin
۱ مرداد ۱۳۹۳باید تبریک و تسلیت گفت
چون از یه طرف تقریبا نیمی از کار رو به رایانه میسپاریم که این باعث یعنی خداحافظ رانندگی کلاسیک
و از یه طرفم شاهد ورود به یه عصر نوینیم
محد صادق
۲۲ فروردین ۱۳۹۴لطفا منابع این مقاله رو برای تحقیقات بیشتر ذکر کنید.با تشکر
مردهمیشه پیروز
۳۰ دی ۱۳۹۵سانتافه 16 و 17 دارد